Lichte koelvloeistof lekkage. Open nippeltje gespot; hoort dit?
-
Boef_Arjen
- Geregistreerd lid
Lichte koelvloeistof lekkage. Open nippeltje gespot; hoort dit?
Beste SAAB-freunde. Ik sta aan de vooravond van een ritje naar huis met de 9-5 vanaf de wintersport. Echter, Ik vond vandaag een klein plasje KVS onder de auto in de garage. Ik had m al even opgetopt een week geleden voordat we van huis reden, maar had er niks achter gezocht omdat ik uit was gegaan van “normaal verbruik” (dom en naief, ik weet t) Nou heb ik even een kleine blik geworpen in de motorruimte opzoek naar een aanwijsbare lekkage en nou viel mijn oog op een soort nippeltje in een rij van 4 die open lijkt te staan. Daaromheen lag wat KVS Het ziet er een beetje vreemd uit. Het lijkt op de waterpomp te zitten maar weet t niet zeker. Voor de zekerheid een fototje erbij. Richting van schutbloort en voorkant even erbij gezet. Ik heb t nippeltje voor nu even wst verder naar binnen gedrukt, maar twijfel nu of t niet gewon een soort ontluchting is. Any thoughts voordat ik 900km ga wegtikken? Much appreciated!

-
Boef_Arjen
- Geregistreerd lid
-
johnssons
- Geregistreerd lid
Re: Lichte koelvloeistof lekkage. Open nippeltje gespot; hoort dit?
... open nippeltjes heb ik nooit gezien ... dit is gewoon een lek .. gewoon alles even loshalen en checken geen scheurtjes in de slangen of andere doorroest dingen ... pijpje niet doorgeroest enz ... moet in ieder geval niet lekken ...
John
John
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Re: Lichte koelvloeistof lekkage. Open nippeltje gespot hoort dit.
Dat nippeltje is een plug in je versnellingsbak. Je kunt de bak in de 4e versnelling blokkeren. Dit doe je door hier een schroevendraaier of allen key in te steken.
Als het plugje kapot is of er niet goed in zit, kan olie naar buiten komen maar… kan ook vuil in de versnellingsbak komen…
Het plugje is nieuw te koop.
Als het plugje kapot is of er niet goed in zit, kan olie naar buiten komen maar… kan ook vuil in de versnellingsbak komen…
Het plugje is nieuw te koop.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
…waterpomp zit aan de andere zijde van je motorblok. Waterpomp wordt aangedreven door de multiriem. Deze drijft ook je airco compressor, dynamo en stuurbekrachtigingspomp aan.
Wat wel nog op de plek zit van de foto, is het thermostaat huis. De blauwe slang gaat daarnaartoe. Deze slang loopt naar de radiateur.

Wat wel nog op de plek zit van de foto, is het thermostaat huis. De blauwe slang gaat daarnaartoe. Deze slang loopt naar de radiateur.

-
Boef_Arjen
- Geregistreerd lid
Ah dank voor de reactie. Bijzonder dat je m met zon nippeltje kan lokken in de vierde versnelling. Waarom zou je dat willen? Maargoed. Uiteindelijk zonder temperatuurproblemen nederland gehaald (Teng heeft hele rit op opensid erbij gestaan). Dinsdag moet hij worden gekeurd en daaruit zal wel een finding komen wat betreft het koelsysteem en dan naar de garage of t te laten fixen. Thanks voor de support iig!
-
busy
- Donateur (4x)

Zo te zien heb je do88 slangen. Die willen nog wel eens lekken bij de slangklem aansluitingen. Die plug die je op de foto ziet moet je ook even goed in het gat terugduwen.
-
Sonab
- Donateur (4x)

Die stand is benodigd voor bepaalde werkzaamheden / reparaties aan de autoBoef_Arjen schreef: ↑zo 25 feb, 2024 23:42Ah dank voor de reactie. Bijzonder dat je m met zon nippeltje kan lokken in de vierde versnelling. Waarom zou je dat willen?
-
busy
- Donateur (4x)

Als je de koppeling wil vervangen zet je de versnelling vast in zijn 4 bij de pook en op de versnellingsbak. Daar is dat gat voor, zit ook bij de pook onderaan.
-
werli
- Donateur (2x)

heey
Zo te zien heb je do88 slangen, waarom zou je dat willen
veeel auto's met die slangen hebben problemen, en de pro's kunnen nu zeggen dat dat niet waar is maar ik zie wat ik zie
kijk maar eens op meetings naar die aansluitingen
mvg werner
Zo te zien heb je do88 slangen, waarom zou je dat willen
veeel auto's met die slangen hebben problemen, en de pro's kunnen nu zeggen dat dat niet waar is maar ik zie wat ik zie
kijk maar eens op meetings naar die aansluitingen
mvg werner
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Je kunt (met beleid) alle slangklemmen op de koelslangen nog even natrekken, je zou niet de eerste zijn waar je ze allemaal nog een slagje kunt geven.
Wat zweten door de koordlaag doen die do88 slangen veel, ben er niet kapot van.
Wat zweten door de koordlaag doen die do88 slangen veel, ben er niet kapot van.
-
Boef_Arjen
- Geregistreerd lid
DuidelijkSonab schreef:
Die stand is benodigd voor bepaalde werkzaamheden / reparaties aan de auto

-
Luthart
- Geregistreerd lid
Als het even kan zou ik de slangen vervangen naar de gewone slangen… lijkt misschien een onnodige uitgave maar dan ben je wel van de lekkages af.
Dat “upgrade” spul is niet altijd beter imo.
Dat “upgrade” spul is niet altijd beter imo.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Overigens zijn die siliconen slangen prima in het laadlucht systeem, maar met de koelslangen heb ik dit meer dan eens meegemaakt..
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Oke, dat is wel goed te weten, want de originele turbo en intercooler slangen kun je voor de 900ng in ieder geval niet meer nieuw krijgen dacht ik zo…reiernumans schreef: ↑ma 26 feb, 2024 20:09Overigens zijn die siliconen slangen prima in het laadlucht systeem, maar met de koelslangen heb ik dit meer dan eens meegemaakt..