waar staat de type aanduiding SE voor bij een 9-3
-
ton1
- Geregistreerd lid
waar staat de type aanduiding SE voor bij een 9-3
Ik zoek naar de betekenis van de type aanduiding SE. Waar kan ik er uit opmaken dat de 9-3 SE uitvoering is.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

Re: waar staat de type aanduiding SE voor bij een 9-3
over de diverse modeljaren waarin SE (en S) gevoerd werd verschilt het nogal. Of beter gezegd... het begrip SE was aan inflatie onderhevig. Denk dat er ook per land van levering verschillen waren
In de beginjaren 98 en 99 was een SE in NL altijd de meest luxe uitvoering van de 9-3 (en de Griffin voor de OG 9-5) ... meest in het oog springende was de leren bekleding. Later waren er ook SE's met velours. Ik denk dat dit te maken had met de zakelijke markt
Dit is dus eigenlijk een antwoord waar je niet veel aan hebt
Van welk modeljaar zou je willen weten wat SE inhield?
In de beginjaren 98 en 99 was een SE in NL altijd de meest luxe uitvoering van de 9-3 (en de Griffin voor de OG 9-5) ... meest in het oog springende was de leren bekleding. Later waren er ook SE's met velours. Ik denk dat dit te maken had met de zakelijke markt
Dit is dus eigenlijk een antwoord waar je niet veel aan hebt
Van welk modeljaar zou je willen weten wat SE inhield?
-
verde900
- Donateur

De E stond ooit voor Executive
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

en de S voor Sport? Of Swede?verde900 schreef: ↑ma 03 jun, 2024 12:56De E stond ooit voor Executive
Ik meen me te herinneren dat de vroege Aeros van een OG 9-5 ook als S (ipv SE) leverbaar waren. Dus wel snel maar niet ramvol 'opschmuck'
-
verde900
- Donateur

Volgens mij voor Special in de typeaanduiding naast "i" voor een basismodel.
Kreeg in september 1993 een NG900S, met oa een achterwisser, bumpers in carrosseriekleur en een boordcomputer.
Daar kwam voor 49950 een 3 drs "i" onder zonder dit alles en ook zonder toerenteller
Kreeg in september 1993 een NG900S, met oa een achterwisser, bumpers in carrosseriekleur en een boordcomputer.
Daar kwam voor 49950 een 3 drs "i" onder zonder dit alles en ook zonder toerenteller
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
dat was dan waarschijnlijk de 'Oort-versie'. belastinghervormer Oort bepaalde in die tijd dat een lease-auto onder de 50.000 gulden moest blijven. vandaar dat diverse merken een uitgeklede versie van hun vertegenwoordigersauto (o.a. Mercedes 190 1.8, met slechts 1 buitenspiegel, Citroën XM met andere wieldeksels) onder de 50.000 in het leveringsprogramma opnamen. kaal, zonder opties, maar met (soms) raamzwengels voor èn achter.verde900 schreef: ↑ma 03 jun, 2024 14:01Daar kwam voor 49950 een 3 drs "i" onder zonder dit alles en ook zonder toerenteller
-
verde900
- Donateur

Best een goed verkochte auto toen, ook door particulieren
-
ton1
- Geregistreerd lid
Ik had die vraag gesteld omdat ik een SAAB 9-3 2001 zag zonder de SE aanduiding op de voorspatschermen. Als als ik naar het interieur keek zitten er leren voorstoelen in met het logo AERO, 'houten dashboard' , leren stuurwiel, verwarmde voorstoelen mistlampen en automaat. Het lijkt een SE. Ik mis voor de 9-3 AERO de zeg maar spoiler met de gaten erin. Ik denk dus dat de eigenaar speciale voorstoelen erin heeft laten zetten. In feite is het dus een SE uitvoering. De auto was denk ik pas ingevoerd want hij had een Z - xxx - x nummer
-
verde900
- Donateur

Staat er niet iets bij de rdw vermeld?
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

beetje a la de Nederlandse classic 900 E (sedan) die voor 32.500 gulden in de prijslijsten stond anno 1985 en 1986. De instap 900 die zelfs concurreerde op prijs met de Saab 90. De E stond wellicht voor Economy maar zou ook voor Enorm kaal kunnen staan... er zat werkelijk niks op of aan. Er zaten zelfs smallere banden onder. Gek genoeg wat metallic lak wel leverbaar zonder meerprijsverde900 schreef: ↑ma 03 jun, 2024 14:01
-
Ibanez
- Geregistreerd lid
Er wordt verschillend over gedacht en bericht, maar bij mijn weten stond SE in die tijd voor Special Edition.
-
Orphy
- Donateur (5x)

Klinkt als een anniversary, die hadden Turbo in de rugleuningen. Ook altijd cruisecontrol , climate control ipv handbediende airco en lederen deurpanelen , althans de inleg. Dashboard was meen ik wel altijd Carbon.ton1 schreef: ↑ma 03 jun, 2024 16:33Ik had die vraag gesteld omdat ik een SAAB 9-3 2001 zag zonder de SE aanduiding op de voorspatschermen. Als als ik naar het interieur keek zitten er leren voorstoelen in met het logo AERO, 'houten dashboard' , leren stuurwiel, verwarmde voorstoelen mistlampen en automaat. Het lijkt een SE. Ik mis voor de 9-3 AERO de zeg maar spoiler met de gaten erin. Ik denk dus dat de eigenaar speciale voorstoelen erin heeft laten zetten. In feite is het dus een SE uitvoering. De auto was denk ik pas ingevoerd want hij had een Z - xxx - x nummer
-
Super72
- Geregistreerd lid
Sure? Zo sporty is een SE toch helemaal niet? Dit onderwerp is hier, als ik me goed herinner, vaker voorbij gekomen en toen werd steeds duidelijk dat zo'n beetje iedere uitleg verdedigbaar is. En misschien betekent het wel helemaal niks. Vond Saab het gewoon een lekker klinkende lettercombinatie. Zoals Alfa Romeo in 1989 deed met de SZ. Dat iedereen dat uitlegde als Sprint Zagato, lieten de Italianen glimlachend gebeuren. Maar officieel stonden die letters nergens voor.Gryphon schreef: ↑di 04 jun, 2024 7:11"SE" staat voor "Sport Edition".
-
NeufegliseThierry
- Geregistreerd lid
SE staat zeker niet voor "sport edition". Die laatste is immers specifiek de benaming van een speciale editie van de 3 en 5 deurs in 2002 met het blauwkleurige dashboard en Anniversary interieur.Gryphon schreef: ↑di 04 jun, 2024 7:11"SE" staat voor "Sport Edition". SE bepaald meer de uitvoering dan de Sport. "Anniversary" (verjaardag) is on-top van de SE, extra features, "SE Anniversary". Zie bijgevoegde link over de uitvoeringen. Wat ik mij kan bedenken is dat uitvoeringen land-afhankelijk zijn. De uitvoering lijkt mij hier door eigenaar te zijn aangepast
https://www.parkers.co.uk/saab/9-3/coup ... -3d/specs/
Om het nog leuker te maken: in 2003 bood SAAB vervolgens op de laatste exemplaren van de 9-3 OG cabrio een sport edition aan met weer andere specs.
Wel leuk dat jaren na data er nog weer een speurtocht op gang komt naar waarom die Zweden er bepaalde benamingen op na hielden