Pech

1997-2010
Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Pech

Bericht door Marius0404 » wo 31 jul, 2024 12:35

in aanvulling op topic viewtopic.php?f=16&t=187446

helaas kreeg ik met de 9-5 onderweg opnieuw pech.
Op de St. Gotthard, bijna bij de top sloeg de motor af en ging ook niet meer aan.
Na lange tijd werden we weggesleept en bij de garage (vroeger verkocht de vader van de garagehouder Saab) aan de TECH.
Vermoeden was dat de DI cassette het niet deed.
Ik rij al jaren met een reserve rond en met een glimlach van de Saab-routinier haalde ik het exemplaar te voorschijn. Pech kun je krijgen; maar met een beetje geluk, kun je weer verder.
De volgende dag onderweg in Bella Italia ging het evenwel weer mis; file en opeens sloeg die weer af. Met moeite bereikten we de vluchtstrook en na een momentje startte die weer en kon ik naar een echte vluchthaven rijden.
Wat te doen?
Tom Poes verzint een list: de oude DI-cassette er toch maar weer ingelegd (dat ging snel) en vrouwlief uitgelegd waarom ik met een tweedehands-cassette rond reed (dat vroeg wat meer aandacht :roll: )
Op naar de camping.
Daar opnieuw contact met de KNAC (aardige mensen aan de lijn, vertrouwd gevoel). Wat te doen?

Voorzichtige conclusie: de DI cassette is aan vervanging toe.
Tijd voor actie.
Dinsdagmorgen deed de KNAC de bestelling bij R&Dparts.
Woensdag arriveerde het ding bij de camping.
Opgelost denk je, met een blijde glimlach.

Pech, kan gebeuren; verkeerde zuinigheid om geen nieuwe DI cassette in de auto te hebben liggen (maar ja, wat moet je allemaal niet gaan meenemen, wat stuk kan gaan)

Paar dagen rondgetoerd in Toscane, moesten we vanwege familieomstandigheden weer terug naar Nederland.

Bij Milaan een joekel van een file en nee toch, daar viel die weer uit.

Laten afkoelen en wegrestaurant opgezocht en weer verder.

De volgende morgen op tijd weg, via de Gotthard-pas (je wilt niet in de tunnel stil komen te staan) en 1000 km zonder problemen (maar eventjes niet harder dan 120/130 -op de 61 kun je ook niet veel stukken vrij rijden, trouwens) veilig op honk en nu verder op zoek naar oorzaak.
BDP-sensor?
Had ik tot twee jaar terug bij me, toen vervangen.

Tijdens de rit naar huis toch maar een en ander op een rijtje gezet.

Pech kun je krijgen; je kunt niet alles van tevoren vervangen.

Maar na twee keer (of eigenlijk 3 keer, maar die waterproblemen met de 9000 tel ik maar even niet mee) pech in het buitenland denk ik toch.
Wil ik dit nog wel?

De eerste keer was het een kachelkraan van een paar tientjes, maar geen garagist in het zuiden die er iets aan doet 'Veille voiture, monsieur' maar het antwoord 'mais bien aimé' werd niet begrepen.
Nu deze DI en nog niet helemaal jofel.

Misschien maar eens tijd om een wagen voor de vakantie te huren.
Lekker precies qua formaat; je gooit er al je vakantiespullen in en na afloop lever je 'm in en intussen neurie je 'don't be gentle, it's a rental'.

Dan hou ik de hobby op Nederlandse bodem en hoef niet bij elk geluidje te denken 'het zal toch niet'.

Enfin, met dit proza is de verwerking alweer begonnen...

Oosthoek
Donateur
Donateur

Re: Pech

Bericht door Oosthoek » wo 31 jul, 2024 23:30

Ontzettend vervelend om zoveel langs de kant te staan. Het vertrouwen raak je dan wel een beetje kwijt, op een moment dat je het enorm nodig hebt. Komt hopelijk wel goed. Als je nog een poging durft te wagen, zou ik de bdp wisselen.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » wo 31 jul, 2024 23:58

Ik deel je frustratie. Heb zelfde meegemaakt met mijn laatste 9-5.

Volgens mij is het gasklephuis de boosdoener.

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » do 01 aug, 2024 9:42

dank voor reactie.

De 9-5 heeft inmiddels uiteraard ook al bijna 5 ton gelopen, dus ja...

Het rare is dat er geen foutcodes uit te lezen zijn via de OBD; gelijk even gecheckt toen ik langs de kant stond. Ook het motormanagementlampje is niet gaan branden.

