Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » wo 16 aug, 2023 21:14

ghulst schreef:
zo 13 aug, 2023 20:34
Mooie vakanties en een mooie hobby. :) Lekker bezig.
Zekers Arne, tot deel 57.... :-S+

Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Arthurj » wo 16 aug, 2023 21:15

DV 9-3 schreef:
zo 13 aug, 2023 22:58
Het doet bijna pijn aan m'n ogen, zo mooi schoon en gepoetst is 'ie! Fijn om te lezen dat je er plezier aan beleeft. Geniet ervan!
We doen ons best David, plan is zondag een leuke rit te doen. Maar of het doorgaat.....

Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Arthurj » wo 16 aug, 2023 21:16

NeufegliseThierry schreef:
ma 14 aug, 2023 9:34
Leuk verslag weer, dank daarvoor. De voorliefde voor grote Amerikaanse klassieke auto's zit diep verankerd in de Zweedse cultuur. En is echt 'een dingetje' voor de weekeinden. Wanneer ik in Sunnemo ben weet ik zonder op de kalender te kijken wanneer het vrijdagmiddag is. Dan hoor ik namelijk om de zoveel tijd een zwaar gorgelende V8 door het dorp rijden, dat is echts iets voor de vrijdagmiddag tot en met zondagmiddag. Hier in het dorp staat o.a. een pink Cadillac, liefkozend "Little Rosie" geheten ;-)
Graag gedaan, deel 57 is in de maak, even iets heel anders...

Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Arthurj » wo 16 aug, 2023 22:17

DEEL 57 Accuwissel|Eitje of Ijtje?

Nou, zo is er maanden weinig nieuws, en zo is er ineens heel snel weer wat te lezen/vertellen. Leuk? Nou niet echt.... Afgelopen zondag na het genieten van het poetsen en gluren naar dat prachtige Jet Black Metallic toch maar die BOSCH S 5008 accu besteld. Iets met originaliteit en het leuren met bronaccu's voor die S 4008. Gisteren is de accu afgeleverd en uiteraard eerst aan de druppellader om hem vol te krijgen;

Afbeelding

Afbeelding

En gezien het mooie ook dit (tip van de detailer) maar besteld voor de paravaan;

Afbeelding

Loeiduur (vind ik) maar een hobby mag wat kosten zegt men altijd. En aldus besteld en vandaag geleverd.

Vanmiddag voor het avondeten de SAAB gehaald en laten afkoelen, na het eten en koffie maar eens begonnen met het wisselen van die accu. Ik was eerst van plan foto's te maken van de exercitie maar gezien de eenvoud van dit klusje leek het me overbodig.... Allereerst de accukap verwijderd, dat was uiteraard bijzonder simpel. Vervolgens de accupolen losgehaald met het juiste gereedschap na eerst doeken geplaatst te hebben om te voorkomen dat die polen beschadigingen zouden toebrengen aan de zekeringskast rechts en er nergens per ongeluk contact gemaakt kon worden. Dat ging allemaal voortvarend. Vervolgens de bout losgedraaid die de accu vergrendelt tegen schuiven. Accu eruit, nieuwe erin en moeren weer vastzetten. Tot zover het welbekende eitje.... Totdat bleek dat de bout van de vergrendeling niet wilde aangrijpen. Even de accu wat verschoven en geprobeerd de vergrendeling/klem goed te krijgen. Dat ging dus niet lekker. Dus maar die bout nog wat losser gedraaid om de klem op de juiste plek te krijgen, nog geen sjoege.... Grrrr....

De accu maar weer verwijderd om te kijken waarom die bout nu niet wilde aangrijpen... Nergens vlees te bekennen totdat.... plop, er iets op de grond viel onder auto..... Ja hoor, oorzaak gevonden, de borgmoer voor die bout die onder de accubak zit. Even dus vanuit onder er tegen houden en de bout er weer in draaien, simpel! Was dat maar waar..... Het leek simpel maar er is met geen mogelijkheid bij te komen, rondom die accubak zit er van alles (aan)gebouwd, aan de voorzijde een soort van zekeringskastje, rechts de zekeringskast en links een bescherming van en met een kabel. Tja, die V6 is goed volgebouwd, zeg maar rustig, bomvol;

Afbeelding

Maar ja, die moer moest terug, anders is de accu niet geborgd. Dus aan de slag (had ik toch maar foto's gemaakt....) en met de linkerhand proberen die moer onder accubak te krijgen en met de rechterhand de bout er in draaien... Ik heb geen babyhandjes maar ook geen kolenschoppen, maar er is geen enkele ruimte om daar te komen. Dan maar proberen wat zaken te demonteren, maar het laat zich al raden... Forget About It! Klinkt als GM maar volgens mij is dat gebeuren ook een onderdeel van GM (correct me if I'm wrong) met al dat harde plastic!

En dus een goed half uur staan prullen met pareltjes op mijn voorhoofd en oorlog in mijn hoofd ;-|+ Op geen enkele wijze is er onder die accubak te komen... ja, tenzij, vrees ik, die hele accubak met alles er aan vast en omheen gedemonteerd moet worden voor een zoooo simpele handeling... Natuurlijk, domme pech en ik dacht er alert op te zijn.... toch gefopt! Waarom niet even een vergrendeling zodat die moet niet los kan schieten?

