Ultiem banden topic!

2002-2012
Plaats reactie
nvdb
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Ultiem banden topic!

Bericht door nvdb » wo 17 mei, 2023 11:40

Ha dank, de load is 93 V (volgens boekje), nu zitten er 97 V onder.
Kortom ik vraag weer om dezelfde specificaties.
Groeten

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » wo 17 mei, 2023 13:00

Zolang je niet voor lagere index dan in het boekje staat gaat is er niks aan de hand. Als je er 91V banden onder zet verslijt je die erg snel

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 17 mei, 2023 13:03

Precies! Mijn opmerking had ook moeten zijn: de juiste of hogere loadindex.
Zie nog wel eens 9-5 estates met en te lage loadindex. Zou mijn keuze niet zijn zal ik maar zeggen.

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » wo 17 mei, 2023 14:25

Een iets lagere snelheidsindex valt te overwegen (zeker bij winterbanden) afhankelijk van je rijstijl. Die index is gebaseerd op de topsnelheid van je auto, maar hoe vaak rijd je die?

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 17 mei, 2023 14:40

Wordt inderdaad vaker aanbevolen voor winterbanden, maar mocht je door Duitsland rijden en er gaat iets mis dan heb je een probleem. Want daar moet je banden hebben die voldoen aan de voorschriften voor je auto, dus als je auto 240 kan dan moeten de banden dat ook kunnen. Weet niet of de uitzondering nog geldt, maar ik meen me te herinneren dat de escape was dat je een briefje onder je voorruit moest leggen.
En ach, verschil in prijs met hogere snelheidsindicatie is ook zo groot niet meer, dus zou altijd op safe gaan. Maar je hebt wel volkomen gelijk; een 9-3 mag misschien op papier 210 kunnen, de forummers die dit ook daadwerkelijk gereden hebben zijn op 1 hand te tellen denk ik (even afgezien van alle getunede autos).

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » wo 17 mei, 2023 18:24

Funky Dude schreef:
wo 17 mei, 2023 14:25
Een iets lagere snelheidsindex valt te overwegen (zeker bij winterbanden) afhankelijk van je rijstijl. Die index is gebaseerd op de topsnelheid van je auto, maar hoe vaak rijd je die?
Maar, mocht je in Duitsland willen rijden en je krijgt een ongeluk dan heb je daar wel een probleem omdat je onder de specificaties van de fabrikant gaat. Andersom mag wel (hogere index)

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » do 18 mei, 2023 21:24

Hoewel het een voorgeschreven maat is vind ik die 215/55R16 een vreemde bandenmaat voor de 9-3NG; de 195/65R15 en de 225/45R17 zijn beiden ook voorgeschreven voor de 9-3NG en deze twee bandenmaten hebben bijna exact dezelfde afrolomtrek als de 205/55R16. Waarom is dan gekozen voor de bredere 215 16" versie als een voorgeschreven maat?

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » vr 19 mei, 2023 0:46

[]
De 195/65R15 H is alleen voorgeschreven voor de 1.8i en de 150 pk turbo versie. Voor de 175 pk en de diesel is op de 15 inch velg de 215/60 R15 94V voorgeschreven. De 195/65R15 heeft ook een lagere snelheidsklasse (H). Zowel de 15 inch als de 16 inch velgen zijn 6,5 inch breed en daar past een 215 brede band bij.
Reden: Onnodige quote verwijderd

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » za 07 okt, 2023 12:30

Een nieuw seizoen, een nieuwe bandentest (van AutoBILD deze keer): https://www.autobild.de/produkttests/ga ... 52631.html

Gedeelde eerste plaats voor de volgende twee Vierseizoensbanden: Bridgestone Turanza All Season 6 (108 V) en Michelin CrossClimate 2 SUV (108 W) in de maat 235/65 R 17.

Stukje uit het artikel voor wat de winnaars betreft:
Bridgestone und Michelin sind Testsieger
Schnee, Nässe, Trockenheit – unsere Testprobanden beim Ganzjahresreifen-Test der Allradler mussten sich bei allen Bedingungen beweisen. Nicht nur im Vergleich zu ihren Wettbewerbern, sondern jeweils auch gegen einen ausgewiesenen Spezialisten. Wie gut Ganzjahresreifen mittlerweile sind, unterstreichen die überdurchschnittlich guten Resultate vom neuen Bridgestone Turanza All Season 6 und von Michelins CrossClimate 2 SUV. Sie sind dann auch die Grundlage für den Doppelsieg der beiden Reifen in unserem Test.

Beispiel Slalom auf Schnee: Da räubern die Pneus von Michelin (Klassensieger) und Bridgestone (knapp dahinter) sicherer ums Eck als der beste Winterreifen. Und selbst auf dem verschneiten Handlingkurs mussten sich Bridgestones Turanza und Michelins Cross-Climate 2 SUV nur ganz knapp dem klassischen Winterreifen geschlagen geben.

Ziemlich sicher fährt man mit diesen vorbildlichen Reifen auch auf nasser Straße. Der Bridgestone hat beim Bremsen im Nassen die Nase ganz weit hinten, und das ist gut so. Der kürzeste Bremsweg beschert dem Turanza hier eine Top-Wertung. Unter dem Strich beweist unser Test eins ganz klar: Auch für Fahrzeuge mit Allradantrieb sind die Ganzjahresreifen-Sieger unseres Testparcours die richtige Wahl.

