3" downpipe zin of niet?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
TobiasPutman
Geregistreerd lid

3" downpipe zin of niet?

Bericht door TobiasPutman » wo 05 apr, 2023 23:12

Na een beste tijd weer eens wat tijd om aan de Saab te knutselen, mag ook wel weer want de uitlaat is aan vervanging toe binnenkort. Als het dan toch zo ver lijkt het me wel wat om er een iets sportiever model onder te zetten. Ik dacht zelf aan een catback van Maptun. Ik wil het nog wel enigszins beschaaft houden aangezien ik ook nog bij klanten voor de deur moet staan, maar als ik hem intrap mag het wel wat klinken. Voor zover ik kan vinden is de Maptun dan een vrij degelijke optie.

Nu zat ik er alleen tegelijk maar even mee of het ook zin heeft om, als ik dan toch bezig ga, er direct een (maptun?) 3" downpipe met racekat onder te zetten. Het gaat om een B207e met Hirsch stage 1 tuning. Voegt dit wat toe of kan ik de centen dan beter (eerst) in andere delen steken?

Ben sowieso van plan er nog een veerpootbrug op te zetten en wanneer het aan vervanging toe is wat sportievere vering/demping te plaatsen.

Super72
Geregistreerd lid

Re: 3" downpipe zin of niet?

Bericht door Super72 » do 06 apr, 2023 7:56

Wat beoog je te bereiken met deze modificatie? Meer geluid, of meer vermogen?
Dat gezegd hebbende: ik heb de door jou aangedragen set-up onder mijn Viggen. Drie inch downpipe, racekat en einddemper, allemaal van MapTun. Wat het pk-technisch doet, durf ik je niet te zeggen, omdat er bij mij motorisch nog meer is aangepast. Maar qua geluid moet je je er geen al te grote voorstellingen van maken: hij krijgt wat meer 'bas' (het geluid is laag en volgens omstanders kun je horen 'dat er wel iets aankomt'), maar niet per se meer decibellen. Krachtig, zonder de grenzen van de beschaving te overschrijden, zeg maar. Waar je dan achter het stuur verrassend weinig van meekrijgt. Wil je dat óók, dan zou ik je een open luchtfilter (cold air intake) aanraden. Niet ieders kopje thee, maar wel effectief als het om aanzuiggeluid gaat.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 06 apr, 2023 8:06

3" downpipe geeft je een snellere en potentieel eerdere spool-up, potentieel meer koppel en meer vermogen. Uiteraard moet dit gepaard gaan met een software upgrade van de motor ecu (tuning), en moet andere hardware dit ook aan kunnen. Denk, injectoren, koppeling,...

Site van maptun geeft overigens leuk overzicht over wat je kunt verwachten. Al zou je voor de software (en hardware) natuurlijk ook naar anderen uit kunnen wijken ;-)

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » do 06 apr, 2023 11:02

Als je dit soort dingen gaat doen neem dan ook meteen de intercooler mee.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 06 apr, 2023 12:12

Wat mij betreft komt de intercooler zelfs voor de 3" downpipe. Houdt je vermogen dat je met Stage 1 krijgt stabiel bij opgewarmde motor en warmer weer. Die stabiliteit zou ik zelf prefereren.

Maar zoasl EVO ook al aanduidt, om profijt te hebben van de 3" downpipe moet je eigenlijk minimaal naar Stage 2 upgraden.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 06 apr, 2023 16:28

ik vond het een kleine investering met relatief veel resultaat: wanneer je toch moet ga voor 3 inch.
Neem ff de bevestigingsring op de turbo mee: dat maakt het lassen makkelijker!

