Remkit en brake bias Saab 9-3og

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Viggenblue
Geregistreerd lid

Remkit en brake bias Saab 9-3og

Bericht door Viggenblue » di 09 jan, 2024 18:29

Hoi,

Ik drukte ongeluk op verstuur ipv voorbeeld, maar bij deze hele verhaal

Ik ben onderzoek aan het doen om een remkit te maken voor een 9-3og en heb een tool geschreven in Matlab om de statische brake bias uit te rekenen. Het voordeel van meer zuigeroppervlak met een langere arm(grotere schijf) is mij na wat zoeken wel duidelijk. groter zuiger betekend meer kracht op de pad en dus meer remkracht. het enige waar ik geen antwoord op kan vinden is de vloeistof verplaatsing. Ik kan het oppervlak vergelijken met de standaard setup maar dit vgm niet echt enkele info over het volume dat verplaatst wordt. Ook of dit problemen geeft met de huidige remcilinder. De druk die je kan genereren is wel afhankelijk van de remcilinder. Op internet lees ik dat als je naar een groter oppervlak gaat dat je dan een andere remcilinder moet plaatsen. Dit lijkt mij niet nodig omdat je dan alleen als je ze installeert wat vaker moet pompen om de rem aan te krijgen maar daarna kan er niet heel veel vloeistof meer terug? Deze verhouding kan natuurlijk precies verkeerd uitvallen waardoor je wel diep moet trappen. Dit zou je dan met spacers achter de blokken kunnen oplossen. Is deze gedachte correct? Ik heb zelf geen ervaring met het veranderen van remmen behalve dan het installeren van de 340mm kit van j&d en dan mijn kennis van de studie. Heeft iemand hier antwoord op?

Ook ben ik er niet uit wat de rembalans zou moeten worden. standaard hangt dit rond 57%(dit is met een standaard remblokhoogte van 5cm. Dit is een aanname dus er zit een kleine afwijking in de berekende combi's. Een andere aanname is dat de frictie coëfficiënt van de pads hetzelfde is voor en achter. Oppervlak van de zuiger is 89cm2). Installeer je de 9-5 achterklauw met enkele zuiger wordt dit ongeveer 70%. De J&D kit doet met een 9-5 achterrem ongeveer 74%. Nu weet ik dat een 9-5 met deze setup prima remt. Geldt dit ook voor 9-3og?

Ik ben van plan om 330mm Alfa Romeo Guilia schijven te gebruiken welke direct op de naaf zouden moeten passen. Of de 345mm schijven van een turbo x. De eerste hebben mijn voorkeur omdat deze 2.7kg lichter zijn. Ik kan kiezen uit verschillende klauwen en heb tot nu toe de volgende op de lijst staan:
Saab 9-5ng voor met 330mm schijf(geen idee of dat past qua schroefgaten en adapter) met enkele zuiger klauw achter. 74% naar voren en 78.1cm2 zuiger oppervlak.
Porsche cayenne achterklauw met 330mm schijf met enkele zuiger klauw achter. 72% naar voren en 71cm2 zuiger oppervlak.
Porsche 996 of 986 voorklauw met 330mm schijf met originele 2 zuiger klauw achter. 73% naar voren en 129cm2 zuiger oppervlak. Geeft dit grote oppervlak problemen met de remcilinder?
Ik heb nog wel meer combi's berekend, maar deze lijken mij het meest interessant

Hoor graag wat jullie insteek hierop is

groetjes,
Erben

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Remkit en brake bias Saab 9-3og

Bericht door busy » di 09 jan, 2024 18:55

De rem kit van een 9-5OG remt de 9-3OG meer dan voldoende. Zeker als je de staalomvlochten remleidingen monteert. Dit is om te bouwen. Anders zit je met fuseehuis waar de gaten niet van gaan passen en achter idem bij een 9-3 OG.

