Ewouds Viggen: Kama-jaja-jippie-jippie-jeey! (er is altijd iets te doen)
-
Arthurj
- Donateur (4x)

Re: Ewouds Viggen: retourtje Denemarken
Prachtige auto, upgrades en updates en heerlijk geschreven. Kortom, een auto en topic om je vingers bij af te likken 
-
Super72
- Geregistreerd lid
Re: Ewouds Viggen: Kama-jaja-jippie-jippie-jeey! (er is altijd iets te doen)
Natuurlijk is er altijd iets te doen als je dagelijkse auto vooral ook als hobby dient. Meest urgente was wel dat de Viggen vanaf 4000 t/pm ineens begon in te houden bij volgas. Niet dat er niet meer mee te rijden was (hoe vaak rijd je nu eigenlijk volgas), maar storend was het wel. DionHPT stelde telefonisch de diagnose 'bougies', die bij mij inderdaad al zo'n 15.000 km achter de kiezen hadden. Daarmee leek het probleem opgelost, maar een paar weken later stak het opnieuw de kop op. Dit keer verdacht Dion de DI-cassette. Die is vorige week vervangen en vooralsnog lijkt dat de spijker op de kop. Fingers crossed.
Mijn MapTun-einddemper had een ovaal eindsierstuk. Ter herinnering:

Nu ben ik niet van de ovale sierstukken. Sterker, ik vind ze spuuglelijk. Daar moest dus iets anders voor komen. Het werd een Supersprint 'dubbelloops'. Geen formaat stortkokers, maar gewoon van bescheiden afmetingen. Dat vergde vakkundig laswerk:

maar het resultaat mag wat mij betreft gezien worden:

De centrering is nog niet wat hij moet zijn, dus ik moet nog een keertje terug, maar vooralsnog ben ik een happy camper. Het blijft een projectauto. Heerlijk.
Mijn MapTun-einddemper had een ovaal eindsierstuk. Ter herinnering:

Nu ben ik niet van de ovale sierstukken. Sterker, ik vind ze spuuglelijk. Daar moest dus iets anders voor komen. Het werd een Supersprint 'dubbelloops'. Geen formaat stortkokers, maar gewoon van bescheiden afmetingen. Dat vergde vakkundig laswerk:

maar het resultaat mag wat mij betreft gezien worden:

De centrering is nog niet wat hij moet zijn, dus ik moet nog een keertje terug, maar vooralsnog ben ik een happy camper. Het blijft een projectauto. Heerlijk.
-
DV 9-3
- Donateur

Steeds weer te gek om te lezen hoeveel plezier je beleeft aan het dagelijks rijden van je Viggen, terwijl het ook ècht je hobby auto is. Inspirerend ook!
-
Super72
- Geregistreerd lid
Deze hoorde eigenlijk nog bij mijn vorige bericht, maar was me even ontschoten.
Mijn achterbank had twee hoofdsteunen, waardoor ik steeds in mijn binnenspiegel naar een paar lelijke bevestigingspunten in het midden van de leuning zat te kijken. Orphy had nog een middelste hoofdsteun voor me. Dank, Ronald! Oh, en voor wie het zich afvraagt: voor het zicht naar achteren maakt het geen enkel verschil.

En zo vinken we steeds meer dingen af. Maar er blijft altijd een lijstje.
Mijn achterbank had twee hoofdsteunen, waardoor ik steeds in mijn binnenspiegel naar een paar lelijke bevestigingspunten in het midden van de leuning zat te kijken. Orphy had nog een middelste hoofdsteun voor me. Dank, Ronald! Oh, en voor wie het zich afvraagt: voor het zicht naar achteren maakt het geen enkel verschil.

