Uiteindelijk heb ik mijn 9-5 gevonden bij een garage tussen de sloperijen. Er was nogal wat werk aan. Hij had zijn onderhoud gehad, maar échte reparaties waren niet of provisorisch verholpen. Maar goed, proefrit gemaakt en de basis leek goed, en bovendien: slechts 2 eigenaars en slechts 195dkm. Dus de deal beklonken voor een lachwekkend laag bedrag.
In onderstaande lijst houd ik bij wat ik heb gedaan aan de Saab (bijgewerkt okt 2024). Grote dingen en kleine dingen, maar allemaal de moeite waard. Wat een fijne auto is het nog steeds! En doordat we het meeste zelf kunnen doen én Venyard hier om de hoek zit, blijven de kosten ook binnen de perken.
2023:
- Laswerk: linkerdorpel, achterste wielkasten en reservewielbak lassen, afwerken en spuiten. Qua tijd de grootste klus natuurlijk, maar gelukkig heb ik een schoonvader die dat allemaal kan

- Tectyleren gehele bodem
- Rechtsachterportier vervangen (parkeerschade)
- Bestuurdersportier vervangen (parkeerschade)
- Gehele auto gepolijst in 3 stappen
- DI Cassette vervangen
- Schakelpositiesensor vervangen (Peter Mink)
- Schakelkabel (tussen pook en bak) vervangen
- Turbo (Gareth G17) vervangen en geüpgraded naar TD04 inclusief intercooler en leidingwerk
- Stage 1 tuning B205e (Blacktop tuning)
- Ruitenwissermechaniek vervangen
- Gasveren motorkap en achterklep vervangen
- 4 velgen met nieuwe banden ALU66
- Afgebroken raamrolletjes vervangen
- Kleppendekselpakking vervangen
- Onderhoudsbeurt volgens schema
- Stoelverwarming herstellen (nieuwe schakelaars)
- Bekleding C-stijlen vervangen
- Zijknipperlichten vervangen voor donkere exemplaren
- Logo's motorkap en achterklep vervangen
- Radio vervangen voor nette originele radio
- SID vervangen voor nette SID met alle pixels werkend
- Climate control display vervangen voor net exemplaar met alle pixels werkend
- Stabilisatorstang voorzijde vervangen (Peter Mink)
- Airco pomp vervangen (Peter Mink)
- Koplampwisserbladen vervangen
- Motorkap vervangen voor net exemplaar
- "Stage 1,5" tuning door Dion HPT: tuning T7 Ecu, grotere aanzuigbuis turbo, vervanging luchtmassameter, vervanging van grijsgroene injectoren naar rode Viggen-injectoren
De eerste drie foto's zijn van bij de garage waar hij te koop stond, deze geven een indruk van hoe de Saab erbij stond. Op de laatste foto is een beetje de deuk in de rechtsachterdeur te zien.

De volgende foto's geven een indruk van het laswerk dat nodig was. Mijn schoonvader heeft dit gedaan, waar ik uiteraard erg dankbaar voor ben:)
Linkerdorpel, voor en na:

Reservewielbak, voor en na (of ja, nog niet afgewerkt natuurlijk):

Polijstwerk, voor en na:

Detail van polijstwerk, voor en na:

Meer foto’s volgen!