Lpg-prijzen

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Lpg-prijzen

Bericht door silvandam » di 27 jun, 2023 13:22

Ik moet mijn 99 weer klaarmaken...

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » di 27 jun, 2023 13:45

Mistergadget schreef:
di 27 jun, 2023 13:20
Esso Amersfoort: 51.9 cent :D :lol:
Deze is altijd erg goedkoop maar je zou haast gaan denken dat deze prijs een foutje is. De meeste "goedkope" tankstations zijn al snel €0,10 duurder oftewel zo'n 20%. Anyway, zolang het kan gewoon profiteren van deze uitzonderlijke prijs. Vanaf 1 juli sowieso weer €0,06 accijns er bovenop. Of was het zelfs €0,07 :?:

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » wo 28 jun, 2023 9:43

De Esso aan de A1 na Amersfoort richting Hilversum is al tijden de goedkoopste aanbieder van LPG. Die prijzen geven ook een inkijkje in de marges die sommige andere tankstations pakken op lpg. De aanbieders langs snelwegen met LPG rond de 1,00 Euro per liter pakken klaarblijkelijk meer dan 100% marge op de LPG, als je weet dat het ook voor iets boven de 50 cent verkocht kan worden.

Afgelopen weekend trouwens voor 0,559 €/l LPG bij de Makro in Amsterdam getankt. Ook een mooie prijs.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » wo 28 jun, 2023 20:55

Er zit inderdaad vergeleken met benzine en diesel een zeer hoge marge op lpg:

https://www.unitedconsumers.com/tanken/ ... rijzen.asp#

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » wo 28 jun, 2023 21:10

Het verschil tussen de ene pomp en de andere is langs de snelweg veel groter dan bij benzine en diesel.
Er zijn snelwegpompen (veelal BP en Total) waar de lpg ca €0,65 of minder kost en pompen (veelal Texaco) waar dat € 0.95 of meer is.
In absolute prijzen is het verschil vergelijkbaar met de verschillen bij benzine, in relatieve prijzen is het verschil veel groter.
Het loont zelfs om dan maar 30 km verder te rijden op benzine.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » do 29 jun, 2023 9:34

De pomp bij Amersfoort aan de A1 is al jaren de goedkoopste die ik ken. Ik ben er dan ook regelmatig te spotten.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 29 jun, 2023 11:55

Hier in de regio zit het rond de 65 ct momenteel. Met uitschieters naar 90ct :shock: Ik zie de laatste jaren regelmatig het beeld dat een pomp de lpg prijs ineens flink omhoog gooit in vergelijking met de andere pompen in de buurt. Om vervolgens na een aantal maanden helemaal te stoppen met lpg verkoop. Omdat er toch niemand meer om kwam?

Er zit in elk geval een duidelijk dalende lijn in het aantal lpg punten. In Nederland gaat het nog redelijk, de directlease app is erg handig. In België en Duitsland is het de laatste jaren eerder regel dan uitzondering dat je omrijdt voor een tankstation dat aangeeft lpg te verkopen en dat er dan een stoffig defect bordje op de lpg pomp hangt, wat er dan zo te zien al heel lang hangt.
Het is een kwestie van goed plannen tegenwoordig. Ik ben blij dat ik bijna 600km actieradius heb op lpg :)

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » do 29 jun, 2023 23:49

9000-95 schreef:
do 29 jun, 2023 11:55
[...] Ik zie de laatste jaren regelmatig het beeld dat een pomp de lpg prijs ineens flink omhoog gooit in vergelijking met de andere pompen in de buurt. Om vervolgens na een aantal maanden helemaal te stoppen met lpg verkoop. Omdat er toch niemand meer om kwam?

Er zit in elk geval een duidelijk dalende lijn in het aantal lpg punten. [...]
Er zijn steeds minder auto's die op lpg rijden helaas. Maar de afname in het aantal verkooppunten voor lpg is gelegen in twee heel andere oorzaken. Het is namelijk niet vaak dat de betreffende tankstations verdwijnen, maar het is de lpg die uit het assortiment gaat. En dat is niet omdat er tegenwoordig minder van verkocht wordt in vergelijking met de andere brandstoffen. Want we weten ook dat de marge op lpg al snel het drievoudige is van de marge op de andere brandstoffen. Dus als je tank al onder de grond hebt liggen en de techniek hebt staan, dan blijf je gewoon lpg verkopen, want dat is nog altijd een mooie aanvulling op het assortiment.

