Biedt EV rijden in 2025 nog wel financiële voordelen ?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
gudmundje
Donateur
Donateur

Re: Biedt EV rijden in 2025 nog wel financiële voordelen ?

Bericht door gudmundje » ma 15 apr, 2024 19:37

interessant filmpje op YT van iemand die na 4 jaar toch opnieuw een diesel koopt.
https://www.youtube.com/watch?v=nZysvgm ... %27sgarage

Lafrance1
Geregistreerd lid

Bericht door Lafrance1 » ma 15 apr, 2024 21:13

verde900 schreef:
ma 15 apr, 2024 18:45
Jij stijgt iig in mijn achting..
Dank voor je reactie.

Sluit ik me bij aan.

Mij kun je omschrijven als milieuvluchteling.

Getrouwd twee kinderen en vijf kleinkinderen. Dochter en twee kleinkinderen astmapatiënten zijn met ons mee geëmigreerd .
Situatie in Nederland vergelijkbaar met jouw geschetste situatie. Warmtepomp zonnepanelen moestuin enz. In een gebied waar de luchtvervuiling te hoog was (driekwart van Nederland). Het gezwalkt en uitstellen, omdraaien van besluiten Timmermans die houtstook in centrales en kachels milieu vriendelijk vond. Kabinet flink ging subsidiëren en ipv 2 miljard bomen erbij in de wereld er 10 miljard zIjn opgestookt .
Met mijn AOW en pensioen in de 60 % categorie terrecht kwam.
Door het lage lonenbeleid er een miljoen immigranten nodig zijn om de vergrijzing op te kunnen vangen de huizenprijzen zo dusdanig hoog werden .
Ik mijn kans gegrepen heb om hier in Frankrijk, in een gebied met schone lucht ( voor zover nog mogelijk in deze wereld) te gaan leven
Huis 450 m2 1992 kant en klaar gekocht vwb isolatie en bouw op het platteland anderhalve hectare. Intussen warmtepomp Zonnepanelen en twee schone diesels .
Moestuin en ruilhandel met de buren. Lekkere onbespoten groente tegen verse eieren en vlees. Bijkomstig voordeel was toen ik de eerste keer belasting moest gaan betalen dat dat hier voor ., getrouwde, ouderen vanaf 62 jaar erg laag is.

Je schreef over de subsidie voor je EV. Gun het je hoor maar welk nut heeft het als het gros van de bevolking zich geen EV kan veroorloven en de subsidie nu, hoofdzakelijk , wegvloeit naar mensen die het toch al konden betalen. Of zou het de gedachte van de knappe kopen zijn dat de middeninkomens straks wel een tweedehandsje kopen ? Die er zijn intussen ook wel achter dat dat een no go is
Nou lang verhaal ben er moe van

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » ma 15 apr, 2024 21:30

Ik ook

Lafrance1
Geregistreerd lid

Bericht door Lafrance1 » ma 15 apr, 2024 22:17

Ongepast Sorry

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 15 apr, 2024 22:40

Edit - laat maar, voegt niet zoveel toe.

Pisang
Donateur
Donateur

Bericht door Pisang » ma 15 apr, 2024 22:46

Edit: reactie op Jeger dan ook maar verwijderd (ik ben nog geen 60 :D )

@ Lafrance: dank voor je reactie. En daar zitten we dan vanuit pure welstand een beetje oké te zijn en elkaar de maat te nemen. Een beetje zielig is dat. Mea culpa. Ik ga proberen qua forum weer een tijdje op m’n handen te zitten, en over tot de orde van de dag.

Lafrance1
Geregistreerd lid

Bericht door Lafrance1 » di 16 apr, 2024 0:49

jelger schreef:
ma 15 apr, 2024 22:40
Edit - laat maar, voegt niet zoveel toe.

Jammer, vond het wel wat Urgenda/staat, je taalgebruik paste politiek ook wel.

Ga ik maar eens verder met me leven. Succes allemaal

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 16 apr, 2024 19:29

Nou ja, ik vond het iets te ver van het onderwerp afdrijven, vandaar.
Ik ga zo dadelijk maar weer eens naar een lokaal politiek avondje. Je moet toch wat met je vrije tijd he, als NPO kijken ook al niet meer is wat het was. :besserwisser: Dus ook fijne avond!

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » vr 19 apr, 2024 12:31

electrisch rijden biedt volgens mij alleen financiële voordelen als het gesubsidieerd wordt. Als de overheid besluit om diesel te gaan subsidiëren gaat iedereen op diesel rijden, ongeacht de milieupraatjes

Bezemwagen
Geregistreerd lid

Bericht door Bezemwagen » za 27 apr, 2024 16:13

Financiele voordelen aan een EV? ik rijd voor zo'n 4ct per kilometer ("brandstof") en dan heb ik zeker niet de zuinigste EV. Op dit moment staat hij te laden en betaal ik feitelijk alleen belasting, de onderliggende stroomprijs is ongeveer 0. Los nog van laden vanaf de zonnepanelen. Het helpt het stroomnet behoorlijk als je het eigen verbruik kunt verhogen: laden als de zon schijnt. Daarnaast kiest de app van Tibber automatische de beste uren om de auto te laden, daar hoef je zelf niets aan te doen. Qua brandstofkosten kan dit nooit uit met een vergelijkbare benzine of diesel.

