Ultiem banden topic!

2002-2012
Henk-Jan
Donateur
Donateur

Re: Ultiem banden topic!

Bericht door Henk-Jan » wo 24 apr, 2024 9:42

Haha.

Om het vergelijk nog moeilijker te maken... Wij hadden op onze 9-3 OG cabrio (onvergelijkbare auto) Conti PremiumContact 6 (meen ik) in de maat 215/45/17 (onvergelijkbare maat) en hoewel grotendeels tevreden, vond ik de slijtage overmatig en waren ze mij te hard. Nu Michelin Primacy 4+ en dit past beter tot de cabrio op dit formaat wiel. Ik heb niet het idee dat ik qua grip, stuurgevoel of stabiliteit iets ingeleverd heb, maar heb wel gewonnen qua comfort.

evo schreef:
ma 22 apr, 2024 20:28
Ik heb 's winters altijd met winderbanden gereden. Maar de winters hier in NL stellen eigenlijk niet meer zoveel voor qua sneeuw en ijs. Ze lijken meer op een eindelloze koude natte herfst....

De winterbanden van de 9-5 zijn op... dusch... Ik zit nu te twijfelen of ik ipv winterbanden in de winter hier in NL niet beter op "all seasons" kan gaan rijden.

In de zomer ligt er natuurlijk altijd zomer rubber onder (en bij de caab zelfs Cup 2's... plakkie, plakkie :twisted: )
Ik lees veel goeds over Michelin CrossClimate 2 en heb zelf ook goede ervaringen met All Seasons in Zwitserland (tot 4mm, dan vervangen). Het is een eeuwige discussie natuurlijk, maar gemiddeld ben je waarschijnlijk veiliger onderweg op vierseizoensbanden dan wintersloffen omdat het tussen Oktober en eind April vaak boven de 7 graden is en het meer regent dan sneeuwt.

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » wo 24 apr, 2024 11:48

De laatste dagen kan je wat temperatuur betreft hier in Nederland best op winterbanden rijden… kwik komt bijna niet boven de 7 graden.
Mijn standkachel/hulpverwarming springt weer aan en dan te bedenken dat het eind april is.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » wo 24 apr, 2024 16:46

Dat zal best, maar je kan niet elke week wisselen. M.a.w. je moet een compromis vinden dat bij je situatie past. Voor Nederland denk ik dat all-seasons volstaan en wellicht gemiddeld zelfs veiliger zullen zijn, zolang je ze net als winterbanden bij 4mm vervangt en temeer je bij echt winterse omstandigheden waarschijnlijk voorzichtiger zal rijden dan met echte winterbanden?

Sklomp
Geregistreerd lid

Bericht door Sklomp » ma 29 apr, 2024 22:30

Ik blijf toch bij het liever gescheiden houden van doelen. Een compromis blijft altijd het toch net niet helemaal zijn. Voor rustig rijden prima, maar als je ook af en toe wat leuke wegen wilt pakken, of via de turborotonde die langzame prius wilt inhalen, is het toch wel lekker om net dat extra beetje te hebben.

Dus nu het mooier weer is, ben ik gegaan voor de Michelin Pilot Sport 5's, want dat verdient een Aero toch wel echt. Heb ze er nu net een weekend onder zitten, maar het is alsof het een andere auto is... Bakken meer grip en het duwen van de neus is bijna weg, hij reageert direct op de input. Oh en echt 0 wielspin en minder torque steer...
Kom natuurlijk net van de winterbanden af, maar zover ik mij herinner reden de vorige touring zomerbanden (Bridgestone Turanza T001) bijna hetzelfde als de winterbanden :shock:

En als winterband heb ik dan de Hankook Winter i*cept RS3. Misschien niet perse een A merk, maar in de testen doen ze het amper onder en ik ben zeer aangenaam verrast door hoe goed ze nog rijden.
En voor de winters is het wel lekker om een band te hebben die wel zijn volle grip heeft op zo'n moment. Voor de sneeuw is het niet/amper nodig, maar die ijskoude regens/natte en koude wegen zijn met zomerbanden toch echt een stuk minder fijn. (lees constant burnouts als je meer dan 50% gas geeft bij optrekken)

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » di 30 apr, 2024 13:26

Ben het helemaal met je eens dat zomerbanden zomers prettiger (en veiliger) zijn dan all-seasons of winterbanden. De conversatie hierboven draaide dan ook om de vraag of all-seasons evt. tussen (eind) Oktober en (eind) April volstaan als vervanging van winterbanden. Let wel: voor een klimaat als dat in Nederland.

