Mijn 900GLE (1980): op naar nieuwe tijden!
-
95twinturbo
- Donateur (2x)

Re: Project: Saab 900GLE (1980)
Klopt idd Ewout
De verstralers vond ik echt afbreuk doen aan de grille en daarmee het gehele aanzicht van de wagen. Ik moet alleen nog even de beugeltjes weghalen.
Er is inderdaad een hoofdsteun vertrokken richting schoonmoeder, die een losgeraakte naad gaat repareren:)
De verstralers vond ik echt afbreuk doen aan de grille en daarmee het gehele aanzicht van de wagen. Ik moet alleen nog even de beugeltjes weghalen.
Er is inderdaad een hoofdsteun vertrokken richting schoonmoeder, die een losgeraakte naad gaat repareren:)
-
caspar
- Donateur (5x)

Waanzinnig!! Mijnziens vraagt de auto om een setje inca
velgen.
velgen.
-
silvandam
- Donateur (3x)

Mee eens, Caspar! Inca’s, worstvelgen of (mijn favoriet) staal met chromen doppen.
Keep up the good work!
Keep up the good work!
-
95twinturbo
- Donateur (2x)

Dank je wel voor jullie reacties!silvandam schreef: ↑ma 11 dec, 2023 22:51Mee eens, Caspar! Inca’s, worstvelgen of (mijn favoriet) staal met chromen doppen.
Keep up the good work!
Ik ben lichtelijk nieuw op het gebied van de 900, maar met ‘worstenvelgen’ bedoel je ongetwijfeld deze: viewtopic.php?t=184657
Maar inderdaad, zodra de auto echt een eind klaar is, wil ik me op m’n gemak oriënteren op velgen die iets meer ‘spreken’ dan de Sunbursts.
-
vel0city
- Donateur (2x)

Als ik een tegenwoord mag geven: reinig de Sunbursts eens grondig. Er zit op de foto's te zien ontzettend veel aangekoekt remstof en vuil tussen de spaken in die het geheel allemaal erg donker maken. Een goeie velgenreiniger en een velgenborstel zullen wonderen doen, wil je het echt goed doen moet je ze even van de auto halen en rondom schoonmaken, ook aan de binnenzijde van de velg. Zullen het compleet andere velgen van worden na zo'n poetsbeurt, zeker omdat de auto zelf nu ook glimt als een malle 
-
1001760
- Donateur (2x)

Eens met vel0city.
Alleen weet ik niet of de sunbursts periodecorrect zijn.
De grille is met weinig kosten en middelen ook fraaier te maken.
Binnenwerk afplakken en de rest met een spuitbus velgenspray zilver spuiten.
Past veel beter bij dat onwijs glimmende plaatwerk.
Zit die lichtbalk op het dak geschroefd en hou je gaten over?
Omdat je 'm er nog niet hebt afgehaald.
Alleen weet ik niet of de sunbursts periodecorrect zijn.
De grille is met weinig kosten en middelen ook fraaier te maken.
Binnenwerk afplakken en de rest met een spuitbus velgenspray zilver spuiten.
Past veel beter bij dat onwijs glimmende plaatwerk.
Zit die lichtbalk op het dak geschroefd en hou je gaten over?
Omdat je 'm er nog niet hebt afgehaald.
-
95twinturbo
- Donateur (2x)

De Sunbursts zijn nét niet periode correct, heb ik inmiddels geleerd. Die zijn geleverd vanaf '84. De GLE werd origineel met wieldoppen geleverd, maar die vind ik zelf verre van mooi. Dus op een later moment wil ik eens over de velgen gaan nadenken. Tot die tijd ga ik ze uiteraard eerst grondig netjes maken, was me alleen niet gelukt voor die foto's omdat het continu aan het regenen is geweest. M'n schoonvader heeft zelf een straalcabine, dus opknappen van de Sunbursts gaan we idd sowieso doen
De lichtbalk blijft voorlopig nog even staan (zie eerder in dit topic): die zit inderdaad vastgebout op het dak, dus dat wordt een klus die we op ons gemak willen doen. Tot die tijd tja... rijden we gewoon nog even met het zwaailicht rond. Misschien dat ik er nog even stickers voor ga snijden van SAAB-service ofzo.
De lichtbalk blijft voorlopig nog even staan (zie eerder in dit topic): die zit inderdaad vastgebout op het dak, dus dat wordt een klus die we op ons gemak willen doen. Tot die tijd tja... rijden we gewoon nog even met het zwaailicht rond. Misschien dat ik er nog even stickers voor ga snijden van SAAB-service ofzo.
-
95twinturbo
- Donateur (2x)

Eindelijk hebben we even de tijd gehad om de 900 op de brug van mijn schoonvader te rijden en eens goed van onder te inspecteren.
Onze conclusie is dat de auto echt keurig netjes hard van onder is. Dat was ook het compliment dat ik vanmorgen meekreeg bij Peter Mink in Breda, waar de Saab met vlag en wimpel door de APK was gekomen! Hij markeert wel links en rechts zijn territorium, dat wel.
Zoals jullie zien zijn de deuren en de voorste wielkastranden wel aan het roestspook ten prooi gevallen, dat had ik eerder in dit topic ook al aangegeven. Maar na deze inspectie lijkt dat werk te overzien. Op de to do lijst staan dus:
- voorste wielkastranden. Die gaan we zelf pas maken, tenzij de schade toch groter blijkt dan nu te zien was. De strips hebben we er uiteraard ook af gehad, hoewel dat niet op de foto's te zien is
- de deuren (hier zijn ook passtukken voor beschikbaar begreep ik?)
- en tja, uiteindelijk toch misschien ook het zwaailicht verwijderen, ook al vinden vrouw en kinderen dat juist hartstikke leuk:)
Bekijk de foto's en reageer gerust.