Een batterij wordt (op dit moment) gemaakt voor minimaal 1500 laadcycli. Minimaal, de werkelijkheid zal veel beter zijn. Met een beetje actieradius is dat dus een levensduur van 600.000 tot 750.000 km minimaal. Op dit moment, het wordt beter en beter. Dat is bij gemiddeld gebruik een levensduur van zo'n 50 jaar. De gemiddelde benzine of diesel haalt dat niet. En reken eens uit hoeveel onderhoudskosten, revisies en vervangingsdelen gemaakt worden om die kilometerstand te halen. Dat zou tegen huidig prijsniveau en gem. 9 ct/km aan onderhoudskosten (NIBUD, ANWB) oplopen tot 60.000 euro.

Accus hebben na zo'n 250.000km nog meer dan 90% van de originele capaciteit.Door beter software is de actieradius nu na 3 jaar beter dan toen mijn auto geleverd werd. Onderzoek leert dat de degradatie relatief afneemt in de tijd: in het begin gaat het even sneller maar daarna vlakt het af.
Als de accu te ver heen is voor gebruik in een auto dan kan hij nog jaren dienst doen als stationaire opslag. En een moderne accu is voor bijna 100% te hergebruiken. Dat hergebruik wil bij diesel en benzine nog altijd maar niet lukken..

Laatst lag er een drupje olie onder de Saab. Keerring tussen motor en bak kapot. Je bent dan bij de garage voor 1000 euro niet klaar, met alles erop en eraan. Die kosten heb je met een EV niet. Er is nauwelijks onderhoud aan te doen. Aan de etron is in 70.000 km een interieurfilter en remvloeistof vervangen. Wat mij betreft is op vlak van onderhoud de EV onverslaanbaar door een ICE auto.

Nu er snel meer betaalbaar aanbod is, is het ook prima dat de subsidies gaan verdwijnen. Zowel bij aankoop als voor bijtelling. Zonder nieuwe (lease) autos komt er ook geen tweedehands aanbod. De meeste particulieren kopen toch geen nieuwe auto, wat voor aandrijflijn er ook in zit. Het is prima uit te leggen om nieuw aanbod even te stimuleren. En straks met slooppremies vervuilende auto's van de weg te halen.Er zijn vrachtladingen Tesla's Model 3 onderweg naar de particuliere markt, 5 jaar terug zijn er enorme aantallen in de lease in gebruik genomen.
Gebruikte EV's zijn nu voor spotprijzen aan te schaffen. Ik zou het als een kans zien...

Iedereen die uit principe "lekker blijft dieselen", trapt in de spookverhalen van de oude industrie en doet zichzelf enorm tekort..

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 27 apr, 2024 16:35

Ik trof in Georgië deze week een Tesla uit Moskou. Blijkbaar lukt dat. De verhalen "ik kan niet naar mijn airbnb in Cannes" zijn dan ook uit de lucht gegrepen.
Afbeelding

Bezemwagen
Geregistreerd lid

Bericht door Bezemwagen » za 27 apr, 2024 21:18

Maar dat zijn zeker onzinverhalen.

We gaan ieder jaar in de zomervakantie naar de cote d’Azur. In het hoogseizoen dus, met de kids. Letterlijk 1 keer 5 minuten moeten wachten op een lader.
Begin september gaan we weer, ieder jaar, zonder de kinderen. En dan met de SAAB.
Guess what, de reis duurt even lang….

Het kan allemaal prima. En daarnaast, ik ga op vakantie, ik ben niet op de vlucht…

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » za 27 apr, 2024 21:20

Lees ik nou 3 positieve berichten achter elkaar in dit topic????

Moet niet gekker worden !

:-)

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 27 apr, 2024 22:00

..

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » za 27 apr, 2024 22:22

Wat mij zo stoort aan de discussies rondom EV's is de wijze waarop mensen die daarvoor gekozen hebben hun keuze proberen te rechtvaardigen op een wijze die parallellen vertoont met zending uit de religieuze sfeer. ICE-rijders moeten kosten wat het kost bekeerd worden. Dat EV-rijders de keuze bewust gemaakt hebben lijkt mij evident, maar waarom moeten mensen die zich niet in die produkten vinden met alle macht in een hoek gedreven worden, gebrandmerkt als gewetenloze milieuvervuilers en niet zelden politiek gezien automatisch in de (extreem) rechtse hoek geplaatst? Ieder z'n ding, maar laat de ander met rust.

Plaats reactie