lek koelsysteem
-
Hanz99
- Geregistreerd lid
lek koelsysteem
Hallo. ik heb een kleine lek in mijn koelsysteem. Af en toe (!) gaat het oranje waarschuwingslampje branden en gisteren heb ik het tankje wat moeten bijvullen tot de streep. Ik kan tot nu toe geen zichtbare lek zien en er liggen ook geen druppels of plasjes eronder. Nu heb ik het idee om zo'n lekdichtend middel aan de koelvloeistof toe te voegen maar welke soort /merk dan? Of zijn die allemaal hetzelfde en maakt dat niet uit?
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Re: lek koelsysteem
Er zijn verschillende producten om een lek in het koelsysteem te dichten.
Dit was het favoriete middel bij onze vorige Saab:

Dit was het favoriete middel bij onze vorige Saab:

-
Hanz99
- Geregistreerd lid
Re: lek koelsysteem
Thanks, ga ik zoiets proberen.
Het is wel zo dat dit pas gebeurde nadat de distributieketting werd vervangen maar dat lijkt mijn iets met elkaar te maken kunnen hebben.
Het is wel zo dat dit pas gebeurde nadat de distributieketting werd vervangen maar dat lijkt mijn iets met elkaar te maken kunnen hebben.
-
fozwart
- Donateur (7x)

Re: lek koelsysteem
Ik zou de oorzaak proberen op sporen en op te lossen in plaats van het symptoom te bestrijden met een lek-dichtmiddel. Is de dop van je koelreservoir nog wel in orde (niet gebarsten)?
-
NeufegliseThierry
- Geregistreerd lid
Re: lek koelsysteem
Eens met bovenstaande reactie. Blindelings een vulmiddel erin gooien zonder dat je weet waar het probleem zit (expansievat, dop, slang, radiator, koppakking) is net zoiets als Russisch roulette spelen: kan juist enorm slecht uitpakken.
Heb zelf vandaag voor 6 tientjes testkit gekocht waarmee je zelf druk op het systeem kunt zitten en dan kunt kijken waar de vloeistof het systeem verlaat, daar zou ik als ik jou was ook eerder in investeren dan een vulmiddel (voor eenmalig gebruik).
Heb zelf vandaag voor 6 tientjes testkit gekocht waarmee je zelf druk op het systeem kunt zitten en dan kunt kijken waar de vloeistof het systeem verlaat, daar zou ik als ik jou was ook eerder in investeren dan een vulmiddel (voor eenmalig gebruik).
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Re: lek koelsysteem
Dat kan dus wel met elkaar te maken hebben. Heeft men bij het vervangen van de distributie ook de waterpomp vervangen?Hanz99 schreef: ↑zo 31 dec, 2023 17:07...Het is wel zo dat dit pas gebeurde nadat de distributieketting werd vervangen maar dat lijkt mijn iets met elkaar te maken kunnen hebben.
Zo ja, als daarbij een B-merk waterpomp is gemonteerd dan kan dat BIJVOORBEELD de oorzaak zijn van de lekkage.
-
NeufegliseThierry
- Geregistreerd lid
Re: lek koelsysteem
Aanvullend op Roeland: het zou juist heel stom zijn geweest als ze de waterpomp niet vervangen hebben, het onderdeel kost niks en gaat niet eindeloos mee dus een beetje garagist vervangt de waterpomp gelijktijdig met de distributieriem/-ketting.
-
rutgerreinier
- Donateur

Re: lek koelsysteem
Ik heb ook zo’n setje, maar het kan nog makkelijker.NeufegliseThierry schreef: ↑zo 31 dec, 2023 18:34Eens met bovenstaande reactie. Blindelings een vulmiddel erin gooien zonder dat je weet waar het probleem zit (expansievat, dop, slang, radiator, koppakking) is net zoiets als Russisch roulette spelen: kan juist enorm slecht uitpakken.
Heb zelf vandaag voor 6 tientjes testkit gekocht waarmee je zelf druk op het systeem kunt zitten en dan kunt kijken waar de vloeistof het systeem verlaat, daar zou ik als ik jou was ook eerder in investeren dan een vulmiddel (voor eenmalig gebruik).
1 van de de 2 slangetjes voorop het tankje los halen. Autobandventiel op het tankje aansluiten en dikke bout in het gat van de slang en op druk brengen met compressor
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Re: lek koelsysteem
@rutgerreinier: en wat gebeurt er volgens jou als een beginnende sleutelaar jouw methode volgt,
een zware compressor aansluit en geen idee heeft wanneer hij de compressor weer uit moet schakelen?
een zware compressor aansluit en geen idee heeft wanneer hij de compressor weer uit moet schakelen?
-
NeufegliseThierry
- Geregistreerd lid
Re: lek koelsysteem
Nou staat een compressor wel op mijn verlanglijst (eerst huis af, dan professionele garage-inrichting aanschaffen) maar denk toch echt dat voor menig amateur klusser dit niet onder de noemer "het kan nog makkelijker" valtrutgerreinier schreef: ↑ma 01 jan, 2024 13:30Ik heb ook zo’n setje, maar het kan nog makkelijker.
1 van de de 2 slangetjes voorop het tankje los halen. Autobandventiel op het tankje aansluiten en dikke bout in het gat van de slang en op druk brengen met compressor
-
Scoloo
- Donateur

Re: lek koelsysteem
Dan moet je wel donders goed opletten dat je niet meer dan bar druk erop zet. Anders knalt er wel iets anders uit elkaar....rutgerreinier schreef: ↑ma 01 jan, 2024 13:30Ik heb ook zo’n setje, maar het kan nog makkelijker.
1 van de de 2 slangetjes voorop het tankje los halen. Autobandventiel op het tankje aansluiten en dikke bout in het gat van de slang en op druk brengen met compressor
-
J.vandermeulen
- Donateur

Re: lek koelsysteem
Zoiets? https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-u ... -alle-merkNeufegliseThierry schreef: ↑zo 31 dec, 2023 18:34
Heb zelf vandaag voor 6 tientjes testkit gekocht waarmee je zelf druk op het systeem kunt zitten en dan kunt kijken waar de vloeistof het systeem verlaat, daar zou ik als ik jou was ook eerder in investeren dan een vulmiddel (voor eenmalig gebruik).
-
NeufegliseThierry
- Geregistreerd lid
Re: lek koelsysteem
Klopt, ik heb deze besteld https://www.bol.com/nl/nl/p/vidaxl-18-d ... 7648/?s2a=
-
rutgerreinier
- Donateur

Re: lek koelsysteem
Nee hoor de dop blaast de druk boven de 1 bar af.Scoloo schreef: ↑di 02 jan, 2024 12:50Dan moet je wel donders goed opletten dat je niet meer dan bar druk erop zet. Anders knalt er wel iets anders uit elkaar....
Kan je gelijk de dop testen.
-
rutgerreinier
- Donateur

Re: lek koelsysteem
Ik heb een hele kleine compressor in kofferformaat. Gebruik die alleen voor de banden op druk te krijgen.NeufegliseThierry schreef: ↑ma 01 jan, 2024 21:04Nou staat een compressor wel op mijn verlanglijst (eerst huis af, dan professionele garage-inrichting aanschaffen) maar denk toch echt dat voor menig amateur klusser dit niet onder de noemer "het kan nog makkelijker" valt![]()
Een fietspomp met drukmeter werkt ook.