Welke bandenmaten 9-3OG?
-
bert777
- Geregistreerd lid
Welke bandenmaten 9-3OG?
Ik zie hier inmiddels door de bomen het bos niet meer . Veel verschillende adviezen.
Dus toch nog wat vraagjes.
Wat zijn de juiste bandenmaten in 16 en 17inch voor een 9-3OG 2002 hatchback?
Kan ET41 er ook onder? Ik heb bij mijn VAG auto’s vaak tot 9mm afwijking altijd zonder problemen gereden.
Er zit nu 205-50-16 onder.
Dus toch nog wat vraagjes.
Wat zijn de juiste bandenmaten in 16 en 17inch voor een 9-3OG 2002 hatchback?
Kan ET41 er ook onder? Ik heb bij mijn VAG auto’s vaak tot 9mm afwijking altijd zonder problemen gereden.
Er zit nu 205-50-16 onder.
-
evo
- Donateur (2x)

Re: Welke bandenmaten 9-3OG?
Is toch echt niks moeilijks aan? Staat gewoon in je boekje. Als je je aan die maat houdt, rijdt je SAAB zoals ie bedoeld was.

Wil je meer stuiteren, zoekerig rijgedrag, etc... dan kun je daar vanaf wijken.
Wil je meer stuiteren, zoekerig rijgedrag, etc... dan kun je daar vanaf wijken.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Op 16" hoort af-fabriek 205/50R16. Ik zie veel mensen opteren voor 205/55R16 omdat die maat véél gangbaarder is en daarmee een stuk vriendelijker geprijsd. Ze rijden daar prima op en het vult de wielkasten wat meer (maar wel met band). Als budget irrelevant is voor de keuze zou ik de originele maat aanhouden omdat ik dat mooier vind staan.
Op 17" hoort af-fabriek 215/45R17. Ik zie veel mensen opteren voor 225/45, ook omdat die maat gangbaarder is, maar het prijsverschil is het veranderde rijgedrag niet waard vind ik. 215 staat beter en rijdt lekkerder.
De originele 15 en 16 inch velgen voor de 9-3OG zijn ET49, de originele 17 inch velgen ET45 (ALU36) of ET42 (Viggen). Mijn ervaring is dat je prima wegkomt met een ET waarde van ergens tussen de 49mm en 40mm zonder echt in te boeten op rijeigenschappen. Ik vond de lagere ET waardes over het algemeen zelfs wat toevoegen aan stabiliteit, maar dat kan ook goed tussen de oren zitten.
Op 17" hoort af-fabriek 215/45R17. Ik zie veel mensen opteren voor 225/45, ook omdat die maat gangbaarder is, maar het prijsverschil is het veranderde rijgedrag niet waard vind ik. 215 staat beter en rijdt lekkerder.
De originele 15 en 16 inch velgen voor de 9-3OG zijn ET49, de originele 17 inch velgen ET45 (ALU36) of ET42 (Viggen). Mijn ervaring is dat je prima wegkomt met een ET waarde van ergens tussen de 49mm en 40mm zonder echt in te boeten op rijeigenschappen. Ik vond de lagere ET waardes over het algemeen zelfs wat toevoegen aan stabiliteit, maar dat kan ook goed tussen de oren zitten.
-
bert777
- Geregistreerd lid
Hier kan ik wat mee.
Dank jullie wel voor de informatie.
Dank jullie wel voor de informatie.
-
bert777
- Geregistreerd lid
Ik zie voor de winterbanden soms een hogere maat?
Dat zie je eigenlijk heel vaak bij diverse merken! Waarom kan dat blijkbaar wel?
Ik kan een een set 215-50-17 kopen!
Dat zie je eigenlijk heel vaak bij diverse merken! Waarom kan dat blijkbaar wel?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
evo
- Donateur (2x)

Niet in de tabel die ik gelinkt heb.... sterker eerder andersom bij de 16" velgen...
Nu rijdt een wiel met grotere omtrek vaak wel comfortabeler, zeker op een oneffen wegdek. Een nadeel is dat je minder ruimte in de kast over houdt. Dat kan nog eens extra problematisch worden als je met kettingen moet gaan rijden.
Mijn advies.... houd je aan de voor jouw SAAB opgestelde maten door SAAB (boekje...).
Nu rijdt een wiel met grotere omtrek vaak wel comfortabeler, zeker op een oneffen wegdek. Een nadeel is dat je minder ruimte in de kast over houdt. Dat kan nog eens extra problematisch worden als je met kettingen moet gaan rijden.
Mijn advies.... houd je aan de voor jouw SAAB opgestelde maten door SAAB (boekje...).
-
NeufegliseThierry
- Geregistreerd lid
meeste online tabellen geven 'netjes' aan bij meer dan 1,5% afwijking dat je het niet moet doen. Hier zelfs meer dan 2% dus laten gaan.bert777 schreef: ↑ma 01 jul, 2024 10:36Ik zie voor de winterbanden soms een hogere maat?
-
Moeshkien
- Geregistreerd lid
Als wil je overstappen naar 17 inch dan de beste vervangers van 205/55/16 zijn of 205/50/17 of 215/45/17. Evo heeft je tabel laten zien. Mij advies is vast houden van maten die daar staan. Prijs verschil op basis van Vredestein Ultrac:
- 205/50/17 = 92€
- 215/45/17 = 85,39€
- 215/50/17 = 102,79€
Maat die je zeg dat kan je kopen komt uit als duurste
- 205/50/17 = 92€
- 215/45/17 = 85,39€
- 215/50/17 = 102,79€
Maat die je zeg dat kan je kopen komt uit als duurste
-
bert777
- Geregistreerd lid
Wat zou jullie keuze zijn onder een zwarte SE 9-3 OG ?
17inch
17inch
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
NeufegliseThierry
- Geregistreerd lid
Nou, die onderste sowieso niet, verkeerde bandenmaat. Maar dat wist je inmiddels vast wel 
-
bert777
- Geregistreerd lid
Het gaat zoals aangegeven alleen om de velgNeufegliseThierry schreef: ↑di 02 jul, 2024 22:23Nou, die onderste sowieso niet, verkeerde bandenmaat. Maar dat wist je inmiddels vast wel![]()
Al heb ik wel begrepen dat het merendeel gewoon met 225 breed rond rijdt.
-
NeufegliseThierry
- Geregistreerd lid
Dat staat helemaal niet aangegeven, dat het alleen om de velg ging. Anders had ik wel anders gereageerd 
-
NeufegliseThierry
- Geregistreerd lid
Iets met: als een ander in de sloot springt......bert777 schreef: ↑di 02 jul, 2024 22:56Al heb ik wel begrepen dat het merendeel gewoon met 225 breed rond rijdt.
-
bert777
- Geregistreerd lid
NeufegliseThierry schreef: ↑di 02 jul, 2024 23:17Iets met: als een ander in de sloot springt......
Er komt 215-45-17 op.
Een ET 41 of 49 velg.
7j
-
NeufegliseThierry
- Geregistreerd lid
Verstandige keuze. Ik heb ervaring met zowel 225-45-17 als 215-45-17. Ga tegenwoordig enkel voor de laatste.