Saab 99 T5-16 ombouw
-
simon_bergman
- Geregistreerd lid
Saab 99 T5-16 ombouw
Hallo Forumleden,
Ik heb het ambitieuze plan om mijn Saab 99 (1984) om te bouwen naar een T16, met een B202L blok van een 900. Dit doe ik als een project voor school. (Mijn doel kwa vermogen is niet heel groots, de standaard 175 PK zou ik al mooi vinden, 220 zou het einddoel zijn) Ik ben me druk aan het oriënteren over wat ik moet hebben, weten en kopen om dit te laten slagen. Mijn plan in grote lijnen:
-b202L blok
-KMS MD35 ECU (niet saab dus)
-ontstekingscassette retrofitten, aansturen met ECU
-originele bak houden, kosten drukken
-intercooler monteren, waarschijnlijk non-saab
-custom uitlaat, gezien de B202 niet in de 99 geleverd is
Mijn vragen: Zijn er mensen die dit hebben gedaan, en hier specifieke tips uit hebben geleerd? (eerdere forum threads?)
Zijn er specifieke dingen waar ik rekening mee moet houden bij de ombouw?
Is er iemand die een T16 blok heeft liggen, en die zou willen verkopen? (over PB uiteraard)
Bij voorbaat dank!
Ik heb het ambitieuze plan om mijn Saab 99 (1984) om te bouwen naar een T16, met een B202L blok van een 900. Dit doe ik als een project voor school. (Mijn doel kwa vermogen is niet heel groots, de standaard 175 PK zou ik al mooi vinden, 220 zou het einddoel zijn) Ik ben me druk aan het oriënteren over wat ik moet hebben, weten en kopen om dit te laten slagen. Mijn plan in grote lijnen:
-b202L blok
-KMS MD35 ECU (niet saab dus)
-ontstekingscassette retrofitten, aansturen met ECU
-originele bak houden, kosten drukken
-intercooler monteren, waarschijnlijk non-saab
-custom uitlaat, gezien de B202 niet in de 99 geleverd is
Mijn vragen: Zijn er mensen die dit hebben gedaan, en hier specifieke tips uit hebben geleerd? (eerdere forum threads?)
Zijn er specifieke dingen waar ik rekening mee moet houden bij de ombouw?
Is er iemand die een T16 blok heeft liggen, en die zou willen verkopen? (over PB uiteraard)
Bij voorbaat dank!
-
Saapie
- Donateur (2x)

Re: Saab 99 T16 ombouw
Ik heb het diverse keren gedaan, althans meegeholpen. . Makkelijkst is een turbo blok uit een 900 overzetten met kabelboom, of eventueel trionic conversie doen. Blok etc past allemaal, als de 99 maar na 1980 is en de bak juiste klossen heeft ( kan je overzetten).
Ik zou niet met niet saab ecu werken, maar gewoon saab setup gebruiken of trionic uit 9000 of 900NG. Dat loopt het mooist. En is ook verstandig als je de auto later wil verkopen. Liefhebbers houden van zo’n “originele” ombouw, met saab onderdelen.
Voor een T16 blok zijn diverse adressen. Oosterbaan, Elferink, Van der Laan, Saabworld etc. Maar een blok is niet goedkoop meer inmiddels. Reken snel op 700 tot 1000 euro. Je kan het beste nog een zwaar rotte lpt 900 kopen. Dan heb je meteen alles.
Ik zou niet met niet saab ecu werken, maar gewoon saab setup gebruiken of trionic uit 9000 of 900NG. Dat loopt het mooist. En is ook verstandig als je de auto later wil verkopen. Liefhebbers houden van zo’n “originele” ombouw, met saab onderdelen.
Voor een T16 blok zijn diverse adressen. Oosterbaan, Elferink, Van der Laan, Saabworld etc. Maar een blok is niet goedkoop meer inmiddels. Reken snel op 700 tot 1000 euro. Je kan het beste nog een zwaar rotte lpt 900 kopen. Dan heb je meteen alles.
-
Tissa
- Geregistreerd lid
He, Simon! Gaat het project officieel beginnen?
Succes! Ik help graag een keer mee, dat je dat weet
Succes! Ik help graag een keer mee, dat je dat weet
-
ico9-3
- Donateur (4x)