De setups die je noemt zullen wellicht passen op een 9-3NG

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 09 jan, 2024 21:25

Hey Erben,

Lang verhaal met een aantal niet correcte aannames. Beetje veel om op mijn mobiel op in te gaan, maar....

Grotere cilinder(s) in klauwen betekend dat je ook een grotere hoofdremcilinder wilt. Je hebt wel marge, maar als je je hoofdremcilinder te klein kiest krijg je een erg bijterige rem/slecht te reguleren/ aan uit idee.

Er zijn al heel veel combinaties in omloop/getest. Praat met ervaringsdeskundigen (en luister niet teveel naar wat mensen ergens ooit gehoord hebben en je verzekeren dat het zo is). Remmen zijn best belangrijk (al ben je soms te bang :-P+ ).

Maar hoofdvraag: wat wil je bereiken? Looks? Nurburgring raket?

Ik zelf heb op mij 9-3 OG voren Wilwood 4 pots ultralite. Rijdt doorgaans op Cup2's. Erg tevreden mee. Ik ken de porsche en alfa setups ook, maar die komen niet in de buurt... ook niet qua prijs 8)

Viggenblue
Geregistreerd lid

Bericht door Viggenblue » wo 10 jan, 2024 16:32

Bedankt Busy en Evo voor reageren.

Mijn doel met de remmen is betere performance en betere looks. De auto waar het op moet de auto van mijn broertje en ik. We zijn laatst langs Dion geweest voor een tune en nu gaat ie als een raket, maar de banden, remmen en ophanging komen naar mijn mening niet echt meer overeen met het vermogen. Dus Bilstein b8 staat nog op de lijst en wat braces voor het chassis, viggen velgen heb ik al liggen waar waarschijnlijk Continental Premiumcontact 7 op komen. Dan blijven de remmen over. Deze zijn nu nog niet op maar denk dat het wel verstandig is om daar binnenkort wat aan te doen (zeg komend half jaar). Nu vind ik dat de standaard remmen er niet heel flitsend uitzien, dus ben ik gaan zoeken naar alternatieven.Ik zou de remmen graag er wat sportiever uit laten zien. Het doel is dus niet per se betere performance, want met de huidige remmen kan ik de wielen ook gewoon laten blokkeren (wel regenachtige omstandigheden en slechte banden. Droog heb ik nog niet getest). Er zijn wel grenzen voor de looks, het moet niet zo zijn dat daarom elke hoek opeens 7kg zwaarder moet worden puur voor de looks. Dat lijkt mij niet bevorderlijk voor het rijgedrag.

Volgende module heb ik het vak Introduction to finite element method en dacht deze skills voor de te designen brackets te kunnen gebruiken. Het doel van de kit, is ook vooral leren. Ik heb nu nog allemaal software tot mijn beschikking via de universiteit. Ook heeft een vriend van mij een epoxy 3d printer gekocht dus kan ik goedkoop prototype brackets maken om zo to de juiste maten te komen. Ik hoef dus niet het beste van het beste te hebben, want het moet ook nog een beetje betaalbaar blijven. Een ander onderwerp wat mij aanspreekt is het nadenken en weten wat er verandert, niet zomaar iets installeren. Ik heb namelijk brackets gevonden voor volvo v70r remmen maar dan schiet dus je rembalans naar 85%. Dat lijkt mij niet ideaal. Als de conclusie is dat ik 9-5 brackets en enkele zuiger achterklauw moet installeren voor het beste resultaat dan is dat zo. De definitie van het beste resultaat staat voor nu dus nog open.

Over de remcilinder grootte. Komt dat dan doordat de druk die je met je voet genereert in combi met veel meer oppervlak in de klauwen dat je veel minder kracht nodig hebt om normaal te stoppen? En dus minder gevoel krijgt? Zijn er eigenlijk bolt on grotere remcilinders voor de 9-3og? Zou ik in mijn tool dan moeten uitrekenen wat de torque per as is bij een standaard input van 600N op de rempedaal? Hiermee kan je dan de modulatie zien? Zo kan ik dan ook zien hoe een grotere remcilinder zich zou gedragen.

