lek koelsysteem

2002-2012
Hanz99
Geregistreerd lid

lek koelsysteem

Bericht door Hanz99 » zo 31 dec, 2023 16:54

Hallo. ik heb een kleine lek in mijn koelsysteem. Af en toe (!) gaat het oranje waarschuwingslampje branden en gisteren heb ik het tankje wat moeten bijvullen tot de streep. Ik kan tot nu toe geen zichtbare lek zien en er liggen ook geen druppels of plasjes eronder. Nu heb ik het idee om zo'n lekdichtend middel aan de koelvloeistof toe te voegen maar welke soort /merk dan? Of zijn die allemaal hetzelfde en maakt dat niet uit?

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid

Re: lek koelsysteem

Bericht door RoelandV » zo 31 dec, 2023 17:00

Er zijn verschillende producten om een lek in het koelsysteem te dichten.
Dit was het favoriete middel bij onze vorige Saab:

Afbeelding

Hanz99
Geregistreerd lid

Re: lek koelsysteem

Bericht door Hanz99 » zo 31 dec, 2023 17:07

Thanks, ga ik zoiets proberen. :D
Het is wel zo dat dit pas gebeurde nadat de distributieketting werd vervangen maar dat lijkt mijn iets met elkaar te maken kunnen hebben.

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: lek koelsysteem

Bericht door fozwart » zo 31 dec, 2023 17:31

Ik zou de oorzaak proberen op sporen en op te lossen in plaats van het symptoom te bestrijden met een lek-dichtmiddel. Is de dop van je koelreservoir nog wel in orde (niet gebarsten)?

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Re: lek koelsysteem

Bericht door NeufegliseThierry » zo 31 dec, 2023 18:34

Eens met bovenstaande reactie. Blindelings een vulmiddel erin gooien zonder dat je weet waar het probleem zit (expansievat, dop, slang, radiator, koppakking) is net zoiets als Russisch roulette spelen: kan juist enorm slecht uitpakken.

Heb zelf vandaag voor 6 tientjes testkit gekocht waarmee je zelf druk op het systeem kunt zitten en dan kunt kijken waar de vloeistof het systeem verlaat, daar zou ik als ik jou was ook eerder in investeren dan een vulmiddel (voor eenmalig gebruik).

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid

Re: lek koelsysteem

Bericht door RoelandV » zo 31 dec, 2023 22:14

Hanz99 schreef:
zo 31 dec, 2023 17:07
...Het is wel zo dat dit pas gebeurde nadat de distributieketting werd vervangen maar dat lijkt mijn iets met elkaar te maken kunnen hebben.
Dat kan dus wel met elkaar te maken hebben. Heeft men bij het vervangen van de distributie ook de waterpomp vervangen?
Zo ja, als daarbij een B-merk waterpomp is gemonteerd dan kan dat BIJVOORBEELD de oorzaak zijn van de lekkage.

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Re: lek koelsysteem

Bericht door NeufegliseThierry » zo 31 dec, 2023 22:59

Aanvullend op Roeland: het zou juist heel stom zijn geweest als ze de waterpomp niet vervangen hebben, het onderdeel kost niks en gaat niet eindeloos mee dus een beetje garagist vervangt de waterpomp gelijktijdig met de distributieriem/-ketting.

Gebruikersavatar
rutgerreinier
Donateur
Donateur

Re: lek koelsysteem

Bericht door rutgerreinier » ma 01 jan, 2024 13:30

NeufegliseThierry schreef:
zo 31 dec, 2023 18:34
Eens met bovenstaande reactie. Blindelings een vulmiddel erin gooien zonder dat je weet waar het probleem zit (expansievat, dop, slang, radiator, koppakking) is net zoiets als Russisch roulette spelen: kan juist enorm slecht uitpakken.

Heb zelf vandaag voor 6 tientjes testkit gekocht waarmee je zelf druk op het systeem kunt zitten en dan kunt kijken waar de vloeistof het systeem verlaat, daar zou ik als ik jou was ook eerder in investeren dan een vulmiddel (voor eenmalig gebruik).
Ik heb ook zo’n setje, maar het kan nog makkelijker.
1 van de de 2 slangetjes voorop het tankje los halen. Autobandventiel op het tankje aansluiten en dikke bout in het gat van de slang en op druk brengen met compressor

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid

Re: lek koelsysteem

Bericht door RoelandV » ma 01 jan, 2024 14:52

@rutgerreinier: en wat gebeurt er volgens jou als een beginnende sleutelaar jouw methode volgt,
een zware compressor aansluit en geen idee heeft wanneer hij de compressor weer uit moet schakelen?

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Re: lek koelsysteem

Bericht door NeufegliseThierry » ma 01 jan, 2024 21:04

rutgerreinier schreef:
ma 01 jan, 2024 13:30
Ik heb ook zo’n setje, maar het kan nog makkelijker.
1 van de de 2 slangetjes voorop het tankje los halen. Autobandventiel op het tankje aansluiten en dikke bout in het gat van de slang en op druk brengen met compressor
Nou staat een compressor wel op mijn verlanglijst (eerst huis af, dan professionele garage-inrichting aanschaffen) maar denk toch echt dat voor menig amateur klusser dit niet onder de noemer "het kan nog makkelijker" valt ;-)

Scoloo
Donateur
Donateur

Re: lek koelsysteem

Bericht door Scoloo » di 02 jan, 2024 12:50

rutgerreinier schreef:
ma 01 jan, 2024 13:30
Ik heb ook zo’n setje, maar het kan nog makkelijker.
1 van de de 2 slangetjes voorop het tankje los halen. Autobandventiel op het tankje aansluiten en dikke bout in het gat van de slang en op druk brengen met compressor
Dan moet je wel donders goed opletten dat je niet meer dan bar druk erop zet. Anders knalt er wel iets anders uit elkaar....

Gebruikersavatar
J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Re: lek koelsysteem

Bericht door J.vandermeulen » di 02 jan, 2024 13:14

NeufegliseThierry schreef:
zo 31 dec, 2023 18:34

Heb zelf vandaag voor 6 tientjes testkit gekocht waarmee je zelf druk op het systeem kunt zitten en dan kunt kijken waar de vloeistof het systeem verlaat, daar zou ik als ik jou was ook eerder in investeren dan een vulmiddel (voor eenmalig gebruik).
Zoiets? https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-u ... -alle-merk

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Re: lek koelsysteem

Bericht door NeufegliseThierry » di 02 jan, 2024 17:15


Gebruikersavatar
rutgerreinier
Donateur
Donateur

Re: lek koelsysteem

Bericht door rutgerreinier » di 02 jan, 2024 17:41

Scoloo schreef:
di 02 jan, 2024 12:50
Dan moet je wel donders goed opletten dat je niet meer dan bar druk erop zet. Anders knalt er wel iets anders uit elkaar....
Nee hoor de dop blaast de druk boven de 1 bar af.
Kan je gelijk de dop testen.

Gebruikersavatar
rutgerreinier
Donateur
Donateur

Re: lek koelsysteem

Bericht door rutgerreinier » di 02 jan, 2024 17:43

NeufegliseThierry schreef:
ma 01 jan, 2024 21:04
Nou staat een compressor wel op mijn verlanglijst (eerst huis af, dan professionele garage-inrichting aanschaffen) maar denk toch echt dat voor menig amateur klusser dit niet onder de noemer "het kan nog makkelijker" valt ;-)
Ik heb een hele kleine compressor in kofferformaat. Gebruik die alleen voor de banden op druk te krijgen.
Een fietspomp met drukmeter werkt ook.

Plaats reactie