Ik ga akkoord met Saapie! Leuk project, ik volg dit graag. Succes!!
-
simon_bergman
- Geregistreerd lid
De specifieke reden dat ik voor een losse ECU en eigen draadboom wil gaan, is wel specifiek om een beetje het wiel opnieuw uit te vindenSaapie schreef: ↑ma 07 okt, 2024 15:07Ik zou niet met niet saab ecu werken, maar gewoon saab setup gebruiken of trionic uit 9000 of 900NG. Dat loopt het mooist. En is ook verstandig als je de auto later wil verkopen. Liefhebbers houden van zo’n “originele” ombouw, met saab onderdelen.
Het is voor mij ook een overweging dat specifieke Saab onderdelen nog wel eens aan de prijs willen zijn, en dat een 3rd party computer mij de vrijheid geeft om welke sensor ik ook wil voor mijn setup te gebruiken.
Tevens, voor context: ik doe de ombouw voor school (ja dikke mazzel!) dus er moet ook een zekere educatieve waarde aan hangen. Alleen een standaard setup in een oudere auto inbouwen is dan niet genoeg uitdaging, gezien het HBO betreft. Daarom doe ik dus 'onnodig moeilijk'...
Ik wil voor de grote componenten wel Saab gebruiken (DI cassette bv) maar ik ben ook wat meer flexibel in wat ik bij elkaar raap als ik alles zelf kan programeren.
Uiteraard zal ik bij significante updates even een nieuwe post schrijven
-
Saapie
- Donateur (2x)

DI cassette met andere ECU? Hummm. Trionic ECU kan je heel veel zelf mee gaan klooien. Dus een aparte non-saab ecu met DI cassette zou ik nooit doen.
En saab onderdelen vallen wel mee. Er staan helaas genoeg Saab 9000 op de sloop.
En saab onderdelen vallen wel mee. Er staan helaas genoeg Saab 9000 op de sloop.
-
Freek Jansen
- Donateur

Leuk project.
We zijn zelf een '84 Saab 99 aan het ombouwen naar een T8, dit was voor ons al uitdaging genoeg.
Als je de bak uit de 99 gebruikt, waarschijnlijk een 4 + E bak, zal dit voortreffelijk rijden.
Lekker lange overbrenging en de Turbo heeft hier meer dan genoeg vermogen en koppel voor.
Tevens geen problemen met de klossen, het blijft dezelfde bak.
Wij hebben wel de krukas en de oliepomp uit de 99 gebruikt, dit i.v.m. de ruimte voor de poelie. (enkel bij de 99, dubbel bij de 900)
Wel nieuwe lagerschaaltjes gekocht.
Andere oplossing is de motor iets naar voren plaatsen en een dubbele poelie gebruiken.
Ook koelwaterhuishouding is anders, maar met wat knippen en plakken is dat te maken.
De Turbo zit onder een andere hoek dan bij een B blok, dus je moet iets zelf fabriceren voor de downpipe.
Wij hebben een downpipe met grote diameter gekocht bij J en D van der Bosch, deze paste, maar deze zijn best prijzig.
Tevens moet de accu naar de kofferbak, daar is dan geen plaats meer voor onder de motorkap.
Ik woon in de buurt van Zevenaar, als je een keer langs wilt komen om ons project te bekijken, ben je altijd welkom.
We zijn zelf een '84 Saab 99 aan het ombouwen naar een T8, dit was voor ons al uitdaging genoeg.
Als je de bak uit de 99 gebruikt, waarschijnlijk een 4 + E bak, zal dit voortreffelijk rijden.
Lekker lange overbrenging en de Turbo heeft hier meer dan genoeg vermogen en koppel voor.
Wij hebben wel de krukas en de oliepomp uit de 99 gebruikt, dit i.v.m. de ruimte voor de poelie. (enkel bij de 99, dubbel bij de 900)
Andere oplossing is de motor iets naar voren plaatsen en een dubbele poelie gebruiken.
Ook koelwaterhuishouding is anders, maar met wat knippen en plakken is dat te maken.
De Turbo zit onder een andere hoek dan bij een B blok, dus je moet iets zelf fabriceren voor de downpipe.
Wij hebben een downpipe met grote diameter gekocht bij J en D van der Bosch, deze paste, maar deze zijn best prijzig.
Tevens moet de accu naar de kofferbak, daar is dan geen plaats meer voor onder de motorkap.
Ik woon in de buurt van Zevenaar, als je een keer langs wilt komen om ons project te bekijken, ben je altijd welkom.
-
Freek Jansen
- Donateur

