Saab biopower

1997-2010
Paulhofstra
Geregistreerd lid

Saab biopower

Bericht door Paulhofstra » do 10 aug, 2023 8:55

Ik heb onlangs een Saab 9-5 2.3t biopower gekocht, eentje op alcohol kenteken, dus af-fabriek en niet door software wat ook kan, dat weet ik wel....
Mijn vraag, hij is dus geschikt om op E85 te rijden maar hoor dat E5 beter is, althans hier in NL waar E85 niet te koop is, ipv E10....
Nou weet ik dat ik bv in mijn Citroën 2CV geen E10 mag gooien, wegens het aantasten van allerlei kunststof en rubberen onderdelen.
Maar mag je met een originele biopower, waarbij af fabriek veel kunststof/rubberen onderdelen vervangen zijn voor metaal, wel "gewoon" E10 tanken? Immers hij is juist geschikt voor ethanol, toch?
Moet er in een biopower ook andere motorolie, of is dat alleen als je continu op E85 rijdt?
Of anders, welke olie gaat er in een Saab 9-5 2.3t biopower? 5W30?

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab biopower

Bericht door ReinO » do 10 aug, 2023 8:58

alle biopower kan er in: meer rijdt ook nog eens lekkerder.
Olie maakt geen verschil met anderen motoren: wanneer je extreem tuned dan is dikkere olie beter
in staat de smering op orde te houden (been there done that).

Paulhofstra
Geregistreerd lid

Bericht door Paulhofstra » do 10 aug, 2023 9:19

Maar de ethanol in E10 (verkocht in NL), is dat bio ethanol of chemische troep?
En welke olie dan, 5W30 goed?

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » do 10 aug, 2023 9:46

Betreft E10, E5, E85 worden er nog wel eens zaken door elkaar gehaald, wat ook in verschillende topics meerdere malen herhaald is.

"E*" staat voor maximale hoeveelheid ethanol in %
Ron 95/98 staat voor het octaanGETAL, de klopvastheid.

Een Biopower vind e85 heel lekker, dat komt omdat het octaangetal hoger is dan van RON98 en dus de turbodruk omhoog kan. Hierdoor is ook het vermogen groter.
De energiedichtheid van ethanol is alleen lager waardoor het verbruik wel omhoog gaat.

Als je in Nederland tankt heb je geen E85, dus dan is ook een hoge klopvastheid ook beter, dus Ron 98, dat is toevallig ook nog E5, maar als je betaald voor dure benzine, wil je een zo laag mogelijk verbruik, dus zo min mogelijk ethanol.

In een niet Biopower wil je zo min mogelijk ethanol, omdat dit rubber aantast en vocht aantrekt.

Dus als je kunt en de prijs is gunstig genoeg om een hoger verbruik te compenseren E85, als er geen E85 is zo hoog mogelijk octaangetal/min mogelijk ethanol.

Als er onwaarheden in mijn verhaal staan laat het weten, dan pas ik het aan.

Betreft olie: ik kieper er een premium 5-40 in.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 10 aug, 2023 10:14

E5 is doorgaans ook E10 of zelfs nog iets hoger. 12% Ethanol kom ik ook regelmatig tegen. Met een BioPower SAAB hoef je je er eigenlijk niet om te bekommeren. In dit filmpje kun je zien dat Methanol meer slijtage geeft aan de zuigerveren (tot 7x meer), maar slijtage bij gebruik van Ethanol equivalent is aan gewone benzine.

Bron: filmpje met testen naar zuigerslijtage bij diverse brandstoffen:
https://www.youtube.com/watch?v=ATGSBi1kBl0

De vraag of er brandstofproducenten zijn die Methanol i.p.v. Ethanol toevoegen is een aparte kwestie. Het antwoord zou 'Nee' moeten zijn. Om te kijken of er niet gesjoemeld wordt zou je monsters aan de pompen door heel het land moeten gaan nemen en laten onderzoeken en dan een jaar lang, om te bepalen of het al dan niet sporadisch voor zou komen. Op zich is chemisch bereide Ethanol niet slecht, maar verwar dat niet met Methanol. Dat is een ander produkt. Als beide even kosteneffectief geproduceerd kunnen worden, mag je ervan uitgaan dat het ethanol is dat de klok slaat. Zolang er niet geld bespaard kan worden is er geen reden om Methanol toe te voegen. Misschien dat er een forummer uit de petrochemie hier een lichtje op kan schijnen.

