afstellen handrem voorwielen

1967-1984
Plaats reactie
G.J. Hallink
Geregistreerd lid

afstellen handrem voorwielen

Bericht door G.J. Hallink » ma 05 sep, 2022 21:09

Ik heb 1 remklauw , rechtsvoor vervangen door een nieuwe omdat de handrem rechts niet meer werkte.
Aan beide kanten nieuwe remblokken gemonteerd .
Nu blijkt na 30 km rijden dat de handrem linksvoor, van de oude remklauw , wel is gesteld en dat de nieuwe nog helemaal niets doet.
Heeft iemand tips om dit op te lossen?

bvd Gerrit Jan Hallink

Foll
Geregistreerd lid

Re: afstellen handrem voorwielen

Bericht door Foll » ma 05 sep, 2022 21:58

Vast al wel aan gedacht, maar even voor de zekerheid. Heb je de zuiger niet maximaal of te ver terug gedraaid? Nét genoeg voor de nieuwe blokken werkt het mooist/snelst.

Edit: handremkabel staat ook goed afgesteld? Met het oog op het heveltje aan de klauw.

Bart M
Geregistreerd lid

Bericht door Bart M » di 06 sep, 2022 16:50

De handrem moet zich automatisch afstellen door het mechanisme in de remcilinder. Hiervoor moet je de hevel een aantal keren heen-en weer halen. Dus de handrem herhaaldelijk aantrekken en weer lossen tot hij goed zit.

Ga niet stellen aan de kabel. Deze moet alleen de handel heen-en weer halen, dan is het goed.

Als dit niet werkt, de zuiger uit elkaar halen en het mechaniek gangbaar maken.

G.J. Hallink
Geregistreerd lid

Bericht door G.J. Hallink » di 06 sep, 2022 17:35

alvast bedankt voor de bovenstaande reacties.
De nieuwe remklauw die ik heb gemonteerd die hoefde ik niet in te draaien voor het plaatsen van de blokjes.
en ik verwacht ook niet dat hij vast zit want het is gereviseerde remklauw van Elferink.
En de voetrem werkt wel prima, dus ik ga nog een eindje rijden en kijken of de handrem zich dan stelt.
Ik hou jullie op de hoogte.

vr.gr Gerrit Jan

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 06 sep, 2022 18:57

Trap de rem in en doe dan de handrem maar ff “ 100” keer op en neer :wink:

Of het handremgedeelte goed werkt?
Wiel eraf
Aan de naaf draaien
Hevel indrukken en kijken of hij de remblokjes naar elkaar toe drukt, oftewel de zuiger moet naar buiten komen.

Tip 1 ga nooit werken aan oude steek vlak voor een apk, maar minimaal 200 km eerder.

Hoef je niet naar de apk, gewoon ff tijdje rijden en controleren of het goed wordt. En of hij niet aan gaat lopen.

Kocht ooit een 99 die apk gekeurd was bij een niet saab garage,
De auto liep niet zo zuinig was ook een opmerking
Wordt ook wel warm
En het remde ook niet geweldig.

Thuis op de brug
Tja er zaten nieuwe schijven op
En aan 1 kant nog het oude blokje
En de handrem had zich inmiddels zelfstellend ingesteld :D

De schijven hadden al aanloop kleuren en het wiel was met de hand niet rond te draaien .

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » di 06 sep, 2022 22:07

Bovenstaand advies kan ik ook beamen. Soms moet je voor je gevoel echt 100 keer aan die handremhendel trekken voor die wat gaat doen. Handrem en voetrem tegelijk en door elkaar wil voor mijn gevoel ook wel helpen. Ik kan me voorstellen dat bij een revisieklauw de zuiger maximaal ingedraaid staat, dus grote kans dat dit gewoon heel vaak moet.

Weet inderdaad dat de handrem zelfstellend is, maar toch kan het geen kwaad de kabelafstelling even te checken. In de handboeken staat de procedure wel, met een voelermaatje bij de hevel aan de klauw. De hevel moet namelijk wel ver genoeg lossen, maar ook zonder dat de kabel helemaal slap staat.

G.J. Hallink
Geregistreerd lid

Re: afstellen handrem voorwielen ,opgelost

Bericht door G.J. Hallink » zo 11 sep, 2022 21:06

op gelost! ik ben met de gereviseerde remklauw naar Elferink gegaan en die hebben het even losgehaald.
Direct gemonteerd, ontlucht en na een beetje remmen en rijden had ik na 5 km al een goede handremwerking.
Bedankt voor het meedenken en tot een volgende keer.

rvt
Geregistreerd lid

Bericht door rvt » ma 27 mar, 2023 16:55

Wat zat er niet goed dan en wat heeft Elferink eraan gedaan. Hebben die de handremzuiger los gehad ?
Heb nu namlijk hetzelfde probleem L en R echts nieuwe remmen, maar L stelt niet op ? :-S+

Plaats reactie