Is er nog wel toekomst voor elektrische auto's ?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Is er nog wel toekomst voor elektrische auto's ?

Bericht door ReinO » vr 24 nov, 2023 17:34

dacht ik ook maar het is 50 50 ongeveer, kun je nagaan hoeveel subsidie er naar
goed verdienende privepersonen gaat betaald door de werkende klasse onder hen.
Maar goed Wilders gaat dat allemaal rechttrekken gelukkig. :cry:

Fredje65
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Fredje65 » vr 24 nov, 2023 18:47

[q]

Ik mis na de laatste zin een smiley of een emoji met knipoog.
Reden: Onnodige quote

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » vr 24 nov, 2023 19:11

Haha

We gaan het zien!

Ik wil zo lang mogelijk genieten van onze 5 cilinder diesel en de B204L natuurlijk :mrgreen:

Ook al is het niet zo snel en ‘modern’ maar wel mooiere techniek dan zo’n strijkijzer😉
Het is toch prachtig die zuigers en kleppen en ontsteking die perfect getimed zijn. Zuigers die wel tot 13m/s op en neer gaan. De turbo / spruitstuk roodgloeiend en wel 100.000rpm kan bereiken…

Dat is toch fantastisch ipv een magneet die door een draaistroom in een koperwikkeling draait…

Maar goed ik zal ff on topic blijven😜

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » do 07 dec, 2023 1:07

Tja we graven er rustig op los, dat het daar dan na de kloten gaat is een ver van onze bed show
(Van de week op tv , een heel leef gebied)

https://www.mining.com/argentina-to-rea ... t-by-2027/

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 07 dec, 2023 11:41

Ik heb daar nog een link bij. https://hir.harvard.edu/deep-sea-mining ... ransition/

Samengevat gaat het erom dat het WEF zonder na te denken over de consequenties voor het zeeleven, en uit eindelijk onszelf door het verstoren van ecosystemen middels het vergifitgen van het zeewater met residu (0.a. zwavel en zware metalen) deep-sea mining vergemakkelijken. Daarvoor is de ISA in het leven geroepen. In Maart 2023 werd het hoofd van de ISA door officals van Duitsland, Frankrijk en Costa Rica al bekritiseerd omdat hij zich niet meer neutral op zou stellen maar zich voor het karretje laat spannen door bedrijven die haast hebben om hun zakken te vullen.

De internationale organisatie van mijnbedrijven TMC, heeft de regering van het eiland Nauru gesproken; een eiland dat bang is dat het in het jaar 2100 in zee zal zijn verzwolgen. Doordat het eiland Nauru een aanvraag indiende voor deep-seamining, triggerde dat een ISA regel uit 1994, die er toe leide dat per 9 juli 2023 aanvragen in behandeling moeten worden genomen, zonder dat er een framework met regelgeving afgerond hoeft te zijn. (De oplettende lezer, herkent deze datum uit een ander topic. De verjaardag van de man die de Emily en Pons heeft gekocht. Voor hem was het die dag dubbel feest natuurlijk.)

Ofwel, er gaat permissie gegeven worden voor interterritoriale wateren om zonder het afwegen van alle aspecten, en dus de consquenties voor mens, dier en ecosystemen ondergeschikt te maken aan het winstbejag. De aarde is welhaast in de uitverkoop gegaan.

Deep Sea Mining
Meest toegepaste methode Deep Sea Mining: Met hogedrukpompen water door gaten in het zeebed persen, en het losgekomen debris opvangen om te verwerken. Daarbij wordt onvermijdelijk gemorst.

Stoffen die genoemd worden die als lange rookpluimen onder water in zeestromen over de hele wereld verspreid kunnen worden zijn:
zwavel, zilver, goud, koper, mangaan, kobalt en zinc. En er komt ook CO2 vrij.

Coastal Sea Mining (zoals op dit moment in beraad in Noorwegen)
Methode voor Coastal Sea Mining (dus in ondiep water d.w.z.tot ongeveer 200 meter): Met machines zo groot als gebouwen over de bodem van de zee rijden en alles afgraven wat op je pad komt.
Stoffen die daar gewonnen worden bevatten onder andere: zand, zout, modder voor cement en betongproducie en mineraalrijk zand wat diamant en ilmeniet kan bevatten.

Bij beide methodes wordt het onderwaterleven naast vervuiling door debris, of vernietiging van alles op de locatie verder verstoord door 24 uur per dag en 7 dagen per week licht en lawaai dat het leven daar onmogelijk maakt. Het lawaai is niet alleen op de locatie zelf, onder water draagt dit kilometers verder dan boven de grond.

De verstoring en vernietiging wordt noodzakelijk geacht/gemaakt door de vermeende haast die we zouden moeten hebben met de energietransitie en iedereen die op die stroom mee lift.

Een korte samenvatting lukte me niet.

Naast de link bovenaan gebruikte ik nog de volgende bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Deep_sea_mining

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » do 07 dec, 2023 12:47

Korte samenvatting lukt mij wel.

