De goedkope 9⁵ Estate Arc 3.0t van Abe

1997-2010
Plaats reactie
AbeHaverkamp
Donateur (2x)
Donateur (2x)

De goedkope 9⁵ Estate Arc 3.0t van Abe

Bericht door AbeHaverkamp » vr 17 jan, 2025 15:57

Hi allemaal, met veel plezier lees ik regelmatig de verhalen van forumleden die met liefde hun SAABs van de ondergang redden. Morgen begin ik zelf aan zo’n project, en het lijkt me leuk om dit hier te documenteren en met jullie te delen.

Laten we bij het begin beginnen. In de loop der jaren heb ik al drie SAABs gehad, en sinds afgelopen zomer rijd ik met veel plezier in een 9³ Cabrio Senses Edition uit 2002. Een fantastische auto, maar niet bepaald de meest praktische. Voorheen had ik een 9⁵ Estate Aero, die helaas het loodje heeft gelegd door sludge. Sindsdien blijft het kriebelen om weer een 9⁵ Estate te bezitten. Hoewel de viercilinderblokken geweldig zijn, heeft de B308E me altijd al nieuwsgierig gemaakt.

Twee weken geleden kreeg ik in de SAAB WhatsApp-groep, waar ik lid van ben, een SAAB 9⁵ Estate ARC 3.0t doorgestuurd. Mijn interesse was meteen gewekt. Na een telefoontje kreeg ik het verhaal van de auto te horen, en ik neem jullie er graag in mee...

Afbeelding

Afbeelding

Morgen haal ik deze 9⁵ op in Noord-Holland voor €600. Ik word daarmee de 10e eigenaar (ja, ik weet het). De auto begon zijn leven in Duitsland en werd in 2008 naar Nederland geïmporteerd. De huidige eigenaar kocht de auto in juli 2024 met het plan om hem volledig op te knappen. Helaas is hij door langdurige ziekte niet in staat geweest om dit project op te pakken, dus die taak neem ik met veel plezier over!

The good:
  • De 5-traps automaatbak schakelt vlotjes en is recent geheel ververst
  • Het zwarte lederen interieur is in top conditie
  • De lak is in goede staat, op wat deukjes op het spatbord aan de passagiers kant na
  • Motortje draait erg goed en heeft recent een nieuwe distributieriem gekregen
The bad:
  • De waterpomp lekt, deze is niet samen met de distributie vervangen (zucht)
  • ABS storing (wellicht een vieze sensor?)
  • De banden zijn zo goed als semi-slicks
  • Bussen van het subframe zijn op
  • Roest op de gebruikelijke plekken bij de wielkasten achter
  • Slecht geïnstalleerde aftermarket LED lampen
  • Originele radio ontbreekt
  • Geen APK op het moment van aanschaffen

Morgen rijd ik de auto direct naar PgB Autoservice in Twente, waar Pascal de meest urgente zaken meteen zal aanpakken en ervoor zorgt dat de auto weer door de APK komt. Ik neem een reserve set ALU22-velgen met goede banden mee, zodat de rit in ieder geval veilig verloopt. Later zal ik ook een to-do lijstje toevoegen aan deze post om overzichtelijk te maken wat de plannen zijn.

Dit is mijn eerste B308E, dus tips en tricks zijn altijd meer dan welkom! :O:

AbeHaverkamp
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: De goedkope 9⁵ Estate Arc 3.0t van Abe

Bericht door AbeHaverkamp » vr 17 jan, 2025 15:58

To-do list:
  • Wordt vervolgd!

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » vr 17 jan, 2025 16:20

Best wat intensieve / kostbare klusjes, maar mooi dat je het aangaat!

sjares
Donateur
Donateur

Bericht door sjares » vr 17 jan, 2025 20:30

Leuk om te lezen dat je deze uitdaging aan gaat. Ik ben ook nog steeds bezig om eenzelfde Saab te redden. Al vele hobbels overwonnen, maar nog niet uitgehobbeld. Maar ach heeft geen haast, beter goed dan snel.
Als je wat specifieks over de motor wilt weten of zelf klussen aan wilt gaan; shoot. Een bakkie leut of blik op de brug (bij Deventer) is ook mogelijk.

