mba’s 9-5 1.9 TiD - Een Nieuw Avontuur

1997-2010
Plaats reactie
Luthart
Geregistreerd lid

Re: Reier's 9-5 TiD - A New Era; spontaan avontuur!

Bericht door Luthart » ma 17 jun, 2024 13:24

Orphy schreef:
ma 17 jun, 2024 13:16
Dat is dus precies wat ik schrijf. De toeslag is alleen van toepassing als je je roetfilter bij het rdw laat uitschrijven…
Jouw opmerking had ik ook wel gezien :wink:
Niet alle euro3 auto’s hadden een filter, in dat geval betaal je altijd een fijnstof toeslag.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » ma 17 jun, 2024 15:23

Steve-O schreef:
ma 17 jun, 2024 10:05
Na al die upgrades en investeringen is slopen toch eigenlij geen optie?
Daarom schrijf ik ook dat ik dat zie als last resort. ;-)
Vyv schreef:
ma 17 jun, 2024 11:12
Waddan? Koppakking?
Yup, koppakking ligt eruit. Denk dat de kop ook een tikkie gehad heeft, daar ben ik nog niet helemaal gerust op. Ruilblok of ombouw naar benzine/elektrisch/whatever zou dus de weg voorwaarts zijn.
Luthart schreef:
ma 17 jun, 2024 12:28
Wat betreft de eurozones zou ik me er nog niet heel druk om maken.
Hoezo niet? Per 2025 kom je geen enkele milieuzone in Europa meer in met een euro4 of oudere diesel. Als je daar pal naast woont is dat wat mij betreft wel iets om rekening mee te houden.

Roettoeslag (fijnstofheffing om precies te zijn) kost €28 per maand voor een 9-5.

Ik ben druk bezig met een waardig opvolger, het lijkt allemaal de goede kant op te gaan. Rest assured dat ik hier echt wel over nagedacht heb. :)

Mocht iemand hier nou denken; die GG777G moet gered worden. Mijn pb's staan gewoon open. ;-)

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » ma 17 jun, 2024 16:38

Dus dat betekent dat alle diesels tot en met euro4 dus zijn afgeschreven in 2025? Vindt ik nog al heftig. We gaan het meemaken…

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » ma 17 jun, 2024 16:39

Alleen in millieu zones ….

MVE
Geregistreerd lid

Bericht door MVE » ma 17 jun, 2024 16:41

Luthart schreef:
ma 17 jun, 2024 16:38
Dus dat betekent dat alle diesels tot en met euro4 dus zijn afgeschreven in 2025? Vindt ik nog al heftig. We gaan het meemaken…
Neehoor. Ik ga het wel zien. Hoef niet zo vaak in de stad te zijn.
Maar dat is voor iedereen anders.

Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Barboer » ma 17 jun, 2024 19:55

reiernumans schreef:
ma 17 jun, 2024 15:23
Ik ben druk bezig met een waardig opvolger, het lijkt allemaal de goede kant op te gaan.
:applause: :headbang3: :headbang2: :applause:

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » ma 17 jun, 2024 19:58

Luthart schreef:
ma 17 jun, 2024 16:38
Dus dat betekent dat alle diesels tot en met euro4 dus zijn afgeschreven in 2025?
In het economisch verkeer kun je dit wel stellen ja. Voor de een is het een groter issue dan voor de ander. Ik wil daar, gezien hoe dicht ik naast een milieuzone zit, niet al teveel over hoeven na te denken. Jij kan daarin een hele andere keuze maken, en dat is ook prima.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » ma 17 jun, 2024 20:34

Snap ik.

Komt ook wel een beetje doordat ik wel een voorstander ben van diesel. En dat ik wat recalcitrant ben met dat milieu gedoe.

Maar ik ben wel benieuwd wat de keus is, voor wat betreft de opvolger!?