Het blijft ruk. ;-(+

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 09 dec, 2023 10:05

Nog weer wat lekkers

Gewicht, rijbewijs en NCAP

https://www.destentor.nl/auto/autoteste ... ~a57f66ca/

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » za 09 dec, 2023 10:33

Wat ik altijd zo verbazingwekkend vind is de bepaalde toon van verbazing in dit soort berichten.

Het is sowieso bizar dat de auto’s weer enorm groot worden. En ja dan heb je ook niks meer aan een 100kWh batterijtje en 400pk… en waarom bizar groot? Omdat het elektrisch is maakt het niet meer uit!? Ik vind het waanzin en heeft niets te maken met het verduurzaming van het wagenpark (als het dat al is…) nee ze zullen zulke auto’s moeten verbieden!

En al die Chineese meuk wat eerder amper aan de Europesche wetgeving kon voldoen, leveren nu in grote getallen EV’s… opmerkelijk.

En daarbij bedenk ook dat de gemiddelde burger niet in een Tesla oid rijdt. Het zijn de mensen met een grote portemonnee die ook nog eens lekker belastingvoordeel opstrijkt. En door het fijne fiscale beleid worden de EV’s die aangeschaft zijn met veel belastingsgeld, nu veel geëxporteerd naar het buitenland…

Google eens naar Revnext. Lusten de honden geen brood van.

Ik geloof dat ik leid aan EV moeheid… autonieuws gaat ook alleen nog maar over bijtellingknallers en kilowatts

FSC
Geregistreerd lid

Bericht door FSC » za 09 dec, 2023 10:49

Ja. Er rijden op de zaak wat electrische auto's rond, allemaal "klein". Meesten hadden hiervoor een Up. Woog 900 kg.

Mensen vinden electrisch heeelemaal geweldig. Rijd zo lekker, zo snel. Ik merk alleen maar dat we ineens een auto van 1500kg hebben. En snel, mwoah.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » za 09 dec, 2023 11:06

turbopilot schreef:
za 09 dec, 2023 10:05
https://www.destentor.nl/auto/autoteste ... ~a57f66ca/

Je ziet dat de markt voor nieuwe auto's nog steeds wordt gekenmerkt door korte termijn denken.
Aan de snelle opmars van grote SUV's komt - in ons land - denk ik een einde als er nieuwe tarieven
voor de motorrijtuigenbelasting worden ingevoerd. Dan worden ze massaal gedumpt.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 09 dec, 2023 12:43

Tja de tesla pickup of wat het voor moet stellen

Sprintje tegen porsche met achter de tesla ook nog een trailer met porsche.

Je kunt er van alles van vinden, maar dat je daar vermogen (lees energie) voor nodig bent is gewoon een feit.
Ach autootje van de zaak, die betaald en we laden gewoon s nachts.

Zou je het toch “duurzaam doen met wind of zon” dan komt iemand anders overdag te kort en trekt die het wel van 1 of andere centrale.

Dat er wat moet gebeuren lijkt mij duidelijk, maar er hebben er toch wel heel veel een pakje boter op hun hoofd.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » za 09 dec, 2023 12:50

Nee, die Porsche is een efficiënte auto….

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 09 dec, 2023 12:54

Gewoon wie het verste kan plassen...

Bij alle tesla competitiepogingen staan er grote diesel generatoren stroom op te wekken..
Iets economisch qua formaat en investering heeft bij hen ook geen echte prioriteit.

Stroom wordt trouwens ook nog een uitdaging, in Amsterdam westpoort moeten 50. 000 woningen gebouwd worden maar bedrijven die zich daar nu vestigen moeten ook aan diesel aggregaten, aansluiting op het net kan daar vanaf 2028..

Om nu als n gek onder de zachte dwang van diezelfde overheid die geen/te weinig stroom kan leveren je laten overhalen om nu vast een EV te kopen is niet een goed idee...

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 10 dec, 2023 11:47

Orphy schreef:
za 09 dec, 2023 12:50
Nee, die Porsche is een efficiënte auto….
Nee, dat is een platgeslagen kever met de motor op de verkeerde plek :D

Waar het mij om ging/gaat, zo veel (meer) massa zo snel kunnen versnellen kost gewoon meer energie, dus niet zuiniger.

En dat is bij alle elektrische auto’s het geval ( stoplicht sprintje tegen een elektrisch renaultje hoef je al niet te proberen) ;-(+

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 10 dec, 2023 12:26

Ik stel voor om een concrete vergelijkingsrekensom hierop los te laten. Want op gevoelswaarde praten is weliswaar legitiem, maar niet altijd juist.

Wat ik zoal lees is dat EV obv hun energieverbruik fors zuiniger zijn. Ook als je dit KWh verbruik omzet naar wat dat in brandstof zou betekenen, met een groot verschil tov een vergelijkbare verbrandingsmotor auto ondanks het extra gewicht.

Plaats reactie