Biedt EV rijden in 2025 nog wel financiële voordelen ?
-
Lafrance1
- Geregistreerd lid
Re: Biedt EV rijden in 2025 nog wel financiële voordelen ?
Hup, volgende slachtpartij. LPG tot vier maal duurdere tax. Prijs gelijk aan liter benzine.
Het mag wat kosten om de EV op de weg te houden tegen de km prijs van een vw Polo
Het mag wat kosten om de EV op de weg te houden tegen de km prijs van een vw Polo
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Dus dat betekent dat niet EV-rijders meebetalen aan de afschrijving van die vieze dure accu's. En bovendien EV-rijders mogen gratis en voor niets voortdurend het asfalt en banden sneller doen slijten, waardoor er meer fijnstof in de lucht komt. NIet eens de eerder geplande 25% MRB hoeft te worden opgehoest. Wanneer wordt het demissionair kabinet nou eens naar huis gestuurd? Stelletje minkukels!Inhoudelijke quote van nu.nl:
- Nederlanders met een elektrische auto's hoeven ook volgend jaar nog geen wegenbelasting te betalen. De korting op de motorrijtuigenbelasting voor volledig elektrische auto's wordt langzamer afgebouwd dan in eerste instantie de bedoeling was.
Het demissionaire kabinet meldt in de voorjaarsnota de afbouw van het voordeel over een paar jaar te willen uitsmeren, laten bronnen aan RTL Nieuws weten.
Het oorspronkelijke plan was dat mensen met een elektrische auto volgend jaar al 25 procent aan wegenbelasting zouden gaan betalen. Een jaar later zouden ze helemaal geen voordeel meer hebben.
Nu blijkt dat eigenaren van volledig elektrische auto's pas in 2026 60 procent wegenbelasting gaan betalen. Dat percentage stijgt dan in 2029 naar 65 procent. In 2031 verdwijnt het voordeel helemaal.
-
Orphy
- Donateur (5x)

Je kunt een demissionair kabinet niet naar huis sturen aangezien ze zelf al hun ontslag aangeboden hebben 
-
rutgerreinier
- Donateur

even offtopic: politiek in nederland is een nog grotere flop dan de presidentsverkiezingen van USA met die 2 opa's...
-
Sa93Ve
- Geregistreerd lid
Waren daar niet ooit berekeningen van? En dan zitten er nog heel veel haken en ogen aan. Zie ook: https://nos.nl/artikel/2480384-rekening ... ter-kostenOrphy schreef: ↑wo 10 apr, 2024 20:26MRB afschaffen en een goede betalenperkilometer constructie bedenken, is volgens mij het eerlijkste.
Ik voorzie dan ook een wildgroei aan louche garagebedrijven die voor een appel en ei de kilometerstanden terug gaan draaien. Het zou mij met het voorstel uit het artikel €2800,- per jaar kosten aan mrb bij €0.08 cent per kilometer en 35.000km per jaar. Reken er maar op dat ik dan begin met kilometerstanden terug te laten draaien. Gouden business
-
Orphy
- Donateur (5x)

Als dat mogelijk is heb je dus geen goed systeem bedacht.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Het hele onzinnige van MRB op kilometerstanden, is dat je al voldoende belasting per kilometer betaald via het tanken van brandstof (bij EV's kan dit per kWh, maar momenteel is dut dus véél te laag). KM-standen terugdraaien heeft bij zo'n systeem geen zin. En ja, mensen aan de grens zullen gemiddeld iets minder betalen als ze voordeliger in het buitenland gaan tanken, maar dat is nog altijd voordeliger dan een heel systeem met extra administratie, personeel en privacy-invading kastjes in de auto.
De MRB voor iedereen omlaag, of afschaffen zou eerlijker zijn. Iedereen betaald al naar gebruik. Je hooguit een toeslag kunnen rekenen voor elk voortuig dat boven een bepaald gewicht uitkomt, waarmee je dan een pot creëert waarmee je de extra slijtage aan de weg compenseert. Bijvoorbeeld tot 1700kg leeggewicht gratis, en alles daarboven belasten met € 100,- per 25kg meer per jaar.
Tegelijkertijd kan er een maximum aan de brandstofprijs t.o.v. buurlanden worden bepaald, om de stijgingen binnen de perken te houden, de belasting van de overheid ook aan maxima te begrenzen en het voordeeltanken in het buitenland ietswat te ontmoedigen.
Als je het maximum ook aan de onderkant beperkt, heb je een stabiele belastinginput per gereden kilometer.
De MRB voor iedereen omlaag, of afschaffen zou eerlijker zijn. Iedereen betaald al naar gebruik. Je hooguit een toeslag kunnen rekenen voor elk voortuig dat boven een bepaald gewicht uitkomt, waarmee je dan een pot creëert waarmee je de extra slijtage aan de weg compenseert. Bijvoorbeeld tot 1700kg leeggewicht gratis, en alles daarboven belasten met € 100,- per 25kg meer per jaar.
Tegelijkertijd kan er een maximum aan de brandstofprijs t.o.v. buurlanden worden bepaald, om de stijgingen binnen de perken te houden, de belasting van de overheid ook aan maxima te begrenzen en het voordeeltanken in het buitenland ietswat te ontmoedigen.
Als je het maximum ook aan de onderkant beperkt, heb je een stabiele belastinginput per gereden kilometer.
-
Barboer
- Donateur (6x)

