Lekkend deksel oliepomp ?

1984-1997
Plaats reactie
Bluebaas
Geregistreerd lid

Lekkend deksel oliepomp ?

Bericht door Bluebaas » vr 24 mei, 2024 16:00

Goedendag,
Bij mijn Saab, een 9000CSE 2.3 automaat, lekt olie in de buurt van de krukaspoelie
Het is niet de keerring maar het deksel er achter. Volgens mij deksel van de oliepomp?
Vermoedelijk is pakkingring (=O ring) de oorzaak
Kan iemand mij vertellen/ instrueren hoe te werk te gaan.?
Is er soms ook een tekening voorhanden?
Hoor het graag

9000-95
Donateur
Donateur

Re: Lekkend deksel oliepomp ?

Bericht door 9000-95 » vr 24 mei, 2024 16:54

Tekeningen vind je in de epc, ook online te vinden.Hier bv https://webautocats.com/epc/saab/sbb/

De werkwijze is:
- rechter voorwiel eraf, spatbordlijst verwijderen en de voorste binnenkuip eruit halen (hiermee begint bijna elke 9000 klus :wink: )
- multiriem ontspannen, door een lange ringsleutel 19 op de bout van de spanrol te zetten en deze langzaam naar achteren te drukken. Eventueel kan je de spanner dan blokkeren met een tooltje, maar zonder lukt ook wel. De bout van de spanrol heeft linkse draad, komt dus niet los hierdoor. Laat de spanner niet losschieten, daar kan hij niet tegen. Dus als je de riem eraf hebt, langzaam laten ontspannen. Of het tooltje gebruiken.
- krukas poelie bout losmaken, slagmoersleutel werkt het handigste. De poelie pak je er dan zo af, heeft geen klempassing.
- het oliepomp deksel zit geborgd in het distributiedeksel met een hele grote seegerring, echt een draak van een ding. Om die te verwijderen heb je een mega seegerringtang nodig. Eventueel kan je wat improviseren door twee stalen staafjes of boortjes in de twee gaten te steken en dan met een grote waterpomptang ze naar elkaar proberen te knijpen. Maar heel lekker werkt dat niet, enige voorzichtigheid is gewenst want er staat echt veel spanning op de veerring.
- Het deksel kan je er dan recht aftrekken, zit alleen klem op de o-ring. Grote waterpomptang erop dan pak je hem er zo uit..
- De o-ring kan je daarna zo vervangen. Vernieuw ook de keerring als je de boel toch los hebt.

Dan de deksel er weer op, kan maar in één stand (borgpennetje). Seegerring terugplaatsen. Poelie er weer op, bout vastzetten (190nm of standje vast met de luchtsleutel), riem er op en klaar.

Optioneel kan je een likje vaseline in de oliepomp smeren, dan zal deze wat makkelijker primen naderhand.

Met het juiste gereedschap een klusje van niks. Zonder dat een hele uitdaging.

Bluebaas
Geregistreerd lid

Bericht door Bluebaas » vr 24 mei, 2024 17:14

Wow, bedankt. Ga er mee aan de gang
Nogmaals bedankt

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » za 25 mei, 2024 16:31

Om die seegerring in bedwang te houden heb ik een versleten griptang gemodificeerd en de bek zo geslepen dat er twee pinnen uitstaken die in de gaten passen. Ik heb ze onder een hoek naar binnen staand geslepen zodat ze ook goed grip hebben als de ring er in geklemd zit.

Alex

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » za 25 mei, 2024 16:53

Afbeelding
Afbeelding

Plaatje bij het praatje.

Alex

Bluebaas
Geregistreerd lid