Renovatieproject Saab 96 - 1975

1967-1980
Plaats reactie
davidvb
Geregistreerd lid

Re: Renovatieproject Saab 96 - 1975

Bericht door davidvb » di 20 aug, 2024 9:02

Funky Dude schreef:
ma 19 aug, 2024 22:39
:rtfm:
Kwijt :P

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » zo 25 aug, 2024 19:08

Vandaag, 25/8, olie op peil gebracht. Koelvloeistof verder bijgevuld.
Slangetje aangesloten op nippel kachelhuis en in reservoir koelvloeistof gedaan.

En dan, en dan … accu aangesloten, sleutel omgedraaid en … niks.

Vervolgens de starter aangesloten, maar dat hielp niet veel.

Dan proberen starten door te verbinden met accu andere auto, maar startmotor draait niet rond.

Kan je een accu eigenlijk bijvullen?

Afbeelding
Afbeelding

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » zo 25 aug, 2024 19:10

Dat is balen!

Lampjes etc gaan wel branden?
Draait de startmotor helemaal niet, hoor je ook geen klik als de sleutel draait?
Hoeveel volt geeft de accu aan?

Ik zou zeggen met de starter zou er wel iets moeten gebeuren.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 25 aug, 2024 20:03

Uhhh, zwaar 'off topic'... het niveau in je expansievat is te hoog. Bij een steenkoude motor is twee vinger-breedte boven MIN genoeg. En de dop op de radiator is een verkeerde, dat moet er eentje zijn die niet bij een bepaalde druk opent. Gewoon een deksel a la een glazen pot van Hak is de juiste.

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Luud » zo 25 aug, 2024 20:50

En dan, en dan … accu aangesloten, sleutel omgedraaid en … niks. Is dus iets kleins elektrisch. Een multimeter kan helpen, kijken of je spanning krijgt op je startrelais als je de contact sleutel omdraait. Als je nog erbij kan, extra draadje op startrelais en op de + van de accu houden, draait dan de startmotor ?

Kan je een accu eigenlijk bijvullen? Als ik zo je accu zie, kan je hem niet bijvullen met gedemineraliseerd water. Uiteraard kan je hem wel elektrisch opladen.

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » zo 25 aug, 2024 22:20

MvR schreef:Uhhh, zwaar 'off topic'... het niveau in je expansievat is te hoog. Bij een steenkoude motor is twee vinger-breedte boven MIN genoeg. En de dop op de radiator is een verkeerde, dat moet er eentje zijn die niet bij een bepaalde druk opent. Gewoon een deksel a la een glazen pot van Hak is de juiste.
Vermoedelijk heb ik de twee doppen verwisseld.
Het zijn wel de originele doppen hoor. Maar expansievat zal op reservoir zitten en andersom.

Die koelvloeistof had ik al in expansievat gegoten, ik kijk eens om ze er weer uit te krijgen. Bedankt voor de tip.

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » zo 25 aug, 2024 22:22

redmervand schreef:Dat is balen!

Lampjes etc gaan wel branden?
Draait de startmotor helemaal niet, hoor je ook geen klik als de sleutel draait?
Hoeveel volt geeft de accu aan?

Ik zou zeggen met de starter zou er wel iets moeten gebeuren.
De startmotor zegt wel ‘klik’ maar draait niet verder. Ik denk door te weinig spanning op de accu.

Zal eens meten hoeveel die geeft.

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » zo 25 aug, 2024 22:23

Luud schreef:En dan, en dan … accu aangesloten, sleutel omgedraaid en … niks. Is dus iets kleins elektrisch. Een multimeter kan helpen, kijken of je spanning krijgt op je startrelais als je de contact sleutel omdraait. Als je nog erbij kan, extra draadje op startrelais en op de + van de accu houden, draait dan de startmotor ?

Kan je een accu eigenlijk bijvullen? Als ik zo je accu zie, kan je hem niet bijvullen met gedemineraliseerd water. Uiteraard kan je hem wel elektrisch opladen.
Sorry voor het misverstand. De startmotor doet wel iets, ik hoor een klik. Maar verder starten doet ie niet.

Dan probeer ik toch nog de accu op te laden.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 25 aug, 2024 22:33

davidvb schreef:
zo 25 aug, 2024 22:20
Vermoedelijk heb ik de twee doppen verwisseld.
Het zijn wel de originele doppen hoor. Maar expansievat zal op reservoir zitten en andersom.

Die koelvloeistof had ik al in expansievat gegoten, ik kijk eens om ze er weer uit te krijgen. Bedankt voor de tip.

De dop op de radiator is er eentje zonder 'oortjes'. Zoals hier in het rood.

Afbeelding

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » zo 25 aug, 2024 22:45

In welke zit een veer?