En zo vinken we steeds meer dingen af. Maar er blijft altijd een lijstje.
-
DV 9-3
- Donateur

Ja, lekker chique is dat he, zo'n derde hoofdsteun... Ik volg je helemaal. Zat nog 's te kijken naar je dubbelloops eindstuk, maar ik denk toch dat ik er pas echt iets van kan vinden als 'ie helemaal mooi strak gecentreerd is afgehangen. Zo te zien is er best werk van die uitlaat gemaakt om 't eindstuk passend te krijgen, maar waardoor kregen ze dat niet in één keer netjes gecentreerd eigenlijk?
-
Super72
- Geregistreerd lid
Het korte antwoord: tijdgebrek van mijn kant. Ik had de werkzaamheden een stuk korter ingeschat, leek als ik ben. Gedurende het proces begon ik - vanwege verplichtingen elders - op steeds hetere kolen te zitten. En toen het ding er eindelijk op zat, móest ik echt weg. Voor puntjes op de i had ik geen tijd meer. Volgende week maken we hem af.DV 9-3 schreef: ↑wo 25 okt, 2023 12:30maar waardoor kregen ze dat niet in één keer netjes gecentreerd eigenlijk?
-
Super72
- Geregistreerd lid
-
Super72
- Geregistreerd lid
De Viggen doet onvermoeibaar zijn werk en zorgt dagelijks voor bakken (rij)plezier, maar het blijft natuurlijk een auto van 25 jaar oud en dus gaat er wel eens iets stuk. De klokveer, bijvoorbeeld - voor de zoveelste keer. Nu kan ik best leven met een brandend airbaglampje, maar als daarbij ook de claxon onafgebroken begint te schreeuwen, wordt het toch enigszins vervelend. Omdat mijn garage niet op stel en sprong tijd had, voorlopig eerst maar de toetert losgekoppeld. Volgens mijn vaste monteur Nick was dat een fluitje van een cent: 'De claxon zit achter de grille. Gewoon even stekkertje lostrekken.' Punt was: mijn claxon zat dus niet achter de grille, maar achter de voorbumper. Waarschijnlijk omdat de vorige eigenaar ruimte nodig had voor de speciaal gemaakte (extra grote) front mounted oliekoeler, maar daar schoot ik weinig mee op. En dus begaf ik mij als een eenmans Marokkaanse trouwstoet (pèèèèèèèèèèèp!) naar Garage Bentinck in Scheveningen, waar Nick op de brug het draadje kon lostrekken. Inmiddels is de klokveer vervangen en functioneert alles weer naar behoren.
Het stuurhuis vertoonde wat (minimale) speling en Nick dacht al dat hij de 9-3-sloper op het achterterrein moest gaan ontmantelen, maar dat viel mee. Een paar bouten aandraaien bleek te volstaan. Misschien nog een gevolg van de ombouw van RHD naar LHD, wie zal het zeggen.
Vorig jaar kampte ik met nare ijzer-op-ijzer-geluiden in de voorwielophanging. Het kostte wat moeite om de oorzaak te vinden (een motorsteun bleek uiteindelijk de boosdoener) en in dat proces werden ook de draagarmen verdacht. Daar zaten bij mij PU-bussen in, die wat speling vertoonden. Nieuwe draagarmen werden gemonteerd, inclusief de normale rubbers. Daar zitten nu weer nieuwe Powerflex-bussen in. Ongelofelijk, wat een verschil een spelingvrije stuurhuis en nieuwe 'rubbers' maken.
Ten slotte bleek zich nogal wat vocht opgehoopt te hebben onder de linker vloermat. Oorzaak: verstopte afwateringsslangen van het schuif/kanteldak. Onnodig te zeggen dat dat weer is verholpen.
Intussen ben ik op de achtergrond bezig met een aantal upgrades (de Viggen begint steeds meer restomod-trekjes te vertonen), maar de voortgang daarvan verloopt alles behalve soepel. Miscommunicatie met buitenlandse leveranciers, 'onvindbare' onderdelen (niks is écht onvindbaar, natuurlijk), onduidelijkheid over wat ik nu precies nodig heb, levertijden die ineens de pan uit rijzen... Er zijn momenten dat de frustratie hoog oploopt, niet in minst omdat alle trajecten (er lopen meerdere 'projecten' naast elkaar) voor een rechtevenredige daling van het banksaldo zorgen, zonder daadwerkelijk resultaat. Maar dat is onderdeel van de hobby, zeggen we dan maar.
