radiator open gescheurd - mogelijke oorzaak ?
-
Ruud 9.3
- Donateur

radiator open gescheurd - mogelijke oorzaak ?
Vandaag een rit gehad van Maastricht naar Rotterdam.
Aan het einde van de rit stond de temperatuur meter bijna bovenin, buiten 31 graden en dus de airco aan.
Iemand afgezet in de stad en doorgereden naar huis, maar dat heb ik niet meer zelfstandig gehaald.
Op enig moment een knal en een hoop stoom.
De kunststof buitenhoek van de radiator heeft nu een scheur van zo'n 15cm.
Waar moet ik beginnen om de oorzaak te zoeken ?
- te hoge temperatuur (vin of thermostaat).
- of te hoge druk (koppakking).
Graag advies.
Ik ga in ieder geval op zoek naar een nieuwe radiator.
Aan het einde van de rit stond de temperatuur meter bijna bovenin, buiten 31 graden en dus de airco aan.
Iemand afgezet in de stad en doorgereden naar huis, maar dat heb ik niet meer zelfstandig gehaald.
Op enig moment een knal en een hoop stoom.
De kunststof buitenhoek van de radiator heeft nu een scheur van zo'n 15cm.
Waar moet ik beginnen om de oorzaak te zoeken ?
- te hoge temperatuur (vin of thermostaat).
- of te hoge druk (koppakking).
Graag advies.
Ik ga in ieder geval op zoek naar een nieuwe radiator.
-
vel0city
- Donateur (2x)

Re: radiator open gescheurd - mogelijke oorzaak ?
Kunststof doet dat als het oud is. Hoe oud was deze radiateur? Hoeft niet direct te betekenen dat er veel meer stuk is dan alleen de radiateur.
Nieuwe radiateurs zijn gewoon nog te koop bij de bekende Saab onderdelenboeren.
Nieuwe radiateurs zijn gewoon nog te koop bij de bekende Saab onderdelenboeren.
-
9000-95
- Donateur

Een 1997 9000 heeft een temperatuur meter die door de edu wordt gestuurd ipv rechtstreeks door de sensor. De edu filtert de schommelingen en houdt de meter in het midden tussen pakweg 60en 110C. Dus als de meter bovenin stond, was hij in elk geval flink te heet. Bij 120C zou de airco ook uit moeten vallen, is dat gebeurd?
Dan nog hoort de radiateur niet te scheuren natuurlijk, overdruk ventiel in de dop zou de druk moeten begrenzen tot een veilige waarde. Maar het plastic kan inderdaad broos geworden zijn met de jaren. Nieuwe radiateur lost dat probleem alvast op.
Blijft de vraag waarom hij te heet is geworden. Dat hoort ook bij 30 graden en airco aan niet te gebeuren. Fan zeker controleren, door het high en low speed relais even te overbruggen kan je checken of beide snelheden het nog doen. Niet werkende lage snelheid is meestal de bedrading bij de weerstand, zo te zien.
Te weinig koelvloeistof is ook een optie, maar dat zou hij hebben moeten aangeven. Als de sensor het nog doet, de bedrading ervan wil nog wel eens stukgaan. Te zien als het het reservoir even los klikt en optilt. Met het reservoir leeg nu zou je check radiator moeten hebben in de edu.
Koppakking is natuurlijk ook nog een optie, in elk geval even de bougies eruit en in de cilinders gluren. Ziet dat er goed uit, zou ik een nieuwe radiateur plaatsen, zorgen dat de fan werkt en dan gewoon proberen. Kom je er vanzelf achter...
Dan nog hoort de radiateur niet te scheuren natuurlijk, overdruk ventiel in de dop zou de druk moeten begrenzen tot een veilige waarde. Maar het plastic kan inderdaad broos geworden zijn met de jaren. Nieuwe radiateur lost dat probleem alvast op.
Blijft de vraag waarom hij te heet is geworden. Dat hoort ook bij 30 graden en airco aan niet te gebeuren. Fan zeker controleren, door het high en low speed relais even te overbruggen kan je checken of beide snelheden het nog doen. Niet werkende lage snelheid is meestal de bedrading bij de weerstand, zo te zien.
Te weinig koelvloeistof is ook een optie, maar dat zou hij hebben moeten aangeven. Als de sensor het nog doet, de bedrading ervan wil nog wel eens stukgaan. Te zien als het het reservoir even los klikt en optilt. Met het reservoir leeg nu zou je check radiator moeten hebben in de edu.
Koppakking is natuurlijk ook nog een optie, in elk geval even de bougies eruit en in de cilinders gluren. Ziet dat er goed uit, zou ik een nieuwe radiateur plaatsen, zorgen dat de fan werkt en dan gewoon proberen. Kom je er vanzelf achter...
-
werli
- Donateur (2x)