Het GKH is wel een goeie tip om over na te denken (naast de BDP-sensor).

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » do 01 aug, 2024 12:15

Herkenbaar, zowel de frustratie als dat de verwerking al weer op gang gekomen is.

Feit is nu eenmaal dat veel van onze SAABjes een leeftijd hebben dat als je net het een er aan gefixt hebt een ander nieuw probleem zich kan voordoen. Alle onderdelen zijn immers onderhevig aan slijtage niet alleen vanwege de kilometers die we maken maar ook veroudering van materialen.

Ik zie het ook aan mijn 9-5 OG estate, ik heb daar in totaal dit jaar een bedrag aan besteed waarvoor ik een nieuwe Volkswagen T-cross voor had kunnen kopen. Is dat het waard: wat mij betreft zeker. Maar ben ik dan gevrijwaard voor pech? nee, recent is de airco condensator (die overigens nieuw was) kapot gegaan door steenslag. En er zullen de komende tijd nog wel meer spullen stuk gaan. Omdat nu eenmaal niet alles nieuw gemaakt is.

Het is dus of accepteren dat onze SAABjes niet 100% bedrijfszeker zijn maar er ondertussen (relatief goedkoop) van blijven genieten of het spaarvarken kapot slaan en een nieuwe auto kopen. Aan dat laatste ben ik nog niet toe....

Enne: sterkte met de verwerking, hoop dat dat proces snel voorbij is.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » do 01 aug, 2024 12:18

Niet op vakantie gaan, dan hou je pas over :wow:

Ik begrijp niet waarom mensen allemaal tegelijk in vreselijke drukte en hitte elkaar in de weg willen zitten. :-S+

(Oja , ik heb makkelijk lullen. Als ik thuis ben heb ik altijd vakantie)

Moet zo’n DI cassette niet eerst een tijdje rechtop staan ?

En voordat je denkt dat nieuw beter is, ga na de vakantie eens links en rechts vragen naar pech gevallen met nieuwe auto’s
Ik heb wel 40 collega’s met lease en daar hoor ik al de nodige drama.
Laat staan van de collega’s die “nieuw” privé rijden.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » do 01 aug, 2024 12:30

Of enkel op vakantie naar Scandinavië, grotere kans dat je dan nog geholpen kan worden met je "älskade gamla bil"? :wink:

Vervelend blijft het natuurlijk en ik kan me de gedachte helemaal voorstellen dat je voor de vakantie een huurauto strikt, al dan niet aldaar en je kan vliegen i.p.v. rijden.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 01 aug, 2024 13:20

Een DI-cassette moet voor montage altijd eerst 1-2uur rechtopstaan voordat je hem plaats. Die tijd hangt mede af van de buitentemperatuur en temperatuur van opslag. Rechtop = zoals hij ook in het blok geplaatst is. Er zit een taaie olie in die de electronica tegen hoge temperaturen van bij het ontsteken moet helpen verwerken. Als deze niet is ingedaald, verkort je de levensduur van de DI-cassette.

Het advies na het uitvallen van de tweede DI-cassette is discutabel. Vervanging door een dure nieuwe, zonder het nalopen van andere oorzaken (zo komt het tenminste over op de lezer, want meer informatie is er niet), is wat kort door de bocht. Een DI-cassette die sterft door oververhitting heeft een dusdanig sterke geur van verbrande delen, dat dit onmiskenbaar is.

De BDP-sensor blijft een kandidaat als er geen orginele van Bosch is geplaatst. Verder is het belangrijk om een orginele DI-cassette te gebruiken. Ik las niet of er een orginele SEM of alternatief was gebruikt.

Nieuwe auto's heb ook nog weleens pech, dus uitsluiten kun je niks. De St. Gotthard is een bekende plek waar veel van je motor wordt gevraagd. Daar stranden jaarlijk meer dan 100 mensen. Oververhitting ligt daar in de zomermaanden op de loer. Een andere oorzaak is vaak een te zware caravan trekken met te weinig vermogen/koppel. De turbo wordt daar nogal belast.

Krijg opeens een ingeving, kan het zijn dat een van de intercoolerslangen lekt op de aansluiting bij hoge druk of warmte of combinatie daarvan. Power weg en afslaan komt dan ook voor. Na afkoelen en starten weer normaal, zoals in geval van DI-wissel en lijkt dan of het euvel door de DI-wissel is opgelost. Maar kwam gewoon door het afkoelen, druk omlaag. Valt niet op totdat er opnieuw flink power wordt gevraagd, zoals bij een helling. Met de Tech2 aan de auto die is afgesleept naar de garage en weer afgekoeld, al je dat niet merken. Zonder daarwerkelijk te rijden, doet de turbo namelijk niet echt mee en wordt het IC-circuit ontzien.

