Aero-versnellingsbak wel en (vooral) wee

1984-1997
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Op zoek naar een Aero-versnellingsbak

Bericht door 9323 » zo 08 okt, 2023 16:38

Tussenas hebben wij nog wel denk ik. Zeker als je nog even geduld hebt. We zijn nu een 2.3 turbo handbak aan het slopen.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 08 okt, 2023 17:21

Dan was de bak niet het echte probleem dus?

Waarschijnlijk zijn de spiebanen van de astap aan de klos nu ook beschadigd, zou ik even heel goed controleren. Anders gaat een andere tussenas ook zo dezelfde weg.

Let op dat je de goeie as neemt, er zit lengteverschil tussen de tussenas van een handbak en een automaat. Uit mijn hoofd is die tweede een paar mm korter.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » zo 08 okt, 2023 17:24

Ja klopt, dat is wel belangrijk. Als dat niet klopt draait je tussenas aan gort.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » zo 08 okt, 2023 17:52

De bak was dus niet het echte probleem. Maar met het nogal toegenomen gejank bij uitrollen in de lagere versnellingen (vooral 1) is het denk ik toch geluk bij een ongeluk dat deze nu ook vervangen wordt. Zit er eigenlijk verschil in tussenas tussen een 2- en een 2,3-liter? Het lijkt me niet logisch maar je weet maar nooit. Ik ben nu op Zweedse sloopdelensites aan het kijken en daar kom ik wel een paar 2-litertussenassen tegen. Ik zit nogal in tijdnood. Het is hier al een hele tijd slecht weer, de winter komt er aan en ik gebruik nu de Sonett om naar m'n werk te komen en voor kleine dingetjes zolang Moeders niet thuis is en ik de 9-5 kan gebruiken. De Sonett houdt zich kranig maar ik word er niet vrolijk van om 'm in dat pokkenweer buiten te hebben, ook al kan ie er met z'n polyester carrosserie beter tegen dan de 9000.

Alex

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 08 okt, 2023 18:35

De EPC geeft slechts twee mogelijke types aan voor een MY94 of later:
8727000 voor handbak
8727968 voor automaat
Dus verder geen onderscheid naar motortype.

Bij de pre MY94 types is er wel onderscheid: Voor de B202 is er de 8723546 (automaat) en de 8723124 (handbak). Voor de B234 types geeft EPC ook hier dezelfde nummers als voor de MY94-98.

Dat zou betekenen dat iedere tussenas voor een handgeschakelde 9000 met een B204 of B234 moet passen ongeacht het bouwjaar. Allemaal de 8727000.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » zo 08 okt, 2023 18:46

Achterste motorsteun waar as doorheen loopt is ook niet hetzelfde. Bij automaat staat er een 'a' in gestanst, bij handbak een 'm'. Ook iets om even te checken.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 08 okt, 2023 19:14

Goede opmerking ja. En er zijn twee typen van de klossen waar de tripode in loopt. De grotere zit op alle FPT's en de 2.3lpt automaat. De kleinere op alle andere modellen. Als je ook de motorsteun met tussenlager en klos wilt vervangen moet je die dus per se hebben van een fpt of een 2.3lpt automaat.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » zo 08 okt, 2023 20:55

Als de 87207000 ook voor na '93 past dan heeft R&D een goede liggen. Niet bepaald gratis maar dan is het maar klaar. Zal morgen me ze bellen.

Alex

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » zo 15 okt, 2023 19:18

Daar kwam dan eindelijk afgelopen donderdag na lang wachten dankzij bureaucratische processen het kleinood binnen. Hij is nog zo mooi schoon dat ik 'm even moest vastleggen:

Afbeelding
Afbeelding

En dit is een huis met :applause: een hijsoog! Wat meer naar de andere kant zit een oog met een pasbuis. Daar heb ik een bout doorheen gedaan en samen met het hijsoog moeten dat de bevestigingspunten worden voor de strop. Nu is het wachten op de tussenas; ik hoop dat ie voor volgend weekend binnenkomt.