Olie kan gewoon 5W30 van GM/SAAB zelf. Bij de meeste SAABdealers uit voorraad leverbaar. Is een zogenaamde "longlife" olie. MAar je moet toch volgens het serviceboekje elke 10.000km een oliewissel doen.

Dikkere olie is eigenlijk bedoeld voor warmere klimaten als Zuid-Europa, Noord-Afrika, Arabische landen en Australië bijvoorbeeld. Er zijn forummers die 5W40 geprobeerd hebben en sommige zijn daarvan teruggekomen. 5W40 is dikker en heeft een hogere startweerstand. Als je lekkages zou hebben, is er theoretisch een mogelijkheid om deze te stoppen, maar of het helpt is niet te garanderen en lekkages dienen eigenlijk sowieso het beste niet met smeermiddelen opgelost te worden, maar door pakkingen en versleten onderdelen te vervangen of verse vloeibare pakking aan te brengen op plaatsen waar deze hoort te worden toegepast.

Het voorgeschrevene uit het boekje volgen kan nooit kwaad. En als dat goed functioneert is er eigenijk geen reden om er vanaf te wijken. Het is ook geen probleem om een andere 5W30 olie met de zelfde specificaties of beter te gebruiken als je daar een beter gevoel bij hebt of dat goedkoper zou kunnen krijgen.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 10 aug, 2023 10:22

el-barro schreef:
do 10 aug, 2023 9:46
In een niet Biopower wil je zo min mogelijk ethanol, omdat dit rubber aantast en vocht aantrekt.

Als er onwaarheden in mijn verhaal staan laat het weten, dan pas ik het aan.
Dit staat wat mij betreft ter discussie. Heb een non-BioPower enige jaren op E85 getuned gereden, zonder verdere aanpassingen en rubbers werden niet aangetast. Ik heb hem een tijd geleden nog gestart met dezelde E85 die al >5 jaar in de tank zat en hij startte direct zonder morren. Ook is er nergens iets gaan lekken. Ik ben geneigd te zeggen: "Myth busted" !

Ik overweeg de tank daarvan in te bouwen naar mijn BioPower 9-5, voor een grotere actieradius. Maar dat is geen appeltje-eitje vanwege wat fysieke afwijkingen van daaraan gelieerde onderdelen.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » do 10 aug, 2023 12:32

Paulhofstra schreef:
do 10 aug, 2023 8:55
Of anders, welke olie gaat er in een Saab 9-5 2.3t biopower? 5W30?
In die van jou zit Mobil1 FS 0W-40. ;)
Steve-O schreef:
do 10 aug, 2023 10:14
E5 is doorgaans ook E10 of zelfs nog iets hoger. 12% Ethanol kom ik ook regelmatig tegen.
Dat zou niet mogen, E5 bevat immers maximaal 5% ethanol (en de meeste a-merken zelfs 0%).

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 10 aug, 2023 13:12

Biopower motor - en ik tank altijd E10 in Nederland.

Ik merk het wel als de garagehouder zegt "niet meer doen, je rubbers smelten bij een lager alcohol percentage dan de Zweedse aquavit".

Paulhofstra
Geregistreerd lid

Bericht door Paulhofstra » do 10 aug, 2023 13:15

[q]

Toch? Ondanks dat de BioPower motor speciaal is aangepast voor 85% bio ethanol?
Reden: Onnodige quote

Paulhofstra
Geregistreerd lid

Bericht door Paulhofstra » do 10 aug, 2023 13:17

reiernumans schreef:
do 10 aug, 2023 12:32
In die van jou zit Mobil1 FS 0W-40. ;)
Oh, hoe weet je dat? Was jij de vorige eigenaar? Of heb jij hem zijn laatste oliebeurt gegeven? 😉

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » do 10 aug, 2023 13:37

Paulhofstra schreef:
do 10 aug, 2023 13:17
Oh, hoe weet je dat?
Meestal zit ik achter de balie op de plek waar er aan jouw auto gewerkt wordt. ;)