Zelfs in Zwitserland zou ik, wanneer mijn winterset vervangen moet worden, weer ernstig all-seasons overwegen voor het koude jaargetijde.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 30 apr, 2024 14:53

Jep, precies dat.

Tho6
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Tho6 » wo 01 mei, 2024 21:01

Exact vanwege die overweging heb ik enkele jaren terug een goede all-seasonband (met sneeuwvlok) gekozen, dat is mij tot op heden prima bevallen.
Terugkomend op mijn zoektocht naar een nieuwe set zomerbanden: Ik heb naar aanleiding van de goede ervaringen van mede-forummers en testresultaten gekozen voor de Goodyear Eagle f1. Ben erg benieuwd, zal ook mijn ervaring met jullie delen. Banden gescoord via zo'n bandensite met montage via een lokale partner, ben ook benieuwd hoe dat gaat :wink:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 01 mei, 2024 21:39

Jaren was de Good-Year Eagle F1 Asymmetric mijn go-to band voor de 9-5. Tot ze ergens (gen 3 of 4) iets zijn gaan doen waardoor ik weer terug ben gegaan naar de Pirelli P Zero's.

En die heb ik nu weer, nog steeds, naar grote tevredenheid, onder de 9-5 zitten (lichtjes getuned... stage 5, gesmeed binnenwerk, etc... 380pk, 450nm). Heel fijne band. Beladen als ook onbeladen, hoge en lage snelheden. Regen. Ik heb ik nu (geloof ik... uit mijn hoofd... ) de Pirelli P Zero PZ4 Sports Car in 225/45 R17 onder de 9-5 liggen.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » di 18 nov, 2025 0:44

RoccoH op 20 januari 2022 schreef:
do 20 jan, 2022 11:01
76.181 km gereden met de CrossClimate+ met nog ongeveer 2-3 mm profiel over. Bij de originele CrossClimate merkte ik wel dat ik iets minder grip had toen de banden zover versleten waren (als in doorslaan bij sportief wegrijden), bij de + was daar nog niks van merkbaar. Het is dat we over een paar weken naar Oostenrijk gaan (minimaal 4 mm profiel wettelijk verplicht) anders had ik er nog wel even mee door gereden.

Nu verder op de CrossClimate 2 :D

Afbeelding
77.435 km gereden met de CrossClimate 2! Helaas door een slechte uitlijning vroegtijdig moeten vervangen. De 9-3 mag het al een jaartje rustig aan doen als tweede auto dus na tien jaar CrossClimates nu maar eens voor de Pirelli Cinturato All Season SF3 225/45R17 94W XL gegaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » di 18 nov, 2025 9:32

Je hoeft niet te raden waar Pirelli de inspiratie voor dit profiel heeft opgedaan :lol:

scancaep
Geregistreerd lid

Bericht door scancaep » di 18 nov, 2025 11:03

Je wilt tractie, dus veel andere opties zijn er niet qua designopties.
Als je verder wilt terug gaan dan kom je bij de tractorbanden uit die hebben in wezen hetzelfde profiel maar dan alleen op grotere schaal.
Ook daar wil de boer tijdens het ploegen vooruit komen…en zich niet ingraven tot aan de assen.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 21 nov, 2025 10:45

Ik houd absoluut niet van dit soort profielen voor personenauto's. Langsstabiliteit is meestal ver te zoeken. Qua grip zijn er winterbanden die in sneew en modder net zo goed dan wel beter presteren, en bij droog en net weer qua langsstabiliteit slecht sbeperkt inleveren op goede zomerbanden. Die hebben toch wel mijn voorkeur.

Edit... even over het hoofd gezien dat het niet om een winterband maar een all-season gaat... Dan kom je idd uit op dit soort compromissen.

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » za 22 nov, 2025 13:08

evo schreef:
wo 01 mei, 2024 21:39
Jaren was de Good-Year Eagle F1 Asymmetric mijn go-to band voor de 9-5. Tot ze ergens (gen 3 of 4) iets zijn gaan doen waardoor ik weer terug ben gegaan naar de Pirelli P Zero's.
Voor mij eigenlijk hetzelfde maar. De EagleF1 (5) kwam uit en ik dacht, laat ik het weer eens proberen op mijn cabrio. En, blij verrast, het is mijn band weer.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » za 22 nov, 2025 14:54

Ik zou niet voor v-profiel gaan… ook niet voor winterbanden. Ik ben wel fan van Vredestein quatrac PRO.

scancaep
Geregistreerd lid

Bericht door scancaep » zo 23 nov, 2025 11:57

Wat is je reden dat je de banden met een V-profiel niet zo ziet zitten?

Plaats reactie