Piston clearance ?

1978-1993
pinguin
Geregistreerd lid

Piston clearance ?

Bericht door pinguin » zo 22 sep, 2024 13:17

Als ik het goed begrijp zou de piston clearance tussen de 0,004 mm en de 0,032 mm moeten zijn? en bij mijn blok lijkt het tussen de 0,5 en 0,6 te zijn :?
kan er dan een overmaat in? of moet ik hem dan eerst laten uitboren?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SebastiaanBosma
Geregistreerd lid

Re: Pison clearance ?

Bericht door SebastiaanBosma » zo 22 sep, 2024 14:49

cilinderbussen slijten niet gelijk over de omtrek gezien; wegens de lijbaankrachten die een zuiger op de cilinderwand uitoefent, zal de cilinder ovaal slijten. beste is om de cilinder naar volgende (cilindrische) overmaat te laten brengen.

pinguin
Geregistreerd lid

Bericht door pinguin » wo 25 sep, 2024 20:36

[]

dat klinkt redelijk logisch, dankje! weet iemand hier een goed adresje voor (liefst) in de buurt van Groningen ?
Reden: Onnodige quote verwijderd

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » wo 25 sep, 2024 22:22

Je kan het beste een “kant en klaar” revisie onderblok kopen bij Elferink of J en D. Dat is vaak goedkoper dan zelf ergens blok laten revisoren. Passende overmaatse zuigers etc zijn heel lastig te vinden.

Maar als je de revisie in eigen beheer wil laten doen;
Eggens in Assen is een goed adres in de buurt. Of De Jong, ook in Assen.

Vergeet niet dat je ook je cilinderkop moet laten vlakken en nakijken.

Scoloo
Donateur
Donateur

Bericht door Scoloo » wo 25 sep, 2024 23:28

Eggens kan ik inderdaad beamen. Weet waar hij het over heeft en levert top werk. Al meerdere keren wat laten doen.

De Jong zit toch in Coevorden? Zit zelf namelijk in Assen en ken ze niet.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » do 26 sep, 2024 9:20

Bij mijn weten kun je piston clearance toch niet zo met een voelermaatje meten?
De juiste methode is de zuiger verwijderen en dan met klokjes de zuiger opmeten en de cilinder opmeten, op diverse plekken. De zuiger meet je de dikte niet helemaal bovenin maar een stuk onder de schraapveer. De exacte methode kun je op internet wel vinden.
Andere optie is om de zuigerveren te demonteren, in de cilinder te plaatsen en dan met een voelermaatje de ringgap te bepalen.

Omdat zuigers aan de bovenkant vaak wat smaller zijn krijg je nu een te grote piston clearance... dus misschien valt het nog wel mee met je huidige blok?

pinguin
Geregistreerd lid

Bericht door pinguin » za 28 sep, 2024 10:26

[]

klopt,dat heb ik ook ergens gelezen dat dat de juiste methode is (zover ben ik nog niet) en heb er ook niet de juiste meet-gereedschappen voor. Ik heb echter nog nooit zo duidelijk tussen de cilinder en de cilinderwand door kunnen kijken dat met het blote oog de zuigerveren te zien zijn :?:
Reden: quote verwijderd

pinguin
Geregistreerd lid

Bericht door pinguin » za 28 sep, 2024 10:31

Dank ook voor de andere reacties! :) Eggens zou een goede optie kunnen zijn, een ander onderblok ook (al zijn ze dan waarschijnlijk met de startmotor aan de andere kant).
Had via andere kanalen nog gehoord, dat garage Ebbinge in peize ook aan revisie doet, en Ausma in Roden werd me ook nog aangeraden. Eerst maar eens de boel verder uit elkaar halen en kijken wat er nog meer allemaal tevoorschijn komt.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » do 03 okt, 2024 16:51

brinky schreef:
do 26 sep, 2024 9:20
Bij mijn weten kun je piston clearance toch niet zo met een voelermaatje meten?
Jazeker wel, staat zelfs in de manual (2:1 Basic Engine - pagina 212):
Afbeelding

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » do 03 okt, 2024 17:47

Ja ok, maar er is een verschil. Topicstarter deed het met de zuigerveren nog gemonteerd... in de manual is het zonder de zuigerveren.

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Piston clearance ?

Bericht door 72sonett3 » do 03 okt, 2024 18:04

pinguin schreef:
wo 25 sep, 2024 20:36
.. goed adresje voor (liefst) in de buurt van Groningen ?
Ik heb ooit een Ford V4 blok bij ESA in Marum laten reviseren volgens het SSR boekje.

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » zo 06 okt, 2024 21:14

Ook hier goede ervaringen met Eggens in Assen.

pieter TS
Donateur
Donateur

Bericht door pieter TS » di 08 okt, 2024 22:32

Een zuiger is conisch en ovaal. Je meet de zuiger ongeveer 15mm vanaf de onderkant van zuiverhemd en haaks op de zuigerpen. Voelermaat is niet echt zuiver. Let op dat als je een geboord blok koopt dat ze niet teveel of nagenoeg niets van de bovenkant van het blok gefreesd hebben om het bovenvlak om de koelkanalen op te frissen. De ruimte tussen kop en zuiger is standaard al niet overdreven groot. Halen ze er meer als 0,1mm af dan wordt dit erg krap.

pinguin
Geregistreerd lid

Re: Piston clearance ?

Bericht door pinguin » wo 09 okt, 2024 18:01

Hmm, veel opties, en tegengestelde berichten, de een zegt nieuwe zuigerveren en lagerschalen en lekker verder rijden, de ander zegt, Geen nieuwe 'ronde' zuigerveren in een ovale cilinder dan worden de problemen alleen maar groter... :x

ik ga nogmaals offertes opvragen, dit keer met het blok mee zodat er direct naar gekeken kan worden.
wordt vervolgt!

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 01 jan, 2025 18:07

Scoloo schreef:
wo 25 sep, 2024 23:28
Eggens kan ik inderdaad beamen. Weet waar hij het over heeft en levert top werk. Al meerdere keren wat laten doen.

De Jong zit toch in Coevorden? Zit zelf namelijk in Assen en ken ze niet.
Klopt! Ze zitten in Coevorden. Praktisch om de hoek voor mij…

Mijn sleutel maatje laat hier nog wel eens dingen uitvoeren. Verstuivers testen en cilinderkoppen vlakken.

Hoor positieve dingen over De Jong https://www.dejongmotorenservice.nl/index.html

Plaats reactie