Maar wat zorgt dan voor die afname van het aantal verkooppunten?

A. Een verkooppunt van lpg moet 'bemand' zijn. Er komen steeds meer onbemande tankstations, dus dan gaat de lpg uit het assortiment. Er zijn gelukkig ook aanbieders die creatief met dat voorschrift omgaan. Dan is de bemensing op afstand, door iemand die via een cameraverbinding meekijkt oid.

B. Een verrassende andere reden is woningbouw. Want de contour voor externe veiligheid bij een lpg tank is veel groter dan die voor de andere brandstoffen. Daarom heb je al nooit lpg bij tankstations die pal tussen de bebouwing staan. Maar vaak verdwijnt de lpg bij tankstations (vaak aan de randen van stedelijk gebied) zodat in de nabijheid gebouwd kan worden. De aanwezigheid van een lpg tank (en de contour die daarbij hoort) zou de mogelijkheid tot woningbouw anders verhinderen. De eigenaar van het tankstation wordt daar dan netjes financieel voor gecompenseerd vanuit de bovenplanse kosten.

Overigens doet het echt pijn om te zien hoe zo'n lpg tank ontmanteld wordt, want die wordt niet leeggepompt, maar dat laten ze een dagje affakkelen met een joekel van een brander die even de resterende duizenden liters lpg wegbrandt.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 30 jun, 2023 14:18

Handige app
DirectLease tankservice. Vooral voor lpg ivm prijs en openingstijden

Geen ervaring mee, maar van Zweden gangers op lpg
myLPG.eu

Btw €0,65.9 :D hier in de buurt

Meer dan 3.3 keer goedkoper dan de racing benzine 102 van tamoil die ik vd week in mijn 96 heb getankt.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » ma 03 jul, 2023 19:26

Na de accijnsverhoging van 1 juli 2023. Let vooral ook even op de schaalverdeling onderaan, stukken goedkoper dan goedkoop bij Neerduist:
Afbeelding

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » ma 03 jul, 2023 21:15

turbopilot schreef:
vr 30 jun, 2023 14:18
Handige app

Geen ervaring mee, maar van Zweden gangers op lpg
myLPG.eu
Goeie tip/app, bedankt!

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » di 04 jul, 2023 10:32

Ik heb die mylpg.eu app naar tevredenheid gebruikt tijdens enkele Zweden trips.

Bedenk wel: als het een locatie op een industrieterrein is (en dat zijn de meesten) dan zijn ze vaak op zondag en/of zaterdag gesloten en overdag zeer beperkt. Zo is het station in Karlstad op sommige dagen al om 16:00 uur dicht en die in Bralanda de meeste dagen juist tot 20:00 uur open. Het prijsverschil tussen LPG en benzine is overigens niet zo groot dus er echt voor omrijden/je route op aanpassen heeft weinig zin.

Wouter1973
Geregistreerd lid

Bericht door Wouter1973 » wo 23 aug, 2023 9:42

Grappig, hier ook een vaste fan van Esso Neerduist! En dus ook regelmatig te spotten daar. Het is de laatste tijd wel steeds afwachten of je er ook terecht kan. Vaak is één zijde bij de lpg pomp afgezet, en net zo vaak staan er aan de bruikbare zijde drie wachtenden voor je :?

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » wo 23 aug, 2023 10:08

Tot voor 2402 was eigenlijk de vaste prijsverhouding: lpg : diesel : benzine 1 : 2 : 2,5

Tegenwoordig is het eerder 1 : 2,5 : 3

Ik vind dat niet erg :D

rademaker
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door rademaker » wo 23 aug, 2023 14:32

Vorige week vrijdag nog bij Esso aan de A1 ten noorden van Amersfoort lpg getankt, inderdaad maar aan 1 zijde mogelijk. Kostte 59,9 cent per liter. Lpg rijders: happy drivers. Sta al decennia verbaasd dat zoveel autobezitters lpg afwijzen.

Plaats reactie