AbeHaverkamp
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AbeHaverkamp » di 21 jan, 2025 21:44

Afgelopen zaterdag dan de 9⁵ opgehaald in het Noord-Hollandse Twisk, en wat een avontuur.

Bij aankomst direct de Gary Fisher-velgen vervangen door een setje ALU22 met goede Primacy 4-banden die ik nog had liggen. Die klus was gelukkig snel geklaard. Maar toen ontdekten we dat de waterpomp toch iets meer lekte dan gehoopt. Ach, zolang hij de rit naar Twente maar zou volhouden! Gewapend met twee jerrycans van 5 liter water gingen we vol goede moed op pad.

Wat rijdt dat toch heerlijk, zeg! Het vermogen van de V6 komt soepel en krachtig op gang, en cruisen is echt genieten met dat blok onder je rechtervoet. Om de ±50 km even van de snelweg af om het koelwater bij te vullen – met die aanpak ging het zonder problemen.

Afbeelding

Tijdens de rit had ik ook tijd om het interieur eens goed te bekijken. Het eerste wat me opviel: de Saab bleek al gekieteld te zijn! Bij het openen van OpenSID verscheen “DionHPT” mooi in beeld. Tevens handig om de temperatuur goed in de gaten te houden.

Verder ontdekte ik dat geen van de 12V-aansluitingen werkte toen ik mijn telefoon wilde opladen. Gelukkig is dat het enige minpuntje, want verder werkt alles en is het interieur nog in keurige staat.

Afbeelding

Auto afgezet bij PgB Autoservice Twente, en toen was het afwachten...

Pascal heeft gisteren naar de auto gekeken en daar kwam het volgende lijstje uit voort;
•⁠ ⁠uitlaat lek (middendemper)
•⁠ ⁠⁠spruitstuk op voorste kop lekt
•⁠ ⁠⁠voorste kleppendeksel pakking lek
•⁠ ⁠⁠turbo revisie nodig
•⁠ ⁠⁠waterpomp idd lek
•⁠ ⁠⁠abs sensor achter defect of abs module

Allemaal bekende punten, behalve de turbo, die had ik zelf nog niet opgemerkt. Ook niet qua vermogen tijdens het rijden. Pascal heeft daarna onderzocht of de blauwe walm, veroorzaakt door de versleten turbo, enkel aan de turbo lag of dat er meer aan de hand was. Helaas wees een compressietest uit dat een van de zes cilinders niet optimaal meewerkt. Vermoedelijk is een versleten koppakking de oorzaak. Volgens wat ik online heb gevonden, is dat een behoorlijke rotklus.

Afbeelding

De grote vraag is nu: wordt het deze 9⁵, of kies ik toch voor een andere? Hij heeft niet veel hoeven kosten, maar als het blok eruit moet, is dat wel een ander verhaal.

Iets om goed over na te denken! Wordt vervolgd.

pveelen
Geregistreerd lid

Bericht door pveelen » di 21 jan, 2025 22:35

Poeh, dat is een lastige! Dapper dat je 'm durfde te redden en voor die centen kun je de gok wel nemen maar nu moet je goed bedenken waar je aan begint. Als je eenmaal begint is er geen weg terug ;)

albertk
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door albertk » di 21 jan, 2025 23:43

Koppakking in deze auto is een beste klus maar kan met de motor in de auto. Let wel op dat je de juiste pakking krijgt, in dit geval een metaalpakking. Turbo is ook goed te doen met een nieuw binnenwerk, hoeft niet noodzakelijkerwijs via een revisie bedrijf. Bij Pascal ben je in ieder geval op een goed adres voor dit soort zaken. Succes met de afweging.

