9-3X 4x4 ROOD Schadebak USA

Ergens in Nederland een mooie, bijzondere of goedkope Saab te koop gezien? Laat hier een bericht achter.
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: 9-3X 4x4 ROOD Schadebak USA

Bericht door Saapie » vr 10 jan, 2025 16:08

Zo’n tesla ding zou ik überhaupt nooit kopen, haha.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » vr 10 jan, 2025 16:11

Die delen vervang je. Puntlassen uitboren en donor deel overzetten… dat is de manier. Veel kun je op deze manier vervangen. En dan is de veiligheid gewoon hetzelfde. Hoe dacht je dat bijvoorbeeld een ‘quarter panel’ wordt gerepareerd?

Je hebt tegenwoordig hogesterkte stalen. Die kun je alleen lassen met ‘Mig leuten’ (koper hardsoldeer). Door geringe warmteinbreng verander je de materiaaleigenschappen niet. Wordt daarom op grote schaal gebruikt in de schadeherstelwereld. Dus technisch geen probleem.

Staal is een ductiel materiaal en heeft niet een houdbaarheidsdatum. Je hebt allemaal NDO technieken om op scheuren en dergelijke te controleren. Wel heb je soms te maken met veroudering, maar een auto carrosserie wordt niet onderworpen aan heat cycles of zoiets dus daar ben ik niet zo bang voor.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » vr 10 jan, 2025 16:16

busy schreef:
vr 10 jan, 2025 15:23
Alle delen die je noemt zijn vervangen. Speculatie: een donor en gebruikte bumper. Achterklep vervangen en specifieke logo’s zijn als je de weg niet weet moeilijk verkrijgbaar.
Kan goed inderdaad hoor. De km stand is ook wel hééél toevallig. Wel gek voor wat betreft de voorbumper; dat lijkt nu juist een van de weinige delen die geen schade lijkt te hebben.
Ben daarom toch benieuwd of jullie aannames gebaseerd zijn op logisch combineren (95% zekerheid) of dat er heldere feiten onder liggen die ik als leek niet direct van de foto's kan aflezen (100% zekerheid).

Hoe het ook zij, gezien de prijs houdt de eigenaar hem liever zelf ;-)
(afgezien van prijs en het dubieuze verleden vind ik het een absoluut snoepje)

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » vr 10 jan, 2025 16:22

:shock: Als het inderdaad dezelfde auto betreft vind ik het schokkend. De tekst is dan op zijn minst misleidend "Het is voor ons een uitdaging om auto's van het merk Saab te zoeken die eruit als nieuw en waarvan alle historie bekend is".
Waarschijnlijk geen woord gelogen maar dit is dan niet het hele verhaal.
Maar goed, je zal de mensen de kost moeten geven die in een auto rondrijden waarvan men denkt dat die nooit schade heeft gehad maar die
ook "kort" is geweest.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » vr 10 jan, 2025 16:38

Dus als jij je huis verkoopt dan zet je alle gebreken ook in de advertentie op Funda?

(Ik speel hier even als advocaat van de duivel)

Benaero
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Benaero » vr 10 jan, 2025 16:39

Het lijkt mij raadzaam om eerst met zekerheid vast te stellen of het inderdaad dezelfde auto is. Tot die tijd lijkt het mij verstandig om niet met te krachtige bewoordingen de verkoper te bejegenen. :roll:

frits 9-3
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door frits 9-3 » vr 10 jan, 2025 16:40

Luthart schreef:
vr 10 jan, 2025 16:38
Dus als jij je huis verkoopt dan zet je alle gebreken ook in de advertentie op Funda?

(Ik speel hier even als advocaat van de duivel)
De verkoper heeft een meldingsplicht en de koper een onderzoeksplicht, zover ik weet.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » vr 10 jan, 2025 16:40

Luthart schreef:
vr 10 jan, 2025 16:11
Die delen vervang je. Puntlassen uitboren en donor deel overzetten… dat is de manier. Veel kun je op deze manier vervangen. En dan is de veiligheid gewoon hetzelfde. Hoe dacht je dat bijvoorbeeld een ‘quarter panel’ wordt gerepareerd?

Je hebt tegenwoordig hogesterkte stalen. Die kun je alleen lassen met ‘Mig leuten’ (koper hardsoldeer). Door geringe warmteinbreng verander je de materiaaleigenschappen niet. Wordt daarom op grote schaal gebruikt in de schadeherstelwereld. Dus technisch geen probleem.

Staal is een ductiel materiaal en heeft niet een houdbaarheidsdatum. Je hebt allemaal NDO technieken om op scheuren en dergelijke te controleren. Wel heb je soms te maken met veroudering, maar een auto carrosserie wordt niet onderworpen aan heat cycles of zoiets dus daar ben ik niet zo bang voor.
Vragen:

1. is dit in landen waar veel USA schade auto's heen de standaard? (Polen, Baltische staten)

2. zijn de gebruikte "donor" delen van dezelfde kwaliteit als origineel door Saab gebruikt?