Ik heb er twee met oortjes, maar de ene heeft een veer erin verwerkt en de andere is gewoon vlak, met een rubber vanbinnen, meer type confituurpot zoals jij zei.

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » zo 25 aug, 2024 23:54

Die met de veer hoort op het expansievat, die zonder op de radiateur.

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » zo 24 nov, 2024 19:20

Vandaag warm weer, dus aan de slag geweest.

- roest ingewreven met HG Roestverwijderaar. Niet het ideale product denk ik.
- nieuwe accu geplaatst (oude laten doormeten en was niet meer te redden.
- auto gestart, maar helaas, er draait wel één en ander rond, maar motor start niet Afbeelding Hoop dat de startmotor niet stuk is.
- de carburateur lekt AfbeeldingAfbeelding ondanks nieuwe pakking (volledige revisieset gebruikt).
Vraag mij af of ik wel de juiste pakking plaatste (er zaten er 3 in de verpakking) dus dat moet nog eens gecheckt.
Eventueel vloeibare pakking toevoegen las ik op het forum.

Een paar vraagjes:
- waarvoor dient dit tuitje, is dat ontluchting?
Afbeelding

- hoever moet dit dopje ingedrukt worden? Is nu ongeveer 1 mm

Afbeelding

Tot slot: oud ‘suikertje’ vervangen door lasclipje om twee kabeltjes te verbinden. Waarvan ik hoop dat dit oké is en er niet voor zorgt dat de motor niet aanslaat.
Afbeelding

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 24 nov, 2024 19:56

davidvb schreef:
zo 24 nov, 2024 19:20
... Hoop dat de startmotor niet stuk is.
Als de motor ronddraait is de startmotor niet stuk.
... de carburateur lekt
Waar? Als er benzine naar buiten lekt, is dat meestal het membraan van de acceleratiepomp. Zit de nieuwe goed gemonteerd? Is het pennetje niet te lang, vergeleken met de oude? Komt nogal precies.
Kan ook en lekke vlotternaald zijn, dan stroomt de carb over, maar er zit een nieuwe in de revisieset die zul je dus vervangen hebben?
- waarvoor dient dit tuitje, is dat ontluchting?
Lijkt mij de vacuumaansluiting naar de vervroeger via het pvs klepje.
- hoever moet dit dopje ingedrukt worden
ik zie het niet goed op de foto. Welk dopje?
... oud ‘suikertje’ vervangen
Welke kleur kabeltje? Er zitten daar in de buurtt 2 draadjes; 1 naar oliedrukcontact en 1 naar tempsensor.

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » zo 24 nov, 2024 20:19

davidvb schreef:
- hoever moet dit dopje ingedrukt worden? Is nu ongeveer 1 mm

Afbeelding
Dat is de accelaratiesproeier, als je het gas intrapt of de gashendel met de handbediend moet dat ‘dopje’ de carb ingaan.
Onder de carb zit dus een mechanisme wat via de gashendel bediend wordt.
Misschien goed om dat even te op goede werking te controleren

davidvb
Geregistreerd lid

Renovatieproject Saab 96 - 1975

Bericht door davidvb » zo 24 nov, 2024 21:39

72sonett3 schreef: Als de motor ronddraait is de startmotor niet stuk.
Oef, dan is ie niet stuk.
72sonett3 schreef: Waar?
Lijkt me te lekken vanonder het deksel van de carburateur. Vandaar dat ik aan pakking denk. Die is vernieuwd, maar in mijn diverse pogingen om de motor te starten, heb ik wel erg veel met het gaspedaal gepompt. Denk dat ze dit bedoelen met een motor ‘versmoren’.

72sonett3 schreef: Als er benzine naar buiten lekt, is dat meestal het membraan van de acceleratiepomp. Zit de nieuwe goed gemonteerd? Is het pennetje niet te lang, vergeleken met de oude? Komt nogal precies.

Dat heb ik goed bekeken, zit correct en kwam exact overeen met het oude.
72sonett3 schreef: Kan ook en lekke vlotternaald zijn, dan stroomt de carb over, maar er zit een nieuwe in de revisieset die zul je dus vervangen hebben?

Euh, nee, sorry. 🫤
72sonett3 schreef: Lijkt mij de vacuumaansluiting naar de vervroeger via het pvs klepje.

Moet daar dan een darm of buisje aan?
72sonett3 schreef: ik zie het niet goed op de foto. Welk dopje?

Dopje van de acceleratiepomp?
72sonett3 schreef: Welke kleur kabeltje? Er zitten daar in de buurtt 2 draadjes; 1 naar oliedrukcontact en 1 naar tempsensor.
Het is een gele draad.

Plaats reactie