Saab 9-5 gezien en nu dus interesse, hoe verder?

1997-2010
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Saab 9-5 gezien en nu dus interesse, hoe verder?

Bericht door Gele aero » do 22 feb, 2024 21:56

Aero’s waren voor zover ik weet geen Biopower. Als het een Aero is heeft hij 260pk, bij de rdw gaat het bij import wel vaker fout qua registratie van pk’s en of biopower. Aero is te herkennen aan grotere turbo en inlaatbuis naar turbo a.k.a. Cobra.
En wat een mazzel dat er geen roest op zit, dat is bij heel veel Zweedse import wel anders!

PeterA.G
Geregistreerd lid

Bericht door PeterA.G » do 22 feb, 2024 22:20

Thanx ga op onderzoek uit vwb turbo, en ik denk zelf dat hij toen in 2019 uit Zweden kwam gelijk onder handen is genomen vwb roestbehandeling etc. Bij Saab Wassenaar, want daar is hij destijds als eerste binnengekomen.

Nu nog dus even kijken wat er onder de kap zit.

veenaalt
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door veenaalt » do 22 feb, 2024 22:30

https://mysaab.info/

Als je de vin nummer hebt van de 9-5 kun je bij diverse saab vin nr checkers veel meer info vinden over je 9-5.

Heb je daarnaast het oude zweedse kenteken nog dan kun je via deze site ook nog vorige eigenaars vinden ook leuk.

https://biluppgifter.se/

Suc6 met kiezen!
We zijn benieuwd.

veenaalt
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door veenaalt » do 22 feb, 2024 22:47

Gele aero schreef:
do 22 feb, 2024 21:56
Aero’s waren voor zover ik weet geen Biopower. Als het een Aero is heeft hij 260pk, bij de rdw gaat het bij import wel vaker fout qua registratie van pk’s en of biopower. Aero is te herkennen aan grotere turbo en inlaatbuis naar turbo a.k.a. Cobra.
En wat een mazzel dat er geen roest op zit, dat is bij heel veel Zweedse import wel anders!
Er zijn in zweden allerlei aero’s met biopower te koop.
https://www.blocket.se/annons/jonkopin ... 1400439044

https://biluppgifter.se/fordon/HRG066

Zie deze alleen op kenteken met 185 pk staan.
Dus geen echte aero met 260pk.

Dus goed checken wat voor turbo erop zit. Mitsubishi TD-04 dan zit je goed.
Die van ons 2007 DE biopower 2.3t had op kenteken 210pk geen TD-04 erop.
Verder heel bijzonder dat er zo weinig roest is, top.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 22 feb, 2024 23:02

Stock SAAB brandstofsysteem is niet afdoende om 260pk op E85 veilig/ duurzaam te leveren. Hiervoor heb je eigenlijk grotere injectoren en pomp nodig.

Bij mijn weten zijn er geen Aero's, met TD04, die ook biopower zijn.

Biopowers waren in vermogen beperkt, en kregen dus altijd de GT17 mee.

Ik vermoed dat alle "Aero Biopowers" later onderhanden genomen zijn, om die combinatie mogelijk te maken. Met zoals de mijne.... Maar ik ken natuurlijk niet alle markten en uitrustingen....

PeterA.G
Geregistreerd lid

Bericht door PeterA.G » do 22 feb, 2024 23:26

Thanx voor vin nummer check,

Blijkbaar is het toch een biopower en geen Aero
Maar wel een vector griffin uitvoering volgens
Vin nummer check.

Blijf ik toch nog een beetje groen rijden, van Chevrolet Volt naar een Groene Saab :mrgreen:
veenaalt schreef:
do 22 feb, 2024 22:30
https://mysaab.info/

Als je de vin nummer hebt van de 9-5 kun je bij diverse saab vin nr checkers veel meer info vinden over je 9-5.

Heb je daarnaast het oude zweedse kenteken nog dan kun je via deze site ook nog vorige eigenaars vinden ook leuk.

https://biluppgifter.se/

Suc6 met kiezen!
We zijn benieuwd.

PeterA.G
Geregistreerd lid

Bericht door PeterA.G » do 22 feb, 2024 23:44

Blij dat deze Saab zo gedocumenteerd is vwb boekjes en een soort garantie bewijs

Dus toch Saab 9-5 Vector Griffin Sportcombi 2.3t biopower

En hier ligt dus ws de verkeerde Turbo in?

Afbeelding

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » do 22 feb, 2024 23:55

Wat is een verkeerde turbo? Garrett is okay - standaard turbo. Maar die worden vaak vervangen door een Mitsu turbo, en die is beter. Deze werd geleverd op aero en 2.3
Grote T.

Deze auto lijkt een 2.3 te zijn, die een aero badge heeft gekregen door een vorige eigenaar.
Het is dus geen aero. Want de Griffin is nooit als aero geleverd.

