Graaiflatie of niet?

Voor alle Saab cabrio rijders
Smokingace
Geregistreerd lid

Graaiflatie of niet?

Bericht door Smokingace » wo 29 jan, 2025 9:35

Een tijdje geleden kwam ik hier op het forum een reactie tegen van HR RonnieW.:

We hebben dik 2 jaar geleden een zelfde gekocht bj2005 met 133000 km voor 12950. Graaiflatie of worden ze zeldzaam?

Ik ben nog steeds op zoek naar een mooie cabrio en vraag
mij steeds meer af of het een Saab 9-3 NG moet worden of liever een ander merk waarvan de waarde meer in verhouding is….
Zo kom bijvoorbeeld deze tegen:

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/saa ... 2004-blauw

Mooie auto, zou ik zeker geïnteresseerd in kunnen zijn….maar die prijs….is volgens mij niet in verhouding…..
Er blijkt sinds 2021 nog niets veranderd!

Ga er nog maar eens hard over nadenken!🤔

Super72
Geregistreerd lid

Re: Graaiflatie of niet?

Bericht door Super72 » wo 29 jan, 2025 9:47

Smokingace schreef:
wo 29 jan, 2025 9:35
maar die prijs….is volgens mij niet in verhouding
Tja. Niet kopen dan, zou ik zeggen. Wat dit met graaiflatie te maken heeft (en de relevantie daarvan), ontgaat me volledig.

frits 9-3
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door frits 9-3 » wo 29 jan, 2025 9:52

Lijkt mij een originele NL auto. En er blijven steeds minder over. Dat verhoogt de prijs. Marktwerking.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 29 jan, 2025 10:11

dit lijkt me een marktconforme prijs als je de behoorlijk lage kmstand en full options uitrusting in ogenschouw neemt

Smokingace
Geregistreerd lid

Bericht door Smokingace » wo 29 jan, 2025 10:19

Ik bedoel deze auto niet in het bijzonder maar zie idd overal meer “markt conforme” prijzen. Ik heb het gevoel dat deze prijzen uit hun verband zijn. Als je ze vergelijkt met andere merken en hun “markt conforme” prijzen. Ik constateer alleen en oordeel niet. Probeer alleen ergens objectief naar te kijken. Ik kan begrijpen dat de Saab eigenaren hier op het forum het anders zien.

rvdb
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door rvdb » wo 29 jan, 2025 10:35

Er staan genoeg Saab cabrio's voor hele redelijke prijzen te koop, maar als je naar een exemplaar in deze staat en met deze km stand gaat kijken betaal je meer, simpelweg omdat ze zeldzamer aan het worden zijn. Soms schiet men daarbij uit de bocht en gaat het om hoofdprijzen maar vaak valt het naar mijn idee best mee.

Ik ben wel benieuwd naar die andere merken die steeds genoemd worden, heb je wat voorbeelden?

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » wo 29 jan, 2025 10:38

Zolang mensen bereid zijn hoge bedragen te betalen, zijn de auto's het kennelijk waard. Op het moment dat mensen het er niet meer voor over hebben, zullen de prijzen dalen. It's as simple as that. Of de auto's het objectief waard zijn is niet relevant. Als dat zo zou zijn, zou de Saab 9000 zijn gewicht in goud opbrengen.

Super72
Geregistreerd lid

Bericht door Super72 » wo 29 jan, 2025 10:39

.....

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 29 jan, 2025 10:39

als je het breder trekt dan het merk Saab dan zou kunnen meespelen dat Nederland onderhand een vd oudste wagenparken van Europa heeft. Er worden dus te weinig nieuwe autos verkocht. En dat trekt een wissel op de beschikbaarheid (en dus prijzen) van gebruikte autos. Dat wordt deels opgevangen door import van gebruikte occasions uit het buitenland maar feit is dat de verkoopprijzen hoger liggen dan wat je obv historische prijzen en afschrijvingen zou mogen verwachten

Wellicht speelt ook nog een ander iets mee: moderne/nieuwe autos zijn steeds minder analoog... ergo steeds voller met allerlei techniek en systemen (nog even los of het EV, hybrid of benzine aandrijving heeft). En worden daardoor duurder; nieuwprijs, wegenbelasting (zeker EVs straks) en onderhoud. Niet iedereen heeft daar zin in en die verkiezen dan een auto van pak m beet 10 a 15 jaar oud met een lage kmstand, in goede staat en met compleet uitrustingsnivo. Met nog een ouderwetse dikke benzine of dieselmotor. Als die meer gezocht/gekocht worden doet dat ook wat met de beschikbaarheid en dus prijsvorming

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Spatje » wo 29 jan, 2025 11:07

Wat ook nog eens meespeelt is dat er nagenoeg geen nieuwe cabrio's meer worden aangeboden/verkocht. Deze trend is al heel wat jaren aan de gang. Dus de overgebleven cabrio's zijn behoorlijk waardevast. De directe concurrenten van Saab zijn de BMW 3 serie, A4/A5 cabrio wellicht nog een Benz. Daar schrik je ook behoorlijk van wat mooie exemplaren moeten opbrengen. Wat mij betreft zien we echt de wet van vraag en aanbod aan het werk. Als je een relatief koopje zoekt, ga dan voor een Bentley W12, waanzinnig hard afgeschreven. Maar het bijbehorende onderhoud kan bijna niemand zich veroorloven.

