uitlaat keuze

1997-2010
Super72
Geregistreerd lid

Re: uitlaat keuze

Bericht door Super72 » do 04 jul, 2024 6:16

busy schreef:
wo 03 jul, 2024 15:23
We hebben het in dit topic over de uitlaat, niet over de zin en onzin van tunen als je SAAB een gezinsauto is.
Jij begint met die onzin. :D

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » do 04 jul, 2024 12:41

vermogen andere midden- eindemper scheelt niks. Ik zou voor de sound kiezen. Ik heb er zelf BSR onderzitten. Die gromt beschaafd en is niet zo duur als ferrita. Roesten ook niet is mijn ervaring

Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Barboer » do 04 jul, 2024 19:50

Onder mijn Aero zat ook een BSR.

Mooie einddemper met beschaafde brom, binnen merkte je daar weinig tot niets van.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » vr 05 jul, 2024 8:46

Dank voor alle tips en kennis! Functioneel maakt het dus niet uit welke het wordt al is de Ferrita duurzamer want gaat langer mee. Ik ga binnenkort een keuze maken, houd jullie op de hoogte.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » vr 05 jul, 2024 11:57

Ik heb alweer meer dan een paar jaar geleden een Maptun/Simons/BSR (zelfde uitlaat, meerdere namen) onder de auto geschroefd. Houdt zich goed in een omgeving waar veel meer gepekeld wordt dan in NL. De einddemper heeft ondertussen wel roestplekken maar niet meer dan oppervlakteroest. Was aardig wat vriendelijker voor de bankrekening dan een Ferrita.

Alex

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » za 06 jul, 2024 20:41

Ik ben nog geen enkele uitlaat tegengekomen die zo lang goed blijft als een originele. Zelfs als de buitenmantel van de einddemper eraf gevallen is blijven ze meestal nog jaaaren dicht. Als je voor de keuze staat en je wil 1x investeren en daar lang plezier van hebben, zou ik altijd iets van RVS kopen. Ferrita is een goede optie, maar je kunt ook bij Rakarör kijken. Die bieden een RVS alternatief voor de originele uitlaat en een sportuitlaat. Van de standaard vervanging uitlaten is Walker wel een van de betere keuzes, maar reken op een levensduur van 3-5 jaar, niet van 10-15 jaar zoals de originele uitlaat.

Enige nadeel aan de gemiddelde sportuitlaat is dat ze ietsjes brommerig kunnen zijn op NLse snelweg kruissnelheden, op de achterbank wat beter te horen dan voorin. De een is daar gevoeliger voor dan de ander. Het deed mij denken aan mijn katloze 900 turbo (met verder een 'gewone' demper), ik wil het geen resonantie noemen want het is alles behalve luid, maar er is wel een soort diepe, zachte, brom hoorbaar op kruissnelheid.

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » za 06 jul, 2024 22:15

Heb er zelf een Heuschmid (Hirsch kopie) onder liggen. Die bromt nadrukkelijk bij stationair en rustig rijden. Bij kruissnelheden valt het allemaal wel weer mee.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » vr 26 jul, 2024 11:20

Uiteindelijk is het toch wat anders geworden dan Ferrita of Walker. Sneak preview;
Afbeelding

Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Barboer » vr 26 jul, 2024 14:01

Ah, waar heb je die opgescharreld?

Ernsth
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ernsth » vr 26 jul, 2024 20:04

Ha! Ook leuk. Is enkele demper, met dubbele pijp achter of dikke pijp?

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » vr 26 jul, 2024 20:31

Aan een zekere verlopen advertentie van Marktplaats te zien is dit een erg dikke enkelpijps Hirsch 8)

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » vr 26 jul, 2024 21:30

Yes klopt, de enkele Hirsch pijp van marktplaats met middendemper en einddemper! Wel twee deukjes in de eindstuk maar daar kan ik mee leven.
Heb hem vanmiddag gemonteerd, maar ben nog verre van tevreden over de pasvorm. Zou het model voor 2004-2010 moet zijn, maar eindstuk zit veel te ver naar buiten en uitlaat komt dus niet mooi in de uitsparing te hangen. Heb wat tiewraps gebruikt zodat het een beetje oogt en de uitlaat niet teveel tegen de bumper aankomt. Voor nu laat ik het zo, na de vakantie kijk ik weer verder. Klinkt trouwens nog heel beschaafd zo’n grote uitlaat, alleen stationair bromt hij veel meer en lijkt wat te resoneren in de carrosserie, wellicht door de tie-wraps. Zal ze morgen eens losknippen en kijken of het dan minder is!

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » zo 28 jul, 2024 10:04

Ah die had ik idd ook gezien, maar net op dat moment niet aan jou gedacht. Mooie koop. Misschien wil de schade-expert je uitlaat wel uitdeuken? ;-)

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » zo 28 jul, 2024 11:50

Ja zo'n hirsch uitlaat zit echt wel heel mooi in elkaar.
Gisteren ben ik nog bezig geweest met kijken of ik hem beter uitgelijnd krijg, maar mag allemaal niet baten. Denk dat het toch een <2004 model is en geen >2004 model. Laat hem nu voor de vakantie zitten en kijk dan of ik het nog beter krijg als ik einddemper en middendemper los haal van elkaar en die wat draai, wellicht helpt het. Zo niet dan kijk ik of ik er mee blij rijden of hem toch weer verkoop. Want beter dan dit krijg ik hem nu niet en dat oogt niet heel mooi, naast dat hij net de inkeping in de bumper raakt.

Afbeelding

Afbeelding

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » ma 29 jul, 2024 22:07

Das jammer inderdaad. Geen last van resonanties?

Wat ook nog kan is de kunstof strip van de bumper eruit halen en vervangen door een nadere met een gat op de juiste plaats

Plaats reactie