helaas kreeg ik met de 9-5 onderweg opnieuw pech.
Op de St. Gotthard, bijna bij de top sloeg de motor af en ging ook niet meer aan.
Na lange tijd werden we weggesleept en bij de garage (vroeger verkocht de vader van de garagehouder Saab) aan de TECH.
Vermoeden was dat de DI cassette het niet deed.
Ik rij al jaren met een reserve rond en met een glimlach van de Saab-routinier haalde ik het exemplaar te voorschijn. Pech kun je krijgen; maar met een beetje geluk, kun je weer verder.
De volgende dag onderweg in Bella Italia ging het evenwel weer mis; file en opeens sloeg die weer af. Met moeite bereikten we de vluchtstrook en na een momentje startte die weer en kon ik naar een echte vluchthaven rijden.
Wat te doen?
Tom Poes verzint een list: de oude DI-cassette er toch maar weer ingelegd (dat ging snel) en vrouwlief uitgelegd waarom ik met een tweedehands-cassette rond reed (dat vroeg wat meer aandacht
Op naar de camping.
Daar opnieuw contact met de KNAC (aardige mensen aan de lijn, vertrouwd gevoel). Wat te doen?
Voorzichtige conclusie: de DI cassette is aan vervanging toe.
Tijd voor actie.
Dinsdagmorgen deed de KNAC de bestelling bij R&Dparts.
Woensdag arriveerde het ding bij de camping.
Opgelost denk je, met een blijde glimlach.
Pech, kan gebeuren; verkeerde zuinigheid om geen nieuwe DI cassette in de auto te hebben liggen (maar ja, wat moet je allemaal niet gaan meenemen, wat stuk kan gaan)
Paar dagen rondgetoerd in Toscane, moesten we vanwege familieomstandigheden weer terug naar Nederland.
Bij Milaan een joekel van een file en nee toch, daar viel die weer uit.
Laten afkoelen en wegrestaurant opgezocht en weer verder.
De volgende morgen op tijd weg, via de Gotthard-pas (je wilt niet in de tunnel stil komen te staan) en 1000 km zonder problemen (maar eventjes niet harder dan 120/130 -op de 61 kun je ook niet veel stukken vrij rijden, trouwens) veilig op honk en nu verder op zoek naar oorzaak.
BDP-sensor?
Had ik tot twee jaar terug bij me, toen vervangen.
Tijdens de rit naar huis toch maar een en ander op een rijtje gezet.
Pech kun je krijgen; je kunt niet alles van tevoren vervangen.
Maar na twee keer (of eigenlijk 3 keer, maar die waterproblemen met de 9000 tel ik maar even niet mee) pech in het buitenland denk ik toch.
Wil ik dit nog wel?
De eerste keer was het een kachelkraan van een paar tientjes, maar geen garagist in het zuiden die er iets aan doet 'Veille voiture, monsieur' maar het antwoord 'mais bien aimé' werd niet begrepen.
Nu deze DI en nog niet helemaal jofel.
Misschien maar eens tijd om een wagen voor de vakantie te huren.
Lekker precies qua formaat; je gooit er al je vakantiespullen in en na afloop lever je 'm in en intussen neurie je 'don't be gentle, it's a rental'.
Dan hou ik de hobby op Nederlandse bodem en hoef niet bij elk geluidje te denken 'het zal toch niet'.
Enfin, met dit proza is de verwerking alweer begonnen...