1.8i ombouwen naar 1.8/2.0 TURBO

2002-2012
GerbenTrumpet
Geregistreerd lid

1.8i ombouwen naar 1.8/2.0 TURBO

Bericht door GerbenTrumpet » ma 07 aug, 2023 12:48

hallo, ik ben net terug van vakantie in frankrijk en de 9-3 estate (bouwjaar 2008) heeft het keurig gedaan. Op de cruisecontrol netjes 1:13,5 gereden op de snelweg met Dakkoffer. Maar ik reed niet harder dan 120 km/h, want dan moet de 1.8i motor wel erg hard toeren maken, en maakt die extra veel lawaai (wat ik niet fijn vind met mijn gehoorbeschadiging). Maar wegligging is top van deze saab (veel beter dan de 9-5's die ik heb gehad). Dus dacht ik, is het misschien mogelijk een 1,8t/2,0turbo motor in te bouwen in deze fijn sturende auto. Liefst natuurlijk met een 6-bak. Heeft iemand dat ooit gedaan? Of weet iemand een goed adresje hiervoor? Of is dit echt te veel gedoe en kan ik 'm maar beter inruilen (echter de mijne heeft een origineel schuifdak, die vind je niet zo snel weer).

Ik hoor graag jullie reactie.

groeten
gerben

Bungy123
Geregistreerd lid

Re: 1.8i ombouwen naar 1.8/2.0 TURBO

Bericht door Bungy123 » ma 07 aug, 2023 13:09

Waar een wil is, is een weg. Dus geheel onmogelijk is het niet.
Maar ook: Bezint eer gij begint.
Naast de motor met toebehoren (intercooler met slangen, koel-en olieleidingen etc), dient ook elektronica, kabelboom en nog wel het e.e.a. vervangen te worden.
Al met al heel veel werk.
Ik zou de auto verkopen of inruilen en een ander exemplaar kopen.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 07 aug, 2023 13:11

Das echt heel veel werk, ben ik bang. Gaat namelijk om meer dan alleen de motor en bak. Je moet ook de motoraansturing met bedrading (kabelboom/en) en heel veel eromheen meenemen.

Kun je er net zo goed een electrische van maken :-)

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » ma 07 aug, 2023 13:59

In mijn ogen geen realistische klus. Het is misschien mogelijk als je er een complete donor naast zet, maar naast motor en bak moet je tenminste kabelboom en stuurhuis vervangen.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » ma 07 aug, 2023 14:18

Inruilen voor een turbo lijkt mij goedkoper.

Bummer
Geregistreerd lid

Bericht door Bummer » ma 07 aug, 2023 14:31

+1

En niet alleen goedkoper, maar ook betrouwbaarder in werking op de korte termijn.

Je kunt natuurlijk ook het originele schuifdak in de opvolger overzetten (heb je alleen geen inruiler meer).

Natuurlijk brengt een nieuwe tweedehands ook weer wat nieuwe investeringen met zich mee op slijtage punten, maar dat is dan weer een investering voor de langere termijn.

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » ma 07 aug, 2023 14:34

Misschien met behulp van een donor auto. De meeste zaken zijn al genoemd. Er is heel veel over te zetten.
- Motor
- Koelsysteem
- Luchtinlaten
- Uitlaatsysteem
- Radiatorventilator
- Slangen koppelingssysteem
- Stuurbekrachtingssysteem
- steekassen
- kabelbomen
- kabels schakelmechanisme
- schakelmechanisme
Het lijstje zal niet compleet zijn. Formeel moet je dan ook nog je auto ter keuring aanbieden bij de RDW omdat er een ander type motor in zit. Als je kijkt naar tijd en geld denk ik dat je je beter kan richten op inruil of aanschaf van een auto met turbo motor.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 07 aug, 2023 14:47

Ik zou er niet aan beginnen. Denk ook dat het een uitdaging wordt iemand te vinden die het kan en wìl doen.

GerbenTrumpet
Geregistreerd lid

Bericht door GerbenTrumpet » ma 07 aug, 2023 14:55

Duidelijk, dank voor de info. Dan wordt t verkopen/inruilen voor een andere. Voorlopig rijden we weer in NL dus is noodzaak voor turbo motor minder.

Topic mag sluiten. Groeten Gerben

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » ma 07 aug, 2023 15:15

Meer realistisch in mijn ogen is om te kijken of een ombouw naar een zesbak mogelijk is, zodat je minder toeren draait op de snelweg. Met een juiste donor-Vectra zou dat wellicht een mogelijkheid zijn. De auto wordt er alleen niet sneller van, maar dat was 'ie toch al niet. :wink:

GerbenTrumpet
Geregistreerd lid

Bericht door GerbenTrumpet » ma 07 aug, 2023 15:24

die 6-bak optie is zeker interessant. Maar dat klinkt ook ingrijpend. Heb jij daar ervaring mee?

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » ma 07 aug, 2023 17:07

Nee. Geen ervaring mee. Online naar gezocht en ik kon niet ontdekken dat het eerder al eens is gedaan. Maar er rijden Opels rond met een zesbak gekoppeld aan het Z18XE blok. Een klus voor de avontuurlijk ingestelde sleutelaar dus. :wink:

Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid

Bericht door Flowe Kitttt99 » ma 07 aug, 2023 21:05

[q]

Is dat ook in de vectra het geval? Ik weet dat in de insignia de 1.8i wel aan een zesbak is gekoppeld.
Reden: Onnodige quote

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » ma 07 aug, 2023 22:23

Als je daaraan begint let er dan goed op dat de maat van je bak op de plek van de assen gelijk is zodat je oorspronkelijke steekassen wel passen.

Frans P.
Geregistreerd lid

Bericht door Frans P. » vr 11 aug, 2023 22:01

Ik heb er een k&N luchtfilter ingezet. (Geen open sportfilter)
Het maakt naar mijn mening de auto af. Het geluid is wenselijker of sportiever, laten we het zo zeggen.
Een lagere brom als hij hoog in de toeren zit.

Maar, als je veel en lang op de snelweg zit zou ik ook zeggen om te kijken naar een ander.

Plaats reactie