SAAB-rijders op twee wielen

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
WilNiks
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door WilNiks » ma 20 jan, 2025 0:44

Afbeelding
kawa z1000 boven Amerikaanse marktprotectie horecapijp :-)

Minder cryptisch: Met een monsterlijk grote uitlaat eis dacht Amerikaanse overheid een Japanse Harley concurrent ( YamahaXV1700 warrior) buiten de deur te houden.
Enkele duizenden aftermarket uitlaten verder is het toch een cultbike geworden daar.
Nederland staan er 40 op kenteken. Maar ja... wat is die standaard pijp toch :sick:
Met enkele weken hoop ik weer woon-werk verkeer, kawa pijpjes staan bekend als zeer stil, te rijden.
9.3 cabrio
Yamaha warrior
BMW evolution

ghulst
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Zeeland

Bericht door ghulst » di 21 jan, 2025 22:43

@95twinturbo Ik ben geen fan van alle H-D’s (sommige vind ik wat te massief), maar ik heb het merk en de mogelijkheden om hem naar je eigen smaak te maken altijd wel gewaardeerd. Helaas ben ik er ook achtergekomen dat die brede tank niet mijn ding is. Jaren geleden heb ik eens een Road Glide meegekregen van de dealer. Imposant op de parkeerplaats en zeker zo imposant op de weg. Eigenlijk best een prettige motor, totdat je op een dijkje een bocht moet maken waarbij je eigenlijk op de rijrichting terug moet. Daar is hij niet op gemaakt en toen was ik toch even bang dat ik hem zou laten vallen. ;) Niet keren op een dijkje blijkt goed advies te zijn.
Maar wat het voor mij een vervelende motor maakte, was het feit dat de tank mijn knieën best ver uit elkaar drukte, waardoor ik gewoon last kreeg van mijn liezen. Dus na 45 minuten was ik best blij dat ik hem weer neer kon zetten. Later nog eens een Livewire gereden en die had hetzelfde probleem. De Panamerica had dat dan weer niet. ;)

Die mis ik overigens in het rijtje dat je hebt opgenoemd. De Panamerica is wel echt een leuke reismotor. Lekker krachtig blok en in de Special uitvoering ook prima vering en een prima zit. Het front is even wennen, maar ik kan er wel naar kijken.
Ik heb zelf de Tiger 800 gehad en die kan ik je van harte aanraden. Eigenlijk nooit gedoe mee gehad en de flexibiliteit van de driecilinder is ideaal. Daarom heb ik ook nog steeds een Speed Triple in de garage staan. (Al gaat er ook echt wel weer een adventure bike komen.)
Saab 9-3 Viggen - 2000
- Citroën Jumpy XL DC
- Alfa Romeo 33 16V QV (in wording)
- BMW R1200GS / KTM 640 Adventure

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door 95twinturbo » wo 22 jan, 2025 0:23

[]

Ik kan onderschrijven wat je zegt. Keren op een heuveltje omdat je voorrijder een navigatiefout maakt… ook geen aanrader :)
Ook even snel uit de schuur pakken.. geen aanrader. Daarom eentje ernaast.

De Panamerica vind ik zelf wel tof, maar is ook weer een Harley. Dus nog niet gemaakt voor korte snelle ritjes. Tja alles kan natuurlijk, maar goed.

Een Triumph spreekt me erg aan, dus leuk om jouw oordeel te lezen. Maar een Tiger 800 is toch nog niet op de markt? Of heb je een vorige generatie gehad? Wat is de reden geweest dat je hem niet meer hebt?
Laatst gewijzigd door Sander op za 25 jan, 2025 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door Gårdarket » wo 22 jan, 2025 10:10

Een Tiger 800 is juist niet meer op de markt, gebouwd van 2010 tot 2020. Is vervangen door de Tiger 900, daarnaast is er tegenwoordig ook de Tiger 660 en natuurlijk nog de 1200.

Ander leuk dingetje voor de motorrijders. In, als het goed is nummer 3, van Motoplus komt een reportage te staan van een V-strom 650. Deze motor uit 2013 van eerste eigenaar heeft maar liefst 320.000 kilometer gelopen. Genoeg voor een reportage want dit is natuurlijk astronomisch veel.
Een airco hoeft van mij niet zo nodig, ik ben van nature al koel genoeg.

Saab 900 T16S Aero, 2019-heden
Saab 99 gl, "Walnoot", det var en gång, 2012-2021
Subaru Outback

scancaep
Geregistreerd lid

Bericht door scancaep » wo 22 jan, 2025 14:39

320.000 kilometer
Daar schrikt een BMW motorrijder niet van en is ook niet uitzonderlijk :) .

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » wo 22 jan, 2025 15:21

320.000 zonder revisie of iets dergelijks. De tijd dat een BMW überhaupt in de buurt kwam ligt al ver achter ons.
200.000 voor een ouder type BMW was wellicht geen probleem. Ook 300.000 is voor een BMW extreem veel,tegenwoordig halen ze dat sowieso niet meer, tenzij er een forse revisie aan te pas komt.

