Bekende puntjes kofferbaklekkage bij 9000 CS?

1984-1997
Carroda
Geregistreerd lid

Bekende puntjes kofferbaklekkage bij 9000 CS?

Bericht door Carroda » ma 26 feb, 2024 9:39

Ik kwam er nu, na de vele regen van de laatste tijd, achter dat de kofferbak van m'n 9000 vochtig word. (Als de mat wat wit uit begint te slaan, en het hoogpolig tapijt wil worden, weet je dat er iets mis is. :oops: )

Ik wil in ieder geval de pakkingen van de achterlichten eens nakijken. Maar zijn er ook een beetje standaard oorzaken bij een 9000, waardoor een kofferbak vrij vochtig word?
(Misschien met die luchtkanalen naast de achterruit, of iets in die trend.

iig had ik boven de achterklep, waar de doorvoerrubbers zitten, wat blad verwijderd. Die begonnen al iets een stuwdam te vormen. Echter was dat al een tijd geleden gedaan, dat zou van het vocht nu eigenlijk niet de oorzaak meer mogen zijn.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Bekende puntjes kofferbaklekkage bij 9000 CS?

Bericht door 9323 » ma 26 feb, 2024 10:48

Hoi,

in mijn ervaring lekt de kofferbak van de 9000 niet zo vaak (anders dan die van de 900 classic of de 9-3). Wat ik kan bedenken: sluit de klep goed aan? Als ie niet helemaal mooi sluit (maw als je de klep een beetje kunt bewegen als ie in het slot zit) kan er misschien water tussendoor. Kun je afstellen door de slotvanger een beetje te verschuiven, icm met de rubber doppen boven de achterlichten.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » ma 26 feb, 2024 10:56

En misschien een keertje de kofferbakbekleding loshalen en het reservewiel eruit halen. Misschien zit er ergens een gat?

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » ma 26 feb, 2024 11:30

bedankt voor het meedenken. Ik was vanmiddag van plan om idd even te gaan kijken. (mits het weer het een beetje toe laat. )

Toen ik de trekhaak heb geplaatst, was de reservewielkuip eigenlijk perfect (althans, mij is toen niets opgevallen.) Maar dit is idd zeker wel het nakijken waard idd.
En de afstelling van de klep zal ik ook eens nakijken. (Hoewel deze optisch wel goed lijkt te staan qua hoogte.)

In ieder geval maar eens binnenbekledingen los halen, en kijken of ik ergens leksporen kan vinden.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 26 feb, 2024 14:36

Antenne is een bekende. Die zou moeten afwateren via een slangetje wat uitmondt in de "bak" die achter de achterwielen zit. Maar als het daar niet weg kan doordat er teveel prut zit, hoopt het op. Die bakken zelf zijn ook meestal rot van onderen en dan komt er opspattend water van de achterwielen binnen. Er kan een gat zitten bij de schokdemper torens, ook zo'n notoir roestpunt. Allemaal goed ter zien als je de bekleding even opzij trekt.

De kabel doorvoeren bovenin de klep kunnen zeker ook lekken, meestal zitten ze dan niet goed op hun plek. Eventueel schoonmaken en wat kit. Dan zou de klep nat moeten zijn van binnen, paneel losmaken.

En trek het rubber eens los ter hoogte van beide achterlichten. Vaak zit daar roest en dan gaat er ook water onderdoor kruipen. Achterlichten zelf heb ik nog niet zien lekken op een 9000. Maar ze worden steeds ouder. En het is ook wel idioot nat de laatste tijd.

Wat nog altijd geweldig werkt, is één man in de kofferbak met een goede zaklamp en een tweede met de tuinslang aan de gang.

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » ma 26 feb, 2024 20:32

De mijne lekt ook ergens, wat komt volgens mij via de goot aan de rechterkant binnen, ter hoogte van het gereedschapsetje. Nog nooit helemaal kunnen traceren waar het nou echt vandaan komt. Ik vermoed dat plastic rooster op de achterstijl ook een beetje

En als ik door de wasstraat ga dan lekt ie van boven de rechter hoofdsteun op de achterbank…

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » ma 26 feb, 2024 21:43

Hoewel het volgende denk ik niet de oorzaak is van het lekken, zou ik op deze plaats wel iedereen willen meegeven om (ook) die kleine deels meegekleurde, deels rubberen strips op het dak tussen de achterdeuren en de achterklep in de gaten te houden.

Toen wij onze 9000 eind 2019 weer hadden teruggekocht hing gelukkig het hemeltje, waardoor toen ook aan het licht is gekomen dat zich hierachter wat roest verschuilde, doordat het rubber van die strips niet meer dicht was (uitgehard en gebroken).

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » di 27 feb, 2024 17:20

Ik heb gisteren de binnenbekleding eens aan de kant gepakt, en aan beide kanten was het hierachter wat vochtig. (de isolatiemat die daar geklemd zit.)
Nu heb ik dus een beetje lopen snuffelen, en het schijnt dat het onderste rubbertje waarmee het rooster in de c-stijl geklikt zit, wel eens kan gaan lekken, en deze zit naast de afwatering. Dus dit weekeind denk ik maar eens kijken of ik zo'n rooster er heel af kan krijgen. (Volgens mij zou dat nog wel eens spannend kunnen wezen. )

Maar, eerst maar eens met een gieter kijken, als ik water langs dit rooster laat lopen, of er dan idd ergens wat zou lekken. Dan zou het iig definitief gevonden zijn.

