Oplossing voor torderen aandrijfstang tonneau
-
werli
- Donateur (2x)

Re: Oplossing voor torderen aandrijfstang tonneau
heey
door het verwarmen (buigbaar makjen )maak je het metaal zacht
doel direct af te koelen in olie maak je het terug hard
maar ik denk dat ik nog zo een stang weet zitten op een afbreker
mvg werner
door het verwarmen (buigbaar makjen )maak je het metaal zacht
doel direct af te koelen in olie maak je het terug hard
maar ik denk dat ik nog zo een stang weet zitten op een afbreker
mvg werner
-
Luthart
- Geregistreerd lid
[]Afkoelen in olie wordt gedaan om het materiaal te harden. Dit maakt het materiaal ook bros… vaak wordt het materiaal daarna nog getempert om nog iets van taaiheid te houden. Maar de temperatuur bij het verwarmen moet hoog genoeg zijn om een goede harding te krijgen.
Maar niet al het materiaal leent zich om te harden. Er moet namelijk genoeg koolstof in het materiaal zitten.
Waarschijnlijk is het materiaal een S kwaliteit staal. Die is niet hardbaar.
Maar niet al het materiaal leent zich om te harden. Er moet namelijk genoeg koolstof in het materiaal zitten.
Waarschijnlijk is het materiaal een S kwaliteit staal. Die is niet hardbaar.
Reden: Quote verwijderd
-
evo
- Donateur (2x)

Nou, nou, nou... bij gros van de cabrios zalnhet toch wel werken?
Bij die van mij na 20 jaar een keer een gebroken breekpen gehad. Mag het?
Mechanisme nagekeken, hier en daar wat vet en olie op gedaan (eerste keer sinds 2001?). En werkt weer. Heb toen wel 2 ringetjes onder de tonneau gelegt, zodat er iets meer ruimte kwan tussen tonneau en dak als deze open of dicht ging (
), en klaar.... zijn alweer paar jaar verder, zonder problemen...
Bij die van mij na 20 jaar een keer een gebroken breekpen gehad. Mag het?
Mechanisme nagekeken, hier en daar wat vet en olie op gedaan (eerste keer sinds 2001?). En werkt weer. Heb toen wel 2 ringetjes onder de tonneau gelegt, zodat er iets meer ruimte kwan tussen tonneau en dak als deze open of dicht ging (
-
Dominique montfort
- Geregistreerd lid
Zeker, goed smeren ga ik ook doen.
En voor de rest snap ik helemaal als iemand zegt man man man wat een geklooi. Haha Maar het is voor mezelf.
Ik ga eens kijken of hier nog een stukje dikwandige buis ligt van een centimeter 5/7 met een passende diameter om over de aandrijfstang te schuiven. Dan een stukje van de bestaande getwiste stang afsnijden en hierop de bus met een pengat vast klinken. Misschien ook ff met een lasje hechten op de overgang. Dan een nieuw vierkant ijzer wat goed in de kruiskoppeling gaat vastlassen aan dit busje.
Ik houd jullie op de hoogte.
En voor de rest snap ik helemaal als iemand zegt man man man wat een geklooi. Haha Maar het is voor mezelf.
Ik ga eens kijken of hier nog een stukje dikwandige buis ligt van een centimeter 5/7 met een passende diameter om over de aandrijfstang te schuiven. Dan een stukje van de bestaande getwiste stang afsnijden en hierop de bus met een pengat vast klinken. Misschien ook ff met een lasje hechten op de overgang. Dan een nieuw vierkant ijzer wat goed in de kruiskoppeling gaat vastlassen aan dit busje.
Ik houd jullie op de hoogte.
-
beekemm
- Geregistreerd lid
Als je het over een 900ng hebt, is het probleem de kruiskoppeling, als daar een mm speling in zit heb je al een enorm gedoe, wat ik in het verleden deed was een passend boortje afzagen en dat in plaats van het org. breekpennetje dat helpt een tijdje.
http://www.jackvanbeek.nl/auto/saab900n ... ekking.pdf
plaatje 8
http://www.jackvanbeek.nl/auto/saab900n ... ekking.pdf
plaatje 8
-
Dominique montfort
- Geregistreerd lid
He precies hetzelfde gedaan inderdaad laatst. Er is geen speling op de koppeling maar het vierkante uiteinde van de as is gedraaid waar het in de koppeling zitbeekemm schreef: ↑do 25 jul, 2024 12:18passend boortje afzagen en dat in plaats van het org. breekpennetje dat helpt een tijdje
Dat zorgt ervoor dat de slag bij openslaan van de Tonneau klep niet ver genoeg meer is vanwege deze verdraaiing. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat hij nu te ver dicht gaat en te laat openslaat. Dat wil ik oplossen door dat punt te verstevigen zoals eerder aangegeven.
