Saab 9-3 cabrio van Sonab (wat is dagwaarde)
-
Sonab
- Donateur (4x)

Re: Saab 9-3 cabrio van Sonab
Dank... dan maar op zoek en kijken of ik het kan... 
-
klaasj
- Donateur (8x)

Het verwijderen en opnieuw solderen is een crime. Heb je echt soldeer skills voor nodig. Conrad heeft iets maar maakt minder geluid. Ik adviseer je om een andere goede sid te kopen.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Ik zou je dan aanraden je huidige te laten reviseren, ze gaan allemaal kapot en ze zijn allemaal minstens 22 jaar oud..
-
gj.stegeman
- Donateur

Volgens mij valt het wel mee. Pootjes van de speaker opnieuw solderen moet te doen zijn. Kom op pak de soldeerbout en wat tin erop. Meestal gaat dat goed.
-
wysiwyg
- Donateur (9x)

Ik heb er een van Conrad gekocht en gesoldeerd. Ik heb zeer middelmatige soldeerskills maar het zit al meer dan 10 jaar....
-
jaap noord
- Geregistreerd lid
Het solderen van een andere sid speaker stelt niet zo veel voor.
Heb ooit in m'n 900 een speaker uit een koptelefoon erin gezet, wel met dezelfde impedantie en maat.
Werkt gewoon.
Volgens mij heb ik nog ergens groene raamrollen liggen voor een caab, maar dan moet ik even zoeken, mocht je er nog belang bij hebben.
Heb ooit in m'n 900 een speaker uit een koptelefoon erin gezet, wel met dezelfde impedantie en maat.
Werkt gewoon.
Volgens mij heb ik nog ergens groene raamrollen liggen voor een caab, maar dan moet ik even zoeken, mocht je er nog belang bij hebben.
-
Sonab
- Donateur (4x)

De groene raamrollen heb ik op de plank klaar liggen inmiddels. Maar bedankt voor het aanbod!!
Ik heb de sid even uit de auto gehaald en de maat van de speaker is natuurlijk zo op te nemen*) maar wat ik verder voor specs nodig heb daar heb ik geen kaas van gegeten. Als iemand me een suggestie kan doen? Dan ga ik Conrad eens afstruinen. Daar staan diverse "mini luidsprekers" te koop. Ik neem aan dat aan andere type zonder het extra rubber randje ook gewoon werkt? Nieuw bestellen doe ik natuurlijk nog liever dan een tweedehandsje inbouwen.
*) Edit
Diameter zonder rubber randje 28mm
Diameter met rubber randje 32mm
Hoogte 11 mm
En een plaatje van de boosdoener...

Op basis hiervan vind ik bv deze, maar dat is net allemaal 8 Ohm en ik weet niet of dat matcht?
https://www.conrad.nl/nl/p/visaton-k-28 ... 28603.html
https://www.conrad.nl/nl/p/tru-componen ... 00521.html
https://www.conrad.nl/nl/p/lsf-20-m-n-0 ... 35413.html
https://www.conrad.nl/nl/p/visaton-k-28 ... 10739.html
Handig van de 3e is dat die al kant en klaar draadjes aangesloten heeft zitten
Ik heb de sid even uit de auto gehaald en de maat van de speaker is natuurlijk zo op te nemen*) maar wat ik verder voor specs nodig heb daar heb ik geen kaas van gegeten. Als iemand me een suggestie kan doen? Dan ga ik Conrad eens afstruinen. Daar staan diverse "mini luidsprekers" te koop. Ik neem aan dat aan andere type zonder het extra rubber randje ook gewoon werkt? Nieuw bestellen doe ik natuurlijk nog liever dan een tweedehandsje inbouwen.
*) Edit
Diameter zonder rubber randje 28mm
Diameter met rubber randje 32mm
Hoogte 11 mm
En een plaatje van de boosdoener...

