Met de veerboot Groningen Noorwegen

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Met de veerboot Groningen Noorwegen

Bericht door Gele aero » vr 24 mar, 2023 9:18

Had het gelezen ja. Dat maakt de boot voor velen denk ik een stuk minder aantrekkelijk, want vanaf de nieuwe aanlegplek is het maar 2,5 uur naar Kiel. Denk dat veel mensen dan toch Kiel prefereren.

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » vr 24 mar, 2023 11:20

Toch scheelt het nog wel, om bij Cuxhaven te komen hoef je niet langs Hamburg en dat kan in de zomer een hindernis van jewelste zijn.. Heb zelf door verschrikkelijke puinhopen rondom Hamburg ooit bijna de boot in Kiel gemist, dus ik vind het nog steeds wel aantrekkelijk!

(Duitsland is voor mij altijd een betongrijze noodzakelijke hindernis waar je niet omheen kunt als je naar het Noorden wil -Sorry- maar dit lijkt nog wel te overzien :lol: )

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 24 mar, 2023 12:38

Helemaal eens met bovenstaande: Hamburg naar 'boven' was afgelopen zomer nog een ramp. Regelmatig naar de Kielerwoche geweest. Oneindig-lange werkzaamheden waar je geen activiteit ziet.

Een Duitser vertelde me: "...in de laatste 50 jaar waren er 3 periodes waarin je geen gedoe met wegwerkzaamheden had: tijdens de Olympische Spelen van '72, het WK voetbal in '74 en het EK in '88!"

Terzijde: als je naar Kiel rijdt, ga dan eens naar rechts: Laboe. De moeite waard. Niet zo passend in ons 'narratief' van de Tweede Wereldoorlog, maar wel indrukwekkend: een U-boot op de wal die je kunt bezoeken en een gigantisch en toch wel indrukwekkend monument voor de Duitse zeelui die nooit teruggekomen zijn.

Terzijde 2: als je met de auto helemaal naar Scandinavië gaat: sla rechtsaf na Kiel, richting Schilksee (Kielerwoche terrein - niet schrikken van de lelijkheid van die jachthaven, daarna wordt het beter) en volg de route langs de kust naar Denemarken: Schilksee, Strand, Schwedeneck enz. De moeite waard en je denkt dat je al in Denemarken bent!!!

Terzijde 3: wil je eens wat anders: rij dan na Hamburg naar het oosten, rustige wegen max 130 km/hr en geen oponthoud, mooi glooiend landschap onder de Oostzee langs naar Warnemünde (Rostock) en ga daar op de boot naar Trelleborg. Rostock is de moeite waard. Veel geld in gestoken na Die Wende. En als je moet wachten: Warnemünde heeft genoeg gezellige terrassen. Eet daar eens 'lapskaus'. (Geen typefout).

(Ik ben de afgelopen 10,12 jaar ieder weekend vanaf maart tot oktober wel aan het rijden geweest vanuit NL naar ergens een jachthaven in Europa voor zeilwedstrijden. Ook naar Scandinavië. En als ouder meegaan betekent voor een groot gedeelte: wachten tot ze uitgezeild zijn. Dus ik ken ook wel de omgeving(en) van de kustplaatsjes. Op de aanhanger lagen een RIB, een zeilboot, masten, zeilen, gereedschap en een fiets. En nee, niet met een Saab. Met een Honda CR-V diesel).

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » vr 24 mar, 2023 14:11

Ik zou inderdaad niet voor Kiel opteren.

Maar moet wel het volgende opmerken: ik ben sinds begin 2022 9 keer heen naar Zweden en 8 keer teruggereden (Volvo die er geen zin meer in had, dus 1 keer vliegtuig). Dat is dus 17 keer. Van die 17 keer heb ik 1 keer in de file gestaan bij Hamburg, waaronder ik versta "meer dan 10 minuten vertraging".

Hierbij heb ik op doordeweekse dagen, zaterdagen gereden en heen altijd rond een uur of 830/900 uur bij Hamburg (spitstijd zou je denken) en terug vaak rond 1700-1900 uur.

Ik heb het idee dat de overlast rondom Hamburg dus sterk overdreven wordt. maar goed, dat is dus op basis van mijn 17 ervaringen.

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » do 30 mar, 2023 18:38

Cuxhaven is tijdelijk. Vanaf 1 juni 2023 vaart hij ( volgens een mail van de hnl) vanuit Emden. Niet veel verder dan de eemshaven.