heey
je zal het niet graag lezen en ik zal wel weer de boeman zijn
de oorzaak ligt hier vooral bij jezelf
als de temperatuur meter te hoog stond dan dien je de kap eens open te trekken en visueel kijken wat er fout is
te weinig water ?
draait de fann ?
watertube gescheurd ?
dat zijn de meest voor komende problemen, daarnaast nog een thermostaat die vast zit (maar niet visueel te controleren)
neen je zet de airco op zodat de motor nog wat zwaarder belast word omdat je het zelf niet graag te heet hebt >net verkeerd
je motor heeft het te warm dus die ga je zo weinig mogelijk belasten, je zet je ramen open en verwarming op! (extra water is extra koeling )
je probeert de motor terug op bedrijfstemperatuur te krijgen en laat heel stilletjes de dop van het expansievaatje los (niet eraf)zodat de druk eraf kan en je de koppakking ontlast !
dat zijn de te nemen maatregelingen bij een te warme motor en niet klakkeloos verder naar huis rijden zonder énige diagnose
met andere woorden :je had dit misschien kunnen vermijden
nu heb je ander radiator nodig ,andere thermostaat, wat niet slecht is ook eens nieuw koelwater, en dan nog de vraag of dat de oplossing is ?
mvg werner
je zal het niet graag lezen en ik zal wel weer de boeman zijn
de oorzaak ligt hier vooral bij jezelf
als de temperatuur meter te hoog stond dan dien je de kap eens open te trekken en visueel kijken wat er fout is
te weinig water ?
draait de fann ?
watertube gescheurd ?
dat zijn de meest voor komende problemen, daarnaast nog een thermostaat die vast zit (maar niet visueel te controleren)
neen je zet de airco op zodat de motor nog wat zwaarder belast word omdat je het zelf niet graag te heet hebt >net verkeerd
je motor heeft het te warm dus die ga je zo weinig mogelijk belasten, je zet je ramen open en verwarming op! (extra water is extra koeling )
je probeert de motor terug op bedrijfstemperatuur te krijgen en laat heel stilletjes de dop van het expansievaatje los (niet eraf)zodat de druk eraf kan en je de koppakking ontlast !
dat zijn de te nemen maatregelingen bij een te warme motor en niet klakkeloos verder naar huis rijden zonder énige diagnose
met andere woorden :je had dit misschien kunnen vermijden
nu heb je ander radiator nodig ,andere thermostaat, wat niet slecht is ook eens nieuw koelwater, en dan nog de vraag of dat de oplossing is ?
mvg werner
-
Ruud 9.3
- Donateur

Je hebt helemaal gelijk Werner, maar dit is de wagen van mijn zoon.
En die kijkt nergens naar, alleen tanken en rijden.
Een radiator en thermostaat zijn onderweg, want komend weekend moet hij weer op pad naar een festival.
Ma Flodder zou zeggen; het blijft je kind hè !
Ik ga ondertussen wel op zoek naar de oorzaak van die (te) hoge druk en/of temperatuur.
Een radiator en thermostaat zijn onderweg, want komend weekend moet hij weer op pad naar een festival.
Ik ga ondertussen wel op zoek naar de oorzaak van die (te) hoge druk en/of temperatuur.
-
9000-95
- Donateur

Hopelijk niet te laat: bespaar niet op de aanschaf van de radiateur. Gewoon een a-merk nemen, vooral als het een automaat is. Als de boel intern gaat lekken en er komt koelvloeistof bij de automaat olie, is je bak gelijk klaar voor revisie.
-
Ruud 9.3
- Donateur

