mba’s 9-5 1.9 TiD - Een Nieuw Avontuur

1997-2010
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: Reier's 900 T16 Special - End of an Era

Bericht door Vyv » di 22 nov, 2022 16:19

Ik was ook erg gecharmeerd van de TiD 16v, heb er in 3j bijna 100k km bijgezet. Bij mij zat er een Hirsch tune op, waardoor die vlot genoeg was en de automaat was een genot.
Hier een draadje, dan weet je wat ik allemaal tegenkwam; viewtopic.php?f=8&t=137777

Vond dit een mooie velg voor de Dame, was maar 17 inch maar leek in de praktijk groter. Status RDW zegt export :|
Afbeelding

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: Reier's 9-5 DE - A New Era

Bericht door Vyv » ma 03 apr, 2023 21:00

Topic op verzoek van Reier afgesplits naar dit nieuwe topic.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » do 27 apr, 2023 18:27

Zo. Bijna een maand na de topic-split, waarvoor dank Vyv, heb ik eindelijk weer 'ns even tijd om weer 'ns een update te plaatsen hier.

Een krap half jaar na aanschaf van de 9-5 ben ik dik 30.000km en een hoop sleutelwerk verder. Hij bevalt nog altijd erg goed, en om die reden heb ik in de afgelopen maanden stapsgewijs wat preventief werk gedaan om er nóg meer van te kunnen genieten. Waar ik bij mijn 900 altijd heel veel plannen had en het er zelden van kwam, probeer ik dat met deze auto anders aan te pakken.

De eerste verandering sinds de laatste post is wéér een set wielen. Via via kreeg ik een onweerstaanbare deal aangeboden voor een set Anniversary velgen met goede Michelin winterbanden. De set waar ik op reed schoof door naar een 9-3, kwam weer goed uit allemaal.

Afbeelding
Ik denk toch wel mijn favoriete 17" velg voor een Dame Edna.

De volgende stap was onderstel; Ik had al vrij snel na aanschaf van de 9-5 besloten dat schokdempers en veren wel een keer vervangen mochten (voor Aero materiaal). Toen de planning voor de wintersportvakantie met familie uitwees dat mijn auto eigenlijk de meest geschikte kandidaat zou zijn voor het retourtje Italië, werd het tijd om dat serieus op te pakken! Voor de voorkant heb ik de complete veerpoten buiten de auto opgebouwd, Koni Special Actives, Aero veren, alle montagemateriaal nieuw (met zo min mogelijk gebruik van 'eigen merk' artikelen). Voor de achterkant heb ik, na lang wikken en wegen, besloten een nieuwe Load Leveling Kit te bestellen bij Hedin/Orio. Ze hadden er nog een paar, en zo te zien was ik precies op tijd; inmiddels is het niet meer leverbaar. Een beetje een diepte investering, maar ik ben super blij met de keuze. Rijdt zoals ik wil dat een 9-5 rijdt, blijft altijd horizontaal liggen ongeacht de belading, simpelweg briljant!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit alles was zo'n twee dagen voor ik wegging afgerond, incl een rondje uitlijnen. De retourtrip Italie ging feilloos, zowel heen als terug heb ik zelf zo'n 80% van het rijden gedaan, met halverwege de dag een pauze waar een van mijn reisgenoten een stuk reed. Beide dagen was ik zo'n half uur na het uitstappen alweer vergeten dat ik net 1100km had weggetokkeld in de auto, geen centje pijn!

Afbeelding
Herkennen jullie de dakkoffer nog van de trip naar Zweden afgelopen zomer? Hij staat een 9-5 ook verrassend goed!

Een ander puntje, typisch voor een 9-5 1.9 TiD, was de versnellingsbak. Hoog bijgeluid in z'n vijf, schakelde mweh vooral van 2 naar 3 en terug, die vond het na drie ton duidelijk niet meer zo leuk als op dag één. Ik wist dit bij aanschaf van de auto, heb het gebruikt als afdingpunt, en heb sindsdien met enige regelmaat in Zweden de voorraad en prijzen gepeild. Deze bakken zijn immers, voor zolang het duurt, nog 'gewoon' nieuw leverbaar en best vriendelijk geprijsd. Mijn oorspronkelijke plan was om het zo lang mogelijk uit te stellen, en dan direct koppeling en vliegwiel mee te pakken. Toen ik op werk een mailtje kreeg met wat aanbiedingen vanuit Zweden, waar onder andere een 9-5 1.9 TiD handbak tussenzat voor 50% van de portaalprijs, kon ik de verleiding niet weerstaan..