Op basis hiervan vind ik bv deze, maar dat is net allemaal 8 Ohm en ik weet niet of dat matcht?
https://www.conrad.nl/nl/p/visaton-k-28 ... 28603.html
https://www.conrad.nl/nl/p/tru-componen ... 00521.html
https://www.conrad.nl/nl/p/lsf-20-m-n-0 ... 35413.html
https://www.conrad.nl/nl/p/visaton-k-28 ... 10739.html
Handig van de 3e is dat die al kant en klaar draadjes aangesloten heeft zitten
-
Sonab
- Donateur (4x)

Van een vriendelijke medeforummer kreeg ik een speakertje aangeboden.
Aan de klus dus met de Sid.
Met enig solderen en wrikken was de oude speaker er vlot af:

De pinnetjes zijn inderdaad verbonden met een mini stukje printplaat. Ik besloot dat af te knippen zodat ik twee mooie soldeerpuntjes overhield. Daar vervolgens draadjes aan gesoldeerd en daar weer aan de vervangende speaker;

De vervangende speaker van het rubber randje voorzien en met wat stukjes 3M verhoogd stevig op de printplaat geplakt zodat hij nergens contact mee kan maken. Iets te hoog alleen want nu paste het afdekplaatje niet meer dicht. Toch nog een teun-de-beun einde door een stukje uit het afdekkapje te slijpen zodat alles weer in elkaar past.
Enfin het werkt!! Het geluid is aardig vergelijkbaar. Misschien net een fractie zachter, maar dat is niet erg.

Aan de klus dus met de Sid.
Met enig solderen en wrikken was de oude speaker er vlot af:

De pinnetjes zijn inderdaad verbonden met een mini stukje printplaat. Ik besloot dat af te knippen zodat ik twee mooie soldeerpuntjes overhield. Daar vervolgens draadjes aan gesoldeerd en daar weer aan de vervangende speaker;

De vervangende speaker van het rubber randje voorzien en met wat stukjes 3M verhoogd stevig op de printplaat geplakt zodat hij nergens contact mee kan maken. Iets te hoog alleen want nu paste het afdekplaatje niet meer dicht. Toch nog een teun-de-beun einde door een stukje uit het afdekkapje te slijpen zodat alles weer in elkaar past.
Enfin het werkt!! Het geluid is aardig vergelijkbaar. Misschien net een fractie zachter, maar dat is niet erg.

-
Sonab
- Donateur (4x)

De handrem van mijn 9-3 werkt al jaren alleen goed als ik hem maximaal aantrek. Alles daaronder is te weinig.
Wat zou ik hieraan kunnen doen? Na afstellen komt het volgens mij gewoon terug.
Wat zou ik hieraan kunnen doen? Na afstellen komt het volgens mij gewoon terug.
-
Marcel-S
- Geregistreerd lid
Ik heb helaas geen oplossing, maar herken het gevoel. Drie jaar geleden heb ik bijna alles bij de achterremmen vervangen (remklauwen, remschijven, remblokken, pennetjes, veertjes, ook de verstelmoeren). Alleen de handrenhevels en de handremkabel niet. Bij een van de handremhevels was het asje behoorlijk ingesleten, maar niet vervangen omdat ik deze niet in de planning had meegenomen.
Daarna ging het afstellen volgens de WIS-methode met eerst de kabel en daarna de verstelmoeren beter en bleef de handrem langer stabiel werken, maar het blijft 1-4 klikjes niet 100% en pas bij het aantrekken tot de eindstop heb ik er vertrouwen in.
Eind vorig jaar kwam ik erachter dat Skandix.de de handremhevels nog gewoon nieuw kan leveren, dus ze liggen nu op de plank om ze in het voorjaar te gaan installeren.
Maar helaas geen ervaring of dit de oplossing is, volgens mij is het iets waar we mee moeten leren leven

Daarna ging het afstellen volgens de WIS-methode met eerst de kabel en daarna de verstelmoeren beter en bleef de handrem langer stabiel werken, maar het blijft 1-4 klikjes niet 100% en pas bij het aantrekken tot de eindstop heb ik er vertrouwen in.
Eind vorig jaar kwam ik erachter dat Skandix.de de handremhevels nog gewoon nieuw kan leveren, dus ze liggen nu op de plank om ze in het voorjaar te gaan installeren.
Maar helaas geen ervaring of dit de oplossing is, volgens mij is het iets waar we mee moeten leren leven

-
Sonab
- Donateur (4x)