MartinvR
Geregistreerd lid

Bericht door MartinvR » za 07 okt, 2023 14:26

fozwart schreef:
wo 17 mei, 2023 18:24
Maar, mocht je in Duitsland willen rijden en je krijgt een ongeluk dan heb je daar wel een probleem omdat je onder de specificaties van de fabrikant gaat. Andersom mag wel (hogere index)
Je mag als ik het goed in Duitsland wel met een winterband met lagere snelheidsindex rijden mits je een sticker met die lagere snelheid op je dashboard hebt geplakt.
Zie https://www.anwb.nl/auto/banden/winterb ... -duitsland

Groet Martin

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » ma 27 nov, 2023 10:42

Ik moet 4 nieuwe banden 235/45r18 en toen ben ik even op de ‘gebruikte’ markt beland.
Daar kom ik de ‘tesla band’ van michelin tegen. De michelin Acoustic

Iemand ervaring met deze band onder een niet ev?

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » ma 27 nov, 2023 12:16

Nee, maar misschien wel belangrijk met betrekking to rijcomfort. Hij is bedoeld voor wel wat meer gewicht en heeft een lastindex van 98. Dat is beduidend hoger dan de 94 die Saab adviseerde. Waarschijnlijk is hij wel wat stugger. Wil niet betekenen dat dat verkeerd is maar wel iets om rekening mee te houden.

kww76
Geregistreerd lid

Bericht door kww76 » ma 27 nov, 2023 14:33

Ik vind de 6.5 inch velg te smal voor de 215 band.
In onderstaand overzicht zou ik het laatste rijtje gewoon weglaten.
Wat je wilt, is een optimale controle van de velg over de band, dus de velg en bandbreedte zouden naar mijn idee meer overeen moeten komen.
Ik heb de 215 banden op de 16 inch velgen gehad, en inderdaad wel comfortabel, maar als je ernaar kijkt dan lijkt het wel of de band lek is.
Zeker als je de auto parkeert met de wielen scheef. Bedenk ook eens wat zijwind doet met je auto als de banden een paar centimeter zijdelingse beweging toelaten.
Ook op een oldtimer heb ik eens een 195/60.14 band op een 5.5 inch brede velg gehad met hetzelfde resultaat.
Momenteel heb ik een 215/50.17 band op een 7.5 inch brede velg van Alfa Romeo en dat past prima. Het zou ook prima op een 7 inch velg passen.

https://www.bandenleader.nl/advies-band ... autobanden

Dan nog een algemene overweging over banden.
Ik begrijp niet zo goed waarom hier over goedkopere banden gepraat worden als het gaat om maatvoering, load index of snelheidsmarkering.
We rijden toch niet in een Fiat Panda?
Hoeveel verschil zit er nu tussen een optimale en een minder optimale maat/index/snelheid en vergelijk dat eens over de levensduur van je band.
Het is het enige stukje rubber die de auto op de weg houdt of ernaast en dan hebben we het over een paar tientjes meer of minder?
Sla de McDonalds een keertje over en investeer dat in rubber :)

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » ma 27 nov, 2023 21:13

fozwart schreef:
ma 27 nov, 2023 12:16
Nee, maar misschien wel belangrijk met betrekking to rijcomfort. Hij is bedoeld voor wel wat meer gewicht en heeft een lastindex van 98. Dat is beduidend hoger dan de 94 die Saab adviseerde. Waarschijnlijk is hij wel wat stugger. Wil niet betekenen dat dat verkeerd is maar wel iets om rekening mee te houden.
Thx voor je reactie.
Die acoustic banden schijnen heel stil te zijn, door het schuim in de band. Iets hogere Loadindex zou toch niet heel veel kwaad kunnen? Al die Tesla’s gaan over op all seasons.

ANWB:

Voor en nadelen van een hoge loadindex

Een hoge loadindex heeft voor- en nadelen;
Voordelen

hoger belastbaar, robuuster en hogere weerstand tegen beschadigingen
minder beweging in de wang van de band geeft meer stabiliteit, bijvoorbeeld in bochten of bij tegenwind
meer weerstand tegen overbelasting in noodsituaties bijvoorbeeld bij remmen of in een slip
Nadelen

hogere rolweerstand en dus hoger verbruik
zwaarder (hoger onafgeveerd gewicht én hoger verbruik)
iets lawaaiiger
duurder
Redenen om hogere loadindex te kiezen

De Autofabrikant schrijft een voor de auto geadviseerde minimale draaglast of loadindex (li) voor. Er mag niet een lagere li dan voorgeschreven worden gemonteerd. Een hogere mag wel. Voor een hogere wordt nog wel eens gekozen bij een sportieve rijstijl vanwege meer precisie, meer stabiliteit en een betere controle in bochten

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » ma 27 nov, 2023 21:49

Ik geef aan dat de band stugger zal aanvoelen. Geheel je eigen keuze. Vind je je eigen auto nu al een stuiterbak, dan zou ik het niet doen. Vind je dat hij wel iets stugger mag zijn dan is dat geen probleem. Het is meer een eigen keuze, qua band zal het geen probleem zijn voor je auto.

Plaats reactie