TobiasPutman
Geregistreerd lid

Bericht door TobiasPutman » do 06 apr, 2023 17:01

Super72 schreef:
do 06 apr, 2023 7:56
Wat beoog je te bereiken met deze modificatie? Meer geluid, of meer vermogen?
Dat gezegd hebbende: ik heb de door jou aangedragen set-up onder mijn Viggen. Drie inch downpipe, racekat en einddemper, allemaal van MapTun. Wat het pk-technisch doet, durf ik je niet te zeggen, omdat er bij mij motorisch nog meer is aangepast. Maar qua geluid moet je je er geen al te grote voorstellingen van maken: hij krijgt wat meer 'bas' (het geluid is laag en volgens omstanders kun je horen 'dat er wel iets aankomt'), maar niet per se meer decibellen. Krachtig, zonder de grenzen van de beschaving te overschrijden, zeg maar. Waar je dan achter het stuur verrassend weinig van meekrijgt. Wil je dat óók, dan zou ik je een open luchtfilter (cold air intake) aanraden. Niet ieders kopje thee, maar wel effectief als het om aanzuiggeluid gaat.
Beetje van beide, de catback gaat vooral voor het geluid (en als je toch moet vervangen, dan direct maar iets 'leuks'). Wat meer bas en krachtig zonder herrie klinkt als precies wat ik zoek!
evo schreef:
do 06 apr, 2023 8:06
3" downpipe geeft je een snellere en potentieel eerdere spool-up, potentieel meer koppel en meer vermogen. Uiteraard moet dit gepaard gaan met een software upgrade van de motor ecu (tuning), en moet andere hardware dit ook aan kunnen. Denk, injectoren, koppeling,...

Site van maptun geeft overigens leuk overzicht over wat je kunt verwachten. Al zou je voor de software (en hardware) natuurlijk ook naar anderen uit kunnen wijken ;-)
De hoop was inderdaad hiermee iets eerder de turbo op te pakken, en onderweg ook nog een paar pk's mee te snoepen. Injectoren zijn, voor zover ik zo weet, orgineel. Koppeling is in 2021 vervangen. Ik zit verder wat mij betreft niet echt vast aan Maptun, maar die hebben zo'n lekker overzichtelijke site voor onderdelen haha!

Ik vind de downpipe van Maptun wel redelijk prijzig met €850. Tips voor alternatieven zijn altijd welkom ;-) .

Qua mensen die de intercooler noemen:
Had ik ook al aan gedacht en wat over gelezen ja. Is ook wel weer ~€680 voor een do88. Nou is dit het zeker wel waard, maar ik zat vooral aan downpipe te denken omdat ik toch met de uitlaat bezig moet. Intercooler staat wel op de wenslijst.

Als downpipe + tuning een eind boven de €1000 ofzo uit gaat komen gaat het plan denk ik ook eerst weer de plank op en hou ik het eerst bij de catback, want die moet toch. Moet verder toch een beetje een vakantiecentjes project blijven en moet het verder thuis ook wat kunnen verantwoorden :oops:

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 06 apr, 2023 17:08

Steve-O schreef:
do 06 apr, 2023 12:12
Wat mij betreft komt de intercooler zelfs voor de 3" downpipe. Houdt je vermogen dat je met Stage 1 krijgt stabiel bij opgewarmde motor en warmer weer. Die stabiliteit zou ik zelf prefereren.
Zeker mee eens. Ik zou altijd met IC beginnen. Bij een automaat al helemaal.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 06 apr, 2023 17:26

Is niet echt een issue bij een nette stg 1. Als je voor de max bar peekaas gaat..., alles over de rooie douwt..., dan ja... dan worden die kleine turbo's ware vlammenwerpers. Meer hitte dan wat anders...

Heb even gemist uit welk jaar de TS zijn 1.8t is. Maar als ie pre 2007 is heeft ie de kleine injectoren meegekregen. Wil je dan boven stg 1 uit komen raad ik aan de dp te laten voor wat het is en voor een td04 van de Aero te gaan icm met grotere injectoren. Zit je met leuke software meteen op zo'n 250pk. Das meer dan je originele turbo ooit zal halen, ook met IC en 3" DP.