Hier op de foto kun je e.e.a zien.

Hier is misschien de twist zichtbaar
-
beekemm
- Geregistreerd lid
Als er helemaal geen speling is 1 mm is voldoende, kan het zo zijn,
Hoe is dit gebeurd of heb je hem zo gekocht? Kan ook zijn dat hij ingeregeld moet worden met de tech2. zal straks even in de boeken duiken voor je.
Hoe is dit gebeurd of heb je hem zo gekocht? Kan ook zijn dat hij ingeregeld moet worden met de tech2. zal straks even in de boeken duiken voor je.
-
Dominique montfort
- Geregistreerd lid
Toen ik hem kocht was de stang ook getwist. Klepjes afgebroken. Dit heb ik allemaal hersteld en door los op een accu aant te sluiten de functies van de motortjes getest. Niet van de grote dak motoren naar de kleintjes onder de Tonneau en die wat rechts in de koffer zit. Hier heb ik de bekende versteviging aangebracht op plaat zodat de motor mooi vlak zit en goed aangrijpt.
Toen het dak weer gebruikt. Daarna viel op dat de cover en het dak elkaar raken bij inklappen. Dat is ook logisch als je weet dat de stang met de klok mee getwist is waar door de slag die de klap opent dus die cm tekort komt.
Ik denk dat de obstructie bij mij gekomen is doordat de flapjes zijn blijven hangen aan de binnenbekleding van de kap bij openen. Dat zit niet jofel meer volgens mij. Door het enorme koppel zoals eerder genoemd is zo'n klein vasthaak moment genoeg om de stang te verdraaien
Het lijkt me eerlijk gezegd niet een Tech 2 afstelling probleem.
Mijn moeder is vakkundig met naald en draad. (ook in dikke stoffen). Misschien kan zij de vande van elastiek vervangen voor nieuwe waar nog de juiste rek in zit.
Enfin..... Knutseleeeeeehhhhh haha.
Toen het dak weer gebruikt. Daarna viel op dat de cover en het dak elkaar raken bij inklappen. Dat is ook logisch als je weet dat de stang met de klok mee getwist is waar door de slag die de klap opent dus die cm tekort komt.
Ik denk dat de obstructie bij mij gekomen is doordat de flapjes zijn blijven hangen aan de binnenbekleding van de kap bij openen. Dat zit niet jofel meer volgens mij. Door het enorme koppel zoals eerder genoemd is zo'n klein vasthaak moment genoeg om de stang te verdraaien
Het lijkt me eerlijk gezegd niet een Tech 2 afstelling probleem.
Mijn moeder is vakkundig met naald en draad. (ook in dikke stoffen). Misschien kan zij de vande van elastiek vervangen voor nieuwe waar nog de juiste rek in zit.
Enfin..... Knutseleeeeeehhhhh haha.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Ik krijg opeens een idee, maar ik weet niet of het past.Opnieuw kijkende naar de foto realiseerde ik mij de die kruiskoppeling erg lijkt op een "knietje" uit mijn 1/2 inch doppenset. Als die diameter toevallig nou gelijk is, kun je dan een 1/2 inch verlengstuk afzaken/slijpen en deze aan de stang/buis monteren? Zo'n 1/2 inch uiteinde kan wel 200 tot 300 Nm aan. Zou nooit meer vervormen dan.
Wel even nadenken wat daarna de zwakste schakel wordt ...
-
Luthart
- Geregistreerd lid
[]Een hele mooie vinding!! Als dat zou passen is dat geniaal
Reden: Quote verwijderd
-
Dominique montfort
- Geregistreerd lid
Inderdaad een heel goed idee!! Scheelt een hoop werk met maken en uitlijnen etc. Hierom post ik graag mijn knutselideeen. Samen hebben we goede oplossingen! Misschien heb ik straks nog ff tijd maar anders wordt het weer woensdag voordat ik ermee aan de slag kan.Steve-O schreef: ↑do 25 jul, 2024 19:33Ik krijg opeens een idee, maar ik weet niet of het past.Opnieuw kijkende naar de foto realiseerde ik mij de die kruiskoppeling erg lijkt op een "knietje" uit mijn 1/2 inch doppenset. Als die diameter toevallig nou gelijk is, kun je dan een 1/2 inch verlengstuk afzaken/slijpen en deze aan de stang/buis monteren? Zo'n 1/2 inch uiteinde kan wel 200 tot 300 Nm aan. Zou nooit meer vervormen dan.
