Hallo allemaal.
Vandaag tijdens het rijden hoorde ik opeens rechts een harde bonk en vervolgens een hevig trillende motor. Bij nader onderzoek bleek de bout die door de rechter motorsteun zit en bijgevolg de paspen op de motorsteun afgebroken. Het gaat hier over een motorsteun en bout van een half jaar oud. Mijn vraag is nu of dit puur toeval is of dat er toch een oorzaak voor dit euvel is. PS alle motorsteunen zijn nieuw.
Motorsteun
-
9323
- Donateur (2x)

Re: Motorsteun
Misschien de bout te hard aangedraaid bij montage? Iets anders kan ik niet verzinnen.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Of een 12.9 bout gebruikt…
Ik heb de steun onlangs ook vervangen. Er werd een 12.9 bout meegeleverd. Ik heb gewoon weer de originele bout gebruikt! 12.9 is imo niet geschikt. Ook is 12.9 onbehandeld en roest gewoon. Ivm waterstofverbrossing kunnen deze niet elvz worden.
De originele bout is 8.8 en wel elvz. Deze moet met 40Nm vastgezet worden zo uit mn hoofd.
Ik heb de steun onlangs ook vervangen. Er werd een 12.9 bout meegeleverd. Ik heb gewoon weer de originele bout gebruikt! 12.9 is imo niet geschikt. Ook is 12.9 onbehandeld en roest gewoon. Ivm waterstofverbrossing kunnen deze niet elvz worden.
De originele bout is 8.8 en wel elvz. Deze moet met 40Nm vastgezet worden zo uit mn hoofd.
-
Carroda
- Geregistreerd lid
Kan me ook voorstellen dat het staalkabel, wat als veiligheid om het achterste motorsteun zit, tussen de steun aan het diff en de bovenkant van de motorsteun heeft gelegen.
(Buiten de groef die daarvoor bedoelt is.) Dan kun je de bovenkant van het rubber iets scheef aan trekken, en kan het daarna toch meer bewegen dat bedoelt is. (En dan heb je op een gegeven moment last van metaalmoeheid.)
Dat is iig iets bij de montage om goed rekening mee te houden.
(Buiten de groef die daarvoor bedoelt is.) Dan kun je de bovenkant van het rubber iets scheef aan trekken, en kan het daarna toch meer bewegen dat bedoelt is. (En dan heb je op een gegeven moment last van metaalmoeheid.)
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Jij hebt het over de achterste motorsteun.Carroda schreef: ↑wo 27 mar, 2024 9:34Kan me ook voorstellen dat het staalkabel, wat als veiligheid om het achterste motorsteun zit, tussen de steun aan het diff en de bovenkant van de motorsteun heeft gelegen.
Zoals ik het lees gaat het hier om de rechter motorsteun aan de distributie zijde van de motor…
-
Carroda
- Geregistreerd lid
Je hebt helemaal gelijk, verkeerd gelezen. Dan is het blok dus met de carterpan op het subframe gaan liggen.Luthart schreef: ↑wo 27 mar, 2024 10:15Jij hebt het over de achterste motorsteun.
Zoals ik het lees gaat het hier om de rechter motorsteun aan de distributie zijde van de motor…
Het zou kunnen dat de paspen niet goed in het blok hebben gezeten, en de steun iets scheef aangetrokken zijn. (Maar ook dat zou je moeten kunnen zien lijkt me.)
Uiteindelijk is het belangtijk dat het deel waar de bout door zit, star aan het blok gebout zit. Als de bout iets te lang is, en er daardoor speling is, of omdat de steun niet goed aan lag, er speling blijft, zal de bout na verloop van tijd afbreken, omdat de bout zijwaarts belast word. Als de steun strak aan ligt, word de bout alleen op trek belast.
-
Hobbitje
- Geregistreerd lid
Hallo allemaal
Het probleem is opgelost. In de eerste plaats klopt het dat de meegeleverde bout niet de juiste specs heeft. Echter was het probleem dat de bout niet diep genoeg in het bracket gedraaid kon worden door beschadigde schroefdraad. De bout voelde aan alsof hij aangetrokken was echter kon ik met voelerplaatjes tussen motorsteun en bracket door. Eventjes de schroefdraad opgeschoond met een draadtap en nu zit de steun mooi tegen en is hij vast. Bedankt voor het meedenken allemaal.
Het probleem is opgelost. In de eerste plaats klopt het dat de meegeleverde bout niet de juiste specs heeft. Echter was het probleem dat de bout niet diep genoeg in het bracket gedraaid kon worden door beschadigde schroefdraad. De bout voelde aan alsof hij aangetrokken was echter kon ik met voelerplaatjes tussen motorsteun en bracket door. Eventjes de schroefdraad opgeschoond met een draadtap en nu zit de steun mooi tegen en is hij vast. Bedankt voor het meedenken allemaal.