Vermogen en koppel

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Super72
Geregistreerd lid

Re: Vermogen en koppel

Bericht door Super72 » di 21 jan, 2025 7:07

A-Z Performance heeft ook zoiets moois voor de B205 en B235:

Afbeelding

https://a-zperformance.com/products/saa ... 5-805.html

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » di 21 jan, 2025 20:38

evo schreef:
di 21 jan, 2025 1:46
De rode letters en cijfers in mijn onderschrift zijn links... al eens op de X na B204/B205 geklikt?
Ah ik zie het. Het spruitstuk is wel goed warm in het filmpje of lijkt dat zo?
evo schreef:
di 21 jan, 2025 1:46

En ja, natuurlijk zit verschil in de flow van de 9000 t.o.v de 9-5/9-3. Compleet ander spruitstuk. Heb ter vergelijk hier wel eens een foto, van ze gepost. Wat wil je ermee?

...Zelfs nog terug gevonden ook:
Afbeelding
Ik vroeg me af waarom Saab met de 900/9-3 overgegaan is naar een ander ontwerp?
Dat spaghetti spruitstuk is wel heel mooi zo op de foto! Net kunst!

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 21 jan, 2025 20:53

Spaghetti is voor mij acceptabele diameter en equal length. Meeste (goedkope) zijn dat niet. Diameter is iets om mee te tunen (als je een nit picker bent...). Equal length spreekt voor zich.

Is toch wel duidelijk waarom er bij de 900NG en later voor bijbehorende spruitstuk is gekozen? Wel eens de motorruimte van een 9000 en die van de 900/9-3/9-5 bekeken?

Oftewel, waarom denk je dat mijn spaghetti niet symmetrisch is? :wink:

En mijn spaghetti is in het filmpje nog koud. Dit was de eerste keer dat we ' em lieten lopen na montage. Dan " cured" de wrap. Wrap of coating is eigenlijk onmisbaar. De warmte (energie...) afgifte is anders gigantisch. Dat wil je pas in je turbo... niet daarvoor. Afgezien dat het anders ook heel heet wordt onder de kap.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » di 21 jan, 2025 22:36

Ja dat zal het zijn inderdaad. De ruimte. Maar dat is denk ik wel ten koste gegaan aan performance…

Qua hitte is dat ook al het geval zonder tuning en dergelijke. Blok produceert wel hitte.

Is het trouwens gunstig dat de uitlaat kant aan de voorzijde zit? Veel auto’s hebben de uitlaat en turbo ook aan schutbord zijde zitten.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 23 jan, 2025 22:17

Jep, vooral indeling. Ik denk dat het zo beter zit dan bij de 9000. Heb je wel eens naar een DP van een 9000 gekeken?

Dat beetje warmte dat er bij een stock setup af komt staat niet ini het vergelijk bij wat er bij een efficient getunde setup af komt. Bedenk je even: 1.5m pijp van 900C in zo'n kleine ruimte....

Ik vind de turbo voor wel praktischer qua ruimte....

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » ma 27 jan, 2025 20:36

evo schreef:
ma 06 jan, 2025 22:04
Jep, rekenen is leuk. Ook veel gedaan. Zo ben ik o.a. tot de 19T#7 gekomen. Toen die nog niet op de markt als zodanig werden aangeboden. Of mijn 276gr 10mm lift nokkenassen (apk waardig) die ik heb laten slijpen.
Om nog op je oude post terug te komen.

Hoe heb jij de berekening kunnen maken voor zo’n nokkenas?

De openingsduur, overlap en kleplift zijn enkele variabelen. Maar welke bepaald wat?
Een standaard B204 heeft 240graden en een overlap van 30graden. Lift is 8,65mm.
De B205 heeft een 231graden voor inlaat en 228 voor de uitlaat en een overlap van 26graden. De lift is minder dan bij de B204 en de in en uitlaat zijn verschillend.
Bij de B207 is het 230graden en weer in en uitlaat gelijk en heeft ook 26graden overlap. De lift is wel veel meer. Ruim 9mm.

In vergelijking met jouw ontwerp van 276graden en 10mm lift…is dat dan nog wel heftig. En hoe weet je hoe ver de lift maximaal kan?

Je hebt het ook steeds over efficiënte tuning, maar wat bedoel je dan precies?
Stel je de software op maat af op een rollenbank?

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » vr 07 feb, 2025 0:12

Over engineering gesproken… engineering to the max!

1280pk uit een 5liter v8 op ron95…. Tot in de kleinste details doordacht en geoptimaliseerd en elk onderdeel an sich ziet er gelikt uit.

Deze kerel is echt mijn held!

Geniet:
https://youtu.be/TvVnSzFbv3c?si=9bUuSSn59Aak5UjY

Geen Saab, wel Zweeds 8)

MVE
Geregistreerd lid

Bericht door MVE » vr 07 feb, 2025 22:21

Hold this mans hat;
https://fb.watch/xC9ceHpiN1/?

Standaard B204. :lol:

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » za 08 feb, 2025 22:11

Ook heftig… maar wel een enorm turbo gat denk ik. Voordat zo’n joekel van een turbo opspoelt…

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » zo 18 jan, 2026 10:59

Na gister de 9-3X te hebben gewassen en afgetankt met Duitse octaan 98 (leuk ritje dat tegenwoordig geld oplevert zelfs als je het combineert met een dry january), ff het gaspedaal stevig ingetrapt.
De esid liet een torque van 385, HP van 258 en een turbodruk van 1,36 bar zien. Is dit indrukwekkend of min of meer normaal?

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 18 jan, 2026 14:18

Dit my ken ik niet goed en weet helemaal niet of deze esid net zo 'onbetrouwbaar' is que pk en nm.
Wat weegt jouw auto?

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » zo 18 jan, 2026 16:23

ReinO schreef:
zo 18 jan, 2026 14:18
Wat weegt jouw auto?
Zonder mij erin 1590 kg?

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 18 jan, 2026 19:03

Dan komt ie lekker mee in het verkeer maar meer ook niet. Afgezet tot wat je gewend
bent natuurlijk. Mijn 9-5 my 2001 heeft 260 pk en 450nm bij 1600 kg ongeveer. Ook
voor het behoud van de automaatbak laat ik het hier bij.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » ma 19 jan, 2026 9:35

J.vandermeulen schreef:
zo 18 jan, 2026 16:23
Zonder mij erin 1590 kg?
Heb je het XWD systeem al uitgebouwd? Op de lokale weegbrug kwam ik altijd op 1800kg met mij erin, en ik ben geen zwaargewicht. Laten we aannemen dat de weegbrug op de 25kg accuraat is, dan kom ik op 1700-1725kg incl. brandstof, thuiskomer, sneeuwkettingen, kruiwagen, Deense dog, massief houten kast en zes kinderen in/op de auto.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » ma 19 jan, 2026 10:38

Wat heeft het gewicht van de auto te maken met het vermogen wat de motor levert volgens de Sid?

Plaats reactie