'Prakkezere kump van errèm luuj' is een uitspraak hier in Limburg die erg toepasselijk is.
Kanttekening is wel zoals je zegt dat de volgende zwakste schakel compleet in de soep gedraaid wordt doordat het dan niet meer 'breekt'.
Heel veel dank vor het meedenken!
kan niet wachten om het te proberen!
-
beekemm
- Geregistreerd lid
Knietje gaat niet lukken, heb ik ook al geprobeerd, en die pen moet erin. Zonder loopt de boel echt aan puin als het mis gaat.
De 900 is een wat ingewikkelde kap, van origine een Mercedes, de tech2 heb je nodig om de boel af te stellen, en je hebt ook een omrekentabel nodig.
Hoop dat het je lukt, weet wel dat de staaf bij mij ook niet helemaal oksel fris is, maar nadat ik er een nieuwe kruiskoppeling in gemept had (letterlijk) was hij goed, en ik heb echt alles geprobeerd om het zonder voor elkaar te krijgen. Had de mazzel dat ik een tech2 en het officiële garageboek heb en na heel veel puzzelen werkt het dak weer goed, helaas zonder klepjes die heb ik eraf gegooid na 8 nieuwe en de elastieken die zijn er ook niet meer, ben nooit aan een voorbeeld kunnen komen hoe ze nu precies moesten zitten,
Mijn Saab komt helaas binnenkort te koop, er zou een hydraulische koppeling inkomen, maar dat gaat door het plots overlijden van Tanisha niet meer.
Dus maar de 9000 CDE-automaat met schuifdak dat dan weer wel.
De 900 is een wat ingewikkelde kap, van origine een Mercedes, de tech2 heb je nodig om de boel af te stellen, en je hebt ook een omrekentabel nodig.
Hoop dat het je lukt, weet wel dat de staaf bij mij ook niet helemaal oksel fris is, maar nadat ik er een nieuwe kruiskoppeling in gemept had (letterlijk) was hij goed, en ik heb echt alles geprobeerd om het zonder voor elkaar te krijgen. Had de mazzel dat ik een tech2 en het officiële garageboek heb en na heel veel puzzelen werkt het dak weer goed, helaas zonder klepjes die heb ik eraf gegooid na 8 nieuwe en de elastieken die zijn er ook niet meer, ben nooit aan een voorbeeld kunnen komen hoe ze nu precies moesten zitten,
Mijn Saab komt helaas binnenkort te koop, er zou een hydraulische koppeling inkomen, maar dat gaat door het plots overlijden van Tanisha niet meer.
-
Dominique montfort
- Geregistreerd lid
Bedankt voor je uitgebreide info.
Ik denk alleen dat Steve O niet bedoelt om het knietje te gebruiken maar een verlengstuk vanwege het vierkante uiteind waar je normaal je dop opzet zeg maar. Dat moet dan passen of passend gemaakt worden om in de kruiskoppeling te passen (naadloos passend dus!) en aan de andere zijde op de stang gemaakt. Maar dat was vooralsnog alleen de theorie....praktijk komen we nog achter.
Ja die lussen en elastieken kan ik ook niks van vinden hoe die wat en waar moeten spannen.
Ik denk alleen dat Steve O niet bedoelt om het knietje te gebruiken maar een verlengstuk vanwege het vierkante uiteind waar je normaal je dop opzet zeg maar. Dat moet dan passen of passend gemaakt worden om in de kruiskoppeling te passen (naadloos passend dus!) en aan de andere zijde op de stang gemaakt. Maar dat was vooralsnog alleen de theorie....praktijk komen we nog achter.
Ja die lussen en elastieken kan ik ook niks van vinden hoe die wat en waar moeten spannen.
-
jeroengsi
- Geregistreerd lid
Daar kan ik u ook wel bij helpen geen probleembeekemm schreef: ↑do 25 jul, 2024 23:21Knietje gaat niet lukken, heb ik ook al geprobeerd, en die pen moet erin. Zonder loopt de boel echt aan puin als het mis gaat.