Getroffen door een Zilveren Pijl.. Opnieuw in lange winterslaap...

1978-1993
Gesloten
Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl.. Bijna trouwen.

Bericht door DV 9-3 » do 20 apr, 2023 15:17

Tsss.... Dat '900 type 3' de achterliggende gedachte was achter de typenaam 9-3, dat heb ik nooit geweten...

Sterkt wel dat ik de 9-3 nog altijd meer en meer ga waarderen als de SAAB met 't meeste SAAB DNA sinds de 900 classic.

Gebruikersavatar
davidd
Donateur
Donateur

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl.. Bijna trouwen.

Bericht door davidd » wo 26 apr, 2023 20:38

Sapphire schreef:
do 20 apr, 2023 14:13
dat feitelijk een nieuw model was ontstaan en ze ‘m maar 9(00)-3 noemden.
:offtopic: Waar komt de 9-5 dan vandaan?

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl.. Bijna trouwen.

Bericht door Vyv » wo 26 apr, 2023 20:54

Uit Zweden :badteeth1:

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl.. Bijna trouwen.

Bericht door Saapie » wo 26 apr, 2023 21:08

De 9-5 is de opvolger van de 9000. Dus 9-met 4 nullen. Humm dan zou het een 9-4 moeten zijn

Gebruikersavatar
Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl.. Bijna trouwen.

Bericht door Tjøørd » wo 26 apr, 2023 21:14

davidd schreef:
wo 26 apr, 2023 20:38
:offtopic: Waar komt de 9-5 dan vandaan?
Het moest 'groter' zijn dan 9000, want die volgde hij op, maar 90.000 was niet heul mooi. 9^4 = 6561, dus nog steeds minder dan 9000. Daarom 9^5, dus 9x9x9x9x9 = 59049. En die reeks bood ook weer mooi ruimte voor modellen eromheen, zoals de kleinere 9-3/9^3.

Althans, die theorie heb ik ooit gehoord.

Gebruikersavatar
ghulst
Geregistreerd lid

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl.. Bijna trouwen.

Bericht door ghulst » wo 26 apr, 2023 21:25

Of gewoon op basis van de concurrentie.
De nieuwe Saab 900 die concurreert met de 3-serie, dus 9-3
En de nieuwe Saab 9000 die concurreert met de 5-serie, dus 9-5.

Gebruikersavatar
Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl.. Bijna trouwen.

Bericht door Marius0404 » wo 26 apr, 2023 22:30

volgens mij was het toch gewoon retro: na 92, 93, 95/6, 99 en de tussenstapjes 900 en 9000 ging het terug naar 9-3 en 9-5.

opeenvolgende nummers zijn best lastig, zoals Peugeot merkte: 305, 306.. 309 en wat moet je dan.

Polestar zet nu alles achter en door elkaar en nummer verder; eer die aan de 9000 zijn :lol:

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl.. Bijna trouwen.

Bericht door Style&Co » do 27 apr, 2023 9:34

ghulst schreef:
wo 26 apr, 2023 21:25
Of gewoon op basis van de concurrentie.
ik denk dat je dicht bij de waarheid zit... ik denk obv segment (waarbij Saab de segmentletters in getallen uitdrukte). Bood qua portfoliostrategie ook meer kansen zoals later bleek met de 9-2, 9-4 en 9-7. Met 900 en 9000 (en 99, 90 en oudere modellen) was dat lastiger. En groter model zou dan 90000 moeten worden en een A segment auto een 9

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl.. Bijna trouwen.

Bericht door DV 9-3 » do 27 apr, 2023 9:46

Maar de '9' blijft in ieder scenario refereren aan Saab's grootste succes....

Super72
Geregistreerd lid

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl.. Bijna trouwen.

Bericht door Super72 » di 05 sep, 2023 9:28

Hoe staat het met dit project nu? :D

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl.. Bijna trouwen.

Bericht door DV 9-3 » di 05 sep, 2023 9:59

Veel andere klusjes (en klussen) aan alle andere Saabjes kregen voorrang de afgelopen maanden. Die zijn inmiddels bijna afgerond. Dan komt deze weer aan de beurt. Er is met dit project nog altijd van mij uit geen tijdsdruk, wat in het vat zit…😊

Gebruikersavatar
jan old skool
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl.. Bijna trouwen.

Bericht door jan old skool » do 07 sep, 2023 20:26

Heb hem al n paar keer in real live mogen aanschouwen. Grondig, zeer grondig wordt t aangepakt. Complimenten.

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl.. De rit naar huis.

Bericht door DV 9-3 » zo 30 mar, 2025 9:42

Nou, de rit naar m'n hangaartje gisteren was 'n bijzondere belevenis.
Voor 'n bijna veertig jaar oude Saab voelt 'ie verbazingwekkend strak. Een soort 'Back to the future'-achtige ervaring vond ik 't. Voelt echt als rijden met 'n Oldtimer, terwijl de levendig opgeroepen herinneringen uit m'n folie jaren me deden beseffen zelf ook 'n oldtimer te zijn. Zij het wat minder strak. :wink:

Afbeelding

Na de eerste grondige wasbeurt sinds 30+ (!) jaar, deed 'ie z'n naam eer aan en stond 'ie er in mijn beleving van buiten en van binnen bijzonder fraai bij.

Afbeelding

Tjonge... Een keurig bewaarde, niet gerestaureerde en onverprutste, 86-er Saab 900 Silver Arrow...

Afbeelding

Het is wat!

Afbeelding

Vandaag er weer mee op pad, morgen ook. Langzaam alle techniek wakker maken.

Afbeelding

En die opgetrompte dubbelloops... Wat staat die 'm toch lekker.

Afbeelding

Benieuwd om 'm de komende tijd verder te gaan vervolmaken en er af en toe mee rond te meanderen.

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl.. De rit naar huis.

Bericht door Style&Co » zo 30 mar, 2025 9:59

Prachtig! Silver Arrows ziin toch een van de leukste special editions van een 900 ooit verkocht (n=84)

Welke functie heeft de tweede mistlampknop?

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl.. De rit naar huis.

Bericht door DV 9-3 » zo 30 mar, 2025 10:09

Geen meer. Zaten breedstralers onder maar dat vond ik niet mooi. Komt nog 'n blind kapje in. AC knop gaat wel werken, als de AC afgemaakt is.

Gesloten