Afbeelding

Ik dacht nog weg te komen met alleen de bak wisselen en koppeling/vliegwiel laten zitten, maar na demontage bleek het vliegwiel toch wel redelijk aan z'n einde te zijn. Doorbijten dan maar, en op een maandagmorgen onderweg naar Apeldoorn kon ik gelukkig erg vroeg terecht bij een van de bekende onderdelen adressen om een koppeling en vliegwiel op te pikken zodat mijn auto de werkplaats niet te lang zou hinderen.

En zo rij ik nu rond! Onderstel fris, bak/koppeling/vliegwiel fris, een setje Conti's die over bleven op werk om de 17" Anniversary's; ik geniet elke dag weer in die auto. Dat er nog vele kilometers mogen volgen! :)

Volgende stap wordt, denk ik, toch echt de beoogde set 18" velgen! Of toch eerst een nieuwe voorruit...

Viking13
Donateur
Donateur

Bericht door Viking13 » do 27 apr, 2023 19:19

Nice Reier, ziet er goed uit👍
Veel veilige kilometers!

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » do 27 apr, 2023 19:20

Het is een genoegen om zo nu en dan je reisgenoot te zijn in deze slee. Ik ben erg benieuwd hoe het rijdt met alle upgrades die je hebt gedaan.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » do 27 apr, 2023 21:34

Mooi werk! En die velgen zijn prachtig, een van de mooiste onder een DE. Is dit die spotgoedkope set die kort op marktplaats stond? Was echt een schijntje wat daar voor gevraagd werd.

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » do 27 apr, 2023 23:39

Mooie auto!

Parallel
Geregistreerd lid

Bericht door Parallel » di 02 mei, 2023 22:40

Ziet er netjes uit. Mooie upgrades!

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » wo 03 mei, 2023 9:16

Dank voor de leuke reacties! Ik ben erg blij met de auto, dus ik hoop dat ‘ie het nog lang volhoudt. :)
Gele aero schreef:
do 27 apr, 2023 21:34
Is dit die spotgoedkope set die kort op marktplaats stond?
Dat denk ik niet, ik heb ze via een vriend van een vriend. Verwacht eigenlijk niet dat ‘ie ze ook online heeft gehad.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » wo 03 mei, 2023 9:50

Mooie kleur, sprak de ervaringsdeskundige :wink: . Goeie upgrades. Fijen wagen. Dank voor de foto van de nivomats. Zo gemonteerd, kun je mooi zien dat ze dikker zijn dan normale.
:-D :-D

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » za 20 mei, 2023 17:26

Wel in het km-standen topic gepost, maar niet hier;

Afbeelding

Dat is zo'n 34000km in een maand of 7. Verbaas mezelf elke keer weer dat het zo hard gaat..

Verder geen noemenswaardige updates. Ik heb een aircopaneeltje gescoord met onbeschadigde stoelverwarmingsknopjes, beetje overkill maar ik word wel blij van zulke details :D .

We kachelen lekker door! :O:

DV 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door DV 9-3 » za 20 mei, 2023 18:41

Prachtige auto blijf ik 't vinden, Reier! Die gaat de 666.666 ook nog wel halen als je zo doorgaat lijkt me. :wink:

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » za 20 mei, 2023 19:04

Dat is toch alweer 2000 liter diesel opgestookt :O:

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Reier's 9-5 TiD - A New Era

Bericht door reiernumans » za 10 jun, 2023 17:52

Ik hintte er eerder in dit topic al naar; al sinds aanschaf van deze auto wil ik overstappen naar 18" velgen. Onlangs heb ik een leuk dealtje kunnen maken op een setje Hirsch velgen in zeer matige staat. Het heeft even geduurd voor ik ze onder de auto vandaan kon halen waar ze op zaten, maar sinds dat moment is het allemaal vrij snel gegaan. Nog geen uur nadat we de velgen van de auto af hadden, kwam er toevallig een vertegenwoordiger van een velghersteller langs op mijn werk. De beste man was erg overtuigd van hoe goed ze zijn, en de prijzen waren best vriendelijk. Tijd om die gasten aan het werk te zetten! In de tussentijd bestelde ik een set all-season banden, zodat ik van twee sets velgen/banden naar één kan nu ik toch vier nieuwe banden ging kopen. Uiteraard in de enige juiste bandenmaat voor 18" op een 9-5; 235/40R18. Zie hier het resultaat!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn telefoon is inmiddels lekker vol aan het lopen met foto's van m'n eigen auto, ik draai meerdere keren om tijdens het weglopen om nog even terug te kijken naar de auto, man wat smoelt dit lekker zeg!

DV 9-3
Donateur
Donateur

Re: Reier's 9-5 TiD - A New Era

Bericht door DV 9-3 » za 10 jun, 2023 19:20

Héél fraai!

Een waardig opvolger van je onvolprezen 900 Classic! :wink:

Plaats reactie