Kettingspanner
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Kettingspanner
Er zijn al aardig wat topics geweest over dit onderwerp, maar alles is me nog niet helemaal duidelijk.
Als je de spanner uit het blok draait, is het dan nodig om de krukas te verdraaien richting markering? Dit wordt wel beschreven, maar ik snap niet helemaal wat de noodzaak hiervan is.
Ik wil graag de bonded seal (Dowty seal) van de spanner vervangen.
Tevens kun je de uitslag van de spanner controleren of de ketting nog binnen het toelaatbare zit.
Ik las hier op het forum dat bij een B202 de uitslag maximaal 11mm mag bedragen… geldt dit ook voor de B204? De spanner is identiek toch?
Specificeert Saab de maximale uitslag van de spanner ook ergens? Ik kan nergens op de WIS iets hierover vinden.
De link hieronder is een document wat al eerder hier op het forum gedeeld is. Hierin staat oa. die 11mm in.
http://townsendimports.com/Web/engine_f ... ainpg1.htm
Als je de spanner uit het blok draait, is het dan nodig om de krukas te verdraaien richting markering? Dit wordt wel beschreven, maar ik snap niet helemaal wat de noodzaak hiervan is.
Ik wil graag de bonded seal (Dowty seal) van de spanner vervangen.
Tevens kun je de uitslag van de spanner controleren of de ketting nog binnen het toelaatbare zit.
Ik las hier op het forum dat bij een B202 de uitslag maximaal 11mm mag bedragen… geldt dit ook voor de B204? De spanner is identiek toch?
Specificeert Saab de maximale uitslag van de spanner ook ergens? Ik kan nergens op de WIS iets hierover vinden.
De link hieronder is een document wat al eerder hier op het forum gedeeld is. Hierin staat oa. die 11mm in.
http://townsendimports.com/Web/engine_f ... ainpg1.htm
-
Luthart
- Geregistreerd lid
-
Harrie1971
- Donateur

Re: Kettingspanner
De nokkenas en krukas moeten in een bepaalde positie staan zodat je zeker weet dat er geen spanning op de ketting staat.
-
Saapie
- Donateur (2x)

De 11 mm klopt. Als de spanner verder dan dat uitstaat, dan is de distributie aan vervanging toe. Distributie op 0 zetten en dan kan je de spanner controleren ( eerst het veertje verwijderen, zodat de spanner zelf op de stand blijft staan waarmee ie in het blok zat).
Ik heb ooit een 900i gehad die met 11mm nog heel lang rond heeft gereden. Dus er zal vast wel wat marge zijn.
Ik heb ooit een 900i gehad die met 11mm nog heel lang rond heeft gereden. Dus er zal vast wel wat marge zijn.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Oke. Als ik er mee bezig ga dan kan ik beter ook het kleppendeksel demonteren om de timing ook te controleren?
Maar ik snap niet zo goed waarom de krukas op 0 graden moet (cilinder 1 op TDC) om de spanner eruit te halen. De ketting staat toch altijd onder spanning?
Wat zie ik over het hoofd? Ik snap de noodzaak wel als je de hele distributie gaat vervangen, maar in dit geval begrijp ik het nog niet helemaal.
Ik heb een andere motor staan met 370ken daar ziet alles er erg netjes uit maar de spanner had een uitslag van 14mm, versleten dus?
Maar ik snap niet zo goed waarom de krukas op 0 graden moet (cilinder 1 op TDC) om de spanner eruit te halen. De ketting staat toch altijd onder spanning?
Wat zie ik over het hoofd? Ik snap de noodzaak wel als je de hele distributie gaat vervangen, maar in dit geval begrijp ik het nog niet helemaal.
Ik heb een andere motor staan met 370ken daar ziet alles er erg netjes uit maar de spanner had een uitslag van 14mm, versleten dus?
-
Saapie
- Donateur (2x)

Ja, ik begrijp de logica ook niet helemaal waarom ie op 0 moet.
14mm is wel veel. Maar zo lang ie goed loopt…
14mm is wel veel. Maar zo lang ie goed loopt…
-
Harrie1971
- Donateur

Als er een nok op de nokkenas halverweg staat, dan wil de nokkenas op de veerkracht van de klepveer verder of juist terug kantelen. Dan staat er dus spanning op de ketting. Op de aangegeven positie is dat bij geen van de nokken het geval.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Top! Bedankt voor de uitleg!Harrie1971 schreef: ↑ma 20 jan, 2025 11:43Als er een nok op de nokkenas halverweg staat, dan wil de nokkenas op de veerkracht van de klepveer verder of juist terug kantelen. Dan staat er dus spanning op de ketting. Op de aangegeven positie is dat bij geen van de nokken het geval.
Dus als ik jou goed begrijp wordt op deze stand geen enkele klep bediend?
-
9000-95
- Donateur

Jawel, er staan altijd kleppen open. Maar in- en uitlaat kleppen houden elkaar ahw in evenwicht in bdp waardoor de nokkenassen niet zullen verspringen als je de spanning van de ketting haalt.
Overigens is die slijtage indicatie van de distributie ketting niet zo interessant vind ik. De balansas ketting geeft eigenlijk altijd eerder problemen bij deze motoren en de slijtage daarvan kan je extern toch niet zien. Tegen de tijd dat die gaat opspelen merk of hoor je dat vanzelf en vervang je toch alles.
Overigens is die slijtage indicatie van de distributie ketting niet zo interessant vind ik. De balansas ketting geeft eigenlijk altijd eerder problemen bij deze motoren en de slijtage daarvan kan je extern toch niet zien. Tegen de tijd dat die gaat opspelen merk of hoor je dat vanzelf en vervang je toch alles.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Ah oke. Duidelijk! Bedankt.
Maar hoe zit dat dan als je de (nieuwe)ketting op de kettingwielen wil leggen? Moet je dan een sleutel op de nokkenas zetten om 1 van beide iets bij te draaien?
Maar hoe zit dat dan als je de (nieuwe)ketting op de kettingwielen wil leggen? Moet je dan een sleutel op de nokkenas zetten om 1 van beide iets bij te draaien?
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Ik bedoel meer, er bestaat geen blokkeergereedschap voor deze motor toch?Luthart schreef: ↑ma 20 jan, 2025 13:09Ah oke. Duidelijk! Bedankt.
-
9000-95
- Donateur

Nee, gaat gewoon op merktekens. Bij de nokkenassen zijn die wat onnauwkeurig, daarom ter controle: tussen de merktekens op de nokkenas tandwielen moeten 15 pennen van de ketting zitten.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Ik had nog even wat op papier gezet..
Bedoelen jullie met evenwicht, als cilinder 1 op TDC staat (0 graden), dat beide nokkenassen 2 kleppen dicht hebben staan en 2 open!? Dat ze daardoor niet verspringen?
Tekening is cilinder 1 (en dus ook cilinder 4) op TDC. Cilinder 1; einde uitlaatslag, cilinder 4; einde compressieslag aan, cilinder 2; einde inlaatslag en cilinder 3; einde arbeidslag (ontsteking vlg. 1-3-4-2).

Bedoelen jullie met evenwicht, als cilinder 1 op TDC staat (0 graden), dat beide nokkenassen 2 kleppen dicht hebben staan en 2 open!? Dat ze daardoor niet verspringen?
Tekening is cilinder 1 (en dus ook cilinder 4) op TDC. Cilinder 1; einde uitlaatslag, cilinder 4; einde compressieslag aan, cilinder 2; einde inlaatslag en cilinder 3; einde arbeidslag (ontsteking vlg. 1-3-4-2).