sjares
Donateur
Donateur

Bericht door sjares » wo 22 jan, 2025 15:37

Herkenbare punten... als je mijn topic even door bladert kom je alle zaken (koppakking, turbo, oliekoeler, carterontluchting) wel tegen. Als je een deel zelf oppakt (turbo prima te doen als er toch veel los gaat) is het wellicht nog de moeite. Overigens zal je bij een andere V6 waarschijnlijk ook één vd punten tegen komen.
Let trouwens op dat je de juiste pakkingen tussen de uitlaatspruitstukken plaatst. Uit jouw bouwjaar schat ik zo in dat deze een SAI heeft (recirculatie uitlaatgassen).

ljdekker
Geregistreerd lid

Bericht door ljdekker » wo 22 jan, 2025 15:46

Ja grote vraag: aanpakken of niet. T is puur emotie. Zo moet van mijn 9-5 het kachelhuis vervangen worden.

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » wo 22 jan, 2025 17:36

Je hebt de auto goedkoop gekocht, dan kan je er ook wat op stuk slaan. Uiteindelijk houd je er een fijn rijdende auto aan over die onderaan de streep de wereld niet gekost heeft. Overleg met Pascal wat je eventueel preventief kan vervangen als er toch al zoveel los moet. Dan ben je dat voor geweest.

AbeHaverkamp
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AbeHaverkamp » wo 22 jan, 2025 19:44

sjares schreef:
wo 22 jan, 2025 15:37
Herkenbare punten... als je mijn topic even door bladert kom je alle zaken (koppakking, turbo, oliekoeler, carterontluchting) wel tegen. Als je een deel zelf oppakt (turbo prima te doen als er toch veel los gaat) is het wellicht nog de moeite. Overigens zal je bij een andere V6 waarschijnlijk ook één vd punten tegen komen.
Let trouwens op dat je de juiste pakkingen tussen de uitlaatspruitstukken plaatst. Uit jouw bouwjaar schat ik zo in dat deze een SAI heeft (recirculatie uitlaatgassen).
Ik heb inderdaad al even rondgekeken, zeker een interessant topic! :D

Helaas heb ik zelf niet de ruimte om aan de auto te sleutelen, dus het grote werk zou bij Pascal moeten gebeuren. Maar het reviseren van de turbo lijkt me inderdaad wel iets dat ik zelf zou kunnen aanpakken.
Sa93Ve schreef:
wo 22 jan, 2025 17:36
Je hebt de auto goedkoop gekocht, dan kan je er ook wat op stuk slaan. Uiteindelijk houd je er een fijn rijdende auto aan over die onderaan de streep de wereld niet gekost heeft.
Dat klopt helemaal! Ik heb gisteravond al even rondgekeken, maar zelfs met de aanschafprijs van de auto en de bijkomende reparatiekosten kom je nog steeds een stuk lager uit dan de gemiddelde 9⁵ V6 in vergelijkbare staat. Dus misschien moet ik het ook maar gewoon doen. Daarnaast, zonde als er weer een Saab uit elkaar wordt getrokken voor onderdelen.

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » wo 22 jan, 2025 22:17

Let er wel op dat het hard kan gaan qua financiën. Het kan zeker de moeite zijn mits je er lange tijd in wil rijden. Ik heb dezelfde afweging (door)gemaakt en er komt preventief een frisse motor in voor nog wat jaartjes plezier.

AbeHaverkamp
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AbeHaverkamp » wo 22 jan, 2025 22:26

Sa93Ve schreef:
wo 22 jan, 2025 22:17
Het kan zeker de moeite zijn mits je er lange tijd in wil rijden. Ik heb dezelfde afweging (door)gemaakt en er komt preventief een frisse motor in voor nog wat jaartjes plezier.
Natuurlijk! Het plan is zeker om de auto nog een lange tijd te blijven rijden.

Plaats reactie