damp uit pijlstok + olievuldop kleppendeksel - carterdruk/segmenten?

1978-1993
Plaats reactie
autosleutel
Geregistreerd lid

damp uit pijlstok + olievuldop kleppendeksel - carterdruk/segmenten?

Bericht door autosleutel » za 04 nov, 2023 23:02

Dag allen,
Ben bezig met restauratie van een SAAB 900 turbo van 1980 (heeft +-30 jaar stil gestaan, sinds 1991 droog gestald)
Injectiesysteem gereinigd (koude start doet het nog niet maar oké), tank gereinigd, het is starten en mooi draaien.
Waterpomp doet het helaas niet, dus moet na 5 minuutjes draaien de motor al stilleggen omdat hij anders te warm loopt (misschien de reden dat hij aan de kant is gezet in 1990?).

Nu het probleem, enorm veel oliedampen uit olievuldop op kleppendeksel + pijlstok als ik die eruit trek. Aanzuigdarm op kleppendeksel reeds gecontroleerd en deze is vrij en aangesloten op het kjet luchtfilterhuis?

Komt het door de stilstand of is er meer aan de hand? Ik zie geen oliedamp/koelwater verlies in de uitlaat...deze is noch wit, nog blauw...???
Zou het de oude olie kunnen zijn (wel oud, ze is helder op de peilstok? neen het is geen water :) )? Heb deze namelijk niet ververst omdat ik deze wou aflaten na de eerste keer warm draaien, ga ik dus morgen doen.

Zijn er middeltjes om vastzittende segmenten toch te lossen of is het sowieso operatie motor eruit en ontleden en nameten?

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: damp uit pijlstok + olievuldop kleppendeksel - carterdruk/segmenten?

Bericht door Saapie » zo 05 nov, 2023 7:47

Zuigerveren. Zit er al EGR op? Staat carter ontluchting goede kant op?

Als de zuigerveren niet goed meer zijn, moet het blok uit elkaar.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 05 nov, 2023 9:48

Als een blok zo lang stilstaat is alle olie eruit gezakt en staan alle lagers, distributie en cilinder wanden gortdroog. Ga je dan gelijk starten, kan er schade ontstaan. Daarom de vraag welke procedure je hebt gevolgd voordat je de eerste startpoging deed? Was de motor goed los?

Idealiter eerst bougies eruit en de staat van cilinders en zuigers inspecteren op roest, vocht etc. Drupje olie op alle zuigers zodat het langs de zuigerveren kan kruipen en een paar daagjes in laten trekken, oliefilter handmatig vullen, blok eerst handmatig paar keer draaien, dan rondgooien op de startmotor met de bougies eruit tot er oliedruk is etc.

Afhankelijk van waar de auto opgeslagen is geweest, kan het zijn dat er wat vliegroest op de cilinder wanden of zuigerveren is ontstaan. Zo iets kan heel goed aanleiding zijn voor slechte afdichting nu.
Het goede nieuws: het kan dan ook heel goed dat het wel weer vanzelf goed gaat komen, als het blok wat langer gelopen heeft en licht belast is geweest. Ik zou in elk geval zorgen dat het koelt zodat je iets meer kan dan een paar minuten stationair draaien. Liefst gaan rijden. En kijken hoe het zich ontwikkelt. Uit elkaar kan altijd nog.

autosleutel
Geregistreerd lid

Bericht door autosleutel » zo 05 nov, 2023 20:21

Toen ik hem kocht was de motor reeds los.
Alvorens hem te starten oliepijl gecontroleerd, dit was +- 2cm boven het peil van de MAX streep...ik heb hem de eerste startpogingen ook hiermee opgestart, te weinig olie kan in dit geval geen kwaad denk ik (zeker niet tijdelijk). Heb na de eerste keer starten en warmdraaien de olie wel afgelaten. Er zit nu "goedkope" Action/Valvoline 10W40 in (goedkope olie kan gebruikt worden voor te flushen, niet?)

Stappenplan tot voor de eerste startpoging "met nieuwe bougies":
- Motorolie pijl + versnellingsbak pijl gecontroleerd (kleur op pijlstokken , zuiver/helder??? Is deze auto weg gezet met olie op de pistons?)
- Eerste poging om motor te laten rondgaan door in 2de/3de vitesse te zetten en iemand kijkt naar het vliegwiel en iemand anders duwt > OK
- Lampjes dashboard gecontroleerd bij inschakelen contact met nadruk op oliedruk lampje (brandt na enkele keren heen en weer bewegen van socketje) > OK
- Eerste keer enkele toertjes gedraaid op startmotor (zonder vonken), alles loopt soepel (kortstondige testen) + oliedruk lampje gaat uit na demarreren.
- Gecontroleerd of oude bougies nog goed waren (eerder ter controle van de ontsteking elektr. - bougies aan massa leggen en controleren of er een vonk is) > OK (bougies vernieuwd)
- Speling op turbo as gecheckt/los > OK
- Tank vervangen door propere tank en nieuwe benzinepomp (je weet hoe die dingen er na 30 jaar stilstand uitzien = RIP).
- Injectiesysteem gereinigd en gespoeld in petrolbak, verdeelkop plunjer losgemaakt > alles OK en werkt naar behoren (is al de 12de die ik weet te redden, met geduld en zonder open te doen, die dingen zijn gewoon goed ontworpen)

Oude bougies kwamen eruit niet zwart maar mooi proper gebrand wit/koffie met melk uit (weet dat het niet alles zegt na 30 jaar stil stand)
@Saapie hij heeft geen EGR en aansluiting is goed (is maar 1 manier?)

Scoloo
Donateur
Donateur

Bericht door Scoloo » zo 05 nov, 2023 21:16

Toen hij zoveel carterdruk had, had je het peil toen ook 2 cm boven max? En hoe wil je gaan flushen, met toevoeging?

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » zo 05 nov, 2023 21:27

Compressie meten lijkt mij nu de eerste stap. Enige overdruk in de carter is normaal. Maar de motor iedere keer maar kort laten lopen is lastig een diagnose te stellen. De motor eerst maar eens op temp laten komen, …

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 05 nov, 2023 22:03

Ik zou die waterpomp fixen als dat niet al verpest is door iemand en ‘m eerst eens rustig op temperatuur laten komen. Als ‘ie verder goed loopt zou het, denk ik, na wat heat-cycles vest eens weg kunnen gaan.

autosleutel
Geregistreerd lid

Bericht door autosleutel » zo 05 nov, 2023 22:19

zal is beginnen aan de waterpomp. heb wel schrik van de bouten van de inlaatcollector, wil er geen afbreken natuurlijk...
Hoe neem ik dit best aan? bouten insappen met kruipolie, allemaal eens verwarmen en schrikken met kruipolie?
Ik maak eerst natuurlijk alles vrij zoals in de handleiding :)

Plaats reactie