Subaru Outback

Oosthoek
Donateur
Donateur
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door Oosthoek » wo 22 jan, 2025 15:51

En dat is niet heel verwonderlijk met de emissie-eisen van tegenwoordig en de toerentallen die je draait met zo'n blok.
900i 8v 3drs MY85 cochenille rood, sinds 2004
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019

voodoo
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Bericht door voodoo » wo 22 jan, 2025 18:54

scancaep schreef:
wo 22 jan, 2025 14:39
Daar schrikt een BMW motorrijder niet van en is ook niet uitzonderlijk :) .
Dan is ie wel aan zijn 4e cardan en 2e versnellingsbak bezig.
Maar verder niets dan lof voor bmw.

Ik heb er een aantal gehad, ik hoef die rotzooi niet meer.
Blije ex-eigenaar van de opknap-anni ;-) Een 900 sedan heeft de taak overgenomen.

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » wo 22 jan, 2025 23:08

Gårdarket schreef:
wo 22 jan, 2025 10:10
Een Tiger 800 is juist niet meer op de markt, gebouwd van 2010 tot 2020. Is vervangen door de Tiger 900, daarnaast is er tegenwoordig ook de Tiger 660 en natuurlijk nog de 1200.
Ah oke. Volgens mij komt ie dan weer op de markt dit jaar: https://www.triumphmotorcycles.nl/motor ... t-800-2025
Als ik het goed zie is dit gewoon de 660, maar dan met een 800 blok. De andere varianten ken ik idd ook. Die 900 stond bij de dealer in een donkergroen-met-witte kleurstelling, die was echt gaaf. Maar goed, komende tijd eens heel goed rondkijken:)

jaap noord
Geregistreerd lid
Regio: - kies een regio

Bericht door jaap noord » do 23 jan, 2025 1:05

Eigenlijk vind ik iedere motor wel wat hebben, en dat is voor ieder weer persoonlijk. Gelukkig maar, anders zou het hartstikke saai zijn op de weg, en ook naast de weg, anders zou je maar weinig gesprekstof hebben als je collega rijders tegenkomt.
Collega van mij heeft ook een Harley, vraag me niet welke type, daar ben ik bij de Harley's niet zo goed in, maar hij vind het fijn als hij in de bochten het vuur onder de steps wegkomt, dus lekker scheef.
Las van Voodoo over de Royal Enfield; mijn zoon heeft net een Continental GT 650 gekocht, wordt volgen week geleverd ; ben benieuwd, hoe bevalt jou de shotgun????? Zit zelf te kijken naar de classic 650, benieuwd hoe zoiets rijd. Zoveel mensen, zoveel wensen ; en eerlijk gezegd zou ik ALLES wel eens willen rijden wat er te rijden valt (behalve de buikschuivers en racers, want dat willen mijn polsen niet meer) maar dat gaat niet meer lukken denk ik.
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T

voodoo
Geregistreerd lid

Bericht door voodoo » do 23 jan, 2025 10:04

Na ruim 100.000km op de Honda Crossrunner is de Enfield wel wennen!

De reden dat ik de Enfield heb gekocht is meerledig. In eerste instantie wilde ik vooral af van een motor die heel graag veel te hard wil, Nederland is ondertussen een grote zone 60 en dan is 30 pk ook meer dan genoeg.
De tweede reden is dat ik een mooie motor wilde met een fijn motorblok.

Ondanks dat ik nog net in de inrijfase zit, kan ik al wel zeggen dat het motorblok echt een pareltje is! Hij jaagt je niet op, maar rijdt wel prettig door. Ik zie de 10 weken/15.000km vakantie die ik dit voorjaar met de Enfield ga doe met vertouwen en plezier tegemoet.

Op de ContiGT heb ik niet gereden, wel op de min of meer gelijke Interceptor. Wat me daarbij negatief opviel is de kwaliteit van de vering, met name de voorvork. Niet dat je daar op de openbare weg last van gaat hebben, denk ik, maar ik vond het veergevoel niet prettig.
Blije ex-eigenaar van de opknap-anni ;-) Een 900 sedan heeft de taak overgenomen.

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » do 23 jan, 2025 11:54

Mijn vaste motorkameraad heeft een Royal Enfield Continental GT 650 en is daar al een jaar of drie zeer enthousiast over.
Op onderstaande foto had ik zelf nog mijn eerste motor, een V-strom (die is vorig jaar weggegaan toen ik de Harley erfde van pa)

Afbeelding

scancaep
Geregistreerd lid

Bericht door scancaep » do 23 jan, 2025 12:47

Dat is natuurlijk onzin om te sugereren dat die motor dan een aantal revisies nodig heeft. Mijn huidige RT heeft inmiddels meer dan 150K gelopen in amper 10 jaar. Alles met nog origineel vanuit de fabriek gemonteerde onderdelen :) !
Mijn motormaatje heeft K blok met 275K+ idem dito met de nodige onderhoudsbeurten en verder niets aan mankementen.

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » do 23 jan, 2025 13:05

150K is geen 320K, niet te vergelijken. BMW's met meer dan 250K, ze zullen er zeker wel zijn, maar ik kom ze nergens tegen.

Subaru Outback

voodoo
Geregistreerd lid

Bericht door voodoo » do 23 jan, 2025 15:42

Ik heb er meerdere gehad, en ook met allemaal problemen gehad.

Kameraad van me heeft nog een k75, met meef dan 3 ton op de klok. Maar zeker niet met de ori cardan, versnellingsbak en zo nog wat van die "details".

bmw heeft wel wat last van variatie in de kwaliteit, je kunt er geluk mee hebben.

Plaats reactie