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » zo 25 feb, 2024 12:35

In Zweden werd wel degelijk (anders dan in Nederland) in de laatste modeljaren een Aero Griffin trim geleverd die om fiscale redenen heel vaak geleverd werd met de biopower motor. Sterker. De 260 pk Aero zie je in diezelfde redenen in Zweden niet zo heel veel. Dat is dus de 2.3t (met Garrett) van 185 pk die op E85 210pk en 310 Nm leverde. Heeft dus een Aero (plus griffin) trim met kleinere motor

Dus het is onjuist dat de badges niet zouden kunnen kloppen. Het enige wat feitelijk mist is de biopower badge

PeterA.G
Geregistreerd lid

Bericht door PeterA.G » zo 25 feb, 2024 13:51

Ik denk idd gezien het chassis nummer en de bijbehorende documenten dat het gaat om een Saab 9-5 vector Griffin met 2.3t biopower.
Bij het inzien in de documentatie en dank voor forum lid veenaalt via de link nog iets meer documentatie opgehaald, blijkt dat er in zweden 2 eigenaren waren, en daarna in 2019 via export naar Nederland is gegaan. Heeft van 2019 tot 2022 onderhoud gehad bij Saab in Rhenen.. 2023 uitstapje gemaakt naar een kwikfit in Leiden?

Ook ik ga ervan uit dat een vorige eigenaar de Aero trim(deurlijsten) en badge alsook een Hirsch badge en Hirsch rem en gaspedaal pads erop heeft gedaan.

Jammer genoeg dus geen echte aero.

Maar wat is nu het significante verschil tussen een 2.3t biopower en een 2.3 t en 2.3T en dan niet het aantal pk en verschillende turbo's maar met name zit er verschil in blok opbouw?

veenaalt
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door veenaalt » zo 25 feb, 2024 14:21

Tubbe schreef:
zo 25 feb, 2024 12:35
In Zweden werd wel degelijk (anders dan in Nederland) in de laatste modeljaren een Aero Griffin trim geleverd die om fiscale redenen heel vaak geleverd werd met de biopower motor. Sterker. De 260 pk Aero zie je in diezelfde redenen in Zweden niet zo heel veel. Dat is dus de 2.3t (met Garrett) van 185 pk die op E85 210pk en 310 Nm leverde. Heeft dus een Aero (plus griffin) trim.

Dus het is onjuist dat de badges niet zouden kloppen. Het enige wat feitelijk mist is de biopower badge ;-)
Denk ook dat dit klopt en dat het idd om zweedse fiscale redenen biopower werd.

Qua motor en pks helemaal prima. Je hebt daarnaast de optie om een td-04, groter ic etc erop te zetten de motor kan dit allemaal prima aan. Moet je wel langs Dion om de software aan te passen en dan heb je een auto met meer dan 260 pk.

Ik zou eerst lekker zo gaan rijden.

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » zo 25 feb, 2024 14:22

Blok is bijna hetzelfde, alleen turbo en software zijn anders.
Plus de kop heeft andere, geharde klepzetels die tegen hogere verbrandingstemperatuur kunnen. (Goede basis voor LPG!) en in de brandstofvoorziening is alles ethanolproof, wat o.a. een andere brandstofpomp betekent en andere leidingen.

En de biopower modellen zijn standaard uitgerust met een elektrische motorverwarmer.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 25 feb, 2024 17:50

PeterA.G schreef:
zo 25 feb, 2024 13:51
Maar wat is nu het significante verschil tussen een 2.3t biopower en een 2.3 t en 2.3T en dan niet het aantal pk en verschillende turbo's maar met name zit er verschil in blok opbouw?
Het verschil tussen een 2.3t en een 2.3T zit 'm in de turbo en bijbehorende software. Kleine t = een Garrett GT17, grote T een Mitsubishi TD04-15T.

Het verschil tussen een BioPower 2.3t en een niet-BioPower 2.3t zit in het brandstofsysteem (tank, brandstofpomp, EVAP systeem zijn anders) en als ik me niet vergis heeft de cilinderkop geharde klepzittingen ivm de ethanol. Een beetje zoals men vroeger cilinderkoppen klaarmaakte voor loodvrije benzine.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » zo 25 feb, 2024 18:23

Ik had een zelf gebouwde 2.3 Aero,met een nieuwe biopower motor uit faillissement van SAAB. Laatste blokken uit2009. De Garret vervangen door een TD04 en biopower software er later op laten zetten. Origineel niet als 2.3T geleverd, wel als 2.3t. Kun je maw zelf ombouwen.

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » zo 25 feb, 2024 19:19

volgens mij zag ik deze pas in Leiden. De Aero/Griffin waren toch allemaal 260PK?
Je merkt het wel als je een keer voluit gas geeft :mrgreen:

Plaats reactie