Voor niet weet hoe die moer eruit ziet, hij (geen 'zij' voor te bedenken) ligt hier op tafel;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zwaar gefrustreerd de accukap er maar op gedaan en snel weer naar de garagebox gereden en aan de druppellader opgesloten. Met een niet geborgde accu... Zondag rijden? Even laten bezinken maar weer hoe dit op te lossen, ik voel een ritje Mink aankomen.

WORDT VERVOLGD!

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » wo 16 aug, 2023 22:22

Is dit een grap? Je doet hier serieus stap voor stap verslag van het vervangen van een accu?

Ik lig dubbel! Maar je hebt gelijk… de ruimte is zeer beperkt

Bij een V6 zou ik dat daarom altijd uitbesteden :lol: :lol: :lol: :lol:

Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Arthurj » wo 16 aug, 2023 22:27

Saapie schreef:
wo 16 aug, 2023 22:22
Is dit een grap? Je doet hier serieus stap voor stap verslag van het vervangen van een accu?

Ik lig dubbel! Maar je hebt gelijk… de ruimte is zeer beperkt

Bij een V6 zou ik dat daarom altijd uitbesteden :lol: :lol: :lol: :lol:
Precies! Het enige wat ik dan een keer zelf dacht te doen, simpelere klus is er niet...... :-P+

wbsmit
Geregistreerd lid

Bericht door wbsmit » wo 16 aug, 2023 22:32

De accubak kan er best uit hoor. Gewoon logisch kijken. Ik moet die van mij nog eens vervangen omdat de borgmoer niet meer goed op zijn plaats wordt gehouden. Er is aan de onderkant een stukje plastic afgebroken, waardoor hij wat doordraait.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » wo 16 aug, 2023 22:48

Hmmmm vorige week nog de accu van mijn v6 vervangen, even bij de vrouw op het werk. Was 10min werk? :-P+

Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Arthurj » wo 16 aug, 2023 22:51

Zo handig ben ik niet met mijn kantoorhandjes... en kijkende naar het geheel in die regio dacht ik: "geen klusje voor mij en er zal wel weer het nodige afbreken gezien de ouderdom"

Simpel of niet (accubak uit- en inbouwen), ik begin er niet aan, laat mij maar poetsen en tanken.... :mrgreen:

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » do 17 aug, 2023 9:19

Ieder zijn talenten!

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » do 17 aug, 2023 14:32

Arthurj schreef:
wo 16 aug, 2023 22:51
Zo handig ben ik niet met mijn kantoorhandjes...
Ik heb ook kantoorhandjes hoor, klussen is in de vrije tijd. Maar inderdaad is het een rot moer op een rot plek, de bout en moer gaan na een aantal jaar een wat sterkere verbinding aan en waardoor het meer kracht kost om de bout te lossen. Moer gaat dan rond draaien of valt eruit. Heb het ook gehad bij mijn 1.8t, is dezelfde accubak trouwens. Kon er toen makkelijker aan de onderkant bij omdat de auto op de brug stond.

Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Arthurj » do 17 aug, 2023 16:43

Even gebeld met Max Mink, morgenvroeg even langs, kwartiertje werk, uit- en inbouwen, werk ik wel een dagje op kantoor Breda (5 minuten van Mink) :mrgreen:

Zondag staat met (dik) potlood in de agenda. :wink:

Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Arthurj » vr 18 aug, 2023 23:16

DEEL 57a Accubak|Borgmoer|Parkeren

Vanmorgen naar Peter Mink in Breda om die borgmoer te fixen in de accubak. En inderdaad, Max begon onderdelen los te halen waar ik ook een poging had gedaan maar de wedstrijd gestaakt had. Maar Max wist precies wat en waar dus dat ging voortvarend. En toen de accubak eruit was en ik de onderzijde kon bekijken begreep ik ook de vorm van die borgmoer. Onder de bak zit een soort van (borg)klem waar de moer in geklemd wordt zodat, althans dat neem ik aan, die moer er niet onverhoopt kan uitvallen. Waarom dan bij mij weer wel? Tja, geen idee, zou niet moeten kunnen als ik constructie zie. Maar goed, het was snel weer geregeld, kosteloos, SERVICE :mrgreen:

Verder heeft Max nog een afvoerslangetje geplaatst om de accugassen (?) af te voeren uit de accubak (zat een aansluiting voor op die accu), standaard zit dat niet op een 9-3. Bij mij nu wel, origineel? Uh, neen, maar je ziet er niets van dus prima voor mij.

Daarna doorgereden naar kantoor en na een kleine discussie bij de slagboom (dit kenteken wordt niet herkend) mocht ik het parkeerterrein alsnog betreden (beter, berijden) en dus een veilige ruime plek uitgezocht;

Afbeelding

Maar het werd zowaar parkeren op stand want toen ik die andere beauty zag... heb ik haar er maar naast gezet;

Afbeelding

En blijkens de kentekenhouder op de achterzijde ook een 'Peter Mink-er' zag ik. Helemaal top. Iemand van hier toevallig?

