T7 Suite problemen na Trionic CANflasher-fix

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
9000-95
Donateur
Donateur

Re: T7 Suite problemen na Trionic CANflasher-fix

Bericht door 9000-95 » vr 09 jun, 2023 9:46

De noodzakelijke spanning hangt af van de flashchips in de ECU. En er kunnen verschillende merken gebruikt zijn met allemaal net even andere specs. Daarvoor moet je dan echt in de datasheets duiken, maar in de praktijk is er een vrij brede marge waarin het allemaal wel werkt.

Bij T5 is er minimaal één type chip gebruikt (ben het merk even kwijt) dat echt 17-18V nodig heeft, maar de kans dat je die treft is klein en de meeste T5 ecu's flashen prima op 15V.

Om een T5 ECU in de auto te flashen moet je in elk geval bij een 9000 een aparte programmeer spanning aanbieden, kan via dezelfde connector waarop ook de canbus aansluiting zit. Ik heb dat wel eens gedaan met een batterijtje van 3V, in serie met de boord spanning geeft dat 15V.

Spanning daling bij belasting van een voeding komt vooral voor bij ongestabilieerde voedingen, die zou ik sowieso niet gebruiken voor dit werk. Een beetje gestabiliseerde voeding zal hooguit een paar mV inzakken onder die paar honderd mA die een ECU trekt. Bij twijfel meten (met een betrouwbare meter, niet zo'n 10 euro ding).

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 09 jun, 2023 9:57

Dat kan wel, maar dan moet je dus 15 volt op de juiste pinnetjes zetten. Maar het is dus makkelijker om ze eruit te halen.

Bij T7 haal ik ze er overigens ook 99% van de keren eruit. Ik controlleer altijd VIN en IMMO van de ECU. Soms kom je er dan tegen waar al mee gerommeld is (en soms zie je dat pas in de software). Dan weet je dat je extra moet oppassen (er waren heel veel "tunes" rond die zaken sluimerend slopen...). Ook weet je dan dat je de ECU kunt wisselen, in geval van een crash. Toch best lullig dat denkt nog een uurtje bezig te zijn, en doordat er een draadeinde dol is, dat eerder 3 uur wordt...

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 09 jun, 2023 11:45

Dank voor de info, jongens. Mijn dank is weer groot.

Plaats reactie