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » zo 18 jun, 2023 22:58

Gisteren vanaf Emden gevaren en vanmorgen aangekomen in Kristiansand.
De verhalen over krap parkeren zijn waar.. er staan 3 rijbanen geschilderd op het dek, maar de auto's met caravan staan er 4 rijen dik. Ik kon snel uitstappen voor dat er een auto naast me werd gezet. Mijn vrouw had het geluk dat de deur precies tegen de band van een suv naast ons kwam. De kinderen kregen we niet zo uit de stoelen, vanuit de passagierskant sleutel in het contact en de ramen open gedaan, daar hebben we de kinderen door naar buiten gehesen :roll:

Afbeelding
Vanmorgen dit weer in omgekeerde volgorde met het verschil dat ik niet in de auto kwam... de klep ging toen al open dus is mijn vrouw over de middenconsole heen gekropen en ik me door de passagierskant naar binnen gewurmd. We mochten wel als eerste rij van boord! En ik heb ook eens van de omgeving kunnen genieten tot de lunch!
Op de boot zelf is het prima geregeld, het is een oude schuit dat zie je aan een hoop zaken, maar her en der kom je opeens splinternieuwe zaken tegen, zoals een gerenoveerde toiletgroep of de kidscorner met Tv hoek en ballenbak met splinternieuwe (dus schone, nóg niet afgekloven) ballen!

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » wo 30 aug, 2023 14:56

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 30 aug, 2023 15:21

Oh wat zonde! Hopelijk niet hetzelfde lot als destijds de boot van Amsterdam (later vanaf IJmuiden) naar Goteborg, maar het lijkt er dus wel op.

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » wo 30 aug, 2023 15:36

Heel jammer. Ben er al 2 keer mee gevaren… maar nu boekt natuurlijk niemand meer, het was al niet de betrouwbaarste overtocht. Maar nu weet je helemaal niet wat je ticket waard is..

Je zult maar in kristiansand staan en naar huis moeten…

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 30 aug, 2023 15:57

Dan rij je gewoon naar huis, via Hirtshals.

Toen ik van de winter voor juni keek kostte een overtocht met de auto iets van 1500 euro voor twee personen. Voor dat geld ben ik heen en weer Stockholm gereden en heb ook onderweg een fatsoenlijke tussenovernachting gehad. En dan hou ik ook nog geld over. Het kan gewoon niet uit zo'n oversteek. (Voor de bijdehandjes, ja, Stockholm is een andere richting, daarvoor neem je deze boot niet, het was meer een vergelijking als de bestemming bijvoorbeeld een stukje in Noorwegen had gelegen). Ik vermoed, maar niet geverifieerd, dat een reis naar Stavanger via Hirtshals ook goedkoper is.

Comfort mag me best wat extra kosten, zo vlieg ik liever voor iets meer rechtstreeks dan met de goedkoopste vliegbarrels met een overstap, maar het moet wel enigszins in verhouding staan. Dat gevoel heb ik bij deze oversteek in ieder geval niet. Er zijn allerlei goede redenen aan te voeren waarom het zoveel moet kosten, maar de klant heeft ook een portemonnee. Er is voor deze route gewoon een moeilijk commercieel business model met geringe marges. Dat bewijst iets simpels als de schade door de verhuizing naar Emden. De marges zijn dun, ook bij hoge prijzen. Andere diensten vanaf de continentale kant over de Noordzee naar Scandinavië zijn er niet voor niets mee gestopt.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 30 aug, 2023 16:01

Denk dat hij ook te klein is om rendabel te kunnen varen. Want eens Jelger dat ze enorm duur zijn die ferry's, maar een ColorLine van Kiel naar Oslo kost nog meer dan deze. Die is veel groter en dan wil het wel uit. Maar ja als je start kun je ook niet direct een enorm grote boot aanschaffen.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » wo 30 aug, 2023 16:15

Jammer idd, was mooi initiatief/alternatief.
Ik ga ook bijna altijd met de nachtboot van Kiel naar Gothenburg, ben wat langer onderweg maar kom totaal uitgerust aan, voor mij ook wat waard.
Als je beetje slim en vroeg boekt scheelt het qua geld eigenlijk niet eens zo gek veel.

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » wo 30 aug, 2023 16:51

jelger schreef:
wo 30 aug, 2023 15:57
Dan rij je gewoon naar huis, via Hirtshals.
Dat is vanuit jouw referentiekader wellicht logisch… ik was daar afgelopen juni op fietsvakantie… en ik was echt niet de enige.. en dan is het niet zo gemakkelijk geregeld..

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 30 aug, 2023 16:53

Dat snap ik. Het is sneu en balen voor hen die een moeilijk alternatief hebben.

Plaats reactie