Is de 1.8t van de TS uit 2007 of later zou ik ook de turbo van de Aero adviseren, maar in dat geval kunnen de injectoren blijven zitten.

Bovenstaande geld overigens voor als de TS zicht richt op iets meer vermogen dan boven stg1... want alles kan natuurlijk ;-)

TobiasPutman
Geregistreerd lid

Bericht door TobiasPutman » do 06 apr, 2023 17:42

evo schreef:
do 06 apr, 2023 17:26
Is niet echt een issue bij een nette stg 1. Als je voor de max bar peekaas gaat..., alles over de rooie douwt..., dan ja... dan worden die kleine turbo's ware vlammenwerpers. Meer hitte dan wat anders...

Heb even gemist uit welk jaar de TS zijn 1.8t is. Maar als ie pre 2007 is heeft ie de kleine injectoren meegekregen. Wil je dan boven stg 1 uit komen raad ik aan de dp te laten voor wat het is en voor een td04 van de Aero te gaan icm met grotere injectoren. Zit je met leuke software meteen op zo'n 250pk. Das meer dan je originele turbo ooit zal halen, ook met IC en 3" DP.

Is de 1.8t van de TS uit 2007 of later zou ik ook de turbo van de Aero adviseren, maar in dat geval kunnen de injectoren blijven zitten.

Bovenstaande geld overigens voor als de TS zicht richt op iets meer vermogen dan boven stg1... want alles kan natuurlijk ;-)
Het is een 2005 (handgeschakeld 5-bak). Ik rij over het algemeen vrij normaal, geen gekke toeren (haha) uithalen. Voelt gewoon wel erg lekker om met invoegen of inhalen even stevig gas te kunnen geven en overal voorbij te vliegen. 250pk is wel zo ver als wat mij betreft hoeft, klinkt erg uitnodigend, mooi getal :D . Naar wat ik gelezen had moet ik bij het plaatsen van een TD04 ook olie- en waterleidingen vervangen toch? Klinkt heel leuk (en raak er wel van overtuigd de downpipe lekker te laten voor wat ie is) maar kost ook wel weer een lieve duit? Of valt dat wel wat mee tov een downpipe? Sowieso hoop meer pret lees ik wel.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 06 apr, 2023 17:46

de hele uitlaat heeft ook geen zin, na de 3 inch downpipe is de meeste lucht al gekoeld genoeg voor klein pijpje.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 06 apr, 2023 18:00

Klopt, leidingwerk dien je dan ook mee te nemen.

Op zich krijg je dan de Aero motorisering, op wat details na (zoals nokkenassen, filterbox). Is een leuke upgrade, tov wat de Garrett kan leveren.

Als ik een 1.8t boven stage 1 zou moeten laten uitkomen, zou ik (net als SAAB eigenlijk doet), investeren in een grotere turbo en grotere injectoren.

TobiasPutman
Geregistreerd lid

Bericht door TobiasPutman » do 06 apr, 2023 19:43

Hm bedankt allen! Downpipe gaan we lekker laten zitten. Dan maar eens voorzichtig rond gaan kijken voor een andere Turbo, injectoren, en het benodigde kabel en leidingwerk. Toevallig nog goede tips waar dit allen te bemachtigen? JenD? RenD? Elferink? En wat zo ongeveer de kosten van zo'n grap worden?

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 06 apr, 2023 19:55

Bij Ronald: https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... D55564941U

Meteen vragen of ie de leidingen er ook bij heeft... en wellicht de injectoren? Alhooewel ik dan eigenlijk liever voor nieuwe zou gaan. Kosten je de kop niet. Ik plaats doorgaans 550cc van Bosch. Prima injector voor prima prijs.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 07 apr, 2023 10:44

spaar jezelf kosten met 3 inch dp want het ding wordt daar geknepen wanneer je meer pk en nm krijgt.
Idem voor de ic

Plaats reactie