Puur genieten dus, zomaar op een vrijdagochtend, maar wel met het weekend voor de deur;

Afbeelding

In de loop van de middag weer met een vette glimlach weer naar huis, volop zon maar de kap wel dicht.... Tja, open rijden doe ik samen met de wederhelft, dan is het genieten in optima forma.

Terug de garagebox in aan de druppellader in afwachting van zondag. Nog maar even de standen opgenomen. En volgens mij is de dagteller exact de actuele stand van seizoen 2023 omdat ik die in mijn actieve herinnering op nul had gezet tijdens de winterstalling;

Afbeelding

Trouwens nog met Max over de haaievin gehad..... Die zijn gevoelig (ik heb als eens online zitten snuffelen) en eens komen ze aan de beurt volgens Max. Hier zal dat nog wel even duren gezien het vele verblijf in de darkroom, maar toch maar weer eens snuffelen, het kan maar op voorraad liggen.... in mijn magazijn :wink:

WORDT VERVOLGD....

Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Arthurj » zo 24 sep, 2023 20:46

DEEL 58 GOES Route|CJIB|Schorsen

Zo, op 16 september op pad met vrienden, wij uiteraard SAAB en zij met de A5 (Audi liefhebbers). Overeenkomst, beiden Black/Schwartz, een A en verder natuurlijk 'open' en nog veel belangrijker, vrienden voor het leven! En de weersvoorspellingen waren perfect dus heerlijk met zijn vieren de GOES-route van Arne weer eens gedaan (het meeste daarvan, want het laatste stukje zijn we naar Veere getuft, altijd goed!). Bij Yeserke eraf en dan binnendoor. In Wemeldinge een heerlijke lucht met een korte wandeling en daarna weer door. Langs vliegveld Midden Zeeland en uiteindelijk dus in Veere geland. Lekker een alcoholische verfrissing en daarna weer huiswaarts. TOP dag mag ik wel zeggen. Daar hebben we deze mooie SAAB (onder andere) voor.

Foto's.... Helaas niet, teveel voor genoten. Maar achteraf was er wel een foto hoorde ik gisteren, tja, helaas dan weer wel van het CJIB.... De wederhelft appte, uitgerekend dat ik de SAAB net aan het ophalen was, dat onze Black Diamond|Svart Diamant, op haar oude dag een snelheidsbekeuring had gekregen..... En maar liefst € 51,00 voor 7 km/u te hard na correctie.... (gemeten snelheid 111 km/u) waar toegestaan 100 km/u is (nabij Roosendaal). Maar snel afgetikt dankzij de QR-code. Tja, de schikking bekijkende bleek die overtreding om 18.05 uur, dus op de terugweg. Bedenk ik me dat ik op de heenreis tegen de wederhelft zei; "Volgens mij is het hier trajectcontrole".... En dat was dus zeker het geval. Shit happens. Gelukkig viel het mee, maar laten we wel zijn, met een SAAB 9-3 2.8T V6 met 184 KW en een topsnelheid van 240 km/u, dan denk je toch ergens ook, 7 km/u na correctie te snel.... met dat vermogen.... wat een giller....

Gisteren dus de SAAB opgehaald, plan, helemaal op punt zetten vandaag (weersvoorspellingen zijn goed) en dan een stukje rijden, banden op spanning, aftanken en naar binnen, mooi geweest, herfstvakantie komt snel... Want dan komt weer de caravan, tja twee hobby's die elkaar een beetje bijten in het zelfde seizoen...

En uitzicht vanuit de spiegel...

Afbeelding

En samen op de oprit;

Afbeelding

Of zo;

Afbeelding

De beste;

Afbeelding

En na het wassen, drogen, microvezel en weg brengen, stond er ineens deze;

Afbeelding

Ik had die al eerder zien zien staan, maar nu op dezelfde plek, een paar uur later, bijzonder natuurlijk. Maar zou ik willen ruilen? Die is van 2009, niet mijn kleur Yellow.... Liever toch maar Jet Black Metallic hier... en.... V6....

En ja, seizoen, einde seizoen, wat hebben we nu gereden in 2023;

Afbeelding

Veel te weinig en veel te snel naar binnen (lees geschorst)...? Laten we het er maar op houden dat er een nieuwe benaming bij kan naast OCD, Obsessie, Pure hobby.... Ach ja, verzamelobject kan er nu ook wel bij;

Afbeelding

WORDT WEER VERVOLGD.....

Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Oelo74 » ma 25 sep, 2023 6:50

"Volgens mij is het hier trajectcontrole".... En dat was dus zeker het geval.

Dat klopt Arthur, op de A58 is er tussen knooppunt de Stok (net voorbij Rosada) en afslag Heerle een trajectcontrole, in beide richtingen. Voordeel is dat je heerlijk kunt genieten van de omgeving, zoals b.v. het zicht op Kwiebus en Kobus, 'onze' melkbussen of de 'skyline' van het prachtige Wouw!

Plaats reactie