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » vr 10 jan, 2025 18:04

stel dat de schade auto die Brinky hier post dezelfde auto is als de gespotte occassion van zijn collega Ter Braake. En stel dat ter Braake heel eerlijk is dat deze auto goed in de prak heeft gelegen maar met veel vakkennis in de Baltische staten is gerepareerd... dan gaat er toch niks verkeerd? De RDW heeft m bij invoer in orde bevonden (anders geen kenteken).

Je bent geïnteresseerd, je hoort het achterliggende verhaal, je besluit dan om m wel of niet te kopen. Klaar.

De discussie kan hier hooguit gaan of je in een ex schadebak wilt rijden of dat ie uberhaupt te duur is. En dat verschilt per persoon

Persoonlijk vind ik een 9-3x helemaal niks; zelfs zonder schadeverleden

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » vr 10 jan, 2025 18:35

Objection! :besserwisser:

Subjective ;)

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » vr 10 jan, 2025 18:36

frits 9-3 schreef:
vr 10 jan, 2025 16:40
De verkoper heeft een meldingsplicht en de koper een onderzoeksplicht, zover ik weet.
Klopt, alleen zet jij het dan ook in de advertentie?

Wie zegt dat de verkoper niet meld aan een geïnteresseerde dat de auto schade heeft gehad?
Henk-Jan schreef:
vr 10 jan, 2025 16:40
zijn de gebruikte "donor" delen van dezelfde kwaliteit als origineel door Saab gebruikt?
…van een andere (sloop/schade) Saab waarvan het betreffende onderdeel wel goed is.

Net zoals alle schades hersteld worden. Is het plaatdeel niet nieuw te krijgen dan haal je dat uit een donor. Er zijn genoeg sloopbedrijven waar je dat kunt kopen.
Kijk ook eens video’s op YT en je krijgt een indruk hoe schades hersteld worden.

Over de kwaliteit van herstellen. Dat kan alle kanten op gaan. Ook hier in Nederland. Waar het gedaan is zegt niks. Gaat vooral om de uren die erin gaan zitten. Die zijn is polen bijvoorbeeld wat goedkoper dan hier.

Over dat MIG leuten. Zo’n toestel kun je gewoon als particulier kopen. Niks spannends aan. CuSi rol erin en een Argon flesje en je kunt bij wijze van spreken er al mee aan de gang…

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » vr 10 jan, 2025 18:47

verde900 schreef:
vr 10 jan, 2025 16:04
Zo'n tesla ding dat een klap gehad heeft bestond uit een uit één stuk gegoten aluminium gigacast, dat wordt nooit meer wat, een stuk erin zetten wordt lassen, lijmen of schroeven
Klopt, dat is wat moeilijk te vervangen. Maar daar zijn ongetwijfeld ook goede raparatie methodes voor.

Maar met die gegoten stukken. Zijn die bijvoorbeeld door de fabrikant wel RT onderzocht op gietfouten? Zo kun je alles in twijvel trekken.

Wat fabrikanten soms doen is ook niet altijd heilig. Je gaat er van uit dat ze overal wat van weten of over na hebben gedacht maar dat is ook niet altijd zo. En soms houdt men vast aan oude methodes terwijl alternatieven we eens beter kunnen zijn.

De vliegtuigindustrie (conserfatief) gebruikt nogsteeds klinknagels… terwijl de lijmen tegenwoordig zo sterk zijn dat klinken niet meer nodig is… om maar een zijstraat te noemen

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » vr 10 jan, 2025 19:02

Zou om de redenen die ik noem zelf geen gigacast auto willen, en ja, ik twijfel ik uit eigen ervaring aan fabrikanten, die zijn primair geïnteresseerd in winst optimalisatie..

voodoo
Geregistreerd lid

Bericht door voodoo » vr 10 jan, 2025 19:04

Vergeet vooral de invloed van de man/vrouw met de rode pen bij de fabrikanten niet, techniek is slechts bijzaak. 😘

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » vr 10 jan, 2025 19:06

Benaero schreef:
vr 10 jan, 2025 16:39
Het lijkt mij raadzaam om eerst met zekerheid vast te stellen of het inderdaad dezelfde auto is. Tot die tijd lijkt het mij verstandig om niet met te krachtige bewoordingen de verkoper te bejegenen. :roll:
Uitvoering 100% gelijk, Bouwjaar en maand 100% gelijk, km-stand vrijwel gelijk... Hoeveel 9-3X in rood zijn er met deze specs? Denk dat hier niet veel speelruimte voor twijfel bestaat. Het niet vermelden van het verleden is ook in mijn ogen 'niet netjes' :roll:

Je ziet overigens op deze foto ook duidelijk dat de bekleding van de c-stijl niet meer netjes op z'n plaats zit aan de rechter (schade) zijde (vergelijk li/re):
Afbeelding

Plaats reactie