Na wat nadenken en nalezen is het hele verhaal van spacer tussen de remblokken natuurlijk onzin voor dat probleem. Dit zou alleen mogelijk voordeel hebben als je een klauw kiest die gemaakt is voor een dikkere schijf.

Zijn er verder nog aannames die ik moet aanpassen? Daar wordt het resultaat alleen maar beter van.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 21 jan, 2024 0:52

evo schreef:
di 09 jan, 2024 21:25
Ik zelf heb op mij 9-3 OG voren Wilwood 4 pots ultralite. Rijdt doorgaans op Cup2's. Erg tevreden mee. Ik ken de porsche en alfa setups ook, maar die komen niet in de buurt... ook niet qua prijs 8)
Klinkt als een interessante setup. Ik kan qua klauwen echter alleen de superlite vinden, ultralite krijg ik schijven van wilwood voorbij. In welk opzicht komt de Porsche setup niet in de buurt als we kosten (die zover ik zie niet mega veel schelen) buiten beschouwing laten? Remt het zoveel beter?

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 21 jan, 2024 1:58

Klopt, had het even niet scherp.

Deze heb ik eronder:

http://www.wilwood.com/Calipers/Caliper ... 120-8065-L

Pad, schijf combo is gewoon superieur... qua remgevoel, maar ook handling. Je wilt toch echt al dat gewicht niet onder aan je poten hebben rond draaien...

Niet de beste foto, maar wat ik zo snel op mijn mobiel voorhanden had.

Ze steken onder mijn Viggen velgen. Afbeelding

MVE
Geregistreerd lid

Bericht door MVE » zo 21 jan, 2024 2:11

Met een goed onderstel en stage 1 heb je onder een Viggen echt genoeg aan de originele klauw met goeie blokken en schijven.

Als je het circuit op wil zijn er best alternatieven. Je hoeft niet opnieuw het wiel (of de remschijf) uit te vinden wat dat betreft.
De 9-5NG remmen zijn eigenlijk overdaad. Bijvoorbeeld Hirsch 4 pots zijn gaaf, lichter en optisch meer racey.

IMO:
Straatgebruik? Origineel met goed materiaal.
Circuitgebruik? Alfa Romeo/Hirsch 4 pot setup met 9-5 Aero achterremmen.
Ultieme “omdat het gaaf is” setup? D2 voor en achterremmen.

Daar zit nog heel wat tussen. Maar uiteindelijk zijn je banden het belangrijkste. Als je die kan laten blokkeren is harder remmen niet meer nuttig.
Besef je ook dat je de Viggen velgen waarschijnlijk niet meer kan gebruiken bij alle vaste klauwen setups. De 9-5NG setup weet ik niet, maar ga ik een keer testfitten. Ik hoop dat dat past. :lol:

Viggenblue
Geregistreerd lid

Bericht door Viggenblue » zo 21 jan, 2024 13:46

Ik heb de verkeerde aanname in mijn berekening gevonden. Ik had als aanname dat de kracht van een remklauw zo groot is als het zuigeroppervlak x de druk. Hierdoor kwam een vaste klauw veel krachtiger uit dan een zwevende doordat het oppervlak veel groter is. Na wat zoeken bleek dit niet het geval en moet je een zwevende klauw de klemkracht van de zuiger keer 2 doen. Hierdoor zijn meteen wat setups die eerst interessant leken afgeschreven.
De standaard rembalans is dus niet 57% maar 73%. Met de 9-5 setup (308 en 300mm) is dat 70% maar zou je in theorie per MPa aan druk harder kunnen remmen(0.17g/MPa). De rembalans van de 9-5ng klauw met 9-5 klauw achter is 74%. Dit komt dus erg dicht bij standaard rembalans voor de 9-3. Qua kracht is er wel een flink verschil. De versnelling/MPa gaat van 0.16g/MPa naar 0.20g/MPa (aanname dat de banden onbeperkt grip hebben en zwaartepunt geen invloed heeft). Rembalans zegt natuurlijk niet alles en je kan er geen conclusie uit trekken dat het iets zal verbeteren. Wat zijn jullie ervaringen met het verschuiven van de rembalans op een 9-3? Zelfde, naar voren, naar achteren? Ik denk dat meer naar achteren de remprestaties zou moeten verbeteren, omdat auto's vaak vanaf fabriek meer bias naar voren hebben om onderstuur te bevorderen omdat dit veiliger voor de normale mens zoals ik.