Bedankt voor je informatieve reactie! Ik ga eens speuren in handboek en WIS hoe t allemaal precies in elkaar zit.
Op zich kan ik er prima mee uit de voeten zoals het nu is, maar nu mijn dochter haar rijbewijs heeft gehaald, heb ik het liefst ook dit in orde zodat ze veilig met de Caab op pad kan.
Op zich kan ik er prima mee uit de voeten zoals het nu is, maar nu mijn dochter haar rijbewijs heeft gehaald, heb ik het liefst ook dit in orde zodat ze veilig met de Caab op pad kan.
-
Sonab
- Donateur (4x)

Hmmm er is iets vreemds.
De auto rijdt gewoon perfect, maar de motortemperatuur blijft heel laag. Het is buiten wel koud, zeg 1 graad boven nul.
Daarnaast gaat, naar het lijkt vooral met vaart minderen, af en toe het check engine lampje aan. Dit gaat na korte tijd (seconden of minuten) ook weer vanzelf uit.

Na een 25 minuten rijden staat de meter nog steeds vrij laag:

Na 10 minuten stilstaand draaien lijkt de meter me pas normale waardes aan te geven:

Auto wordt vrijwel dagelijks gebruikt, start normaal/direct.
Kachel komt op temperatuur.
Motorolie en koelvloeistof en remvloeistof zijn op niveau.
Rotor heb ik voor de zekerheid nog even schoon gemaakt.
Olie is driekwart jaar oud, bougies minder dan twee jaar oud.
Thermostaat en temperatuursensor weet ik niet hoe oud die zijn.
Is één van die twee laatste stuk? Kan de check engine daarmee samen hangen?
Of moet ik nog aan iets anders denken?
Ik heb een OBD metertje besteld om te kijken of ik de code zelf uit kan lezen, maar die heb ik dus nog niet.
De auto rijdt gewoon perfect, maar de motortemperatuur blijft heel laag. Het is buiten wel koud, zeg 1 graad boven nul.
Daarnaast gaat, naar het lijkt vooral met vaart minderen, af en toe het check engine lampje aan. Dit gaat na korte tijd (seconden of minuten) ook weer vanzelf uit.

Na een 25 minuten rijden staat de meter nog steeds vrij laag:

Na 10 minuten stilstaand draaien lijkt de meter me pas normale waardes aan te geven:

Auto wordt vrijwel dagelijks gebruikt, start normaal/direct.
Kachel komt op temperatuur.
Motorolie en koelvloeistof en remvloeistof zijn op niveau.
Rotor heb ik voor de zekerheid nog even schoon gemaakt.
Olie is driekwart jaar oud, bougies minder dan twee jaar oud.
Thermostaat en temperatuursensor weet ik niet hoe oud die zijn.
Is één van die twee laatste stuk? Kan de check engine daarmee samen hangen?
Of moet ik nog aan iets anders denken?
Ik heb een OBD metertje besteld om te kijken of ik de code zelf uit kan lezen, maar die heb ik dus nog niet.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Sowieso een keer een thermostaat vervangen kan geen kwaad denk ik. Het kost de kop ook niet, dus je zou deze gewoon kunnen vernieuwen en kijken op het effect heeft. Als je de oude wil testen (in een waterkoker bijvoorbeeld), dan moet je deze toch uit de kop schroeven en plaats je deze dan weer terug? Ik zou dan ook de temperatuur sensor mee vervangen. Deze sensor zit er naast en wordt alleen voor het metertje gebruikt.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Een 2.0i ga je niet uitgelezen krijgen met de meeste OBD bluetooth dongletjes. Ik vervang thermostaat en temperatuursensor vaak samen, ze zitten in dezelfde hoek en kosten allebei niet veel. Ik zou in ieder geval de thermostaat doen, temperatuursensor meepakken is nooit een slecht idee. Of dat ook je motorstoringslampje is.. Toch even een keer de techII eraan denk ik.
-
Blackboxer07
- Geregistreerd lid
Voor het geval je nog geen tijd hebt om het te fixen is het misschien een idee om een deel van je radiator af te dekken met een stuk karton om wat minder rijwind koeling te bewerkstelligen.