Een keer een Saab 90 | Tóch nog een onverwachts afscheid

1985-1987
Christiaan94
Donateur
Donateur

Re: Een keer een Saab 90

Bericht door Christiaan94 » di 07 mar, 2023 22:31

Leuk project! Daar ga je zeker veel lol aan beleven. Ik ben nog steeds elke dag blij dat je de Notch hebt verkocht :wink:

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » di 07 mar, 2023 23:01

Maar ik blijf erbij dat een 'andersom 90' mooier was geweest. Dus een 900 neus en een 99 sedan achterkant. Die hadden ze dan ook nog in USA kunnen verkopen
Een Amerikaanse vriend met een groot Saab-hart (meerdere 99 en 900 Turbo's) was hoogst verbaasd toen ik hem ooit vertelde dat Saab ook een 90 had gebouwd! Wist 'ie niks van.
Hij zou het helemaal met je eens zijn dat ze die daar best hadden kunnen verkopen (mits er niet teveel details zouden moeten veranderen voor de typegoedkeuring). De bekende Saab-staten - zeg maar: die tegen de Canadese grens- zouden een goede afzetmarkt zijn geweest.

davidd
Donateur
Donateur

Bericht door davidd » wo 08 mar, 2023 11:05

Christiaan94 schreef:
di 07 mar, 2023 22:31
Leuk project! Daar ga je zeker veel lol aan beleven. Ik ben nog steeds elke dag blij dat je de Notch hebt verkocht :wink:
Dankje! Is ook echt wel een leuke auto en lekker voor de zomermaanden, want voorlopig staat hij nog redelijk wat sneeuw te vangen.

Ik misschien iets minder blij dat ik hem verkocht heb :wink:, maar wel blij dat hij goed terecht is gekomen!

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » do 09 mar, 2023 10:05

Mooie auto met een schitterende kleur David! Hoeveel staat er op de teller? :O:

davidd
Donateur
Donateur

Bericht door davidd » do 09 mar, 2023 21:03

Guido900T schreef:
do 09 mar, 2023 10:05
Hoeveel staat er op de teller? :O:
Ehhh, 255.000 geloof ik. Al zit er een andere motor in, waarover later meer.
En dankje! Iets heel anders dan waar wij het over gehad hebben laatst, maar niet minder leuk!

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » vr 10 mar, 2023 0:08

davidd schreef:
do 09 mar, 2023 21:03
En dankje! Iets heel anders dan waar wij het over gehad hebben laatst, maar niet minder leuk!
Ik zou er een turbo inbouwen! Mooi projectje :wow:

davidd
Donateur
Donateur

Re: Een keer een Saab 90 | Eerste klusjes

Bericht door davidd » za 18 mar, 2023 21:17

Toen ik de Saab parkeerde na het ophalen had ik niet verwacht dat hij daar een paar weken roerloos zou blijven staan. De tijd gaat sneller dan je denkt en omdat de garage nog niet klaar is wachtte ik eigenlijk ook gewoon op een paar mooie dagen. Die zijn er nu gelukkig. Na een sopje en het uitmesten van de auto is het wel duidelijk dat er wel wat beter gepoetst mag gaan worden. Dat gaat binnenkort gebeuren en daarover later meer.

Er waren twee dingen waar ik me visueel echt aan stoorde;
  1. De grill was zover versleten dat er bijna geen verf meer op zat
  2. De velgen waren zo verroest dat het echt geen porem was
1. De grill
De grill heb ik gespoten zoals ik ook bij mijn 99 had gedaan, de verf had ik nog tenslotte. Iets donkerder dan origineel, maar ik vind dit mooier. Ik moet hem nog monteren, hij ligt nu nog te drogen.

Afbeelding

2. De velgen
Onderstaande foto is van de dag dat ik hem opgehaald heb. De velgen zijn verroest en konden wel wat aandacht gebruiken.

Afbeelding

Daar ik door de tijd andere velgen wil heb ik het voor nu quick and dirty opgelost. Velgen eraf, schoonmaken, opschuren, grondverf en staalkleurige lak erop. Van dichtbij is het niet perfect, van een afstand een grote verbetering. Zeker met de 'wieldoppen' erop.

Afbeelding

Nu zijn er visueel nog twee dingen waar ik me een beetje aan stoor;
  1. De strip in de voorbumper zit er niet op
  2. Het Saab beeldmerk achterop is vergaan. Een nieuwe kost € 50,-. Natuurlijk fijn dat ze nog te krijgen zijn, maar ik hoopte er wel wat goedkoper aan te kunnen komen. Maar 38mm lijkt geen heel gangbare maat.
    Afbeelding

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » za 18 mar, 2023 21:26

Eer van je werk! Lekker klusje, het spuiten van die velgen. Welke velgen wil je er uiteindelijk onder monteren?

Rik H.
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Rik H. » za 18 mar, 2023 21:49

Mooi bezig David!
De wielen en de gril zijn enorm opgeknapt, ziet er goed uit.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » za 18 mar, 2023 23:14

Mooi gedaan. Dat zijn leuke klussen: je ziet meteen resultaat!

Menno (die de velgen er lekker onder zou laten zitten, want zo is de 90 het mooist!)

davidd
Donateur
Donateur

Bericht door davidd » zo 19 mar, 2023 0:11

Dankjulliewel! Ik moet ook zeggen dat nu deze wielen er in véél betere staat onder zitten ik ze vele malen mooier vind. Ze passen echt bij de 90. Het vervolg qua andere velgen of toch niet zullen we door de tijd merken.

Rico1303
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Rico1303 » ma 20 mar, 2023 9:40

Wat blijft het toch een leuke auto!
En wat knapt hij op van een beetje verf :D
Ik ben heel benieuwd wat voor moois je er van maakt!

davidd
Donateur
Donateur

Re: Een keer een Saab 90 | Poetsen Poetsen Poetsen Poetsen

Bericht door davidd » do 23 mar, 2023 21:25

De eerste klusjes omvat ook nogal wat Poetsen Poetsen Poetsen Poetsen (om maar even te refereren aan het irritante liedje dat wordt gezongen met het kind als hij z'n tanden moet poetsen)... Dat poetsen was dan ook wel hard nodig. Na een goede wasbeurt zag de clay bar er na een paar keer wrijven al niet zo fris meer uit.

Afbeelding

Na het kleien bleek dat de mooie lak toch wel wat plekjes had. Dat is natuurlijk te verwachten en als je rekening houdt met het verleden van de auto waarin deze toch redelijk verwaarloost is al helemaal. Gelukkig kom je met het polijsten van de lak een heel eind.

Vogelpoep die in de toplaag gevreten was

Afbeelding

Krassen die na het wassen toch duidelijk zichtbaar werden

Afbeelding

Al met al niet heel ontevreden voor een dag werk. Lak netjes en in de wax, bumpers en plastic weer keurig zwart. En als je denkt 'waar is die foto van de nieuwe grill nu?' Sinds die erop zit heeft het enkel nog maar geregend. Wordt vervolgd... Het interieur volgt ook. Hopelijk dit weekend als het een beetje mooi weer wordt.

Afbeelding

Afbeelding
Rico1303 schreef:
ma 20 mar, 2023 9:40
Ik ben heel benieuwd wat voor moois je er van maakt!
Thanks, ik ben er nog erg blij mee! En zelf ook wel benieuwd wat het wordt.

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » do 23 mar, 2023 21:26

Heerlijk; een ongelaste carrosserie met 100% originele lak. Waar vind je ze nog?

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » do 23 mar, 2023 23:55

Mooi werk! :D

Plaats reactie