Ik denk dat ik mijn tool moet gaan aanpassen om het zwaartepunt mee te nemen. Zal dus de auto moeten gaan wegen.

Ook zijn niet alle aftermarket remblokmaterialen hetzelfde kwam ik achter. Blijkbaar zit er een twee letterige SAE code op die het frictie coëfficiënt aangeeft. Ik zie die op de achterblokken staan, maar niet op de blokken voor. Is er ook zon code voor Europa? Ik kan twee verschillende bites vinden van de achterblokken op autodoc.

Evo, hoe groot zijn de remschijven die jij gebruikt voor? Op de link staat 355mm (14 inch), maar dat lijkt me erg groot om onder Viggen velgen te krijgen. En wat gebruik je achter?

MVE, Ik denk dat ik voorlopig even nieuwe schijven en blokken erop ga zetten en het dan aankijk. Dit is namelijk een wat groter project dan ik initieel dacht.

Weet een van jullie ook of de 9-3 een proportioning valve heeft in het remcircuit? Dit kan de rembalans erg veranderen.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 21 jan, 2024 15:18

Even kort antwoord, want ben met wat anders bezig.

Je vliegt je balans echt helemaal verkeerd aan. Ja, er zit natuurlijk een remkracht verdeler in een 9-3 / 9-5 en wat niet... Dus al je berekeningen over oppervlakte en druk kun je overboord gooien, tenzij je je hele remsysteem zelf wilt opbouwen, met nieuwe en regelbare remkrachtverdeler.

En tenzij je een heel gevaarlijke 9-3 wilt hebben. Ene waarbij je kont je regelmatig komt inhalen... Zou ik achter niet veel harder laten remmen. En ik spreek uit ervaring (ook van op het circuit ervaring...).

Moet weer verder...

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 22 jan, 2024 13:57

evo schreef:
zo 21 jan, 2024 1:58
Deze heb ik eronder
Wat een gave setup! Die schijven zijn echt flink dik zo te zien. Heb je spacers nodig of past het zo?

Wat mij aanspreekt aan de Porsche 996 klauw is dat ze monoblock zijn. Maar misschien is dat ook meer een theoretisch g**l wapenfeit dan dat het echt merkbaar effect heeft.

De brackets heb je op maat laten maken veronderstel ik? Misschien de bells ook wel.

@TS: mijns inziens moet je niet téveel naar achteren verbeteren. Dan krijg je een overberemde auto. Dat is niet alleen onprettig maar ook gevaarlijk.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 22 jan, 2024 20:02

Alles is op specs gekocht en als het er niet was custom gemaakt. Je kunt er echt alle kanten mee uit. groter, zwaarder, kleiner, lichter.

Ik heb nu deze schijven gemonteerd: https://www.wilwood.com/Rotors/RotorPro ... o=160-2540

Door daar de de passende rotor adapters / hats bij te zoeken, kun je het zo maken dat het netjes past (zonder spacers icm met de caliper brackets).
https://www.wilwood.com/Hats/HatList?ap ... =&mtStyle=

De caliper brackets zijn custom. Die vind je niet voor deze combo voor een SAAB. Maar is op zich niet zo moeilijk. Ik heb er toen de tijd voor genomen. Een poot van een 9-3 aan mijn werkbank geschroefd en lekker passen, meten, zagen, slijpen, boren en weer opnieuw passen, meten, zagen, .... 8)