Leuk project.
-
simon_bergman
- Geregistreerd lid
Ik heb ib de afgelopen flink zitten lezen, mijn spaargeld tellen en denken wat slim is... En ik heb besloten dat ik mezelf het leven 'makkelijk' ga maken voor de 99 op Trionic 5.5 te laten draaien. Is zo van wat ik kan vinden eigenlijk alles wat ik zou willen, met de uitzondering van flex fuel... (dat doe ik dan maar met een andere map inladen als ik een keer lang op ethanol wil rijden)Saapie schreef: ↑di 08 okt, 2024 11:23DI cassette met andere ECU? Hummm. Trionic ECU kan je heel veel zelf mee gaan klooien. Dus een aparte non-saab ecu met DI cassette zou ik nooit doen.
Ik denk dat het allemaal een stuk makkelijker wordt door het transplanteren van het complete T5.5 systeem, dan het zelf te doen. Tis al moeilijk genoeg haha
Het grootste obstakel waar ik nou tegenaan loop is het vinden van alle stukjes. Het kopen van een donor 900 T16 en 9000 T5.5 zou het aller makkelijkste zijn, maar helaas groiet het geld me niet op de rug en heb ik geen plek voor twee donoren, dus ik zal gewoon moeten sjoppen door het hele land om motor en management los te vinden.
(mocht iemand T5.5 spul hebben liggen of een goed adresje weten, houd ik me aanbevolen.
-
simon_bergman
- Geregistreerd lid
Ik denk dat die transmissie inderdaad wel goed komt, hij is nog in prima staat en het scheelt me veel gedoe. Misschien dat ik ooit eens naar een nieuwe steek onderstel ga, met de bijpassende late transmissie. Dat is echter toekomstmuziek waar ik me nou niet mee bezig ga houden.Freek Jansen schreef: ↑do 10 okt, 2024 14:53Als je de bak uit de 99 gebruikt, waarschijnlijk een 4 + E bak, zal dit voortreffelijk rijden.
Ik heb al eerder gelezen over het wisselen van de 99 krukas met die uit de T16, maar ik weet eigenlijk niet of dat iets doet met compressieverhouding of zo iets... Geen idee.
Die dubbele poelie die aan de T16 krukas gaat kan ik hier op school ook gewoon keurig afdraaien naar een enkele misschien, als het dan nog in elkaar wil. Zag laatst een advertentie van Saabworld in het SCN magazine waar ze een multiriem poelie hadden gemaakt van: dat lijkt me ook wel een fijne upgrade van die ellendige enkele piepende V-riem
Ik heb op zich het voordeel dat ik best een beetje serieus metaalwerk kan doen via school (inlcusief CNC lasersnijden en dat soort heerlijk modern spul) dus ik kan best een stukje customizen waar nodig. Zo heb ik ook het idee om de turbo (misschien een andere dan orgineel) in de lengte te monteren in plaats van overdwars. Dat zou ook kunnen schelen met de hoeveelheid ruimte rond de accu, en maakt de buislengtes van cilinder naar turbo iets meer gelijk. Tevens elimineer je daarmee die rare bocht in je downpipe, en kan die gewon recht naar achter en met een bocht naar Beneden. Weinig mensen die dat ooit hebben gedaan, dus dat lijkt me interessant om eens te gaan onderzoeken. (waarom zit die turbo overdwars in de eerste plaats?!)
Er valt genoeg te doen nog, vanaf vandaag ga ik er officieel mee aan de slag!
-
Saapie
- Donateur (2x)

Trionic kan je zo van een sloop auto halen. Elke 9000 met turbo van na 1993, of elke 900 ng met turbo tot 1997. Er staan genoeg op de sloop. Van der Laan heeft sowieso wat staan.
Je hebt de ecu, mapsensor, iat, kabelboom van ecu naar injectoren en DI nodig. Gaskelphuis, AIC etc ook. Verder zou je het vliegwiel kunnen aanpassen voor de krukassensor, dat zou bij de 99 het beste passen ipv poelie.
Je hebt de ecu, mapsensor, iat, kabelboom van ecu naar injectoren en DI nodig. Gaskelphuis, AIC etc ook. Verder zou je het vliegwiel kunnen aanpassen voor de krukassensor, dat zou bij de 99 het beste passen ipv poelie.
-
Saapie
- Donateur (2x)

Trionic kan je zo van een sloop auto halen. Elke 9000 met turbo van na 1993, of elke 900 ng met turbo tot 1997. Er staan genoeg op de sloop. Van der Laan heeft sowieso wat staan.
Jeroen van t H maakt die vliegwielen. Kosten rond de 200 euro.
Ecu moet je even omsolderen om drieweg klep van T7 te gebruiken. Die van T5 zijn duur en vaak stuk
Jeroen van t H maakt die vliegwielen. Kosten rond de 200 euro.
Ecu moet je even omsolderen om drieweg klep van T7 te gebruiken. Die van T5 zijn duur en vaak stuk
-
Saapie
- Donateur (2x)

Op MP staat nu een voor trionic aangepast vliegwiel te koop.
-
pinguin
- Geregistreerd lid
LPG geeft wellicht genoeg uitdaging, en dan heb je binnen een paar jaar al je investeringen terug verdient