Soms lijkt hij ineens soepeler te schakelen, vlotter ‘aan te grijpen’ en lijken de schakelmomenten ook net wat natuurlijker.
De rest van de tijd is nog steeds prima, maar ik heb het gevoel dat er iets niet klopt. Omdat het echter mijn eerste Saab is, heb ik geen vergelijkingsmateriaal.
Met name rond de 80km/u is het vermeende verschil in schakelmomenten merkbaar, en deze week heb ik het eens vast kunnen leggen.
Mijn vraag: de symptomen zijn m.i. dus niet altijd even vlot reageren en oppakken, en verschil in schakelmomenten (ja, rekeninghoudend met stand gaspedaal). Denken jullie dan eerder richting automaatbak spoelen? Of denken jullie richting wat anders? Herkennen jullie het?
Wat feiten: de Garett turbo is half jaar geleden vervangen voor een TD04. Auto is ook getuned (door Evo, bij Saab Mink in Breda). Ik durf niet te zeggen of het gevoel daarvoor ook al aanwezig was. Tanken doe ik altijd 98. Geen idee of dat er iets mee te maken kan hebben, dus ik vermeld het er maar bij.
Foto 1:
De ene dag, tijdens een rit waar de Saab zich ‘lekker en vlot’ gedraagt, draait hij 2000 toeren bij 80 in D en op de cruise control dus geen acceleratie op dat moment.

Foto 2:
De volgende dag, tijdens een rit waar de Saab zich ‘wat minder goed’ gedraagt, draait hij zo’n 1700 toeren bij 80 in D en op de cruise control dus geen acceleratie op dat moment. Hij lijkt dan dus al in een versnelling hoger te zitten.

Foto 3: Gewoon, omdat ik er nog elke dag van kan genieten