Geschikte banden voor een hobbyauto
-
op
- Donateur (4x)

Geschikte banden voor een hobbyauto
Op mijn 900 wil ik nieuwe banden, ik denk aan Michelin Energy Savers. Omdat dit een hobbyauto is waar niet veel kilometers mee gemaakt worden is het wel belangrijk dat de banden jaren mee kunnen zonder dat ze hard worden of comfort verliezen en dat ze ook niet platten als de auto een paar weken stilstaat in de garagebox.
Dat is dus een heel ander gebruik dan de daily driver. Om dit duidelijk te maken: er zitten nu banden onder de auto met een Dotcode van 2008. Die banden hebben nog een zeer ruim profiel, zien er goed uit en hebben geen droogtescheurtjes. Ik zou daar nog wel mee door kunne rijden, maar ik heb nieuw gepoedercoate velgen klaarliggen en daar wil ik dan iets nieuw op hebben.
Omdat er hier veel mensen hobbyauto's hebben ben ik heel benieuwd naar ervaringen
Hoor het graag!
Olaf
Dat is dus een heel ander gebruik dan de daily driver. Om dit duidelijk te maken: er zitten nu banden onder de auto met een Dotcode van 2008. Die banden hebben nog een zeer ruim profiel, zien er goed uit en hebben geen droogtescheurtjes. Ik zou daar nog wel mee door kunne rijden, maar ik heb nieuw gepoedercoate velgen klaarliggen en daar wil ik dan iets nieuw op hebben.
Omdat er hier veel mensen hobbyauto's hebben ben ik heel benieuwd naar ervaringen
Hoor het graag!
Olaf
-
mba
- Geregistreerd lid
Re: Geschikte banden voor een hobbyauto
Hoe kwalitatief hoogwaardig ook, ik zou dan niet kiezen voor Michelin, zeker niet als je er lang mee doet. Ik heb vele Michelin onder de auto’s gehad. Prima banden, duurzaam maar één nadeel; droogtescheuren. Nu reed ik ze altijd op (rij veel) maar geen maat uitgezonderd.
Ik zou kiezen voor Vredestein of Continental. Daar maak ik dat verschijnsel droogtescheuren niet mee. En toch ook een prima band.
Ik zou kiezen voor Vredestein of Continental. Daar maak ik dat verschijnsel droogtescheuren niet mee. En toch ook een prima band.
-
phanot
- Donateur (2x)

[q]
Michelin van 2023 is ook niet meer de Michelin van ooit die in Frankrijk geproduceerd werd.
Michelin banden op mijn 900 hielden het aanvankelijk 120.000 km uit voordat deze aan vervanging toe waren. Nu is dat veel minder geworden.
Ik heb ook ooit zo een goedkoop budget merk gehad, deze waren op na amper 30.000 km.
Persoonlijk zou ik voor kwaliteitsbanden gaan, goedkoop is bijna altijd duurkoop op termijn.
Finse Nokian is ook een kwalitatief goede keuze.
Michelin van 2023 is ook niet meer de Michelin van ooit die in Frankrijk geproduceerd werd.
Michelin banden op mijn 900 hielden het aanvankelijk 120.000 km uit voordat deze aan vervanging toe waren. Nu is dat veel minder geworden.
Ik heb ook ooit zo een goedkoop budget merk gehad, deze waren op na amper 30.000 km.
Persoonlijk zou ik voor kwaliteitsbanden gaan, goedkoop is bijna altijd duurkoop op termijn.
Finse Nokian is ook een kwalitatief goede keuze.
Reden: Onnodige quote
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Er is geen goed antwoord.. Ieder heeft zijn smaak.
Als de auto meer stil staat dan rijdt dan zou ik eerder zorgen dat de banden niet constant op de grond staan.
Als de auto meer stil staat dan rijdt dan zou ik eerder zorgen dat de banden niet constant op de grond staan.
-
op
- Donateur (4x)

Krizzie ik vind het antwoord van Marcel heel goed, een waarschuwing voor snel uitdrogende banden is precies wat ik zoek het is gewoon heel zonde om dure banden te nemen als je die moet wegdoen door droogtescheuren met ruim profiel. Michelins rijd ik met de daily vlot op in een paar jaar dus voor je aan verdrogen toekomt.
Ik zit nu aan Dunlop Sport Blurespons te denken, dus nu weer de vraag: is dat geschikt voor de hobbyauto? en wat zijn de ervaringen met platten na een tijdje stilstaan?
Ik zit nu aan Dunlop Sport Blurespons te denken, dus nu weer de vraag: is dat geschikt voor de hobbyauto? en wat zijn de ervaringen met platten na een tijdje stilstaan?
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Op het onlangs aangeschafte setje ALU59 velgen met Michelin Primacy banden (jaar 2020) staat "Made in China"phanot schreef: ↑za 10 jun, 2023 7:09...
...
-
op
- Donateur (4x)

made in China zegt niet zoveel, staat ook op mijn iPhone....
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Mijn ervaring met Vredesteins is weer heel anders; van de week nog een set Quatrac Pro's uit eind 2019 van een auto gehaald vanwege uitdroging.mba schreef: ↑za 10 jun, 2023 6:59Ik zou kiezen voor Vredestein of Continental. Daar maak ik dat verschijnsel droogtescheuren niet mee. En toch ook een prima band.
Maar goed, ook als er geen droogtescheurtjes in zitten wil je eigenlijk niet op een band heel veel ouder dan een jaar of 6-7 rijden IMO (en dan ben ik nog redelijk coulant hierin volgens mij). Het rubber wordt met veroudering ook keihard. Enige voordeel daarvan is dat je je banden nooit meer verslijt.
Ik snap overigens goed dat je in die situatie niet voor een kostbare A-merk band wil gaan. Ik denk dat je met geen van de 'B'-merken je echt een buil kunt vallen, en ik zou de keuze dan ook niet moeilijker maken dan het is. Je kunt labels en reviews erbij houden maar uiteindelijk is het belangrijkste dat je je er veilig op/goed bij voelt denk ik zo. Of dat nou met Sentury/Landsail/LingLong etc of met Michelin/Continental/Goodyear of iets er tussenin is. Ik neig zelf altijd naar Hankook.
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Probeer eens een paar hankook’s, net iets goedkoper dan Michelin en ik heb er meerdere gehad en nooit droogte scheurtjes gezien (geen garantie natuurlijk
).
-
Vyv
- Moderator + Donateur

We hadden het toch over autobanden en het merk Michelin?op schreef: ↑za 10 jun, 2023 16:15made in China zegt niet zoveel, staat ook op mijn iPhone....
-
gj900
- Donateur (9x)

Onder mijn 900 zitten sinds 2014 Hankooks, zien eruit als nieuw.
-
op
- Donateur (4x)

Het zijn de Dunlop Sport Bluresponse geworden, bij Stigter in Vianen.
Die vertelde dat uitdroging inderdaad heel veel voorkomt tegenwoordig.
Het stuurt erg fijn en rijdt heel goed. Ondanks dat de banden uit 2008 en 2012 die erop zaten er nog goed uitzagen, is het echt eenwereld van verschil!
Die vertelde dat uitdroging inderdaad heel veel voorkomt tegenwoordig.
Het stuurt erg fijn en rijdt heel goed. Ondanks dat de banden uit 2008 en 2012 die erop zaten er nog goed uitzagen, is het echt eenwereld van verschil!