De boutjes voor de koppelingscylinder weigerden los te komen (twee in ieder geval) dus daar moet ik deze week nog iets passends voor scoren. Ik heb een nieuwe koppeling en druklager. Klopt het dat het druklager alleen op de klem vast zit op de cylinder, over dat opstaande randje heen? Zit het dan zit het, maar ik vond het wat ielig.
De baksteun aan de voorkant van de bak heb ik vervangen door een van Powerflex. Ik heb even niet goed opgelet bij het verwijderen van de steun ;-|+ en de beugel waar ie in zit en weet niet 100% zeker of de opstaande rand van het ''rubber'' aan de buitenkant moet zitten, dus aan de kant van het wiel. Heb ik het goed onthouden dat ie zo om moet?

Alex

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » zo 15 okt, 2023 19:45

Vandaag kwam de tussenas en ben ik met inbouwen begonnen. Het wil me maar niet lukken om alle spiebanen goed opgelijnd te krijgen. De bak moest al een keer weer een stuk terug op de glijpennen omdat ik de tussenas aan de bakkant niet goed kreeg. Na dat in elkaar gekregen te hebben wilde het nog steeds niet lukken met de koppeling, ook niet na het iets verdraaien van het vliegwiel. En vervolgens ging de tussenas aan de bakkant weer uit de baan ;-|+ . Ik ben voor nu maar gestopt want de accu van de looplamp was bijna leeg, maar zijn er nog slimme trucjes die zijn toe te passen? Welke as moet je als eerste gekoppeld hebben, de tussenas of de koppelingsas? Bak staat nu in z'n 4 ivm synchronisering van de schakelstang, beter om die in z'n vrij te zetten?

Alex

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » do 19 okt, 2023 20:00

Aanpassen van m'n laatste bericht werd niet zichtbaar dus even een schopje omhoog.

Alex

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » vr 20 okt, 2023 8:00

Bak kan je in de 4 laten, het kan idd gedoe zijn maar je kan (zo doe ik het iig) beter het vliegwiel draaien. Bijv door een bout in een van de gaten te steken en daarachter te wrikken met een schroevendraaier. Steeds heel kleine stukjes verdraaien en op een gegeven moment doet ie opeens “plop”.

De tussenas goed zetten kun je evt ook doen door aan de linker bakklos te draaien. Je kunt dan “voelen” wanneer de spiebanen in elkaar grijpen. Op de centrale as van de bak een klein beetje koppelingsvet smeren.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » vr 20 okt, 2023 8:25

De plaat is wel goed gecentreerd op het vliegwiel?

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » vr 20 okt, 2023 14:40

Sapphire schreef:
vr 20 okt, 2023 8:00
Bak kan je in de 4 laten, het kan idd gedoe zijn maar je kan (zo doe ik het iig) beter het vliegwiel draaien. Bijv door een bout in een van de gaten te steken en daarachter te wrikken met een schroevendraaier. Steeds heel kleine stukjes verdraaien en op een gegeven moment doet ie opeens “plop”.

De tussenas goed zetten kun je evt ook doen door aan de linker bakklos te draaien. Je kunt dan “voelen” wanneer de spiebanen in elkaar grijpen. Op de centrale as van de bak een klein beetje koppelingsvet smeren.
Beide dingen heb ik gedaan, al deed ik het vliegwiel met een schroevendraaier tussen de tanden van de starterkrans; andere methode, zelfde resultaat. Misschien iets te veel verdraaid. Pest met de tussenas was dat ie beter hecht op de spiebanen van de asklos, dus toen de bak weer wat naar achter moest kwam de as weer los aan de bakkant. En met de beschermhuls over alles heen kom je bijna nergens bij om de as aan de askloskant wat terug te trekken zodat ie ook goed blijft zitten aan de bakkant.

Alex

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » vr 20 okt, 2023 14:43

brinky schreef:
vr 20 okt, 2023 8:25
De plaat is wel goed gecentreerd op het vliegwiel?
Die is er niet af geweest dus dat lijkt me wel. Heb geen rare afwijkingen gezien toen ik er in keek.

Na het sturen van dit bericht gaat de thermo-overall weer aan en ga ik weer pogingen ondernemen. Wordt vervolgd.

Alex

Plaats reactie