9-5 Verlaging verhogen of andere overweging voor nieuwe veren?

1997-2010
Boef_Arjen
Geregistreerd lid

9-5 Verlaging verhogen of andere overweging voor nieuwe veren?

Bericht door Boef_Arjen » wo 16 okt, 2024 18:24

Beste Forummers.

Mijn 9-5 uit 2003 met inmiddels rond de 340K km heeft door de vorige eigenaar rond 170.000km een nieuwe chassic gekregen met Bilstein B8 dempers en ‘KCP veren’ die volgens de nota een verlaging genereren van 30mm. Overigens is de auto is van origine een Vector dus ik weet niet of ze dit bedoelen ten opzichte van een vector of een Aero. Nou vind ik hem persoonlijk mooi op zn 18” wielen staan met mooi gevulde wielkasten, maar ik loop in de praktijk toch tegen wat beperkingen aan. De 9-5 heeft vanaf het ontwerp al een behoorlijke overhang aan de voorkant en hij heeft met de huidige setup al wel wat moeite met de oprit naar ons huis (zeker mijn ega houd daar bijzonder weinig rekening mee). Ook parkeren met de neus in het parkeervak geeft soms problemen met die grote blokken beton aan de voorkant. Ik probeer natuurlijk zoveel mogelijk de kont naar achter te parkeren, maar dit is niet altijd mogelijk. De dubbele uitlaatpotten van de BSR liggen maar een cm of 12/13 boven t asfalt.

Tijdens volle belading met de zomervakantie ging ‘t ook allemaal nog wel maar hij ligt dan errug laag. De voorspoiler is al half gesneuveld. Dat laatste probleem wordt hopelijk komend halfjaar opgelost met een frisse haaienbek die ik graag fris wil houden en het feit dat we ook vanaf volgend jaar op pad gaan met een vouwwagen/tenttrailer neig ik naar de 9-5 te voorzien van een setup met minder verlaging. Hebben jullie een idee van een goeie setup in combinatie met de B8 dempers (die volgens mij nog ok zijn)? Origineel Aero of toch iets anders? Ik zie dat ze bij R&D ook een Eibach set verkopen maar die is ook weer met 30mm verlaging. Ga ik veel aan rij eigenschappen inleveren of is dat allemaal te overzien? Ik hoor t graag!

This thread is waardeloos zonder pics dus bij deze.

Normale belading:

Afbeelding

Boef_Arjen
Geregistreerd lid

Re: 9-5 Verlaging verhogen of andere overweging voor nieuwe veren?

Bericht door Boef_Arjen » wo 16 okt, 2024 18:32

Afbeelding
Normale belading

Boef_Arjen
Geregistreerd lid

Bericht door Boef_Arjen » wo 16 okt, 2024 18:34

Afbeelding
Zware belading (gotthard-pas)

StanvanBeek
Geregistreerd lid

Bericht door StanvanBeek » wo 16 okt, 2024 19:04

Allereerst, wat een ontzettend gave combi, mooie kleur!

Ik heb zelf op m’n 9-5 Aero m’n veren en schokbrekers vernieuwd twee jaar geleden, door “originele” Monroe en Sachs exemplaren (overeenkomend met het Aero onderstel)

Vorig jaar ben ik terug gegaan naar de “gewone” veren voor, en heavy duty veren achter. Dit wel in combinatie met de Aero schokdempers.
Ik ben er blij mee, kan normaal drempels nemen, want de front spoiler bij alle 9-5 OG’s is een gevoelig stuk door de lange frontoverhang.
Dankzij de HD veren kun je ‘m zonder zorgen beladen achter, en ze zijn ook wat stugger dan de normale en Aero veren.

Qua rijden ligt hij superstrak op de weg, ik heb dan wel ook meteen de draagarm en subframe rubbers aangepakt. Een wereld van verschil!

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 16 okt, 2024 19:15

Heb zelf ook die HD veren achter en dat geeft zo n fraaie 'dtm look' maar ja
voor..... Hij ziet er daar perfect uit, dus misschien wat voorzichtiger met die lip?
Die Hd achter zijn behoorlijk hard als de b8 hij komt echter wel iets omhoog en zakt
absoluut niet meer in. Keuzes keuzes

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 16 okt, 2024 19:28

B8 is bedoelt voor gebruik met verlagingsveren. Ik weet niet of ze nog goed hun werk doen als je naar originele hoogte gaat. Heb ik nog nooit gedaan. Maar lijkt me niet goed.

Overigens rijdt ik in mijn MY03 Aero Estate op originele Aero veren icm met B6. Van alle combies die ik gereden heb(en dat zijn er een boel), vind ik dat nog steeds het fijnst als familie/ daily. Oh, en ik rijdt geregeld flinke afstanden met 3 a 400kg lading (ex personen) en dat gaat zonder een greintje pijn.

