95twinturbo schreef: ↑ma 04 dec, 2023 16:08
Vraag aan de mensen die zo'n set hebben: hebben jullie wel eens seinende tegenliggers vanwege verblinding?
Ik ben geen ouwe zeur (ben 39) maar heb echt vaak last van tegenlicht. Met name de zelf ingeknutselde xenon-setjes in reflectorlampen bij Golfjes etc. zijn echt heel vervelend.
Met een kwalitatief goede set lampen, zowel aftermarket LED als xenon, zit het brandpunt op de juiste plek in de reflector en heb je geen last van verblindend strooilicht. Osram en Philips hebben allebei H4 en H7 LED sets met TüV goedkeur voor bepaalde auto's, met die lampen heb ik nog nooit lichtbeeld issues gehad. Met andere (vaak goedkopere) alternatieven heb ik wisselende ervaringen, al heb je bij een Dame Edna sowieso niet zoveel last van strooilicht omdat ook de halogeen koplamp een projector heeft.
Ik heb ook vaak last van tegenlicht, maar de afgelopen jaren heb ik gemerkt dat ik vooral last heb van Tesla Model 3's en de enkele Model Y.. Lijkt wel alsof die allemaal véél te hoog ingestelde koplampen hebben. De paar Model 3's die we op werk voor APK gehad hebben moesten ook een stuk omlaag gesteld.. Aftermarket xenon/LED setjes die echt vertekenend/hinderlijk lichtbeeld geven kom ik eigenlijk zelden meer tegen. Dat was een paar jaar terug echt wel anders.