Smokingace
Geregistreerd lid

Bericht door Smokingace » wo 29 jan, 2025 11:12

Style&Co schreef:
wo 29 jan, 2025 10:39
als je het breder trekt dan het merk Saab dan zou kunnen meespelen dat Nederland onderhand een vd oudste wagenparken van Europa heeft. Er worden dus te weinig nieuwe autos verkocht. En dat trekt een wissel op de beschikbaarheid (en dus prijzen) van gebruikte autos. Dat wordt deels opgevangen door import van gebruikte occasions uit het buitenland maar feit is dat de verkoopprijzen hoger liggen dan wat je obv historische prijzen en afschrijvingen zou mogen verwachten

Wellicht speelt ook nog een ander iets mee: moderne/nieuwe autos zijn steeds minder analoog... ergo steeds voller met allerlei techniek en systemen (nog even los of het EV, hybrid of benzine aandrijving heeft). En worden daardoor duurder; nieuwprijs, wegenbelasting (zeker EVs straks) en onderhoud. Niet iedereen heeft daar zin in en die verkiezen dan een auto van pak m beet 10 a 15 jaar oud met een lage kmstand, in goede staat en met compleet uitrustingsnivo. Met nog een ouderwetse dikke benzine of dieselmotor. Als die meer gezocht/gekocht worden doet dat ook wat met de beschikbaarheid en dus prijsvorming
Deze begrijp ik heel goed, probeer er ook op een logische manier naar te kijken. Sommige dingen zijn ook logisch te verklaren maar in MIJN ogen leek het soms niet zo logisch.

Smokingace
Geregistreerd lid

Bericht door Smokingace » wo 29 jan, 2025 11:17

rvdb schreef:
wo 29 jan, 2025 10:35
Er staan genoeg Saab cabrio's voor hele redelijke prijzen te koop, maar als je naar een exemplaar in deze staat en met deze km stand gaat kijken betaal je meer, simpelweg omdat ze zeldzamer aan het worden zijn. Soms schiet men daarbij uit de bocht en gaat het om hoofdprijzen maar vaak valt het naar mijn idee best mee.

Ik ben wel benieuwd naar die andere merken die steeds genoemd worden, heb je wat voorbeelden?
Dat zijn zo’n beetje alle andere merken. Bijvoorbeeld en niet in het bijzonder Audi A4/A5, BMW 3, Mercedes E. Deze zijn dan wat logischer geprijsd (prijs/leeftijd/km’s en in vergelijking met elkaar) voor zover je dat vanaf internet kan beoordelen.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 29 jan, 2025 11:21

Spatje schreef:
wo 29 jan, 2025 11:07
Wat ook nog eens meespeelt is dat er nagenoeg geen nieuwe cabrio's meer worden aangeboden/verkocht. Deze trend is al heel wat jaren aan de gang.
Eens... hetzelfde geldt ook voor de Coupe koetsvorm. Die is ook steeds minder beschikbaar in de diverse autosegmenten van groot naar klein (bij de mainstream autofabrikanten)

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 29 jan, 2025 11:50

Voor automerken die niet meer bestaan (zoals Saab) geldt de normale prijsvorming van occassions ook in mindere mate. Een auto van 2011 wordt bij gangbare merken al versleten als oud... bij Saab is dat de jongste die je kunt kopen. Bij de NG 9-5 (mits benzine) zie je dat die autos weinig afschrijven/vraagprijzen hoog blijven. Zeker de Aeros (turbo4 of turbo6) met mooie kilometerstanden zitten na 14/15 jaar nog steeds op 30% van de nieuwprijs. Toen Saab nog produceerde werd die 30% al na 5 jaar gehaald

Pak me even niet op exacte percentages en aantallen jaren... heb het grosso modo proberen duidelijke te maken

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » wo 29 jan, 2025 13:50

Als je goedkoper een Saab (cabrio) wil aanschaffen, zoek dan een keer in het buitenland, Nederland is traditioneel een duur autoland. Deze bijvoorbeeld:
https://www.2dehands.be/v/auto-s/saab/m ... e-automaat
Het is dan wel geen Aero, maar de km-stand is (relatief) laag en dat met een vraagprijs onder de € 4000.
Hier kan je mits goed onderhoud nog jaren mee vooruit.

Plaats reactie