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » wo 13 mar, 2024 13:27

Nou,.. De oorzaak van het vocht in de kofferbak is gevonden... (En ik had het kunnen zien, elke keer als ik de achterklep open deed nadat het had geregend..)
Aan de zijkant van de achterruit zitten ook metalen profielen. Hier komt, als je de achterklep open doet, aan beide kanten een straal water achterweg zetten.
Deze gaat dan, in plaats van schuin naar buiten, zodat die naast de kofferbak op de auto klettert, schuin naar binnen, dat deze op de hoedenplankdragers komt. (vervolgens verdeeld zich dit wan wel weer mooi...)

Dus ja,.. Ik had het ook kunnen weten. :roll: Nu nog de vraag, wat ga ik hier aan doen. Is er bij mijn 9000 gewoon iets mis, of is dit een ontwerpsfout waar elke CS eigenlijk last van heeft?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 13 mar, 2024 14:24

Hebben alle 9000 cs modellen, charme van het ontwerp zullen we maar zeggen.
Simpelste oplossing is de klep eerst half openen, even wachten tot het water is weggelopen een dan verder openen.

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » wo 13 mar, 2024 14:27

zo doe ik het ook; gevalletje 'praktijk is anders dan de theorie'.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » wo 13 mar, 2024 14:53

Idem, klassiek probleem en als je het helemaal leuk hebt loopt het water je achterste speakers in, wat voor hun levensduur niet bevorderlijk is.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » wo 13 mar, 2024 19:17

Ik heb het nog niet gedaan maar de beste oplossing lijkt me dat je die kier tussen het dubbele plaatwerk dichtsmeert zodat het water er niet tussen komt maar langs de barrière naar de zijkant loopt en in de afvoergoot drupt.

Alex

mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door mvm9ck » zo 08 sep, 2024 16:07

Ik heb ook wel eens de tip gehad dat de lasnaden halverwege het frame van de achterklep kunnen gaan lekken na verloop van jaren, Hier loopt als het goed is het water langs richting het achterlicht. Die naden heb ik dichtgekit maar ik geloof niet dat het helpt. Ter hoogte van het onboard gereedschapssetje is het het vochtigst, aan de antennekant eigenlijk niet.

Het is ook niet zo dat ik de klep vaak open, maar het is wel zo dat bij heftige hoosbuien de boel nat wordt. Ik heb de afwateringsslangen van het luchtrooster doorgeblazen met een compressor maar die zaten niet echt dicht. De isolatiematjes zijn ook redelijk droog. Het lijkt er op dat het toch op de een of andere manier bij die naad naar binnen komt. De automaat had dat, vastgesteld met de tuinslang-buiten-man-binnen-test. Het kwam via de onderkant van het achterlicht naar binnen lopen. Daar is de karosserie dubbelwandig dus je ziet het water pas als het beneden is aangekomen.

Wil er toch wel graag van af, het is niet bevorderlijk al die waterdamp in je interieur. De vloer van de bagageruimte staat permanent open met wat houtklosjes om maar optimaal te drogen dmv de uitlaatwarmte, maar het is verdampen met de kraan open - dat schiet niet op.

mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door mvm9ck » zo 27 okt, 2024 17:47

Met de winter in aantocht wilde ik toch nog eens een poging doen de achterkleplekkage inzichtelijk te krijgen. Heb het rechterachterlicht er uit gehaald en de rubberen afdichtingen gelijnd met vaseline - zo'n oud en bewezen huismiddeltje. Bij het weer terugmonteren liet ik het pijpsleuteltje vallen en zag me genoodzaakt om de bekleding los te maken zodat ik er bij kon. Wat blijkt? Ik rij al tijden rond met een water-reservoir in de onderste "achtervleugel"! Dit zijn de holle platen die achter de wielkuip zitten, de bumperafdeking valt er overheen.

Nou snap ik ook dat het precies daarboven nat was, ter hoogte van het onboard gereedschapssetje, door de vele scherpe bochten hier en het regelmatig omhoog- en naar beneden rijden kloste dat water de achterbak in.

Er zit aan de binnenkant van de "vleugel" halverwege een plug in en tot daar stond het water, ik denk een cm of 20-25 hoog. De afvoerslang van het ventilatierooster boven komt daar ook naar buiten, zij het iets lager. Het lijkt er op dat regenwater vanuit het rooster recht naar beneden loopt ipv via de afvoer naar buiten. Dat was nooit de bedoeling want een afvoerplug onderin de "vleugel" ontbreekt.

Die heb ik maar gemaakt door er een gat van 10 mm in te boren, het duurde zeker een minuut voordat hij leeggelopen was met een ferme straal. Det gat heb ik geplugd met een met vaseline ingesmeerde plug die over het midden een inkeping heeft, plugrond. Daarmee kan je hem vastzetten op een enkele laag metaal en dicht hij aan twee kanten af. Er in gedrukt met een klein plat schroevendraaiertje, zit mooi vast en laat een afvoeropening. Wel een punt voor roestrvorming geschapen maar rondrijden met permanent water dat er in staat is erger.

Vraag blijft wel hoe dat water er in komt. De laatste keer dat ik keek zat de afvoerslang van het ventialtierooster op zijn plaats. Links is het droog dus daar heb ik dan ook maar geen gat in geboord. Raadselachtig blijft het, maar hoop wel dat er een probleem is opgelost met die extra drainage. Was het beu dat met koud weer de achterruit beslaat naarmate de auto warmer wordt.

Plaats reactie