Onze conclusie is dat de auto echt keurig netjes hard van onder is. Dat was ook het compliment dat ik vanmorgen meekreeg bij Peter Mink in Breda, waar de Saab met vlag en wimpel door de APK was gekomen! Hij markeert wel links en rechts zijn territorium, dat wel.
Zoals jullie zien zijn de deuren en de voorste wielkastranden wel aan het roestspook ten prooi gevallen, dat had ik eerder in dit topic ook al aangegeven. Maar na deze inspectie lijkt dat werk te overzien. Op de to do lijst staan dus:
- voorste wielkastranden. Die gaan we zelf pas maken, tenzij de schade toch groter blijkt dan nu te zien was. De strips hebben we er uiteraard ook af gehad, hoewel dat niet op de foto's te zien is
- de deuren (hier zijn ook passtukken voor beschikbaar begreep ik?)
- en tja, uiteindelijk toch misschien ook het zwaailicht verwijderen, ook al vinden vrouw en kinderen dat juist hartstikke leuk:)
Bekijk de foto's en reageer gerust.

-
silvandam
- Donateur (3x)

Re: Project: Saab 900GLE (1980) Update: Verse APK + heel veel foto's van onderzijde
Dat ziet er heel aardig uit! Bijzonder dat de bodem nog zo netjes is, terwijl de wielkastranden serieus rot zijn. Een mooie geruststelling, lijkt mij.
-
95twinturbo
- Donateur (2x)

Re: Project: Saab 900GLE (1980) Update: Verse APK + heel veel foto's van onderzijde
Ja, die wielkastranden (alleen voor) vallen ook reuze mee zagen we. Echt alleen de voorste 10-15cm is krokant. De vorige eigenaar (Saab Automobiel bedrijf in Soest) heeft de bodem elke 2 jaar opnieuw getectyleerd, dat zal eraan geholpen denk ik. Maar die deuren, daarvan zijn er twee wel echt vervelend aan toe inderdaad. Maar ook dat komt goed.silvandam schreef: ↑ma 26 feb, 2024 12:41Dat ziet er heel aardig uit! Bijzonder dat de bodem nog zo netjes is, terwijl de wielkastranden serieus rot zijn. Een mooie geruststelling, lijkt mij.
Toen ik pas in het Saab Club Onderdelen magazijn in Piershil was, vertelde iemand mij hoe die roest in de deuren vaak ontstaat bij dit model: omdat er bitumen aan de binnenkant zit (geluidsdemping) die van lieverlee naar beneden zakt, en de waterafvoer blokkeert. Ik ben niet heel erg thuis in de kwaaltjes van een 900classic, maar dit klonk voor mij plausibel. Tja, en als de roestduivel dan 44 jaar lang zijn gang is kunnen gaan..
-
RoccoH
- Donateur (5x)

Grappig, ik heb op 29 mei 2020 deze auto bekeken bij Saab Soest, en dat was voor zijn Polis-jasje! Toen was er nog wat laswerk aan o.a. binnenin wielkast linksachter, linksvoor onder het voeteneind bestuurder en rechtsachter voor de achterste draagarm. Reed erg lekker voor een turboloze 900i k-jet. Niet gekocht want ik wilde een iets jongere (MY85) Classic Turbo.

-
RoccoH
- Donateur (5x)

De officiële naam voor een Sunburst velg is Turbo85, dat is dan ook gelijk het introductiemodeljaar van deze velg.95twinturbo schreef: ↑di 12 dec, 2023 11:22De Sunbursts zijn nét niet periode correct, heb ik inmiddels geleerd. Die zijn geleverd vanaf '84. ...
-
95twinturbo
- Donateur (2x)

Oh wat grappig! Leuk om deze foto’s te zien! Het werk wat je omschrijft is in tussentijd hersteld door de eigenaar. Niet alles even netjes afgewerkt, dus bijvoorbeeld de wielkast linksachter gaan we opnieuw doen.RoccoH schreef: ↑ma 11 mar, 2024 16:37Grappig, ik heb op 29 mei 2020 deze auto bekeken bij Saab Soest, en dat was voor zijn Polis-jasje! Toen was er nog wat laswerk aan o.a. binnenin wielkast linksachter, linksvoor onder het voeteneind bestuurder en rechtsachter voor de achterste draagarm. Reed erg lekker voor een turboloze 900i k-jet. Niet gekocht want ik wilde een iets jongere (MY85) Classic Turbo.
Ik heb zeker ook een zwak voor een turbo, die gaat er misschien ook nog wel komen dit jaar. Maar dit leek me een mooi project met niet al teveel werk om een nieuw leven te geven. En tja… hij rijdt inderdaad echt wel heel fijn. Vooralsnog ben ik er blijer mee dan ik vooraf had verwacht.
Ik zie nu trouwens dat er in 2020 ook nog geen duplicaatode op het kenteken zat. Dat vind ik zo zonde dat die erop zit..🥲