My 2p ;-)

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » wo 16 okt, 2024 21:12

Ik zou in dit geval ook gaan voor Aero veren met bijpassende schokdempers. Als je tevreden bent hoe het nu voelt B6 nemen, als het wat meer comfort mag hebben zou ik Koni Special Active overwegen. Mijn favoriet icm aero veren.

De B8 + KCP set zou ik compleet verkopen.

mba
Geregistreerd lid

Bericht door mba » do 17 okt, 2024 9:40

reiernumans schreef:
wo 16 okt, 2024 21:12
Ik zou in dit geval ook gaan voor Aero veren met bijpassende schokdempers. Als je tevreden bent hoe het nu voelt B6 nemen, als het wat meer comfort mag hebben zou ik Koni Special Active overwegen. Mijn favoriet icm aero veren.
:bluethumb: :O: :wink: kan ik uit ervaring alleen maar onderschrijven

Boef_Arjen
Geregistreerd lid

Bericht door Boef_Arjen » do 17 okt, 2024 20:40

Thanks y’all!

Ik zie al wel weer dat het naief van me was om te denken dat ik met alleen een setje veren wel weer vooruit kon :D. Dus ook maar meteen de dempers meenemen. Hoewel ze nog goed voelen ook geen slecht idee na 10 jaar en 170.000 km…

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » do 17 okt, 2024 21:58

Meer omdat B8 is gemaakt voor verlaging, dat gaat niet lekker rijden als je weer naar originele rijhoogte gaat. Heeft weinig van doen met of en hoe versleten ze zijn :)

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » vr 18 okt, 2024 7:36

Lesjefor is de originele leverancier voor de veren. Deze kun je in Aero versie, 1cm verlaagd krijgen icm B6. Weet niet of de Sachs voor sportchassis nog te krijgen zijn. Dat rijdt ook heerlijk en heb je originele setup.

hansie9-5
Geregistreerd lid

Bericht door hansie9-5 » vr 06 dec, 2024 8:06

Ik heb ook de B12 set gehad, helemaal niets.
Wat je zegt met wat te veel belading rijd dit voor geen meter.
Daarbij heb je ook weinig keus in velgen en bandenkeuzes.

Ik zeg lekker een B6 bilstein rondom. met voor de standaard aero veer
en achter een HD veer.

Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Barboer » vr 06 dec, 2024 19:07

hansie9-5 schreef:
vr 06 dec, 2024 8:06
Ik zeg lekker een B6 bilstein rondom. met voor de standaard aero veer
en achter een HD veer.
Misschien wel de beste combi..

En vooral niet vergeten naar de rubbers van de ophanging te kijken.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » vr 06 dec, 2024 22:46

Je kan ook eens bij KCPerformance langsgaan ome kijken of hun onderstel nog binnen de spes is na 170 km. ik heb 8 jaar met zo'n B8 KCPerformance onderstel gereden en hoewel ik het vaak te hard vond stuurde de setup wel geweldig. Ik had een MK 1 sedan zonder Aero spoiler en shirts, nooit problemen mee gehad. wel zond ik de kwaliteit van de veren dubieus, de achterveren hadden al na een paar jaar roest die door de coating heen brak.

Misschien is het te verhelpen met nieuwe KCP veren rondom? die B8 ging nog niet zweven na 220.000 km.

Of heb je het al verholpen Arjan?

Boef_Arjen
Geregistreerd lid

Bericht door Boef_Arjen » wo 11 dec, 2024 18:44

op schreef:
vr 06 dec, 2024 22:46
Je kan ook eens bij KCPerformance langsgaan ome kijken of hun onderstel nog binnen de spes is na 170 km. ik heb 8 jaar met zo'n B8 KCPerformance onderstel gereden en hoewel ik het vaak te hard vond stuurde de setup wel geweldig. Ik had een MK 1 sedan zonder Aero spoiler en shirts, nooit problemen mee gehad. wel zond ik de kwaliteit van de veren dubieus, de achterveren hadden al na een paar jaar roest die door de coating heen brak.

Misschien is het te verhelpen met nieuwe KCP veren rondom? die B8 ging nog niet zweven na 220.000 km.

Of heb je het al verholpen Arjan?
Deze week gaat de nieuwe setup eronder. B6 dempers met standaard aero veren, en na een jaar evaluatie/ nog even kijken of HD veren wenselijk zijn. Rubbers en topmount lagers orden meegenomen. Ook aan de voorkant remmerij vervangen van de 308mm remmen voor een 314mm set. Zal tzt even een fototje plaatsen :)

Plaats reactie