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » vr 02 aug, 2024 7:39

goeie opmerkingen!
Een DI-cassette moet voor montage altijd eerst 1-2uur rechtopstaan
heb ik gedaan met de nieuwe.
Het is een originele bij R&D parts vandaan; inderdaad, je moet geen replica hebben. Dan heb je misschien al problemen voor je weg gereden bent.
Vervanging door een dure nieuwe, zonder het nalopen van andere oorzaken
De reserve DI (nr 2 dus) was een tweedehandsje, dus ik wist niet hoeveel vlees er nog op het bot zat. En ik had de DI cassette nog nooit vervangen; dus leek de 300 euri voor een nieuwe originele geen buikpijnprijs. Met de monteur van de KNAC het over de telefoon het wel gehad over het stellen van een diagnose; maar ga maar eens in het Italiaans vertellen dat je auto stuk is, terwijl je net aan komt rijden en geen foutcodes meer hebt op de OBD. :oops:
Een DI-cassette die sterft door oververhitting heeft een dusdanig sterke geur van verbrande delen, dat dit onmiskenbaar is.
weer wat geleerd.

De BDP was nieuw en origineel, maar we zijn inmiddels twee jaar verder.
De St. Gotthard is een bekende plek waar veel van je motor wordt gevraagd.
Het zal wel aan de Aero liggen, maar ik had het gevoel dat het een makkie was, zo soepel reed ie naar boven... totdat...
Krijg opeens een ingeving, kan het zijn dat een van de intercoolerslangen lekt op de aansluiting bij hoge druk of warmte of combinatie daarvan. Power weg en afslaan komt dan ook voor.
Daar heb ik niets van gezien; ik had ook niet dat ik vermogen kwijt raakte, het was gewoon 'stop'.

We puzzelen verder.
keep U posted.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » vr 02 aug, 2024 10:46

Als je meerdere foutcodes hebt, is de kans groot dat het GKH niet fris is. BDP sensor merk je snel, want dan valt je toerenmeter uit, en start ie wel als ie koud is.

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » vr 02 aug, 2024 12:02

meerdere foutcodes
geen foutcodes en ook geen motormanagementlampje.

het kan de BDP wel zijn, omdat de toerenteller gewoon een vrije val maakte.

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » za 03 aug, 2024 15:14

en dan zijn er uiteraard de meelevende familieleden die het er nog eens inwrijven :lol:

in België
Afbeelding

en in Kroatië
Afbeelding

en nog even de wagen waar het om ging...
Afbeelding

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » za 03 aug, 2024 15:25

Vervelend allemaal... Maar een huurauto is ook niet echt 'fun' over het algemeen. Misschien investeren in een 9-5 met minder ervaring? Of snijd ik dan een gevoelig punt aan...?

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » za 03 aug, 2024 16:17

Maar een huurauto is ook niet echt 'fun ... algemeen.

Nou, als die je probleemloos van A naar B brengt gedurende de beperkte tijd van het jaar die 'vakantie' heet... dan zie ik daar de fun wel van in.

'Houden van = loslaten' had een helaas te vroeg overleden collega op de binnenkant van haar onderarm laten tatoeëren.

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » za 03 aug, 2024 17:32

Misschien investeren in een 9-5 met minder ervaring
Heb ik wel eens aan gedacht, maar een 9-5 is voor ons niet per se meer nodig. Een 9-5 is een heerlijke GT -vind ik-, zeker in Aero variant, maar we passen met onze vakantie uitrusting ook in de andere auto's.

De komende jaren wil ik sowieso het wagenpark een beetje oprijden (daar zijn ze tenslotte voor; en elke kilometer met een glimlach) en wie weet blijft er dan nog een mooi hobbySaabje over.

Ik wilde graag de 500K aantikken met de 9-5; en volgens mij moet dat alsnog (met een nieuwe BDP) wel te doen zijn.

En wat 'n huurauto betreft; ook daar kun je pech mee hebben, maar je kunt ook eens een keer gek doen en een speciale wagen huren; in het voorjaar toerden we rond met een Jeep Wrangler (weet je ook weer waarom je 'm niet wilt hebben :wink: )

enfin, de pech is alweer bijna vergeten

Plaats reactie