Overigens gebruik ik achter de geventileerde setup van de 9-5. Meer voor de looks eigenlijk.... want achter heb je echt niks nodig.... (Op mijn trackday voldoet het stock formaat zelfs prima, wel met yellow stuff... Overleefd zelfs meerdere rondjes Nurburgring achter elkaar)

Viggenblue
Geregistreerd lid

Bericht door Viggenblue » vr 02 feb, 2024 14:29

Even een update. Heb de afgelopen week niet zoveel meer gedaan. Tentamen periode op de uni.

Blijkbaar heeft mijn 9-3 abs 5.3 of 5.4 en deze beschikt over EBD electronic brakeforce distribution voor de achterwielen. Boven de 50kmh gaat dit systeem in werking en een bepaalde vertraging. Waardoor de achterremmen altijd zo veel doen als ze maximaal kunnen. Dit systeem werkt net voor de abs. Alleen bij lagere snelheden valt dus wat te halen met andere remmen. De enige reden waarom ik deze kit nog wil maken is om op de autobaan een topspeed run te maken en dat veilig zonder overhitte remmen te krijgen. Hoe groter hoe beter hiervoor. Het is me wel duidelijk dat voor de af en toe 160kmh het geen enkel nut heeft om grotere remmen te nemen. Dat geld kan beter in het chassis gaan.

Verder heb ik een simpel script geschreven waar ik rekening houd met de positie van het zwaartepunt. Drag zit er nu ook in en dit is best een aanzienlijk deel van je remkracht. Ik wilde nog de veren en de bodyroll daarvan gebruiken in het script. Maar dat maakt het weer heel erg complex. Ook heb ik het lift coëfficiënt (kon deze niet vinden) nodig van de auto dus ik was bezig met een simpel CAD model zodat ik simpele cfd kon laten runnen. Hiermee kan ik dan berekenen hoe erg de druk op de wielen op hoge snelheid afneemt. Ik ben er wel achter gekomen dat hier heeel veel theorie achter zit die ik niet 1,2,3 kan implementeren dus zet ik voor nu even dit project even in de kast totdat ik daar weer zin in heb. Ik moet ergens een grens trekken welke theorie ik implementeer en hoe ver. Een helemaal realistisch model is voor mij onmogelijk, maar moet wel een beetje in de buurt zitten zodat de test resultaten mogelijk een beetje overeen komen. Dit alles is nogal veel werk. Er zijn namelijk wat dringendere en leukere dingen te doen aan de auto. Roest in de wielkasten voor is er 1 van.

@evo jij hebt wel een erg dikke setup op je auto. Grote klauw met een kleine dikke rotor voor minder inertia. Ik ga voorlopig nog even niks doen met de remmen behalve miss een 9-5 klauw op de achterkant. Dit zou de rembalans naar achteren verplaatsen (70% rembalans). Ik denk dat dit een goede stap is, omdat als ik jouw setup (wilwood voor en 9-5 achter, standaard remsetup verder) in mijn simpele script zet heb je een rembalans van 65% met zelfde frictie coëfficiënt voor en achter(0.4). Als voor 0.5 en achter 0.4 is dan verandert dit in 70%.

Voor nu laat ik het bij nieuwe onderdelen voor de remmen en nieuwe banden met meer grip.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 02 feb, 2024 21:31

Meer grip is altijd goed!

De dynamiek van een hele auto modelleer je idd niet zomaar even. Je zwaartepunt is dynamisch. Stock heb je er nog die irritante remkrachtverdeler in. Fijn om veilig van a naar b te komen, maar op het circuit soms irritant. Etc, etc...

Gewoon kijken wat anderen hebben gedaan, waarom, en wat ze ervan vinden. Kopieren, of met reden vanaf wijken. Dat lijkt wat op evolutie ;-)

Succes met je tentamens. Die gaan voor!

Plaats reactie