Waar komt deze informatie vandaan?Lafrance1 schreef: ↑do 11 apr, 2024 9:06Hup, volgende slachtpartij. LPG tot vier maal duurdere tax. Prijs gelijk aan liter benzine.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Dat is niet hetzelfde als naar huis sturen. Ze zitten er nog steeds. De Nederlandse politiek is welhaast een SOAP-opera geworden en een te groot deel van de bevolking lijkt voor de buis in slaap gevallen. Het trieste is dat daardoor een frisse wind geen kans krijgt terwijl de bezem er toch echt eens flink door zou moeten.Orphy schreef: ↑do 11 apr, 2024 10:35Je kunt een demissionair kabinet niet naar huis sturen aangezien ze zelf al hun ontslag aangeboden hebben![]()
Ik begrijp je grap, maar het is al lang niet grappig meer. Vanochtend nog weer een debat gekeken. Zelfs als politici worden vrijgepleit van ongefundeerde beschuldigingen van omkoperij (NB: Vrijgepleit door het Ministerie van Financiën => Het is dus niet waar!!! Er is geen bewijs en bankrekeningen zijn geverifieerd), is zelfs een excuus voor het openlijk plegen van laster nog te veel gevraagd.
In het demissionair kabinet zat of zitten (voor zover ze niet weggepromoveerd zijn naar bedrijfleven of andere bestuurlijke functies) nog steeds personen die aantoonbaar de fout in zijn gegaan en tot ik weet niet hoe lang nog de ontwrichting van gezinnen in stand houden. Opfl... mogen ze. Liefst gisteren.
-
Orphy
- Donateur (5x)

Uhm het is geen grap. Je kunt ze niet wegsturen , ministers individueel kunnen wel opstappen uit eigen beweging.
-
Sa93Ve
- Geregistreerd lid
Je weet toch hoe onze overheid is. Er zitten mensen op stoelen die geen weet van de materie hebben. Neem Jetten als voorbeeld die niet wist dat je een huis kan verwarmen met kernenergie. En hij is degene die over klimaat en energie gaat. Heel Frankrijk verwarmt en leeft van de kernenergie om maar wat te noemen. Of een Ton Elias die een ICT onderzoek leidde en niet wist wat een IP adres is. Er gaat veel goed maar op cruciale punten, juist omdat een paar personen het braafste jongetje van de klas wil zijn, gaat het faliekant mis. En dat, mijn waarde, gaat ons kapitalen kosten.Orphy schreef: ↑do 11 apr, 2024 11:02Als dat mogelijk is heb je dus geen goed systeem bedacht.
-
Orphy
- Donateur (5x)

Ok, laat ik het anders stellen. Mits goed uitgevoerd denk ik dat betalen per kilometer het eerlijkste is.
-
Sa93Ve
- Geregistreerd lid
Uit e nieuwsartikel van de Telegraaf o.a..: http://archive.today/2024.04.11-050107/ ... -getroffen
Dat betekent dat ik dus ook de spreekwoordelijke Sjaak ben want ik heb een propaantank in de tuin staan. In mei wordt er over gedebatteerd. Ik mag hopen dat ze het verschil zien tussen LPG voor vervoer en propaan om het huis/douche warm te houden.
-
Orphy
- Donateur (5x)

Dan dit voorstel maar uit het stuk:
Lpg had altijd een lagere accijns, omdat het schoner is dan benzine en diesel. Na onderzoek voor van het ministerie van Financiën wordt voorgesteld om het tarief van lpg gelijk te trekken met dat voor benzine.
Lpg had altijd een lagere accijns, omdat het schoner is dan benzine en diesel. Na onderzoek voor van het ministerie van Financiën wordt voorgesteld om het tarief van lpg gelijk te trekken met dat voor benzine.