Het stuurhuis vertoonde wat (minimale) speling en Nick dacht al dat hij de 9-3-sloper op het achterterrein moest gaan ontmantelen, maar dat viel mee. Een paar bouten aandraaien bleek te volstaan. Misschien nog een gevolg van de ombouw van RHD naar LHD, wie zal het zeggen.
Vorig jaar kampte ik met nare ijzer-op-ijzer-geluiden in de voorwielophanging. Het kostte wat moeite om de oorzaak te vinden (een motorsteun bleek uiteindelijk de boosdoener) en in dat proces werden ook de draagarmen verdacht. Daar zaten bij mij PU-bussen in, die wat speling vertoonden. Nieuwe draagarmen werden gemonteerd, inclusief de normale rubbers. Daar zitten nu weer nieuwe Powerflex-bussen in. Ongelofelijk, wat een verschil een spelingvrije stuurhuis en nieuwe 'rubbers' maken.
Ten slotte bleek zich nogal wat vocht opgehoopt te hebben onder de linker vloermat. Oorzaak: verstopte afwateringsslangen van het schuif/kanteldak. Onnodig te zeggen dat dat weer is verholpen.
Intussen ben ik op de achtergrond bezig met een aantal upgrades (de Viggen begint steeds meer restomod-trekjes te vertonen), maar de voortgang daarvan verloopt alles behalve soepel. Miscommunicatie met buitenlandse leveranciers, 'onvindbare' onderdelen (niks is écht onvindbaar, natuurlijk), onduidelijkheid over wat ik nu precies nodig heb, levertijden die ineens de pan uit rijzen... Er zijn momenten dat de frustratie hoog oploopt, niet in minst omdat alle trajecten (er lopen meerdere 'projecten' naast elkaar) voor een rechtevenredige daling van het banksaldo zorgen, zonder daadwerkelijk resultaat. Maar dat is onderdeel van de hobby, zeggen we dan maar.
-
NeufegliseThierry
- Geregistreerd lid
Wat betreft restzaken die voortvloeien uit de ombouw van RHD naar LHD: je kunt natuurlijk altijd eens KCPerformance om raad vragen, die hebben immers nog recente ervaring met de ombouw van mijn Viggen van RHD naar LHD en hebben alle problemen prima getackeld.
Ook heb ik nog niet meegemaakt dat ze iets niet hebben kunnen vinden of oplossen, hun netwerk loopt echt via Zweden naar Australië naar de USA en weer terug naar de EU. Onvindbaar of geen oplossing bestaat niet. Een voorbeeldje: stuurbekrachtigingspompen voor een 9-5 OG zijn er nieuw niet meer of niet meer van OEM kwaliteit. Blijkt die van een Volkswagen Passat met wat modificaties prima z'n werk te kunnen doen. Werkt prima kan ik je verzekeren.
Ook heb ik nog niet meegemaakt dat ze iets niet hebben kunnen vinden of oplossen, hun netwerk loopt echt via Zweden naar Australië naar de USA en weer terug naar de EU. Onvindbaar of geen oplossing bestaat niet. Een voorbeeldje: stuurbekrachtigingspompen voor een 9-5 OG zijn er nieuw niet meer of niet meer van OEM kwaliteit. Blijkt die van een Volkswagen Passat met wat modificaties prima z'n werk te kunnen doen. Werkt prima kan ik je verzekeren.
-
Super72
- Geregistreerd lid
-
caspar
- Donateur (5x)

heel erg mooi!!! mooie upgrade!
-
Super72
- Geregistreerd lid
Thanks.
Dit was even een snel fotootje onderweg naar huis. De specs: 18-inch Japan Racing JR18 Blind wielen. Banden: Continental SportContact 7 in de maat 215/40-18.
Dit was even een snel fotootje onderweg naar huis. De specs: 18-inch Japan Racing JR18 Blind wielen. Banden: Continental SportContact 7 in de maat 215/40-18.
-
Flyplan37
- Geregistreerd lid
Heel gaaf Ewoud, ook al kon ik de vorige velgen ook wel waarderen.
-
DV 9-3
- Donateur

Mooi zeg! Hoe bevalt 18" jou qua rijgedrag en comfort??