Inmiddels heb ik de 99 bijna 2 jaar en geniet er volop van. Toen ik hem kocht was ie al goed, heb voornamelijk zaken naar eigen smaak veranderd wat in mijn geval betekent zoveel mogelijk teruggebracht naar origineel. Er zit nauwelijks roest aan, dat kan ik echter niet zeggen van de velgen die bij aankoop al behoorlijk aangetast waren. Lang getwijfeld wat met de wielen te doen. Vervangen voor iets leuks? Laten stralen en poedercoaten? Zelf opknappen? Had zelfs al een wisselset vergelijkbare wielen in iets betere staat gekocht. Eenmaal thuis bleek het 3x een 5j en 1x een 5 1/2j wiel te zijn. Op mijn 99 horen 5 1/2j wielen, de 5j was voor auto's met een 4-bak.
Zo zagen m'n wielen eruit:
Heb uitgebreid gekeken naar wat ik mooi vind, deze en gene gesproken, ervaringen van anderen gehoord, resultaten gezien van zelf opgeknapte wielen en prijs opgevraagd van stralen, poedercoaten en spuiten. Veel foto's bekeken van 99's met lichtmetaal eronder en daarbij kwam ik telkens toch weer terug op m'n huidige wiel. Inca's zijn mooi maar vooral onder een turbo en wellicht auto's met nog de oude grille. US turbo ook een mooi wiel maar kan niet zeggen dat ik het mooier vind dan die stalen originele. Ronal velgen (of Minilites) vind ik er prachtig onder staan maar vrees dat ik er de centen niet voor over heb. Het plan was dus om dan toch maar voor origineel te gaan én een poging om dat zelf te gaan proberen te doen. Het leek me dat het er niet veel lelijker op kon worden en ik na afloop iig een ervaring rijker zou zijn. Kon daarna altijd nog besluiten om voor andere wielen te gaan. De enige graadmeter is of ik zelf al dan niet met het resultaat zou kunnen leven. Omdat de 96 enige tijd bij de garage verbleef ivm wat APK reparatie de 99 in de schuur gezet en wiel voor wiel aangepakt.
Gestart met schuren. Met een staalborstel op de boormachine de ergste roest eraf en daarna eindeloos schuren. Dat vraagt wat geduld maar dat ben ik wel gewend van een andere hobby van me (beeldhouwen).
In de primer. Vooral goed en secuur afplakken zodat er straks geen lelijke waas op de banden achter blijft.
Het resultaat. Niet smetteloos maar alleszins acceptabel. Ondanks het schuren was op enkele plaatsen de roest dusdanig ingevreten dat je daar nog oneffenheden ziet, wat kleine deukjes. Ik ben blij met het resultaat en kan er prima mee leven.
Toen ik het wiel rechtsvoor op de assteun zette zag ik wat groens onderuit het spatbord steken. Kon het vrij eenvoudig eruit pakken, het bleek het relais van m'n koplampwissers te zijn. Wat een leuk cadeau om na die paar jaar nog van je auto te ontvangen. Met het vervangen van de radiateur was ik er al achter gekomen dat dit relais ontbrak. Heb de motor van de wissers niet teruggeplaatst omdat ik dat toen niet gemakkelijk voor elkaar kreeg. Acheraf gezien had ik het voorfront los moeten halen maar da's toen niet gebeurd. Inmiddels weet ik dat het motortje nog goed is en had ik in Piershil al een vervangend relais aangeschaft. Deze is echter oranje terwijl ik op foto's altijd een groene voor die wissers zie zitten in 99's van de leeftijd van de mijne. De 6 contacten zitten op dezelfde plaats maar ik heb geen idee of die dan ook eender is, dat konden ze me in Piershil ook niet vertellen. Als ik het motortje terug ga plaatsen eerst dus maar de groene proberen.
Op NatSaab bleek, na op diverse plaatsen bij aankomt even gestopt en traag verder gereden te zijn, de temperatuur erg hoog op te lopen. Kon de auto nog op z'n plek zetten maar toen ging de meter toch richting rood. Even daarvoor was de ventilator kort aangesprongen, met een lichte daling tot gevolg. Het leek me dat ik daar wel veilig mee thuis kon komen. Achteraf misschien wel naief. De altijd in de auto aanwezige extra koelvloeistof was op dat moment ergens anders harder nodig.
Op de terugweg reed ik bij de afslag naar ons dorp in een file sluipverkeer. Even verderop was wat gebeurd en men ging massaal de snelweg af. De spoorwegovergang iets verderop deed de temp nog wat verder stijgen en ik was dan ook blij dat ik de auto zonder kleerscheuren onder de carport kon zetten. Meteen maar gekeken wat er aan de hand was. Het viel me al langer op dat de ventilator nooit lang draait, meestal maar een tel of 10 wat nou niet echt zorgt voor flinke temperatuurverlaging. Ik probeerde de thermoswitch door te lussen om te kijken of de ventilator sowieso wel werkt en niets. Het bleef akelig stil. Eerst maar eens de zekering controleren. Niks aan te zien. Bij nadere inspectie, beetje mee draaien etc. sloeg de fan meteen aan en voelde ik dat de pool behoorlijk heet was. Contacten opgeschuurd en andere zekering geplaatst. Alhoewel deze niet doorgebrand was zag je wel dat aan beide kanten de zekering was ingebrand op de plekken waar ie geklemd zit. Met opgeschuurde contacten en een nieuwe zekering draaide de ventilator langer dan ooit. Het zou me niet verbazen dat met slecht contact de weerstand soms zo groot is en veel warmte ontwikkeling in de zekeringkast heeft dat ie, of maar even draait, of helemaal niet zoals bij thuiskomst. Komende tijd in de gaten houden of, en zo ja hoe lang, de fan gaat draaien.
Op dit moment komt er andere bestrating in de carport en mag de 99 even in de tuin staan. Dat detaillering soms over niks gaat (en eigelijk geen enkel belang heeft) blijkt wel uit de laatste verandering die ik heb uitgevoerd. Toen ik de auto kocht zaten er op beide portieren stickers over de plek waar het kenteken gegraveerd is. Er stond op 'auto + radio gemerkt'. Het was een blauwe VAG-sticker, wel periode, maar niet merk-correct. Ik ging me steeds meer storen aan die plakkers dus hebben ze het veld geruimd.
Ja, véél mooier...