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » wo 19 jun, 2024 8:54

Daarnaast is de uitstootnorm zoingericht dat deze los staat van het verbruik. Dat een diesel met bijvoorbeeld een Z19THD slechts 1 op 20 loopt op de snelweg en 1 op 15 in het stdsverkeer wordt in het hele uitstootverhaal niet meegerekend. Net zo min als dat een Ferrari 1 op 4 doet en een Hummer 4 op 1 in stadsverkeer. Het is allemaal compleet van de pot gerukt.

Reier heeft daar niks aan omdat hij zoals hij eerder beschrijft door een milieuzone moet om sneller op zijn werk te zijn. Ook in die situatie betekent het alternatief omrijden en dus meer brandstof verbruiken en dus meer uitstoten. Het is van de zotte, maar helaas de praktijk. De staat van de GG777G is - afgezien van het motorische - welhaast 'immaculate' te noemen, het is echt heel wrang dit.

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » wo 19 jun, 2024 9:56

Het is ontzettend jammer dat het een diesel is. Anders simpelweg een gebruikte B230/5 erin hangen en door. Dat loont nog wel de moeite.

Ben er onvoldoende in thuis, even los van keuring RDW, wat moet er naast blok nog gewisseld worden. Is versnellingsbak gewoon bruikbaar? Moet de ecu vervangen worden?

Ik roep de vragen op omdat ik het zonde zou vinden als deze gesloopt gaat worden.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 19 jun, 2024 10:26

Steve-O schreef:
wo 19 jun, 2024 8:54
Daarnaast is de uitstootnorm zoingericht dat deze los staat van het verbruik. Dat een diesel met bijvoorbeeld een Z19THD slechts 1 op 20 loopt op de snelweg en 1 op 15 in het stdsverkeer wordt in het hele uitstootverhaal niet meegerekend. Net zo min als dat een Ferrari 1 op 4 doet en een Hummer 4 op 1 in stadsverkeer. Het is allemaal compleet van de pot gerukt.
Dat is toch gek. De co2 uitstoot is echt wel afhankelijk van het verbruik. Maar ze geven een uitstoot op in gram/km maar hoort dat dan bij het gemiddelde verbruik? Geen idee hoe dat zit… heel raar dat je met je Ferrari V12 wel in de milieuzone mag en niet met je een VW Polo bluemotion…

Ook raar omdat diesels juist minder Co2 uitstoten dan benzine autos. Het is met name de NOx. Maar daar is vooral de dpf voor.
Ik heb mij laten vertellen dat een direct ingespoten benzinemotor ook roet produceert… en benzine autos roeten ook door slechte kwaliteit brandstof. Op de rollebank kun je vaak goed zien wat er in de tank zit…

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » wo 19 jun, 2024 10:57

NeufegliseThierry schreef:
wo 19 jun, 2024 9:56
Het is ontzettend jammer dat het een diesel is. Anders simpelweg een gebruikte B230/5 erin hangen en door. Dat loont nog wel de moeite.

Ben er onvoldoende in thuis, even los van keuring RDW, wat moet er naast blok nog gewisseld worden. Is versnellingsbak gewoon bruikbaar? Moet de ecu vervangen worden?

Ik roep de vragen op omdat ik het zonde zou vinden als deze gesloopt gaat worden.
Aardig wat lijkt me inderdaad. Complete motorkabelboom incl. ECU, de nodige relais, complete brandstofsysteem van voor tot achter, de nodige koelslangen, noem het maar. Een aardige ingreep waar de nodige manuren en onderdelen in gaan ziten, waar je ook nog eigenlijk een complete donorauto nodig hebt.

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » wo 19 jun, 2024 11:48

Ok. Helaas. dat maakt het inderdaad wel erg ingewikkeld en kostbaar.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » wo 19 jun, 2024 12:50

ja ombouw van diesel naar benzine is niet zo simpel als een achterklepje op een sedan lassen :P

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 19 jun, 2024 12:58

Ik ken wel iemand die het anderom heeft gedaan met een Audi TT mkI!! :O:

Plaats reactie