Ik heb vanavond de vin onderzocht, het is een ééntoerige uitvoering.
De 40A zekering lag eruit, een broos geworden exemplaar.
Dus die koel vin heeft de laatste tijd in het geheel niet gedraaid, dat verklaart een hoop.
Voldoende koeling op de snelweg maar geen koeling in de stad.
De vin werkt nu weer. Waarschijnlijk blijft het dus bij het vervangen van de radiator en de thermostaat.
Voor dit moment bedankt voor de diverse tips en adviezen.
PS het is een handbak.
De 40A zekering lag eruit, een broos geworden exemplaar.
Dus die koel vin heeft de laatste tijd in het geheel niet gedraaid, dat verklaart een hoop.
Voldoende koeling op de snelweg maar geen koeling in de stad.
De vin werkt nu weer. Waarschijnlijk blijft het dus bij het vervangen van de radiator en de thermostaat.
Voor dit moment bedankt voor de diverse tips en adviezen.
PS het is een handbak.
-
9000-95
- Donateur

Zekering ligt er uit met een reden. Dat die broos geworden is komt door teveel warmteontwikkeling. En dat is of gevolg van een veel te hoge stroomopname van de fan,of slechte contacten in de zekeringhouder. Draait je fan wel soepel als je hem met de hand draait?
En check visueel de bedrading rondom de fan motor, vaak is die zo bros dat de aders deels bloot liggen. Dan maakt de boel door het trillen soms heel even sluiting en dat vreet uiteindelijk ook de zekering op.
Wel apart dat je een enkele snelheid fan heb. Mijn MY97 Anni heeft een two-speed. Eigenlijk vrijwel alle late 9000's die ik gezien heb hebben twee snelheden. Weet iemand eigenlijk wanneer of waarom Saab enkele of dubbele snelheid fans monteerde?
En check visueel de bedrading rondom de fan motor, vaak is die zo bros dat de aders deels bloot liggen. Dan maakt de boel door het trillen soms heel even sluiting en dat vreet uiteindelijk ook de zekering op.
Wel apart dat je een enkele snelheid fan heb. Mijn MY97 Anni heeft een two-speed. Eigenlijk vrijwel alle late 9000's die ik gezien heb hebben twee snelheden. Weet iemand eigenlijk wanneer of waarom Saab enkele of dubbele snelheid fans monteerde?
-
Ruud 9.3
- Donateur

Ik heb de bedrading nagelopen en die lijkt goed te zijn, zo ook de isolatie.
Wel voor de zekerheid alle contactpunten van zekering houder, relais en stekkers schoongemaakt.
De vin draait soepel wanneer met de hand gedraaid.
Er is wel extra bedrading + stekker voorbereid voor een two-speed vin, alleen geen relais en geen zekering.
Er zit een revisie motor in. Mogelijk is met die engine out actie ook de radiator en vin gewisseld.
Als het koelwater met werkende vin nog steeds hoge druk en/of temperatuur houdt dan is het goed om te weten dat er ook een two-speed vin bestaat.
Die komt er dan zeker op.
Wel voor de zekerheid alle contactpunten van zekering houder, relais en stekkers schoongemaakt.
De vin draait soepel wanneer met de hand gedraaid.
Er is wel extra bedrading + stekker voorbereid voor een two-speed vin, alleen geen relais en geen zekering.
Er zit een revisie motor in. Mogelijk is met die engine out actie ook de radiator en vin gewisseld.
Als het koelwater met werkende vin nog steeds hoge druk en/of temperatuur houdt dan is het goed om te weten dat er ook een two-speed vin bestaat.
Die komt er dan zeker op.
-
Doesbrand
- Geregistreerd lid
Wat is dit toch een heerlijke bron van kennis, tips, adviezen.... niet dat ik nu een vergelijkbaar probleem heb met mijn 9000, maar het kan zomaar een keer misgaan nietwaar? Dan is het toch goed om deze concrete tips in het achterhoofd te houden.
-
Ruud 9.3
- Donateur

-
Oosthoek
- Donateur

Misschien nog overwegen de dop van je expansievat vervangen. Deze zou open moeten gaan bij overdruk, iets dat hij wellicht heeft nagelaten.
-
Ruud 9.3
- Donateur

Bedankt voor de tip. Ik ga de dop inspecteren en zo nodig vervangen.
-
Barboer
- Donateur (6x)

Gewoon vervangen, niet "zo nodig"
Bij MG geven ze aan dat je elke 5 jaar de dop moet vervangen.

Bij MG geven ze aan dat je elke 5 jaar de dop moet vervangen.
Tja, pappa lost alles wel op..Ruud 9.3 schreef: ↑ma 02 sep, 2024 16:16Je hebt helemaal gelijk Werner, maar dit is de wagen van mijn zoon.