Paulhofstra
Geregistreerd lid

Bericht door Paulhofstra » do 10 aug, 2023 13:47

[q]

In Apeldoorn?
Reden: Onnodige quote

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 10 aug, 2023 13:51

Paulhofstra schreef:
do 10 aug, 2023 13:15
Toch? Ondanks dat de BioPower motor speciaal is aangepast voor 85% bio ethanol?
Volgens mij mis je de ironie in mijn opmerking :D
Ik tank gewoon E10. Al die verhalen over rubbers... Als dat een issue is, kan er ook niet met E85 gereden worden. Kortom, gewoon doen. En als je in het westen van het land woont heb je die onzichtbare extra calorie "oempf" van RON98 ook niet nodig.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 10 aug, 2023 14:01

Een BioPower kan lopen op benzine, E85 en elk mengsel ervan. Dat is zoals het gebracht wordt.

Toen men dit formuleerde was benzine... normale benzine met een RON van 95, en in principe geen ethanol. Dus geen E5 of E10, maar E0.

De BioPower software hanteerd verschillende maps voor benzine en E85 (eigenlijk E70, maar dat zijn echt details). In de uiterste gevallen (E0 en E85, maar eigenlijk dus vanaf E70...) gebuikt hij die maps. In alle andere gevallen interpoleert hij oa brandstofhoeveelheid, ontsteking, etc daartussen. Daarbij neemt de software oa aan dat de klopvastheid bij hogere concentraties Ethanol omhoog gaat, en daar hoort dus oa meer voorontsteking bij.

Nu zie je em wellicht al aankomen...

Dus waar als ik normale benzine met een RON getal van 95 en eeen E gehalte van 0% (dus eigenlijk de ouderwetse "normaal" / E0) met Ethanol ga mengen tot E10 zal de klopvastheid stijgen, en er meer vooronsteking nodig zijn / gebruikt worden door de BioPower software. Echter is de huidige E10 niet klopvaster dan de E0, en daar gaat het "scheef".... en zal de BioPower software het Ethanol gehalte wel vast stellen, maar uitgaande van een mengels met "normale" benzine (RON 95), dus oa teveel vooronsteking geven.

Nu loopt dat (bij de meeste software) wel los. Er zijn marges. Maar kort door de bocht is de stock BioPower software dus niet echt bedoeld voor E10.

Er werd hierboven ook nog iets geschreven over Methanol. Benzine / Methanol mengsels bestaan ook. Deze heten dan oa M5 of M10. Methanol, zeker in hogere concentraties is al helemaal leuk om op te rijden (/ tunen...).

Toen de BioPowers kwamen heb ik contact gezocht met oliefabrikanten. Ik wilde weten welke componenten er vooral, en hoeveel er optimaal in de olie moeten zitten voor normaal (rijdende op E85) gebruik. Dus regelmatig koud starten, korte en langere stukken rijden, verschillende belastingen, etc. Er zijn een aantal componenten in olien welke het dan extra zwaar krijgen. Grosso modo zijn (vol synthetische) olien voor turbo diesel zeer geschikt. Ik moet zeggen, ik rijd al jaar en dag veel op E85 (ja, nog steeds...) en bij mij gaat er zowel in de 9-3 als in de 9-5 naar grote tevredenheid Emperol 5W40 in.

Laatse puntje.... hierboven wordt ook aangehaald dat de turbodruk door de software wordt opgeschroeft. Nu hoeft dat niet. Want om Ethanol zijn energie af te laten geven is minder zuurstof nodig dan bij benzine. Komt er grosso modo op neer dat je met de gelijke hoeveelheid lucht (/turbodruk) al 10 a 15% vermogens winst heb. Ga je dit verder afstellen kan dit meer worden, bedenk je. met de gelijke hoeveelheid lucht. Dit is ook een van de redenen waarom een BioPower op E85 onderin al zo krachtig en soepel voelt. Het is alsof er een motor met een grotere cilinderinhoud gemonteerd is....

Paulhofstra
Geregistreerd lid

Bericht door Paulhofstra » do 10 aug, 2023 14:30

@Evo, als jij altijd op E85 rijdt woon je vast niet in NL...😉

Plaats reactie